Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.07.2012, 13:24:22
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Aici intrăm pe teritoriu "minat". Atenție: nu putem susține că Iisus omul a fost "căzut duhovnicește".
Pai nici nu afrimam aceasta, ci doar ca EL, Hristos a luat firea umana cazuta atat trupeste cat si duhovniceste... insa in momentul in care a asumat-o a indumenzeit-o.

Ca si comparatatie, asa cum atunci cand cu un cutit taiem unt si ramane unt pe lama cutitului, insa daca inrosim cutitul in foc si taiam unt atunci nu poate ramane unt pe lama cutitului intrucat este topit de focul unit cu cutitul si astfel aluneca... asa si in omul simplu fara Hristos in el, este corupt duhovniceste de patimi si de actiunile diavolesti (simbolizate de unt), insa in cazul persoanei lui Iisus Hristos (simbolizat de cutitul inrosit in foc), in momentul asumarii firii umane cazute (trupeste si duhovniceste) dumnezeirea Sa (simbolizata de foc) a rupt orice legatura patimasa si diavoleasca.


Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Eva a păcătuit înainte de cădere, deci faptul de a fi "plin de har" nu exclude posibilitatea păcatului.
Asa este, insa cum puteti sustine ca Maica Domnului a avut har mai mult decat Eva inaite de intruparea Domnului?

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Și teologia catolică spune, în esență, același lucru, cu distincția că mută momentul coborârii harului la timpul conceperii (zămislirii) Sfintei Fecioare. De aceea îngerul îi spune, înainte de zămislirea Mântuitorului: "Bucură-te Marie, cea plină de har".
"plina de har" nu inseamna deplinatatea harului.
Deplinatatea harul a fost in momentul zamislirii, atunci a fost indumnezeita Maica Domnului de catre Fiul lui Dumnezeu intrupat din ea: Iisus Hristos.
Totusi deosebira intre teologia ortodoxa si cea romano-catolica este evidenta: ortodoxia sustine ca Maica Domnului s-a nascut cu firea lui Adam cea cazuta (trupeste si duhovniceste) si desi inca de la nastere ei a conlucrat cu harul lui Dumnezeu, ea a fost indumnezeita (primid deplinatatea harului doar in momentul zamislirii, numai si numai datorita lui Iisus Hristos) si inviata de Iisus Hristos in timp ce teologia romano-catolica sustine ca Maica Domnul s-a nascut fara pacatul stramosesc, deci nu avea firea cazuta a lui Adam (trupeste si duhovniceste).
Reply With Quote
  #2  
Vechi 17.07.2012, 13:45:42
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
in timp ce teologia romano-catolica sustine ca Maica Domnul s-a nascut fara pacatul stramosesc, deci nu avea firea cazuta a lui Adam (trupeste si duhovniceste).
Nu. Dogma Imaculatei Concepții nu învață că Fecioara Maria a fost scutită de toate consecințele păcatului originar. Am mai arătat acest lucru.

Iată aici o explicație:

The formal active essence of original sin was not removed from her soul, as it is removed from others by baptism; it was excluded, it never was in her soul. Simultaneously with the exclusion of sin. The state of original sanctity, innocence, and justice, as opposed to original sin, was conferred upon her, by which gift every stain and fault, all depraved emotions, passions, and debilities, essentially pertaining to original sin, were excluded. But she was not made exempt from the temporal penalties of Adam — from sorrow, bodily infirmities, and death.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.07.2012, 14:09:46
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Nu. Dogma Imaculatei Concepții nu învață că Fecioara Maria a fost scutită de toate consecințele păcatului originar. Am mai arătat acest lucru.
Am inteles asta. Insa teologia ortodoxa, in cazul Maicii Domnului, nu vorbeste numai de cosecintele pacatului original ci si de starea duhovniceasca implicata de firea cazuta a lui Adam.

Ortodoxia afiram inechivoc: Maica Domnului este om adevarat, nascut firesc din parintii ei, avand firea cazuta a lui Adam (trupeste si duhovniceste). Ea a conlucrat cu harul lui Dumnezeu inca de la nastere datorita ravnei sale duhovnicesti (asmenea lui Melchisedec, Avraam, Isaac, Iacov, Moise, Ilie Tesviteanul, Isaia... Iov...) insa deplinatatea harului lui Dumnezeu a fost doar in momentul zamislirii si ea este indumnezeita si invitata de Iisus Hristos. Chiar Ea afirma ca "De acum ma vor ferici toate neamurile caci marire mi-a facut mie Domnul" recunoscand astfel ca numai si numai datorita lui Iisus Hristos ea este supracinstia si supravenerata.

Teologia ortodoxa este straina de exagerearea rolului Maicii Domnului in mantuirea oamenilor, afirmand ca Iisus Hristos este singurul Manutitor. Maica Domnului si sfintii ne ajuta pe noi cei ce suntem ologiti (si orbiti duhovniceste de pacate, patimi si actiuni demonice) aducandu-ne la picioarele lui Hristos pentru a fi tamaduiti: iertati si vindecati, asa cum cei patru prieteni l-au adus pe olog la Hristos si l-au lasat prin acoperis la picioarele lui Hristos si s-au rugat de Hristos sa il mantuiasca, sa ii ierte pacatele si sa il tamaduiasca.
Teoogia ortodoxa este straina de notiunea de co-mantuitoare in cazul Maicii Domnului.

Consider ca teologoa romano-catolica complica inutil explicatiile in aceea ce priveste pacatul stramosesc asa cum o face si in cazul harului. Deosebirile teologice intre ortodoxie si romano-catolicism sunt diferite si evidente in aceste cazuri.

Last edited by Eugen7; 17.07.2012 at 14:23:42.
Reply With Quote
Răspunde