![]() |
![]() |
|
#621
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Si pt. domnul Dragomir Ati putea, va rog sa puneti in paralel asemanarile si deosebirile dintre firea edenica a Evei si firea imaculata a Fecioarei Maria, dintre trasaturile firii umane inainte de pacat si trasaturile firii umane dupa pacat? Cu alte cuvinte, ce a mostenit Fecioara Maria de la firea umana cazuta si ce n-a mostenit? Nu ce am mostenit noi restul. Doar ea. Firea ei fiind imaculata, cum putea fi altfel decat Eva? Ma intereseaza deocamdata trasaturile somatice, nu cele sufletesti. Si aici as fi curioasa sa aflu opinia catolica despre Eva, al carei trup lipsit de opacitatea corporala de dupa pacat, fiind in acea stare de puritate edenica, n-avea nevoie de haine fiindca era invesmantat in har. Si care e opinia catolica privind trupul postedenic al omului, la care Dumnezeu a adaugat „hainele de piele” ale corporalitatii biologice, pe care absolut toti cei apartinanand rasei umane, fara exceptie le-am mostenit. Si Maica Domnului. Si Hristos. „Hainele acelea de piele” adaugate omului dupa cadere semnifica tocmai mutatia speciei umane (impreuna cu toate exemplarele speciei care urmeaza sa se nasca), din conditia paradisiaca, unde prioritatea ontologica se punea pe Viata harica, si coborarea la dimensiunea animalica, deci la primatul ontologic al materiei si al vietii inferioare, biologice. De aceea, dogma Imaculatei Conceptii mi se pare ambigua, pt. ca a sustine ca Maica Domnului s-a nascut fara pacatul originar, si totusi dvs. spuneti ca nu era ca Eva, e cumva echivalent cu a spune ca ea a fost scutita de trasaturile firii umana post-edenica cu modificarile specifice aduse de „acele haine de piele”. Or, stim ca si Maica Domnului le-a mostenit. In opinia catolica, care e scopul pentru care Dumnezeu a operat aceasta modificare adusa asupra constitutiei somatice a omului prin „vesmintele de piele”? In intervalul de dupa cadere si pana la sfarsitul lumii, pt. ca cineva sa aiba fire umana imaculata data de o conceptie imaculata, ar fi trebuit sa se nasca cu un trup ca al lui Adam si Eva inainte de pacat, adica fara acele „haine de piele” ale corporalitatii opace, sau cu un trup ca al lui Hristos de dupa Inviere, ceea ce e imposibil. Or, de vreme ce toate exemplarele speciei umane au mostenit aceasta modificare somatica post-edenica facuta de Dumnezeu cu un scop extrem de precis, nu pricep cum despre Fecioara Maria se spune ca ea a fost scutita de consecinta ultima a „hainelor de piele”. E ca si cum s-ar spune ca ea nu apartine firii umane, ci altei specii. Iar daca firea ei fusese curatita de consecintele pacatului, de unde anume si-a luat Dumnezeu firea cazuta a lui Adam? Nu din fecioara si-a luat-o? Hristos, ce anume a mostenit si ce n-a mostenit de la firea Maicii Domnului? Daca, sa presupunem prin absurd (desi e impotriva scopului intruparii) ca Hristos n-ar fi fost prins si omorat, El, neavand pacat, ar fi putut muri de batranete? (Stupid question! Da’ multumesc oricum de raspuns). Cam atat, ca parca ziceam ca iau o pauza. |
#622
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Teologia ortodxa afirma inechivoc: "pacatuim pentru ca murim" duhovniceste. Citat:
In cazul Maicii Domnului care pacat a fost inlaturat anticipat: cel stramosesc saui cel personal? Va rog sa prezentati inechivoc definirea pacatului stramosesc conform teologiei romano-catolice. |
#623
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Aici, imi cer iertare, nu inteleg ce-ati vrut sa ziceti. Chiar daca nu ar fi incalcat porunca initiala, ei tot ar fi murit? Din ce cauza? Care e cauza mortii in conditiile in care nu exista pacat? |
#624
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Pai dragii mei teologi romano-catolici, conform acestei invataturi cum ar mai fi luat Iisus Hristos intreaga firea umana cazuta? cum ar mai fi vindecat firea umana cazuta din moment ce Sfintii Parini spun: "Hristos Iisus a luat intreaga fire umana cazuta caci ceea ce nu a luat prin intrupare nu a vindecat". Evident ca aceasta include si caderea duhovniceasca in care se aflau Adam si Eva dupa cadere, starea lor spirituala cazuta... degradarea comuniunii spirituale cu Dumnezeu prin conlucrarea cu harul Duhului Sfant. Invatatura romano-catolica bazata pe conceptia juridica a mantuirii: "murim pentru ca pacatuim" a generat aceste invataturi... intortochiate, neconcludente. Teologia ortodoxa este straina de asemenea conceptii. Sfintii Parinti greci si filocalia se bazeaza pe conceptia mantuirii in sens de vindecare, tamaduire de moarte duhovniceasca: "pacatuim pentru ca murim". Maica Domnului a fost om, ca si noi... care a acceptat sa fie Mama Fiului lui Dumnezeu si in acel moment al zamislirii a primit deplinatatea harului lui Dumnezeu, in momentul cand Iisus Hristos s-a zamislit de la Duhul Sfant in pantecele ei feciorelnic (atat fizic cat mai ales duhovniceste). Desigur ca inca de la nastere harul lui Dumnezeu a ajutat-o sa se mentina pentru a fi Mama a Fiului lui Dumnezeu, insa voia ei umana nu a fost anulata de harul lui Dumnzeu in sensul ca ea nu mai putae fi ispitita sa pacatuiasca, era ca un robot progamat sa savarseasca numai virtutea. Maica Domnului prin voia ei proprie a ales sa duca o viata duhovniceasca umana specifica firii cazute a lui Adam iar harul Duhului Sfant a ajutat-o. In toata viata ei si inainte si dupa intruparea Fiului lui Dumnezeu a ales din dragoste sa isi asumne intreaga responsabilitate de a fi Mama a Fiului lui Dumnezeu, sa indure suferintele interente de mama care isi vede fiul batjocorit... suferind, omorat. Si pentru alegerea ei libera de a conlucra cu harul lui Dumnezeu in postura de Mama a Fiului lui Dumnezeu ea este pusa de Iisus Hristos sa fie "mai cinstita decat heruvimii si serafimii" si decat toti Sfintii. Asa cum Hristos Iisus este Adam cel nou care s-a facut ascultator lui Dumnezeu Tatal intru dragoste, Maica Domnului este Eva cea noua care s-a facut ascultatoare lui Adam cel nou si lui Dumnezeu. Insa aceasta ascultare nu exclude nicidecum voia proprie, ci ascultarea este in iubire reciproca care merge pana la jertfa reciproca. Maica Domnul si-a jertfit viata proprie pentru Fiul lui Dumnezeu si Hristos Iisus si-a jertfit viata sa umana inclusiv si pentru Maica Domnului. Hristos Iisus este singurul Mantuitor chiar si pentru Maica Domnului. Maica Domnului om fiind este in acelasi timp maica si roaba a Fiului lui Dumnezeu (Sfantul Ioan Damaschin) Cum definiti pacatul original? Care este acela? Cu toata onestitatea marturisesc ca efectele pacatului originar in conceptia romano-catolica sunt fundamental diferite de cele din teologia ortodoxa. Last edited by Eugen7; 16.07.2012 at 21:42:42. |
#625
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nici aici nu mi-e prea clar ce vreti sa spuneti. Adica, daca n-ar fi incalcat porunca, Adam si Eva ar fi ramas pe veci, doar ei doi, singurele doua exemplare ale speciei umane, intr-un asemenea Univers imens, doar pt. ca in starea edenica nu exista atractia carnala? Asta e singurul motiv? Cu alte cuvinte, pacatul era necesar pt. ca altfel, specia umana nu ar fi experimentat atractia carnala si astfel nu s-ar fi putut perpetua, sau cum? Ce inseamna inainte de cadere cuvintele din Facere 1, 28, spuse omului in Rai, (nu dupa izgonirea de acolo)? Cum s-ar fi putut realiza inainte de cadere? Ca dupa, se stie. Aceleasi cuvinte au fost spuse si animalelor. “Si Dumnezeu i-a binecuvantat zicand: “Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti” (Facere 1,28). |
#626
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iisus S-a născut, a crescut, trupul Lui S-a maturizat, urma să îmbătrânească și să moară; ca un grăunte care trebuie să ”moară” că să dea rod, să se dezvolte. 24. Adevărat, adevărat zic vouă că dacă grăuntele de grâu, când cade în pământ, nu va muri, rămâne singur; iar dacă va muri, aduce multă roadă.(In12,24) |
#627
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am uitat sa va multumesc pentru amabilitate, dar nu pot primi generoasa dvs. oferta de a-mi face cadou Dogmatica Sf. Ioan Damaschinul si numai pt. ca inca n-ati terminat-o dvs. de citit. CAPITOLUL IV „Pentru ce s-a facut om Fiul lui Dumnezeu si nu Tatal si nici Duhul? Ce a savarsit intrupandu-se ?” „Tatal este Tata si nu Fiu; Fiul este Fiu si nu Tata; Duhul este Sfantul Duh si nu Tata si nici Fiu. Caci insusirea este imobila. Altfel cum ar putea sa ramana insusire, daca este mobila si se schimba? Pentru aceea Fiul lui Dumnezeu se face Fiu al omului, ca sa ramana imobila insusirea. Fiind Fiul lui Dumnezeu, s-a facut Fiul omului, intrupandu-se din Sfanta Fecioara, iar prin aceasta nu s-a departat de insusirea de a fi Fiu. ” Sf. Ioan Damaschinul, Dogmatica, Cartea a IV-a, cap. IV, „Pentru ce s-a facut om Fiul lui Dumnezeu si nu Tatal si nici Duhul?” Multumesc oricum :) Last edited by delia31; 16.07.2012 at 23:48:17. |
#628
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Referiti-va strict la trupul initial al lui Adam, ca altfel nu stiu unde tintiti. Trupul acela initial al lui Adam trebuia neaparat sa moara? Omul, asa cum l-a conceput Dumnezeu, si cum va fi in Imparatia cerului, e o alcatuire pur spirituala fara trup? Sufletul singur se poate numi persoana deplina, in absenta trupului? |
#629
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Facere 1,28 este(după părerea mea) mult înainte de cădere, imediat după apariția omului pe Pământ, dar totuși înainte de a deveni conștient de capacitățile sale spirituale, adică înainte de a înțelege unde este locul lui în Împărăția lui Dumnezeu și de a conștientiza că reținerea de la relațiile trupești îl pot ”ridica” în grădina lui Dumnezeu. Adam nu a căzut de acolo, ci încă nu s-a ridicat acolo; el având doar chipul lui Dumnezeu(posibilitatea de a se mântui) mai trebuie să se străduiască să aibă și asemănarea, să se înfrâneze da la instinctele animalice. În Scriptură ni se vorbește doar de Adam și Eva, dar eu cred că mai erau și alte vietăți asemenea lor. Adam și Eva au fost primii(deci singurii) care au atins atunci culmea înțelepciunii și de aceea au primit ”porunca” înfrânării; când o vor reapecta atunci se vor ridica la locul destinat lor. |
#630
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Numai după ce s-a mântuit. Last edited by Demetrius; 17.07.2012 at 00:44:03. |
|