![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Exact cum scrie, ca să nu mai fiu acuzat de răstălmăcire. Trebuie să recunoști că închinarea la/înaintea/prin (alege varianta care ți se pare mai adecvată) icoane, moaște și cruci, este departe de idealul indicației divine. Nu este nici ”în duh” căci este în trupuri/obiecte și nici ”în adevăr”, căci iată ați demonstrat că nu contează adevărul înfățișării reale (ochi albaștri-ochi căprui).
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ai putea, te rog, cand nu ti se cere sa faci comparatii, sa muti reflectorul de pe cat de „gresit” fac ortodocsii si sa te focalizezi pe cat de „corect” va inchinati voi in duh si in adevar. Asta era intrebarea. Concret, concret. Cum te inchini tu lui Hristos pentru a te conforma Scripturii ca „cei ce I se închină trebuie ca'n duh și'n adevăr să I se închine"? La partea cu inchinarea in duh, inteleg unde bati, dar nu mi-e clar la partea cu inchinarea in adevar. Care adevar? Adevarul ca Hristos e chipul vizibil al Dumnezeului celui invizibil, intra aici? De adevarul ca odata cu Intruparea, Dumnezeu are un chip, trebuie tinut cont atunci cand e vorba de inchinarea in duh si in adevar? Daca da, cum? Daca nu, de ce? Tu cum anume te inchini partii vizibile a lui Hristos? Sau inchinarea in duh si in adevar, inclusiv acest adevar despre chipul Lui vizibil, le-a fost rezervata doar contemporanilor Lui spatio-temporali. Pentru ne-contemporanii lui Hristos nu exista nicio modalitate de a I se inchina atat in duh, cat si in adevar, acest adevar ca are un trup vizibil cu un chip vizibil? Astept raspuns nu despre cat de „rau” fac ortodocsii, ci despre alternativa pe care o considerati voi corecta. Da’ concret. Despre akeiropita trimisa regelui Abgar al Edesei n-ai nimic de obiectat? Sau n-ai citit postarea? Sau esti de acord cu ea? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Eu nu mă închin ”părții vizibile” a lui Hristos pentru că pur și simplu nu-L văd, este în Cer, nu e pe pământ [în mod vizibil, palpabil]. Dacă ar fi, sau dacă aș fi fost eu acum 2.000 de ani, cred că m-aș fi închinat asemenea lui Toma, mai sceptic fiind eu așa de felul meu... Spuneam că sunt mai sceptic. Mai ales cu privire la istoriile care încep cu ”se zice că...”. Prefer varianta ”stă scris!”[în Scriptură desigur] - așa cum obișnuia Mântuitorul să zică.
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Deci, la ce te-am intrebat mai sus, raspunsul adventist e nu. Desi, formal, nu negi adevarul ca Hristos are o parte vizibila, consideri ca acest adevar poate fi ignorat in actul inchinarii in duh si in adevar. Si atunci, mai esti in Adevarul intreg? Citat:
Si atunci, de ce ar fi pretins Dumnezeu ca aceia care i Se inchina sa o faca in duh si in adevar, daca prezenta Lui reala nu ar fi accesibila oamenilor cat sunt pe pamant? Temeiul pt. care avem icoane e oricum mult, mult mai profund, si altele ar trebui sa fie reperele discutiei, cum zicea anterior Ioan Cezar, dar vad ca nici o sansa pana acum sa ne apropiem cat de cat de subiect. Vroiam doar sa inteleg cum intelegeti voi aporia asta in care v-ati instalat asa confortabil. Cum poti sa zici ca te inchini in duh si in adevar, ignorand o buna parte a Adevarului? Last edited by delia31; 28.02.2015 at 18:43:04. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
E vorba doar de prezența Lui fizică, vizibilă, palpabilă; căci noi umblăm prin credință, nu prin vedere (2 Cor.5,7), închinarea noastră este în duh (Ioan 4,23), nu în trup.
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ne sprijinim pe mărturiile auzirii și vederii celor care au fost înaintea noastră și care au rămas în Scriptură, iar noi îi numim azi Biserica Primară; cel puțin de la ei ne lămurim și ne întărim, prin mijlocirea textului Scripturii, dacă pe cei care Îl aud și Îl văd azi pe Domnul nu îi credeți: Din auzire: "Și, căzînd la pământ, a auzit un glas, zicîndu-i: Saule, Saule, de ce Mă prigonești?" (Fapte 9,4) Din auzire și din vedere: "Ci veți lua putere venind Duhul Sfânt peste voi și îmi veți fi mie martori în Ierusalim și în toată Iudeea și în Samaria și până la marginea pământului. Și acestea zicînd, pe când ei priveau, S-a înălțat și un nor L-a luat de la ochii lor. Și privind ei, pe când El mergea la cer ..." (Fapte 1, 8-11) Din vedere și din auzire: "Iar Ștefan, fiind plin de Duh Sfânt și privind la cer, a văzut slava lui Dumnezeu și pe Iisus stând de-a dreapta lui Dumnezeu. Și a zis: Iată, văd cerurile deschise și pe Fiul Omului stând de-a dreapta lui Dumnezeu! Iar ei, strigînd cu glas mare, și-au astupat urechile și au năvălit asupra lui." (Fapte 7, 55-57) Toate acestea sunt un temei scripturistic deplin pentru icoanele dreptmăritorilor creștini. Credința noastră vine și din vederea și auzirea de care au avut parte ei - primii dreptmăritori creștini, la care noi avem acces astăzi (și) prin mijlocirea textului Scripturii. (Mai sunt și alte locuri în NT care constituie temei scripturistic pentru icoană, deși vă plângeați că nu ați găsit încă. Citiți cu atenția adunată, cu inimă înfrântă și smerită și veți găsi o mulțime de astfel de locuri - și astfel vă veți însenina și n-o să mai plângeți...:)....) P.S. Țineți seama, vă rog, că Apostolul făcea acele precizări și îndemnuri pe care le-ați precizat (2 Corinteni 5,7) unor oameni care fuseseră deja tulburați (Cap. 2) și cărora Pavel încerca să le întărească dragostea, iertarea, credința - în contextul ispitirilor Satanei care intraseră în comunitatea eclesială printr-un om anume (II Corinteni 2,11). Așadar să vedem clar scopul cuvintelor Apostolului, în situația de viață concretă pe care Pavel o abordează, și să nu ne folosim de ele în mod abstract și speculativ, pentru a trage spuza pe turta noastră... Last edited by Ioan_Cezar; 02.03.2015 at 03:24:31. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
În paralel cu firul principal al dezbaterii, îngăduiți fraților și surorilor, pentru înseninarea cugetului nostru să postez câteva texte scrise chiar de iconari.
Azi voi face și o mică introducere, prezentînd câteva date personale despre primul iconar pe care inima mea l-a rugat să poposească între noi. Se considera un neisprăvit, găsind că nu e bun de nici o treabă pe lumea asta. Copil fiind, micuțul botezat cu numele Apostolului Toma, alerga plin de suferință pe câmp, sub un copac, și acolo, în rouă, cel mai însingurat copil din lume se ruga Domnului să-i dea mângâiere - "să facă Domnul așa încât să fie și el o dată folositor la ceva." Nefiind de vreo ispravă nici la munca câmpului, a fost dat să învețe meșteșugul croitoriei la o Școală de Meserii. Dar nici în această muncă nu s-a arătat priceput... Ajuns, prin purtarea de grijă a Bunului Dumnezeu Care pe toate le rânduiește cu minunată înțelepciune, în obștea unei mânăstiri, fratele s-a arătat însă nevrednic în toate ascultările. Via nu o păzea (hoții au furat tot rodul într-un an, pe când el dormea), oile nepăzite s-au împrăștiat și au făcut pagube prin recoltele vecinilor mai ceva decât Bisisica lui Niculae Moromete (a adormit pe când citea din Ceaslov), asemenea altădată s-au împrăștiat și vacile. Făcea boacăne atât de mari încât numai bunătatea nesfârșită a celorlalți călugări le putea acoperi...:) Mult trebuie să fi suferit viitorul iconar și stareț văzînd că, parcă, el nu era făcut pentru această lume. Ei bine, văzînd Domnul că omul acesta este într-adevăr un neisprăvit (și cum oare să fie viii, din moment ce doar morții sunt cu totul isprăviți!...:), a hotărât să îl facă ...iconar! Doar-doar o ajunge să fie și bietul creștin de vreun folos sub soare. Proaspăt tuns în monahism, fratele va termina școala de iconografie și va deprinde tainele pictării icoanelor. * Și totuși, nici aici călugărul nu își vedea, uneori, de treabă. În timp ce plivea grădina, spre supărarea iconomului se lua cu vorba îndeosebi cu unul dintre ieromonahi, sporovăind despre Viețile Sfinților și despre Sfinții Părinți - partenerul de isprăvi fiind nimeni altul decât tânărul, pe atunci, Sfântul Ioan Maximovici...:) * El era iconar. Obișnuia să trăiască în tovărășia îngerilor... Chiar și mai târziu, când jugul stăreției îl apăsa, avea să trudească din greu pentru a nu părăsi lumea de unde vin icoanele: Cerul. Ori pentru a se reîntoarce în ea, fiind altminteri cu neputință a trăi cu adevărat creștinește și a zămisli sfinte icoane. Odată, după o luptă grea cu gândurile, se afla sub o povară lăuntrică atât de mare încât a trebui să dea fuga la o mânăstire vecină unde "s-a spovedit unuia dintre ucenicii săi". Cultiva smerenia, fratele, știind cât de mare și neprețuit este darul acesta. După spovedanie înaintea ucenicului, iconarul s-a învrednicit de încă o vedenie cerească, anume, trezindu-se cu totul smerit și întărit în chilie aude în minte un glas ceresc care îi spune: "Așa trebuie să te odihnești: nu lua peste măsură asupra ta grijile lumii acesteia, ci păzește-ți pacea și viețuiește cu Dumnezeu." * Tânjea după liniștire, după nevoințele isihiei, ca astfel să se poată dedica pe de-a-ntregul vieții în Dumnezeu și pictării icoanelor. Prețuia mult cuvântul Sfântului Isaac Sirul: "Împacă-te cu tine însuți și atunci și cerul și pământul se vor împăca cu tine!" Spunea tuturor, pe de altă parte: "După ce vom cunoaște că suntem iubiți de Dumnezeu? Iată după ce: dacă Domnul ne poartă prin multe necazuri, multe suferințe și multe dureri de inimă, înseamnă că suntem dragi lui Dumnezeu." Dar era adeseori neascultător, fugea mereu de stăreție. "Când am fost pus la stăreția Mănăstirii Pokaița, cu greu am primit această slujire. Mă temeam de primejdiile și ispitele pe care mi le pregăteau locuitorii din jurul mânăstirii. Atunci mi S-a înfățișat Domnul însuși, în vis, și m-a mustrat. M-am aflat dintrodată înaintea Lui. Priveam: Domnul avea pe El epitrahil, omofor peste umeri și peste omofor încă un epitrahil. Stăteam înaintea Lui și El mi-a zis: "Pentru ce te lupți, dacă nu dai ascultare? Oriunde ai fost pus ca stareț, M-ai supărat cu cereri ca să fii slobozit. Să nu mai faci asta. Să știi că fiecare ascultare dată trebuie împlinită cu dragoste deplină, cu râvnă și credincioșie, neluînd aminte la pizma și răutatea care ne înconjoară și ne năpădește." Apoi a făcut semnul Sfintei Cruci asupra mea de trei ori, de la cap până la picioare, a luat epitrahilul și l-a pus peste mine: "Aceasta este crucea pe care trebuie s-o porți." Cum să nu rabde robul crucea pe care i-a dat-o Însuși Cel răstignit? ("Cum îți sunt gândurile așa îți este și viața" - Starețul Tadei de la Mânăstirea Vitovnița) Last edited by Ioan_Cezar; 28.02.2015 at 18:13:50. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si atunci cui te inchini in astfel de conditii cand nu-L vezi "palpabil"? Sau tu nu te inchini pentru ca nu-L vezi? Atunci de ce ingenunchezi? Nu cred ca ai inteles inchinarea Sf.Ap.Toma izvorata din Dorul sau dupa Hristos! In cazul cand te-ar incerca dorul dupa Hristos si-ai suspina dupa EL ti-ai dori sa fie de fata cu tine in Trup sa-i saruti ranile. Asa ar trebui sa intelegi evlavia noastra fata de Icoane, ca pe o pregustare a Parusiei!
__________________
"Pentru că mulți amăgitori au ieșit în lume, care nu mărturisesc că Iisus Hristos a venit în trup; unul ca acesta e amăgitorul și antihristul." 2 Ioan 1,7. "Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru, ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai marita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul L-ai nascut, pe tine cea intru adevar Nascatoare de Dumnezeu te marim!" |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]()
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Insasi existenta trupului e dovada impotriva ideilor tale.Credinta insasi vine prin trupul tau prin vedere(citirea Bibliei) sau auzire (marturia celor credinciosi despre credinta).Problema caderii omului adica a coborarii si atasarii sufletului de trup are rezolvare in sens invers dar tot prin mijloace materiale pe care le intelege sufletul trupesc...si cum toti oamenii sunt cazuti(“trupesti“ cu intelegerea) toti au nevoie de mijloace trupesti pentru reintoarcerea in “patrie“.
__________________
http://creatie6zile.wordpress.com/ |
|