Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Despre Forum > Reguli generale de utilizare a forumului
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #281  
Vechi 22.01.2015, 09:50:32
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Legat de vrednicia și pregătirea cu vrednicie pentru împărtășire aș aminti de o pildă a Sf. Ioan de Kronstad.

Sf. Ioan de Kronstadt împărtășea mii de oameni, în fiecare zi câteva sute sigur se împărtășeau. Într-o zi sfântul iese cu potirul și spune așa: cei care s-au pregătit și sunt vrednici de împărtășanie, la dreapta (câteva sute de oameni au trecut la dreapta); cei care se simt nepregătiți și nu se pot împărtăși, la stânga (restul au trecut la stânga). Cei din dreapta mai veniți altă dată, cei din stânga, poftiți.

Pare șocant, dar asta a făcut Sf. Ioan de Kronstadt. Pregătirea pentru împărtășanie constă într-un lucru foarte simplu, numai că e foarte greu să ajungi la el. Înseamnă să te vezi în inima ta fundul iadului.
In acest caz ,cei care nu s-au spovedit ar trebui sa nu se impartaseasca ,daca ar fi sa ne luam dupa sf.Ioan de Kronstadt.
Nu-i asa ? pt ca cei nespovediti de la ei putere considera ca pot lua sfanta Impartasanie ,nu cu binecuvantarea duhovnicului.Ei se considera vrednici .

Last edited by anita; 22.01.2015 at 09:52:52.
Reply With Quote
  #282  
Vechi 22.01.2015, 11:33:36
crinrin
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
In acest caz ,cei care nu s-au spovedit ar trebui sa nu se impartaseasca ,daca ar fi sa ne luam dupa sf.Ioan de Kronstadt.
Nu-i asa ? pt ca cei nespovediti de la ei putere considera ca pot lua sfanta Impartasanie ,nu cu binecuvantarea duhovnicului.Ei se considera vrednici .
Cred ca toti aceia se spovedisera dar, atata timp cat in mintea lor se considerau a fi vrednici sa se impartaseasca, dovedeau de fapt cat erau de nevrednici.

Autosuficienta, mandria si obraznicia celor care cred ca merita sa se impartaseasca ii fac tot atat de nevrednici sa se apropie de Sfantul Potir ca si cum nu s-ar fi spovedit, intrucat inima le este inca plina de necuratii.

Last edited by crinrin; 22.01.2015 at 16:30:11.
Reply With Quote
  #283  
Vechi 22.01.2015, 12:10:43
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
In acest caz ,cei care nu s-au spovedit ar trebui sa nu se impartaseasca ,daca ar fi sa ne luam dupa sf.Ioan de Kronstadt.
Nu-i asa ? pt ca cei nespovediti de la ei putere considera ca pot lua sfanta Impartasanie ,nu cu binecuvantarea duhovnicului.Ei se considera vrednici .
Nu Anita. Plilda nu are legătură cu spovedania, ci mai mult cu conștiința cu care ar trebui să ne pregătim pentru împărtășire. Părintele zilnic îi împărtășea pe majoritatea celor care erau prezenți la Liturghie. În post împărășea zilnic și 5000 de oameni. Probabil, Sf. Ioan de Kronstadt a înțeles că unii dintre fiii lui duhovnicești intraseră într-un formalism, respectiv, faceau toate cele de după lege după care se considerau vrednici de împărtășanie. Învățătura pildei cred este alta, adică doar cu o conștiință de nevrednicie ne facem vrednici de împărtășanie.

Cel mai bun exemplu care îmi vine acum în minte sunt rugăciunile de dinainte de împărtășire, rugăciuni făcute de sfinți.
Să vedem ce spune Sf. Vasile cel Mare în prima rugăciune: "Pentru aceasta și eu, deși sunt nevrednic cerului și pământului și acestei vieți trecătoare, pentru că m-am supus cu totul păcatului și m-am făcut rob dezmierdărilor și am necinstit chipul Tău, dar fiind făptura și zidirea Ta, nu deznădăjduiesc de a mea mântuire, eu ticălosul, ci nădăjduind în milostivirea Ta cea fără de margini, vin către Tine." În ce nădăjduia Sf. Vasile? În milostivirea lui Dumnezeu.

Și continuă rugăciunea "vin către Tine: Primește-mă deci și pe mine, Iubitorule de oameni Hristoase, ca pe desfrânata și ca pe tâlharul, ca pe vameșul și ca pe fiul cel pierdut, și ridică sarcina cea grea a păcatelor mele". Cu cine se asemăna Sf. vasile? Cu curva, cu tâlharul, cu vameșul, cu fiul pierdut. Asta era conștiința Sf. Vasile cel Mare. Nu spunea Sf. Vasile: păi vezi Doamne că eu postesc, nu dorm, priveghez toată noaptea, am văzut lumina necreată, m-am împotrivit ereticilor, sunt cel mai tare și deci sunt vrednic. Sf. Vasile avea conștiința nevredniciei, adică că el e curvă, că el e tâlhar, că el e vameș. Exemplele pot continua și la ceilalți sfinți: Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Simeon Metafrastul, Sf. Simeon Noul Teolog, Sf. Ioan Damaschin. În concluzie, cei care se considerau (formal) vrednici de împărtășire nu se asemănau acestor sfinți care se împărtășeau cu o conștiiță vie de nevrednicie.
Reply With Quote
  #284  
Vechi 22.01.2015, 12:34:54
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Cu atat mai mult ,noi care suntem mai caldicei nu ar trebui sa hotaram de la noi putere sa ne impartasim fara binecuvantare care se obtine la spovedanie.
Pentru ca foarte multi crestini sunt autosuficienti ,nu inteleg ca viata duhovniceasca inseamna si o sporire care se vadeste in toate actiunile noastre.
Eu nu as da acest sfat mai ales ca foarte putini parinti recomanda aceasta ,unul fiind trait in Occident si doar sf.Nicolae Cabasila sa zicem ca recomanda la fel dar el a trait cu sute se ani in urma.
Daca vrei sa te impartasesti des te poti spovedi inainte.
Duhovnicul meu recomanda impartasanie odata pe luna ,el fiind preot mirean.
Eu cred ca are motivele lui ca altfel ne chema mai des la spovedanie.In cazuri rare ,de boli grave sau alte ispite stiu ca se spovedesc unii saptamanal sau mai des si cred ca atunci isi dezvaluie si gandurile cu care sunt ispititi.
Reply With Quote
  #285  
Vechi 22.01.2015, 13:11:45
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Cu atat mai mult ,noi care suntem mai caldicei nu ar trebui sa hotaram de la noi putere sa ne impartasim fara binecuvantare care se obtine la spovedanie.
Am spus cu binecuvântarea duhovnicului și nu de la noi putere, iar binecuvântarea nu o primești doar la spovedanie.

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Pentru ca foarte multi crestini sunt autosuficienti ,nu inteleg ca viata duhovniceasca inseamna si o sporire care se vadeste in toate actiunile noastre.
Aici e vina penintentului dezinteresat pe de-o parte, iar pe de altă ține și de duhovnic.

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Eu nu as da acest sfat mai ales ca foarte putini parinti recomanda aceasta ,
Eu nu am sfătuit pe nimeni. :)))

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
unul fiind trait in Occident si doar sf.Nicolae Cabasila sa zicem ca recomanda la fel dar el a trait cu sute se ani in urma.
Acum câteva sute de ani tot omeni erau, nu "zburători" sau oameni care levitează.

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Daca vrei sa te impartasesti des te poti spovedi inainte.
De acord. Dar să știi că spovedania nu este o taină prin care primim bilete pentru împărtășire. Sper că ești de acord cu mine.

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Duhovnicul meu recomanda impartasanie odata pe luna ,el fiind preot mirean.
Eu cred ca are motivele lui ca altfel ne chema mai des la spovedanie.In cazuri rare ,de boli grave sau alte ispite stiu ca se spovedesc unii saptamanal sau mai des si cred ca atunci isi dezvaluie si gandurile cu care sunt ispititi.
Sunt convins că părintele duhovnic s-ar bucura să vă vadă mai des în fața sf. Potir. El doar v-a impus un minim pe care el îl pretinde, acel minim cerut de canoane. Cred că mulți duhovnici merg pe această linie (eu personal cunosc). Aceasta cred că e calea de mijloc.

Last edited by ovidiu b.; 22.01.2015 at 14:19:55.
Reply With Quote
  #286  
Vechi 22.01.2015, 13:14:05
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am mai vorbit despre asta, e gresit ce spui, e un amestec intre obiectiv si subiectiv, acesta e relativismul de care vorbeam. Adevarul e obiectiv, tocmai pentru ca nu depinde de senzatiile si parerile personale. Adevarul nu e de tipul mie imi plac cartofii, lui ii plac spaghetele. Adevarul obiectiv e de genul leul are patru picioare.
Corect, pana aici. In limbaj kantian, propozitia "mie imi plac cartofii" este o judecata de valoare, in timp ce propozitia "leul are patru picioare" este o judecata de existenta.

Problema este ca propozitia "leul are patru picioare", care, ca orice judecata de existenta, e de ordin obiectiv (adica e adevarata sau falsa nu in functie de mintea mea, ci in functie de cate membre are leul) are semnificatie diferita pentru oameni diferiti. "Ce inseamna, pentru mine si viata mea, faptul ca leul are patru picioare?". Ei bine, asta nu mai e o chestiune de biologie, ci de teologie (sau "leologie", daca va place). Aici nu mai putem vorbi de adevar obiectiv. De aceea oamenii au teologii diferite. Sunt scoli diferite, toate vii, toate ortodoxe. Mai la deal era vorba de Sf Nicolae Cabasila. Stiti bine ca a fost in polemica cu Sf Grigore Palamitul. Sa fi fost vreunul dintre ei eretic ? Nu as zice, ci e clar ca aveau teologii diferite plecand de la acelasi adevar. Acela ca leul are patru picioare.


Citat:
La fel, Crezul e acelasi pentru toti (ar trebui sa fie), nu e interpretat altcumva de fiecare.
Ei bine, aici e eroarea. Crezul poate fi interpretat foarte diferit. ESTE interpretat foarte diferit. Chiar si pe acest forum se poate vedea cat de diferit e interpretat fiecare articol din Crez. De exemplu, articolul "Cred intr-un Botez spre iertarea pacatelor" a generat polemici interminabile. De fapt, sunt aici nu unul, ci doua articole. Ce inseamna exact "cred intr-un Botez?" fiindca aici "un", sper ca ti-e clar, e numeral si nu articol nehotarat. Si ce inseamna "iertarea pacatelor", daca chiar dumneata spuneai ca nu crezi ca prin Botez sunt iertate pacatele, din moment ce e nevoie si de Mir, si de Impartasanie pentru mantuire ? Deci, dumneata interpretezi "contribuie la mantuire, dar, pentru a fi eficient, e nevoie de administrare impreuna cu celelalte Sacramente ale Initierii", in timp ce eu interpretez "este suficient pentru mantuire". Vezi, dar, avem acelasi Crez (cel putin acelasi articol in ce priveste Botezul). Dar nu aceleasi teologii. Adica, nu ne plasam in aceeasi pozitie in raport cu un adevar pe care, amandoi, il consideram obiectiv adevarat.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #287  
Vechi 22.01.2015, 14:18:31
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul

Sunt convins că părintele duhovnic s-ar bucura să vă vadă mai des în fața sf. Potir. El doar v-a impus un minim pe care el îl pretinde, acel minim cerut de canoane. Cred că mulți duhovnici merg pe această linie (eu personal cunosc).
Nu cred ,ca altfel parintele ar recomanda o impartasanie mai deasa.Se poate ajunge la o banalizare a sfintei Impartasanii ,in cazul nostru ,al celor care traim in lume si nu avem permanent constiinta unui Dumnezeu viu ,omniprezent.
Stiu ca recomanda saptamanal in cazuri mai rare .eu stiu cazul unui prunc ce avea niste probleme de sanatate si care s-a vindecat .
Reply With Quote
  #288  
Vechi 22.01.2015, 14:37:06
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Nu cred ,ca altfel parintele ar recomanda o impartasanie mai deasa.
Se poate ajunge la o banalizare a sfintei Impartasanii ,in cazul nostru ,al celor care traim in lume si nu avem permanent constiinta unui Dumnezeu viu ,omniprezent.
Stiu ca recomanda saptamanal in cazuri mai rare .eu stiu cazul unui prunc ce avea niste probleme de sanatate si care s-a vindecat .
Anita, părintele se împărtășește săptămânal? Eu cred că da. Atunci acesta ar trebui să fie modelul nostru. Însă nu ține numai de el, ține și de noi. Apoi, eu cred că și el trăiește în lume și are aceleași ispite ca și noi sau poate chiar mai mari. Diferența teoretică dintre noi și el este că el ar trebui să știe mai bine se păzească de aceste ispite. Sper să nu mă înțelegi greșit, adică că nu aș fi de acord cu ceea ce face. Ultimul cuvânt tot sfinția sa îl are, doar cu binecuvântarea lui ne împărtășim.

Last edited by ovidiu b.; 22.01.2015 at 14:45:50.
Reply With Quote
  #289  
Vechi 22.01.2015, 16:22:56
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
In acest caz ,cei care nu s-au spovedit ar trebui sa nu se impartaseasca ,daca ar fi sa ne luam dupa sf.Ioan de Kronstadt.
Nu-i asa ? pt ca cei nespovediti de la ei putere considera ca pot lua sfanta Impartasanie ,nu cu binecuvantarea duhovnicului.Ei se considera vrednici .
Eu am analizat ce scrie Sf. Ioan, nu acultati tot ce spune Ovidiu, nu e interesat de adevar, ci de a avea dreptate. Chiar el a dat un articol, acum denatureaza adevarul. Articolul e acesta, iata ce scrie despre Sf. Ioan de Kronstadt: http://www.mitropolia-ardealului.ro/...ct.php?id=3060
Citez: "Trebuie spus că practica mărturisirii publice a păcatelor, urmată de o împărtășire „în masă” a credincioșilor, nu a dispărut în secolul al IV-lea, ci poate fi întâlnită chiar în secolul al XIX-lea, în Rusia, la Sf. Ioan de Kronstadt (canonizat în 1990 de Patriarhia Moscovei). În consecință, a primit din partea Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse permisiunea de a practica spovedania publică, alături de cea privată, pe care o cerea de la cei care aveau de mărturisit lucruri grave. Totuși, rămâne deschisă întrebarea: în ce măsură este canonică practica liturgică a acestuia? Pentru a se găsi răspunsul corect, trebuie amintit că Sinodul a dat dispensa amintită cu titlu excepțional, doar datorită calităților de sfințenie evidente; apoi, actul canonizării Sf. Ioan de Kronstadt nu înseamnă automat canonizarea tuturor opiniilor și practicilor sale, ca un model de urmat de toți preoții. Detalii la Ioan I. Ică jr., „Sfântul Ioan de Kronstadt între Liturghie și revoluție”, în Sf. Ioan de Kronstadt, Liturghia: cerul pe pământ, trad. Boris Buzilă, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 5-35.]"

Ce aflam de aici:
- din sec. IV s-a practicat doar spovedania personala, inainte de spovedire. La fel cum sustin si Par. Schmemann si Par. Pruteanu, cei care sustin impartasirea fara spovedire.
- se facea o spovedire publica inainte de impartasire, pentru care primise o derogare speciala din partea Sinodului
- se spune ca datorita calitatilor de sfintenie si harismei sfantului. E posibil ca sfantul sa fi vazut la fiecare ce pacate are si daca e vrednic sa se impartaseasca. la fel cum si Sf. Paisie Aghioritul vedea la fiecare om ce pacate are.
- mai e o problema, sfantul Ioan de Kronstadt avea si o greseala, influenta tot de la catolici, se pare ca a sustinut Filioque.
- aceasta problema a fost pusa de un singur parinte, Schmemann, care a fost infleuntat de teologi catolici ce facusera o revizuire a practicii catolice dupa principii protestante (influentati de conceptii ecumeniste, inainte conciliului Vatican II).
Reply With Quote
  #290  
Vechi 22.01.2015, 16:53:42
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cătălin, te-am rugat să nu mai răstălmăcești idei. Am postat acea pildă nu pentru a argumenta controvesa pe tema spovedaniei, ci pentru a sublinia conștiința cu care ar trebui să mergem la împărtășit.
Ceea ce tu nu pricepi este că nu te-am contrazis și nu am negat nimic din ceea ce susții. Nu am spus că am dreptate, se poate să greșesc, am adus în discuție anumite aspecte pe care observ că nu le prea pricepi.
Reply With Quote
Răspunde