![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie se practică nu numai în Sf. Munte, ci și în Grecia (și nu numai), cu foarte rare excepții. E clar că aduci argumente în necunoștință de cauză. Ceea ce tu nu pricepi este faptul că sunt locuri (mănăstiri, chilii) unde se țin 4-5 Liturghii pe săptămână și unde este un singur preot care este și duhovnic. În acest caz, teoria de a lega obligatoriu împărtășirea de spovedanie cade, oricâte argumente ai aduce. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei. După teoria ta, preotul trebuie să se spovedească ori de câte ori urmează să slujească, adică unii zilnic sau aproape zilnic. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Legat de vrednicia și pregătirea cu vrednicie pentru împărtășire aș aminti de o pildă a Sf. Ioan de Kronstad.
Sf. Ioan de Kronstadt împărtășea mii de oameni, în fiecare zi câteva sute sigur se împărtășeau. Într-o zi sfântul iese cu potirul și spune așa: cei care s-au pregătit și sunt vrednici de împărtășanie, la dreapta (câteva sute de oameni au trecut la dreapta); cei care se simt nepregătiți și nu se pot împărtăși, la stânga (restul au trecut la stânga). Cei din dreapta mai veniți altă dată, cei din stânga, poftiți. Pare șocant, dar asta a făcut Sf. Ioan de Kronstadt. Pregătirea pentru împărtășanie constă într-un lucru foarte simplu, numai că e foarte greu să ajungi la el. Înseamnă să te vezi în inima ta fundul iadului. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
.......:) Minunată pildă!
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Un cuvânt al Cuviosului Sofronie despre Sfântul Siluan, acesta din urmă zicînd, între frații athoniți: "Noi nu cunoaștem așa pe Dumnezeu..."
* Scriind pe marginea rugăciunii "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul", unul dintre autori (nu mai rețin, parcă în Pelerinul rus? ori în altă carte, îmi cer scuze, nu îmi amintesc acum...) descrie cât de felurite erau accentele puse de diverși rugători: unul sublinia cu putere "Doamne!", altul zăbovea și se tânguia la "Hristoase", altul se cutremura și se mângâia cu "Fiul", altul se prăbușea când rostea "miluiește-mă" iar altul plângea în hohot când ajungea la "păcătosul"... Fiecare înțelegea cu pregnanță aparte aceste componente ale adevărului rugăciunii. Deși nu e decât un înțeles, dacă observăm ideea dogmatică: Fiul lui Dumnezeu are puterea să ne miluiască pe noi, oamenii păcătoși. Iar noi, crezînd aceasta, Îl rugăm să ne miluiască. Însă în jurul și înlăuntrul acestui adevăr de credință se înalță și viază toată viața creștină, se rostuiesc toate căutările și experiențele fiecărui credincios. Fiecare trăiește conținutul rugăciunii, îl interpretează și îl cultivă în mod personal, oricât s-ar strădui să se conformeze la vreun "adevăr" comun, la vreo normă. Tipicul, norma sunt doar părți ale întregului vieții de credință. Inima, însă, are bogăția ei, aș spune eu insondabilă. Iar înțelesurile fiecărei persoane în parte de aici vin, din inima fiecăruia. De aceea și Domnul ne judecă după inima noastră, pe care o cunoaște în adâncuri... Ca să nu mai spun că înțelegerea mintală/intelectuală e deosebit de complexă, depinzînd de un sistem uriaș de influențe interne și exterioare. Bașca de duhuri și, har Domnului, de Duhul Sfânt... Care întotdeauna respectă personalitatea omului, organizarea lui unică și originală, concretă. O poți constata și din Evanghelie - comparînd cele 4 variante, după Autorii sfinți diferiți. Un stil la Matei, altul la Marcu. O bogăție și originalitate la Luca, alta la Ioan.... Last edited by Ioan_Cezar; 22.01.2015 at 08:57:13. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu-i asa ? pt ca cei nespovediti de la ei putere considera ca pot lua sfanta Impartasanie ,nu cu binecuvantarea duhovnicului.Ei se considera vrednici . Last edited by anita; 22.01.2015 at 09:52:52. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Autosuficienta, mandria si obraznicia celor care cred ca merita sa se impartaseasca ii fac tot atat de nevrednici sa se apropie de Sfantul Potir ca si cum nu s-ar fi spovedit, intrucat inima le este inca plina de necuratii. Last edited by crinrin; 22.01.2015 at 16:30:11. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cel mai bun exemplu care îmi vine acum în minte sunt rugăciunile de dinainte de împărtășire, rugăciuni făcute de sfinți. Să vedem ce spune Sf. Vasile cel Mare în prima rugăciune: "Pentru aceasta și eu, deși sunt nevrednic cerului și pământului și acestei vieți trecătoare, pentru că m-am supus cu totul păcatului și m-am făcut rob dezmierdărilor și am necinstit chipul Tău, dar fiind făptura și zidirea Ta, nu deznădăjduiesc de a mea mântuire, eu ticălosul, ci nădăjduind în milostivirea Ta cea fără de margini, vin către Tine." În ce nădăjduia Sf. Vasile? În milostivirea lui Dumnezeu. Și continuă rugăciunea "vin către Tine: Primește-mă deci și pe mine, Iubitorule de oameni Hristoase, ca pe desfrânata și ca pe tâlharul, ca pe vameșul și ca pe fiul cel pierdut, și ridică sarcina cea grea a păcatelor mele". Cu cine se asemăna Sf. vasile? Cu curva, cu tâlharul, cu vameșul, cu fiul pierdut. Asta era conștiința Sf. Vasile cel Mare. Nu spunea Sf. Vasile: păi vezi Doamne că eu postesc, nu dorm, priveghez toată noaptea, am văzut lumina necreată, m-am împotrivit ereticilor, sunt cel mai tare și deci sunt vrednic. Sf. Vasile avea conștiința nevredniciei, adică că el e curvă, că el e tâlhar, că el e vameș. Exemplele pot continua și la ceilalți sfinți: Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Simeon Metafrastul, Sf. Simeon Noul Teolog, Sf. Ioan Damaschin. În concluzie, cei care se considerau (formal) vrednici de împărtășire nu se asemănau acestor sfinți care se împărtășeau cu o conștiiță vie de nevrednicie. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Cu atat mai mult ,noi care suntem mai caldicei nu ar trebui sa hotaram de la noi putere sa ne impartasim fara binecuvantare care se obtine la spovedanie.
Pentru ca foarte multi crestini sunt autosuficienti ,nu inteleg ca viata duhovniceasca inseamna si o sporire care se vadeste in toate actiunile noastre. Eu nu as da acest sfat mai ales ca foarte putini parinti recomanda aceasta ,unul fiind trait in Occident si doar sf.Nicolae Cabasila sa zicem ca recomanda la fel dar el a trait cu sute se ani in urma. Daca vrei sa te impartasesti des te poti spovedi inainte. Duhovnicul meu recomanda impartasanie odata pe luna ,el fiind preot mirean. Eu cred ca are motivele lui ca altfel ne chema mai des la spovedanie.In cazuri rare ,de boli grave sau alte ispite stiu ca se spovedesc unii saptamanal sau mai des si cred ca atunci isi dezvaluie si gandurile cu care sunt ispititi. |
#10
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
De acord. Dar să știi că spovedania nu este o taină prin care primim bilete pentru împărtășire. Sper că ești de acord cu mine. Citat:
Last edited by ovidiu b.; 22.01.2015 at 14:19:55. |
|