Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Despre Forum > Reguli generale de utilizare a forumului
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.01.2015, 14:48:12
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Cătălin, tu împărtăseste-te rar, după cum crezi -
Si lasă-ne pe noi în pace să ne împărtăsim des. Cu binecuvântare de la duhovnici, bineînteles! :)
Probabil ai citit doar ultimul mesaj sau legi impartasirea mai deasa de nespovedire. Eu am scris de impartasirea fara spovedire, citeste te rog mesajele de pe topic. Discutiile despre imparatsirea deasa sau rara au fost de-a lungul istoriri, dar impartasirea fara spovedanie inainte e sustinuta doar de Par. Schmemann dupa care s-a luat Par. Pruteanu. Eu despre aceasta scriu.
P.S. nu e dupa cum cred eu sunt cum crede el, asta e la protestanti, e dupa cum spune Biserica.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.01.2015, 15:26:22
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.392
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Probabil ai citit doar ultimul mesaj sau legi impartasirea mai deasa de nespovedire. Eu am scris de impartasirea fara spovedire, citeste te rog mesajele de pe topic. Discutiile despre imparatsirea deasa sau rara au fost de-a lungul istoriri, dar impartasirea fara spovedanie inainte e sustinuta doar de Par. Schmemann dupa care s-a luat Par. Pruteanu. Eu despre aceasta scriu.
P.S. nu e dupa cum cred eu sunt cum crede el, asta e la protestanti, e dupa cum spune Biserica.
Prin afirmațiile astea îl scoți pe părintele Schmemann afară din Biserică; precum și pe alți teologi care îi susțin opiniile; și nu este vorba doar de părintele Pruteanu.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.01.2015, 16:04:37
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Prin afirmațiile astea îl scoți pe părintele Schmemann afară din Biserică; precum și pe alți teologi care îi susțin opiniile; și nu este vorba doar de părintele Pruteanu.
Daca sustine cineva ceva gresit nu inseamna ca e in afara Bisericii. Sfantul Grigorie a sustinut o erezie, apocatastaza, si e sfant. Diferenta intre cineva care a fost condamnat ca eretic si cineva care a sustinut o eroare e ca primul a persistat in eroare, chiar daca un Sinod intreg a condamnat erezia.
Legat de ceea ce sustine Par. Schmemann (pentru ca Par. Pruteanu si cei ce mai sustin impartasirea fara spovedire redau conceptiile din acea carte), probabil nu ai citit mesajele de pe topic. Intr-un articol se arata cum Par. Schmemann era influentat de conceptiile unor teologi francezi care voiau sa reformeze practica de la catolici in spirit protestant. Am gasit acum si articolul: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2012/...nn/#more-51334
Acolo este si o critica la scrierea Par. Schmemann.

Last edited by catalin2; 21.01.2015 at 16:08:21.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.01.2015, 16:18:28
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.392
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca sustine cineva ceva gresit nu inseamna ca e in afara Bisericii.
Am spus că i-ai scos în afara Bisericii pentru că tu spui că susții ceea ce spune Biserica. Or, Biserica nu este chiar atât de unitară în privința acestui aspect. Schmemann este, și el, o voce a Bisericii, la fel părintele Pruteanu, părintele Roman Braga, Sfântul Ioan din Kronstadt și mulți alții. Biserica are un dinamism și permite o anumită libertate în căutarea adevărului, care nu este întotdeauna foarte limpede pentru toată lumea. El se conturează tocmai în urma acestor dialoguri între teologi cu păreri diferite. Teologia nu este statică și nu aparține doar trecutului. Este vie, după cum viu este și Adevărul.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.01.2015, 18:38:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Am spus că i-ai scos în afara Bisericii pentru că tu spui că susții ceea ce spune Biserica. Or, tu spui că susții ceea ce spune Biserica. Schmemann este, și el, o voce a Bisericii, la fel părintele Pruteanu, părintele Roman Braga, Sfântul Ioan din Kronstadt și mulți alții. Biserica are un dinamism și permite o anumită libertate în căutarea adevărului, care nu este întotdeauna foarte limpede pentru toată lumea. El se conturează tocmai în urma acestor dialoguri între teologi cu păreri diferite. Teologia nu este statică și nu aparține doar trecutului. Este vie, după cum viu este și Adevărul.
O sa le iau pe rand:
- "tu spui că susții ceea ce spune Biserica." Nu eu spun ci toti sfintii si marii duhovnici pe care i-am dat. Daca spuneam doar eu nu dadeam niciun citat, scriam niste pareri personale.
- "Biserica nu este chiar atât de unitară în privința acestui aspect." daca un singur Parinte, Schmemann, spune altceva, influentat de conceptiile din alte culte, iar dupa el s-au luat 2-3 teologi nu inseamna ca avem mai multe pareri. Marii duhovnici citati spun chiar sa nu se impartaseasca cineva fara sa se spovedeasca inainte, nu ca se poate si asa si asa. De exemplu, Par. Dionisie din Muntele Athos: Parintele Dionisie, de la muntele Athos:
"Și să nu îndrăznească cineva vreodată să se ducă să se împărtășească fără să se spovedească."
- "Schmemann este, și el, o voce a Bisericii, la fel părintele Pruteanu, părintele Roman Braga". In primul rand parintii ceilalti reproduc ce spune Par. Schmemann in cartea sa din 1961. In al doilea rand nu putem spune ca exista voci ale Bisericii in privinta invataturii, exista o singura invatatura. In acest caz exista doar aceasta practica din Sec. IV
- "Biserica are un dinamism și permite o anumită libertate în căutarea adevărului, care nu este întotdeauna foarte limpede pentru toată lumea. El se conturează tocmai în urma acestor dialoguri între teologi cu păreri diferite. "
Am intalnit de mai multe ori aceasta conceptie. Adevarul a fost revelat de la inceput, Sinoadele se tineau doar penru ca aparea o erezie, care emitea o invatatura falsa. Invatatura era doar clarificata, nu se descoperea atunci.
- "Teologia nu este statică și nu aparține doar trecutului. Este vie, după cum viu este și Adevărul." Aceasta e o conceptie stii tu de unde. Teologi sunt in primul rand sfintii. Teologia doar expune invatatura revelata, nu o schimba nici macar cu un cuvant. Restul e ce spun unii teologi modernisti, citeste te rog cele doua articole recomandate si lui Ovidiu, acolo scrie de teologii postpatristici de azi.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.01.2015, 18:53:30
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Adevărul a fost revelat. Mă rog, este și azi.
Adevărul a fost relevat iar Ion înțelege ceva și cumva revlația. Vasile înțelege și el cumva, uneori la fel ca Ion, alteori un pic altfel. ba chiar ei înțeleg exact la fel dar când încep să spună cum au înțeles, Ion se exprimă mai greu, că e inginer, iar Vasile mai ușor și mai sugestiv, mai plastic și mai emoționant, că e retor.

Adevărul e Unul. Oamenii e mulți și Unul și Același Adevăr răsună atât la fel cât și altfel în capul ăstora care e mulți și e diferiți, cât de cât, pă ici pă colo.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 21.01.2015, 19:30:33
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Adevărul a fost revelat. Mă rog, este și azi.
Adevărul a fost relevat iar Ion înțelege ceva și cumva revlația. Vasile înțelege și el cumva, uneori la fel ca Ion, alteori un pic altfel. ba chiar ei înțeleg exact la fel dar când încep să spună cum au înțeles, Ion se exprimă mai greu, că e inginer, iar Vasile mai ușor și mai sugestiv, mai plastic și mai emoționant, că e retor.
Adevărul e Unul. Oamenii e mulți și Unul și Același Adevăr răsună atât la fel cât și altfel în capul ăstora care e mulți și e diferiți, cât de cât, pă ici pă colo.
Am mai vorbit despre asta, e gresit ce spui, e un amestec intre obiectiv si subiectiv, acesta e relativismul de care vorbeam. Adevarul e obiectiv, tocmai pentru ca nu depinde de senzatiile si parerile personale. Adevarul nu e de tipul mie imi plac cartofii, lui ii plac spaghetele. Adevarul obiectiv e de genul leul are patru picioare. Ca leul are patru picioare nu depinde ce crede fiecare sau ce simte el.
La fel, Crezul e acelasi pentru toti (ar trebui sa fie), nu e interpretat altcumva de fiecare. Tocmai asta era erezia, o parere diferita de adevarul obiectiv. Ceea ce ai scris tu acolo e exact ce sustine si invatatura ecumenista. Am mai discutat acestea, dupa parerea mea nu avem cum sa ne intelegem.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 21.01.2015, 23:58:15
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Par. Dionisie din Muntele Athos: Parintele Dionisie, de la muntele Athos:
"Și să nu îndrăznească cineva vreodată să se ducă să se împărtășească fără să se spovedească."
Oare ai înțeles contextul în care părintele a făcut această afirmație? Oare face referire la legarea fiecărei împărtășanii de spovedanie? În contextul discuției putea părintele vorbi de împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie practicată de părinții din Sf. Munte?

Împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie se practică nu numai în Sf. Munte, ci și în Grecia (și nu numai), cu foarte rare excepții. E clar că aduci argumente în necunoștință de cauză. Ceea ce tu nu pricepi este faptul că sunt locuri (mănăstiri, chilii) unde se țin 4-5 Liturghii pe săptămână și unde este un singur preot care este și duhovnic. În acest caz, teoria de a lega obligatoriu împărtășirea de spovedanie cade, oricâte argumente ai aduce.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei. După teoria ta, preotul trebuie să se spovedească ori de câte ori urmează să slujească, adică unii zilnic sau aproape zilnic.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.01.2015, 01:38:41
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Legat de vrednicia și pregătirea cu vrednicie pentru împărtășire aș aminti de o pildă a Sf. Ioan de Kronstad.

Sf. Ioan de Kronstadt împărtășea mii de oameni, în fiecare zi câteva sute sigur se împărtășeau. Într-o zi sfântul iese cu potirul și spune așa: cei care s-au pregătit și sunt vrednici de împărtășanie, la dreapta (câteva sute de oameni au trecut la dreapta); cei care se simt nepregătiți și nu se pot împărtăși, la stânga (restul au trecut la stânga). Cei din dreapta mai veniți altă dată, cei din stânga, poftiți.

Pare șocant, dar asta a făcut Sf. Ioan de Kronstadt. Pregătirea pentru împărtășanie constă într-un lucru foarte simplu, numai că e foarte greu să ajungi la el. Înseamnă să te vezi în inima ta fundul iadului.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 22.01.2015, 18:08:59
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Oare ai înțeles contextul în care părintele a făcut această afirmație? Oare face referire la legarea fiecărei împărtășanii de spovedanie?
Eu am dat si contextul, tu nu ai vrut sa intelegi, desi parintele spune clar. Am dat un citat mai lung. "Multa rugăciune pe care o citește preo*tul are harul Sfântului Duh de la Dumnezeu, că așa a dat bunul Părinte Ceresc ca să se ierte mărunțișu*rile care le-ai avut. Spui ce păcate ai mai avut, ce-ți mai aduci tu aminte și așa te apropii de dumnezeieștile Taine. Că foc arzător sunt Sfintele Taine, care ard toate păcatele, toate fărădelegile și toate gându*rile cele rele, dar dacă ești cu nebăgare de seamă există primejdia să te mai ardă și pe tine. De aceea zice Sfântul Apostol Pavel: “Să se ispitească omul și așa să se apropie de Sfintele Taine, că de aceea mulți dintre voi sunt bolnavi, mulți suferă, fiindcă se apropie de Sfintele Taine fără pregătire”.
Parintele spune ca se iarta si maruntisurile, adica pacatele mici, nu e vorba doar de pacatele mari, cum spun cei ce ii citezi si catolicii. E firesc sa spuna parintele la fel ca toti ceilalti mari duhovnici romani, pentru ca nimeni nu spune altceva.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie se practică nu numai în Sf. Munte, ci și în Grecia (și nu numai), cu foarte rare excepții. E clar că aduci argumente în necunoștință de cauză.
Asa spune doar Par. Pruteanu. Par. calciu spune ca nu a cunoscut niciun preot sa practice asa ceva, cred ca domnia sa cunostea mai bine situatia decat tine. Spunea doar ca a auzit de un calugar care practica spovedania comuna, pe care o numeste simulacru de spovedanie.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei. După teoria ta, preotul trebuie să se spovedească ori de câte ori urmează să slujească, adică unii zilnic sau aproape zilnic.
Acest argument dat de par. Pruteanu e fals, in primul rand in acel timp inca se practica spovedania publica si pentru credinciosi. In al doilea rand Par. Cleopa spune ca fiecare preot trebuie sa se spovedeasca inaint ede Liturghie. De aceea tot bate moneda pe ce fac preotii si da acel exemplu cu zile consecutive de sarbatoare, pare ca stie ca preotii se spovedesc inainte de spovedanie, dar a gasit un caz deosebit, cand sunt zile consecutive. Altfel ar fi zis doar ca preotii nu se spovedesc inainte de Liturghie.
Reply With Quote
Răspunde