![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Legat de ceea ce sustine Par. Schmemann (pentru ca Par. Pruteanu si cei ce mai sustin impartasirea fara spovedire redau conceptiile din acea carte), probabil nu ai citit mesajele de pe topic. Intr-un articol se arata cum Par. Schmemann era influentat de conceptiile unor teologi francezi care voiau sa reformeze practica de la catolici in spirit protestant. Am gasit acum si articolul: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2012/...nn/#more-51334 Acolo este si o critica la scrierea Par. Schmemann. Last edited by catalin2; 21.01.2015 at 16:08:21. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Am spus că i-ai scos în afara Bisericii pentru că tu spui că susții ceea ce spune Biserica. Or, Biserica nu este chiar atât de unitară în privința acestui aspect. Schmemann este, și el, o voce a Bisericii, la fel părintele Pruteanu, părintele Roman Braga, Sfântul Ioan din Kronstadt și mulți alții. Biserica are un dinamism și permite o anumită libertate în căutarea adevărului, care nu este întotdeauna foarte limpede pentru toată lumea. El se conturează tocmai în urma acestor dialoguri între teologi cu păreri diferite. Teologia nu este statică și nu aparține doar trecutului. Este vie, după cum viu este și Adevărul.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
- "tu spui că susții ceea ce spune Biserica." Nu eu spun ci toti sfintii si marii duhovnici pe care i-am dat. Daca spuneam doar eu nu dadeam niciun citat, scriam niste pareri personale. - "Biserica nu este chiar atât de unitară în privința acestui aspect." daca un singur Parinte, Schmemann, spune altceva, influentat de conceptiile din alte culte, iar dupa el s-au luat 2-3 teologi nu inseamna ca avem mai multe pareri. Marii duhovnici citati spun chiar sa nu se impartaseasca cineva fara sa se spovedeasca inainte, nu ca se poate si asa si asa. De exemplu, Par. Dionisie din Muntele Athos: Parintele Dionisie, de la muntele Athos: "Și să nu îndrăznească cineva vreodată să se ducă să se împărtășească fără să se spovedească." - "Schmemann este, și el, o voce a Bisericii, la fel părintele Pruteanu, părintele Roman Braga". In primul rand parintii ceilalti reproduc ce spune Par. Schmemann in cartea sa din 1961. In al doilea rand nu putem spune ca exista voci ale Bisericii in privinta invataturii, exista o singura invatatura. In acest caz exista doar aceasta practica din Sec. IV - "Biserica are un dinamism și permite o anumită libertate în căutarea adevărului, care nu este întotdeauna foarte limpede pentru toată lumea. El se conturează tocmai în urma acestor dialoguri între teologi cu păreri diferite. " Am intalnit de mai multe ori aceasta conceptie. Adevarul a fost revelat de la inceput, Sinoadele se tineau doar penru ca aparea o erezie, care emitea o invatatura falsa. Invatatura era doar clarificata, nu se descoperea atunci. - "Teologia nu este statică și nu aparține doar trecutului. Este vie, după cum viu este și Adevărul." Aceasta e o conceptie stii tu de unde. Teologi sunt in primul rand sfintii. Teologia doar expune invatatura revelata, nu o schimba nici macar cu un cuvant. Restul e ce spun unii teologi modernisti, citeste te rog cele doua articole recomandate si lui Ovidiu, acolo scrie de teologii postpatristici de azi. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Adevărul a fost revelat. Mă rog, este și azi.
Adevărul a fost relevat iar Ion înțelege ceva și cumva revlația. Vasile înțelege și el cumva, uneori la fel ca Ion, alteori un pic altfel. ba chiar ei înțeleg exact la fel dar când încep să spună cum au înțeles, Ion se exprimă mai greu, că e inginer, iar Vasile mai ușor și mai sugestiv, mai plastic și mai emoționant, că e retor. Adevărul e Unul. Oamenii e mulți și Unul și Același Adevăr răsună atât la fel cât și altfel în capul ăstora care e mulți și e diferiți, cât de cât, pă ici pă colo. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
La fel, Crezul e acelasi pentru toti (ar trebui sa fie), nu e interpretat altcumva de fiecare. Tocmai asta era erezia, o parere diferita de adevarul obiectiv. Ceea ce ai scris tu acolo e exact ce sustine si invatatura ecumenista. Am mai discutat acestea, dupa parerea mea nu avem cum sa ne intelegem. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Măi frate, ia să luăm noi doi niște exemple, ca să ne lămurim! Uite, noi știm că Împărăția lui Dumnezeu e înlăuntrul nostru. Ne-a spus Domnul, deci afirmația face parte din Revelație, de acord? Crezi că înțelegem amândoi același lucru prin asta? Crezi că avem aceeași cunoaștere, noi doi, asupra acestui aspect de o realitate indiscutabilă? Crezi că alți doi creștini, oricare ar fi ei, de pildă doi cuvioși de pe Athos, au aceleași cunoștințe/înțelesuri teoretice și practice referitor la acest adevăr? Rezonanța lor, ecoul lor subiectiv la această afirmație este aceeași? Putem face superpozabile cugetările lor pe această una și aceeași temă? Adevărul e unul, Hristos l-a revelat (făcîndu-Se cunoscut nouă, mai întâi) însă oamenii distincți înțeleg diferit. Cel puțin în anumite privințe, nuanțe, tâlcuri, reverberații, ecouri... Îți mai dau un exemplu: Sufletul e nemuritor. Oare tu și eu, Ion și Vasile, orice alți creștini care acceptă acest adevăr al credinței noastre: înțelegem la fel această afirmație? Apoi, un copil creștin de 5 anișori înțelege nemurirea sufletului sau natura păcatului la fel ca părinții lui și la fel cu bunicul său preot? Cătălin, sufletul e în unitate cu trupul. Adevăr, da? Suntem de acord amândoi, sper. Dar crezi că înțelegem la fel, noi doi, sau oricare alți doi creștini, acest adevăr de credință? dacă voiești, putem verifica imediat și, evident, nu vom înțelege identic. Nici noi doi nici oricare alți oameni între ei. Mereu vor exista naunțe personale. Dacă dorești îți mai pot da exemple. Nenumărate, mai exact pot înșira, teoretic vorbind, toate conținuturile credinței noastre creștine. Ei bine, la fel va fi mereu: orice îți spun și consideri și tu că e adevărat nu înseamnă același lucru pentru amândoi. Sper să înțelegi că Dumnezeu e Unul iar cunoașterea Lui este subiectivă, deoarece este realizată de subiecți umani, de persoane, de ființe umane unice și originale. Asta nu înseamnă că nu avem un nucleu comun de înțelesuri (poftim, cădem de acord în privința Crezului, indiscutabil), însă și acelea poartă o oarecare pecete personală, inconfundabilă de la om la om. Sfântul Maxim Mărturisitorul nu înțelege pe Hristos, exact la fel cum înțelege Sfântul Nectarie sau Sfântul Isaac Sirul. Deși Dumnezeu este Unul. Ți-am mai spus că e vorba despre unitate în diversitate. Dar ai făcut o conexiune formală și ai aruncat eticheta peste miez scriind că ar fi deviza nu știu cărei organizații, parcă deviza UE sau cam așa ceva... Tu chiar nu înțelegi ce încerc să îți comunic? Orice vine din afara lecturilor tale e automat clasificat drept ecumenism, erezie etc.? De ce așa? Măi Cătăline, dar nu-i nici o filosofie, sunt lucruri simple, de bun simț, măi frate... Dă-ți seama că nici măcar cuvântul om nu e înțeles identic de orice doi sau mai mulți oameni între ei... Dacă înțelegi asta, poate vei pricepe și de ce crucea omului nu poate fi purtată decât de el însuși, iar nu de altul... Doamne ajută! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
De fapt aceasta e deviza ecumenismului, nu stiu daca am spus data trecuta. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Problema este ca propozitia "leul are patru picioare", care, ca orice judecata de existenta, e de ordin obiectiv (adica e adevarata sau falsa nu in functie de mintea mea, ci in functie de cate membre are leul) are semnificatie diferita pentru oameni diferiti. "Ce inseamna, pentru mine si viata mea, faptul ca leul are patru picioare?". Ei bine, asta nu mai e o chestiune de biologie, ci de teologie (sau "leologie", daca va place). Aici nu mai putem vorbi de adevar obiectiv. De aceea oamenii au teologii diferite. Sunt scoli diferite, toate vii, toate ortodoxe. Mai la deal era vorba de Sf Nicolae Cabasila. Stiti bine ca a fost in polemica cu Sf Grigore Palamitul. Sa fi fost vreunul dintre ei eretic ? Nu as zice, ci e clar ca aveau teologii diferite plecand de la acelasi adevar. Acela ca leul are patru picioare. Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ati scris ceva de teologie, tot gresit, si unii sfinti au avut greseli. Dar exista si controverse pe teme marunte, de genul care sfant ierarh a fost mai mare. Asta tine tot de parere personala, adica primul caz. Aici e gresit, ca tot suntem la subiectiv si obiectiv, dvs. sunteti subiectiv, pentru ca la catolici s-a modificat crezul, justificandu-se prin intelegerea diferita. Odata cu conciliul Vatican II s-a accentuat interpretarea si reinterpretarea invataturii dupa considerente ce tin de ecumensim. Dar e adevarat, avem crezuri diferite fata de alte culte, eu ma refeream la cei ce doresc adevarul. De exemplu nu la cel ce cauta justificari ca leul are sase picioare, desi nu e asa. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie se practică nu numai în Sf. Munte, ci și în Grecia (și nu numai), cu foarte rare excepții. E clar că aduci argumente în necunoștință de cauză. Ceea ce tu nu pricepi este faptul că sunt locuri (mănăstiri, chilii) unde se țin 4-5 Liturghii pe săptămână și unde este un singur preot care este și duhovnic. În acest caz, teoria de a lega obligatoriu împărtășirea de spovedanie cade, oricâte argumente ai aduce. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei. După teoria ta, preotul trebuie să se spovedească ori de câte ori urmează să slujească, adică unii zilnic sau aproape zilnic. |
|
|