Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 01.01.2010, 16:26:33
tricesimusseptimus tricesimusseptimus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 15.10.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 608
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Eu ti-am tradus cat mai direct si cu cat mai mare acuratete dupa textul grecesc.Sabbaton nu inseamna acelasi lucru cu Sabbatismos.Iar Sabat din punct de vedere semantic nu inseamna sambata, atat doar ca este identificat mai mult cu sambata.Sabbath inseamna a inceta sau a termina, si se identifica cu odihna.
Acuratețea explicațiilor tale lasă de dorit. Mai întâi de toate, verbul Shabath nu are doar sensul de "a înceta", "a termina". Pentru aceasta există verbul chadal (Gen.11,8 și 41,49 ca să dau doar două exemple). Shabath are mai ales sensul de a se odihni.

Cât privește termenul Sabbatismos din Evrei 4,9, acesta are o situație mai specială ce n-a fost discutată încă pe acest topic, oricât de stufos a devenit el.
Cuvântul sabbatismos nu apare în altă parte, nici în Biblie, nici în literatura veche până în secolul al II-lea; cu o singură excepție posibilă: Plutarh în Moralia 166A. Prin urmare, unii au tras concluzia că scriitorul epistolei către Evrei a creat acest cuvânt atunci când a scris pasajul acesta.

Sabbatismos și sabbatizo sunt variantele grecești ale substantivului ebraic shabbath și respectiv ale verbului înrudit, shabath, iar înțelesul celui din urmă poate să arunce lumină asupra sensului celui dintâi. Shabbath apare de 101 ori în Vechiul Testament, unde de obicei înseamnă „Sabat” –ziua a șaptea a săptămânii– sau „săptămână”, o perioadă de șapte zile delimitată de Sabate succesive. Acest cuvânt este folosit și pentru anul sabatic (Levitic 25,6; 26,34.43; 2 Cronici 36,21). Verbul shabath apare de 70 de ori, de 7 ori cu referire la odihna de Sabat și de 63 de ori cu referire la alte feluri de odihnă. În ce privește acest ultimul sens, vezi Geneza 8,22; Iosua 5,12; Neemia 6,3; Plângeri 5,14; Isaia 14,4; 24,8; 33,8. Sensul de bază al verbului shabath este de „a înceta”, „a se odihni”. Uneori cuvântul face referire la odihna Sabatului săptămânal. Dar substantivul shabbath, derivat de la shabath, se referă de obicei la odihna Sabatului săptămânal, precum și la perioada de timp delimitată de Sabate succesive, adică săptămâna (Leviticul 23,15), și la anii sabatici (cap. 26,35; etc.). Se poate observa, de asemenea, că shabbathon, care este simplul shabbath cu terminația on, este folosit cu privire la Ziua Ispășirii (Leviticul 16,31; 23,32), la anul sabatic (Leviticul 25,4.5), la Sărbătoarea Trâmbițelor (Leviticul 23,24), și la prima și ultima zi a Sărbătorii Corturilor (Leviticul 23,39) – precum și pentru Sabatul zilei a șaptea.

Sabbatizo este folosit de șapte ori în Septuaginta, o dată cu privire la Sabatul zilei a șaptea (Exodul 16,30), o dată cu privire la alte sabate (Leviticul 23,32), și de cinci ori cu privire la odihna pământului în anul sabatic (Leviticul 26,34.35; 2 Cronici 36,21). În Septuaginta, la Exodul 16,30; Leviticul 23,32; 26,34.35, sabbatizo vine de la cuvântul ebraic shabath. Așadar ideea fundamentală exprimată de sabbatizo în Septuaginta este aceea de odihnă sau încetare a muncii sau a altei activități. De aceea, folosirea cuvintelor înrudite grecești și ebraice dă de înțeles faptul că substantivul sabbatismos poate să însemne fie „odihna” de Sabat, fie pur și simplu „odihnă” sau „încetare”, într-un sens mai general. În felul acesta, un studiu lingvistic al cuvântului sabbatismos din Evrei 4,9 nu clarifică dacă aici se face referire la „odihna” săptămânală de Sabat sau pur și simplu „odihnă” sau „încetare”, într-un sens general. Numai contextul poate decide asupra acestei probleme, context de care cu obstinație faceți excepție și tu, și ovidu-s.

Se pare că scriitorul Epistolei către Evrei folosește cuvintele katapausis și sabbatismos, mai mult sau mai puțin, ca sinonime:

1. Din cauză că Iosua nu a putut să-i conducă pe israeliți la „odihna” spirituală (katapausis, v. 8), rămâne un sabbatismos (v. 9) pentru creștini. Logic, înseamnă că ceea rămâne este aceeași cu ceea ce trebuie să se înceapă. Faptul că Iosua nu l-a condus pe Israel la „odihna” spirituală, nu ar fi un motiv pentru creștini să nu țină Sabatul.

2. Din v. 1 și v. 6 este clar că ceea ce rămâne pentru poporul lui Dumnezeu în timpurile NT este katapausis; în v. 9 se spune că rămâne un sabbatismos. A declara că ceea ce rămâne pentru „poporul lui Dumnezeu” este Sabatul săptămânal, înseamnă că Sabatul săptămânal este lucrul la care Iosua nu a reușit să-l conducă pe Israel.

3. Faptul că în Septuaginta, Biblia bisericii primare, katapauo (Geneza 2,2.3; Exodul 20,11) și sabbatizo (Exodul 16,30; Leviticul 23,32) sunt folosite unul în locul altuia pentru Sabatul zilei a șaptea, tinde să înlăture sugestia că scriitorul, în Evrei 3,4, ar fi intenționat să facă o distincție între aceste forme substantivale.

Se poate observa faptul că iudeii de pe timpul lui Pavel, creștini sau necreștini, erau minuțioși în ținerea poruncii a patra. Fără îndoială că, scriindu-le iudeilor, autorul acestei epistole n-a considerat necesar să le dovedească faptul că păzirea Sabatului „rămâne”. Dacă în urma acestei extinse argumentații (care începe la cap. 3,7) apostolul ajunge la concluzia că Sabatul rămâne pentru poporul lui Dumnezeu, atunci se pare că el este vinovat de un non sequitur, deoarece concluzia aceasta nu decurge logic din argumentație. N-ar fi existat nici un motiv pentru un efort atât de elaborat de a-i convinge pe iudei să facă ceea ce făceau deja – țineau Sabatul. În plus, în timpurile apostolice Sabatul zilei a șaptea era ținut de toți creștinii, atât dintre iudei cât și dintre neamuri, și orice argument pentru a dovedi valabilitatea Sabatului în acea perioadă de început a bisericii creștine, ar fi fost fără rost. În plus, se poate observa că secțiunea alcătuită din cap. 3 și 4 începe cu invitația de a privi „la Apostolul și Arhiereul mărturisirii noastre, adică Iisus” (cap. 3,1) și se încheie cu îndemnul călduros „să ne apropiem cu deplină încredere” de El „ca să căpătăm îndurare și să găsim har, pentru ca să fim ajutați la vreme de nevoie” (cap. 4,16). Ce legătură ar putea exista între o extinsă argumentare, menită să arate că Sabatul rămâne obligatoriu pentru biserica creștină și tema declarată a cap. 3 și 4 – lucrarea lui Hristos ca Marele nostru Preot în sanctuarul ceresc – este într-adevăr neclar.

Odihna de care se vorbește aici este odihna harului,este adevărata odihnă a credinței, odihna spirituală.

Noi intrăm în „odihna” lui Dumnezeu atunci când ne ațintim „privirile” la Iisus (cap. 3,1) și ascultăm de glasul Său (cap. 3,7.15; 4,7), când avem credință în El (cap. 4,2.3) când „rămânem tari în mărturisirea noastră” (v. 14) și când „ne apropiem … de scaunul harului (v. 16). Aceia care vor să intre în experiența aceasta trebuie să se ferească de „o inimă rea și necredincioasă” (cap. 3,12) și de împietrirea inimii (cap. 3,8.15; 4,7). Ei trebuie să se străduiască să intre în „odihna” lui Dumnezeu (cap. 4,11).

Aceia care intră în „odihna” lui Dumnezeu, vor rămâne „tari în mărturisirea” lor (v. 14). Ei se vor apropia „cu deplina încredere de scaunul harului”, ca să capete „îndurare” și să găsească „har”, ca să fie ajutați „la vreme de nevoie” (v. 16).


7.Dumnezeu hotărăște din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme, precum s-a zis mai sus: "Dacă veți auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoșați inimile voastre".
8.Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi.
9.Drept aceea, s-a lăsat o ținere de Sabat poporului lui Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Singura inovatie este sambata lui Ellen White, care nu are nimic de-a face cu sambata iudeilor si nici cu ziua de odihna a crestinilor.
Sâmbăta nu este "inovația" Ellenei White, ci instituția lui Dumnezeu (Facerea 2,3) și extensia de autoritate a lui Iisus, El fiind Domn al Sâmbetei (Marcu 2,28).


Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Crestinismul totdeauna a tinut duminica.
Pentru afirmația aceasta te râd și curcile nu numai teologii ortodocși.
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez Savonarola Sfinti Parinti (Patrologie) 15 20.07.2013 13:28:48
Limba ebraica a VT. Aplicatie pentru cuvantul Sabat. AdrianAamz Din Vechiul Testament 9 08.02.2011 10:02:02
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei tigerAvalo9 Generalitati 34 02.12.2010 15:37:16
Despre ziua de sabat a adventistilor Iustin32 Secte si culte 747 04.06.2009 15:32:12