Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Viata monahala > Calugarul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #171  
Vechi 02.06.2009, 04:00:14
orthodoxia.i.thanatos orthodoxia.i.thanatos is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 721
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Pai tu ai legat asta de problema igienii ...

Nu sunt de acord ca 'sfintii parinti au considerat ca...' - am dat citate din parinti care spuneau ca nu rebuie oprita femeia la impartasanie si ca scurgerea sangelui nu e necuratie.
Deci este una din acele probleme de fapt netransate.

Am facut doar o analogie, ca sa intelegi ca problema poate fi rezolvata si simplu, reducind-o la bun-simt, fara a face apel la reguli sau filozofie. Dar pentru ca insisti, iata ce spun canoanele cu privire la subiect:

Canonul 2 al Sf. Dionisie al Alexandriei
„Iar în privința femeilor, care au curățirea lunară, dacă se cuvine, aflându-se ele așa, să intre în casa lui Dumnezeu, socotesc că și a întreba este de prisos; deoarece cred că nici ele fiind credincioase și cucernice n-ar îndrăzni aflându-se așa, sau să se apropie de masa cea sfântă, sau să se atingă de Trupul și de Sângele lui Hristos; căci nici ceea ce avea curgerea sângelui de 12 ani, nu s-a atins de El spre vindecare, ci numai de poalele Lui; dar este lucru neprihănit a se ruga, oricum ar fi cineva, și a-și aduce aminte de Stăpânul, oricum s-ar afla, și a se ruga spre a dobândi ajutor; iar cel ce nu este cu totul curat și cu sufletul și cu trupul, se va opri de a se apropia de cele sfinte, și de Sfintele Sfinților.”

Canonul 28 al Sf. Ioan Postitorul
„Femeile cele cu scurgeri de sânge obișnuite lor, să nu se atingă de cele sfinte până în a șaptea zi, dispune canonul 2 al Sf. Dionisie ca și al 7-lea al lui Timotei. …Iar ceea ce se va necinsti în timpul necurăției sale și se va atinge de dumnezeieștile taine, poruncesc a fi neîmpărtășiți 40 de zile.”

(Iată și conținutul canonului al 7-lea al Sf. Timotei al Alexandriei (+385): „Întrebare: Dacă o femeie va ști că are cele obișnuite femeilor, se cuvine a se apropia de Taine în ziua aceea, ori nu? Răspuns: Nu se cuvine până ce se va curăți.”)

La fel, Canonul 1 al Sf. Atanasie cel Mare vorbeste de inselaciunea diavoleasca a unora care se folosesc chiar si de cuvintul evangheliei pentru a ne face sa credem “că scurgerea firească nu ne va duce spre păcat”. (Dupa cum vezi, nimic nou sub Soare, Fani71.)

Nu exista dubii cu privire la restrictia la impartasire a femeii in timpul perioadei de menstruatie. Intrarea in biserica, insa, este la latitudinea duhovnicului sau preotului pentru ca Sfintii Parinti nu ne-au lasat instructiuni clare cu privire la participarea femeilor la slujbe in astfel de situatii.



Am citit si celelalte mesaje ale tale in care incerci sa argumentezi contrariul. Nicaieri nu reiese din citatele pe care le dai ca Sf. Ioan Gura de Aur ar fi aprobat impartasirea femeilor aflate la menstruatie. Iar cu privire la citatele din Sf. Grigore, da-mi voie sa ma indoiesc de veridicitatea lor, in special acolo unde citezi "A woman, therefore, should not be forbidden to recieve the mistery of Communion at these times.”. Exista tot felul de surse dubioase si nu-i deloc greu pentru nimeni sa se insele.

(O sa pun messajul si pe threadul cu "perioada de necuratie a femeii".)
Reply With Quote
  #172  
Vechi 02.06.2009, 09:07:48
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Anca-Miha Vezi mesajul
Esentialul tot ti-a scapat: era o usoara dezaprobare.

Dar sa lasam mistocareala, Aline, ca nu are sens. Parerea mea.
Ei, si tie ti-a scapat, era tot o usoara dezaprobare..

Eu cred ca ar fi mai constructiv, daca dezaprobi ceva, sa explici ce si de ce, altfel mai bine te abtii ca nu e dialog ci vot (sau "poll").
Si nu am vazut nici un "poll" pe aici.
Reply With Quote
  #173  
Vechi 02.06.2009, 11:13:42
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de orthodoxia.i.thanatos Vezi mesajul
Am facut doar o analogie, ca sa intelegi ca problema poate fi rezolvata si simplu, reducind-o la bun-simt, fara a face apel la reguli sau filozofie. Dar pentru ca insisti, iata ce spun canoanele cu privire la subiect:

Canonul 2 al Sf. Dionisie al Alexandriei
„Iar în privința femeilor, care au curățirea lunară, dacă se cuvine, aflându-se ele așa, să intre în casa lui Dumnezeu, socotesc că și a întreba este de prisos; deoarece cred că nici ele fiind credincioase și cucernice n-ar îndrăzni aflându-se așa, sau să se apropie de masa cea sfântă, sau să se atingă de Trupul și de Sângele lui Hristos; căci nici ceea ce avea curgerea sângelui de 12 ani, nu s-a atins de El spre vindecare, ci numai de poalele Lui; dar este lucru neprihănit a se ruga, oricum ar fi cineva, și a-și aduce aminte de Stăpânul, oricum s-ar afla, și a se ruga spre a dobândi ajutor; iar cel ce nu este cu totul curat și cu sufletul și cu trupul, se va opri de a se apropia de cele sfinte, și de Sfintele Sfinților.”

Canonul 28 al Sf. Ioan Postitorul
„Femeile cele cu scurgeri de sânge obișnuite lor, să nu se atingă de cele sfinte până în a șaptea zi, dispune canonul 2 al Sf. Dionisie ca și al 7-lea al lui Timotei. …Iar ceea ce se va necinsti în timpul necurăției sale și se va atinge de dumnezeieștile taine, poruncesc a fi neîmpărtășiți 40 de zile.”

(Iată și conținutul canonului al 7-lea al Sf. Timotei al Alexandriei (+385): „Întrebare: Dacă o femeie va ști că are cele obișnuite femeilor, se cuvine a se apropia de Taine în ziua aceea, ori nu? Răspuns: Nu se cuvine până ce se va curăți.”)

La fel, Canonul 1 al Sf. Atanasie cel Mare vorbeste de inselaciunea diavoleasca a unora care se folosesc chiar si de cuvintul evangheliei pentru a ne face sa credem “că scurgerea firească nu ne va duce spre păcat”. (Dupa cum vezi, nimic nou sub Soare, Fani71.)

Nu exista dubii cu privire la restrictia la impartasire a femeii in timpul perioadei de menstruatie. Intrarea in biserica, insa, este la latitudinea duhovnicului sau preotului pentru ca Sfintii Parinti nu ne-au lasat instructiuni clare cu privire la participarea femeilor la slujbe in astfel de situatii.


Am citit si celelalte mesaje ale tale in care incerci sa argumentezi contrariul. Nicaieri nu reiese din citatele pe care le dai ca Sf. Ioan Gura de Aur ar fi aprobat impartasirea femeilor aflate la menstruatie. Iar cu privire la citatele din Sf. Grigore, da-mi voie sa ma indoiesc de veridicitatea lor, in special acolo unde citezi "A woman, therefore, should not be forbidden to recieve the mistery of Communion at these times.”. Exista tot felul de surse dubioase si nu-i deloc greu pentru nimeni sa se insele.

(O sa pun messajul si pe threadul cu "perioada de necuratie a femeii".)
Nu exista nici un motiv sa credem ca sursa ar fi dubioasa. Sursa pe care am citat-o eu dintr-o carte care trata alt subiect (diaconitele in Biserica primara) si sursa pe acre a gasit-o Alin in Ethereal Library corespundeau.

Si mi se pare foarte clar ce vrea sa spuna sf. Ioan Gura de Aur. Necuratia inseamna doar pacat, restul au fost 'umbra si litera legii' ca sa ne pregateasca.

Nu stiu la ce canon al sf Athanasie te referi, Anca il gasise pe urmatorul:

Canonul 1 al Sf. Atanasie cel Mare (+373)
„Toate făpturile lui Dumnezeu sunt bune și curate; fiindcă Cuvântul lui Dumnezeu n-a făcut nimic netrebnic și necurat; că după cum zice Apostolul, „ai lui Hristos bună mireasmă suntem între cei ce se mântuiesc" (II Corinteni 2,15). Dar fiindcă săgețile diavolului sunt diferite și de multe feluri, și pe cei mai curați la minte se nevoiește a-i tulbura, și oprește pe frați de la străduințele obișnuite, semănând pe ascuns în ei gânduri necurate și spurcate, vino, ca pe scurt să alungăm amăgirile diavolului, prin harul Mântuitorului nostru și să întărim mintea celor mai simpli. "Toate sunt curate celor curați, iar celor necurați și conștiința și toate le sunt spurcate" (Tit 1, 15).
Dar mă minunez de vicleșugul diavolului, căci fiind el stricăciune și pieire, stârnește gânduri la aparență curate; iar ceea ce se face este mai curând cursă ori ispitire, căci precum am zis mai înainte, pentru ca să rețină pe cei străduitori de la zelul obișnuit și mântuitor și pentru ca să se pară că a învins în această privință, întrebuințează astfel de momeli, care nu aduc nici un folos pentru viață, ci provoacă întrebări și flecării, care trebuiesc înlăturate. Căci, spune-mi mie, iubite și prea cucernice, ce păcat, sau necurăție, are o scurgere firească. Aceasta ar fi tot așa ca și cum cineva ar voi să aducă învinuire pentru secreția ce se elimină prin nări, și pentru scuipatul ce se elimină prin gură; dar avem să spunem încă mai multe și despre curgerile din pântece, care sunt necesare celui viu pentru viață.

Care este foarte clar, daca il citesti pana la sfarsit. Spune taman invers decat interpretezi tu.

Deci, exista Parinti care ziceau altceva decat aceste canoane pe care le-ai citat, facute de alti parinti, deci, nu exista consens in acest punct.
Reply With Quote
  #174  
Vechi 02.06.2009, 11:32:10
ory ory is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.09.2006
Locație: Galați
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.480
Implicit

Oameni buni, dar voi sunteti tare sanatosi ! ! !
De unde atata energie de-a despica firul in infinite teorii despre pro si contra teoriilor ? Tare va admir, nici nu va dati seama de cata putere are nevoie omul pentru a exprima cu atata ardoare ceea ce gandeste si simte...pentru a simti sa exprime acestea. Toate sunt lumesti deopotriva, si trairea si vorba despre aceasta lume, despre doctrina ei spirituala...tot lumeste se evidentiaza.
Trebuie sa fiti constienti de faptul ca detineti atu-ul exprimarilor spirituale, si anume sanatatea, fara ea nici nu ati cugeta dincolo de un repaos dureros al neputintei fizice si psihice. Este un lucru mare sa te zbuciumi, sa dai cu pumnul in masa, sa rascolesti atatea scrieri ale Sfintilor...pentru acestea ai nevoie de energie, foarte pretioasa energie de supravietuire. Astfel, cei care sunt vrednici sa-si exprime astfel opiniile si considerentele religioase, sper sa fie constienti cat de privilegiati sunt, in acest sens, de Dumnezeu. Aproape ca nu este meritul acestora, cat al protejarii obscure a naturii , al personalitatii, al conservarii de sine in aceasta presiune imensa a vietii.
Gata !...am vorbit si eu sa ma aflu in treaba, dar nici nu va imaginati cata dreptate am, privind de jos in sus, dinspre neputinta inspre orgoliu, si nu invers.
__________________
" Nu suntem prizonierii propriului destin, suntem prizonierii propriei minti "
Reply With Quote
  #175  
Vechi 02.06.2009, 11:43:15
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Drept sa-ti zic ory, ai dreptate: la ce folos consumarea unei energii atat de mari ca sa demonstram daca da sau nu femeia ar putea sa se impartaseasca in timpul ciclului?
Pentru mine nu e vorba doar de asta, ci de un principiu - acela al dreptului de a judecat si cu mintea proprie, mai ales atunci cand exista dubii oricum.
Si alta idee: de a arata ca si parintii au avut pareri diferite in unele puncte (impotriva idolatrizarii lor).
Dar poate nu merita nici asta, intr-adevar, si ne consumam sanatatea degeaba.
Da, cred ca sunt constienta de privilegiul pe care il am de a gasi energia de a vorbi despre aceste lucruri...
Reply With Quote
  #176  
Vechi 02.06.2009, 13:27:01
Anca-Miha
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

ory e pe lungime de unda cu Fani71; nu ma mir, ma bucur pentru ele.
Reply With Quote
  #177  
Vechi 02.06.2009, 14:17:49
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Drept sa-ti zic ory, ai dreptate: la ce folos consumarea unei energii atat de mari ca sa demonstram daca da sau nu femeia ar putea sa se impartaseasca in timpul ciclului?
Pentru mine nu e vorba doar de asta, ci de un principiu - acela al dreptului de a judecat si cu mintea proprie, mai ales atunci cand exista dubii oricum.
Si alta idee: de a arata ca si parintii au avut pareri diferite in unele puncte (impotriva idolatrizarii lor).
Dar poate nu merita nici asta, intr-adevar, si ne consumam sanatatea degeaba.
Da, cred ca sunt constienta de privilegiul pe care il am de a gasi energia de a vorbi despre aceste lucruri...
Energie si timp! Oricum asistam la o paradox, atunci cand trebuie o raportate AUTENTICA la Traditia Bisericii, sunt o serie de indivizi care dau inapoi. Vezi Doamne, sfintii nu se pot contrazice, nu se pot inseala, sunt infailibili. Ciudat e ca aceeasi indivizi sar la gatul infaibilitatii papale care de fapt nici nu e asa cum si-o inchipuie ei. Pe urma, aceeasi indivizi cu cucernica pudoare in a confrunta aspectele contradictorii ale Traditiei (minore, dar exista poate tocmai pentru a dat peste nas unora) isi pierd brusc pudoare atunci cand ajung sa se creada un soi de apologeti a ortodoxiei pe care o cunosc extrem de vag si partial si se arunca in chestiuni care cu adevarat le depaseste si capacitatea de gandire, si cunoasterea si mai ales atributiunile, atunci cand SE CRED invitati sa judece aplicarea canoanelor de catre episcopii Bisericii. Si atunci pudicul si smeritul nostru credincios devine expert si infailibil (in cel mai pur-protestant sens al cuvantului) si spune: "Preafericitul n-a facut bine asta, trebuia facut asta, canoanele se aplica asa si asa, nu asa" si conclude plin de prefacuta cunoastere: "Cutarescu e mason!".
Reply With Quote
  #178  
Vechi 03.06.2009, 09:25:33
orthodoxia.i.thanatos orthodoxia.i.thanatos is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 721
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Nu exista nici un motiv sa credem ca sursa ar fi dubioasa. Sursa pe care am citat-o eu dintr-o carte care trata alt subiect (diaconitele in Biserica primara) si sursa pe acre a gasit-o Alin in Ethereal Library corespundeau.

Si mi se pare foarte clar ce vrea sa spuna sf. Ioan Gura de Aur. Necuratia inseamna doar pacat, restul au fost 'umbra si litera legii' ca sa ne pregateasca.

Nu stiu la ce canon al sf Athanasie te referi, Anca il gasise pe urmatorul:

Canonul 1 al Sf. Atanasie cel Mare (+373)
„Toate făpturile lui Dumnezeu sunt bune și curate; fiindcă Cuvântul lui Dumnezeu n-a făcut nimic netrebnic și necurat; că după cum zice Apostolul, „ai lui Hristos bună mireasmă suntem între cei ce se mântuiesc" (II Corinteni 2,15). Dar fiindcă săgețile diavolului sunt diferite și de multe feluri, și pe cei mai curați la minte se nevoiește a-i tulbura, și oprește pe frați de la străduințele obișnuite, semănând pe ascuns în ei gânduri necurate și spurcate, vino, ca pe scurt să alungăm amăgirile diavolului, prin harul Mântuitorului nostru și să întărim mintea celor mai simpli. "Toate sunt curate celor curați, iar celor necurați și conștiința și toate le sunt spurcate" (Tit 1, 15).
Dar mă minunez de vicleșugul diavolului, căci fiind el stricăciune și pieire, stârnește gânduri la aparență curate; iar ceea ce se face este mai curând cursă ori ispitire, căci precum am zis mai înainte, pentru ca să rețină pe cei străduitori de la zelul obișnuit și mântuitor și pentru ca să se pară că a învins în această privință, întrebuințează astfel de momeli, care nu aduc nici un folos pentru viață, ci provoacă întrebări și flecării, care trebuiesc înlăturate. Căci, spune-mi mie, iubite și prea cucernice, ce păcat, sau necurăție, are o scurgere firească. Aceasta ar fi tot așa ca și cum cineva ar voi să aducă învinuire pentru secreția ce se elimină prin nări, și pentru scuipatul ce se elimină prin gură; dar avem să spunem încă mai multe și despre curgerile din pântece, care sunt necesare celui viu pentru viață.

Care este foarte clar, daca il citesti pana la sfarsit. Spune taman invers decat interpretezi tu.

Deci, exista Parinti care ziceau altceva decat aceste canoane pe care le-ai citat, facute de alti parinti, deci, nu exista consens in acest punct.
Te inseli, Fani71. Si ti se intimpla pentru ca citezi trunchiat din Sf. Atanasie cel Mare (in scrisoarea XLVIII catre Amun). Citeste, te rog, atent si o sa vezi ca te contrazice.

Toate făpturile lui Dumnezeu sunt bune și curate; fiindcă Cuvântul lui
Dumnezeu n-a făcut nimic netrebnic și necurat; căci, după Apostol, „ai lui
Hristos bună mireasmă suntem între cei ce se mântuiesc" (II Cor. 2, 15).
Dar fiindcă săgețile diavolului sunt diferite și de multe feluri, și pe cei mai
curați la minte se nevoiește a-i tulbura, și oprește pe frați de la
străduințele obișnuite, semănând pe ascuns în ei gânduri necurate și
spurcate, vino, ca pe scurt să alungăm amăgirile diavolului, prin harul
Mântuitorului nostru, și să întărim mintea celor mai simpli. „Toate sunt
curate celor curați, iar celor necurați și conștiința și toate le sunt spurcate"
(Tit 1, 15). Dar mă minunez de vicleșugul diavolului, căci, fiind el
stricăciune și pieire, stârnește gânduri la aparență curate; iar ceea ce se
face este mai curând cursă ori ispitire, căci, precum am zis mai înainte,
pentru ca să rețină pe cei străduitori de la zelul obișnuit și mântuitor și
pentru ca să se pară că a învins în această privință, întrebuințează astfel de
momeli, care nu aduc nici un folos pentru viață, ci provoacă întrebări și
flecarii, care trebuiesc înlăturate. Căci spune-mi mie, iubite și
preucucernice, ce păcat sau necurăție are o scurgere firească. Aceasta ar fi
tot așa ca și cum cineva ar voi să aducă învinuire pentru secreția ce se
elimină prin nări și pentru scuipatul ce se elimină prin gură; dar avem să
spunem încă mai multe și despre curgerile din pântece, care sunt necesare
celui viu pentru viață. Și apoi dacă credem că omul este făptura mâinilor
lui Dumnezeu, după dumnezeieștile Scripturi, cum se putea face din
puterea curata un lucru spurcat? „Dacă suntem neam al lui Dumnezeu",
după laptele dumnezeiești ale Apostolilor (17, 28-29), „apoi nimic necurat
nu avem în noi"; fiindcă numai atunci ne spurcăm când făptuim păcatul cel
prea puturos. Iar când se întâmplă vreo scurgere firească involuntară,
atunci necesitatea firei, precum am spus, pe lângă celelalte o suferim și pe
aceasta. însă fiindcă cei ce voiesc să grăiască împotriva celor ce se numesc
drepte sau, mai bine zis, celor făcute de Dumnezeu se referă și la cuvântul
evanghelic, după care „nu cele ce intră spurcă pe om, ci cele care ies",
trebuie să se mustre și această nesocotință a lor, că nu o voi numi
întrebare. Fiindcă, înainte de toate, nefiind întăriți, în neștiința lor, vatămă
Scripturile. Iar cuvântul divin este asa: Fiindcă iarăși unii au asemenea
îndoială asupra mâncărilor, însuși Domnul, dezlegând neștiința lor, adică
dând în vileag eroarea lor, zice: „Nu cele ce intră spucă pe om, ci cele ce
ies; apoi adaugă: și de unde ies? Și răspunde: din inimă; căci se știe că
acolo sunt vistieriile rele ale gândurilor spurcate și ale celorlalte păcate. Iar
Apostolul, învățând mai pe scurt despre aceasta, zice: „Mâncarea nu ne va
pune pe noi înaintea lui Dumnezeu" (I Cor. 8, 18). Și de ar zice cineva acum
deslușit că scurgerea firească nu ne va duce spre păcat, se poate ca și
doctorii, ca măcar de la cei din afară să se rușineze, în privința aceasta vor
răspunde că celui ce trăiește i s-au dat oarecari ieșiri indispensabile, spre a
elimina prisosința scurgerilor care hrănesc fiecare mădular din noi,
precum cele de prisos ale capului sunt perii și mucoasele cele ce se elimină
din cap, și ale pântecelui ce se leapădă; deci cele de prisos ale canidelor de
sămânță este aceea. Așadar, ce fel de păcat este în fața lui Dumnezeu, o
bătrânule preaiubitor de Dumnezeu, când însuși Stăpânul Cel ce a plăsmuit
vietatea a voit și a făcut aceste mădulare, ca să aibă acest fel de ieșiri? Dar,
fiindcă trebuie a preîntâmpina împotrivirile celor răi (căci ar zice: Deci, dar
nu este păcat nici adevărata întrebuințare, dacă organele s-au plăsmuit de
Atoatecreatorul), în privința aceasta îi vom aduce în tăcere prin întrebări,
zicând: „Despre care întrebuințare vorbești? Despre cea după Lege, pe
care a îngăduit-o Dumnezeu zicând: «creșteți și vă înmulțiți și umpleți
pământul» (Fac. 1, 28), pe care Apostolul o scoate la iveala zicând:
«Cinstită este nunta si patul nespurcat» (Evr. 13, 4), sau despre cea
obișnuită, dar care se săvârșește pe ascuns și eu desfrânare?" Fiindcă și
între celelalte, care se întâmplă în viață, găsim «ci se fac în deosebite
feluri: precum a ucide nu este îngăduit, dar în război a desființa pe vrăjmaș
este și legiuit și vrednic de laudă. Astfel că, intr-adevăr, chiar de cinste mai
mare se învrednicesc cei ce s-au distins în război și acestora li se ridică
monumente, care vestesc faptele lor curajoase; astfel, același lucru în
unele împrejurări și la anumită vreme nu este îngăduit, iar în alte
împrejurări și la vreme potrivită se îngăduie șl se iartă. Deci aceeași
concluzie are valoare și în privința împreunării. Fericit este cel ce în
tinerețe, având jug liber, a întrebuințat firea spre naștere de copii (Ieremia
3, 27), iar dacă a întrebuințat-o spre destrăbălări, desfrfânări și adulter, va
primi pedeapsa cea arătată de Apostol. Căci, două fiind căile în viață
pentru aceștia, una mai moderată și potrivită vieții, vorbesc (adică) de a
nunții, iar cealaltă cea îngerească și de neîntrecut, a fecioriei, dacă cineva
ar alege pe cea lumească, adică nunta, nu se va învinui, dar nu va primi
atâtea haruri; însă va primi, fiindcă și el a rodit treizeci; Iar dacă cineva ar
îmbrățișa pe cea curată și mai presus de lume, deși calea aceasta este mai
aspră decât cea dintâi și mai cu anevoie de îndeplinit, însă are haruri mai
minunate, căci a odrăslit rodul cel desăvârșit însutit. Drept aceea,
necuratele și viclenele lor întrebări au avut dezlegări specifice și au fost
dezlegate din vechime de dumnezeieștile Scripturi. Deci, o părinte,
sprijinește turmele cele de sub tine, îndemnându-Ie din cele apostolești,
mângâindu-le din cele evanghelicești, sfătuindu-le din psalmi. Zicând:
„viază-mă după cuvântul tău" (Ps. 118, 17); iar cuvântul lui este a-i sluji din
inima curată; căci, știind aceasta, însuși proorocul, ca om pe sineși
tălmăcindu-se, zice: „Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, ca să
nu mă tulbure gânduri spurcate" (Ps. 50,11). Și iarăși David: „Și cu Duh
stăpânitor mă întărește" (Ps. 50, 14), ca, dacă mă vor și tulbura cândva
gândurile, să mă întărească oarecare putere de la tine, fiindu-mi ca o
temelie. Deci însuți acestea și cele ca acestea sfătuind, zic către cei ce
târziu se pleacă adevărului: „Invăța-voi pe cei fără de lege căile Tale" (Ps,
50,14), și nădăjduind în Domnul că îi vei convinge sa se îndepărteze de o
răutate ca aceasta, cântă: „Și cei necredincioși la Tine se vor întoarce" (Ps.
50, 15). Fie deci ca cei ce întreabă cu răutate să înceteze de o zadarnică
osteneală ca aceasta; iar cei ce din cauza dreptei cinstiri sunt cu îndoială să
se întărească cu Duh stăpânițor. Iar câți cu încredințare cunoașteți
adevărul, păstrați-l nevătămat și neclătit, în lisus Hristos Domnul nostru,
cu carele Tatălui se cuvine slavă și stăpânire, împreună eu Sfântul Duh, în
vecii vecilor, Amin.



Despre citatele pe care le dai din Sf. Grigore, ramin la aceeasi parere atita timp cit nu poti sa imi dai un link la sursa (am cautat pe Ethereal Library si nu am gasit nimic asemanator in scrierile lui Gregory the Great). Sint foarte reticient in ceea ce priveste veridicitatea citatelor pentru ca Sf. Grigore, un erudit, nu putea sa contrazica flagrant pe ceialalti parinti.
Reply With Quote
  #179  
Vechi 03.06.2009, 09:28:56
orthodoxia.i.thanatos orthodoxia.i.thanatos is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 721
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Pentru mine nu e vorba doar de asta, ci de un principiu - acela al dreptului de a judecat si cu mintea proprie, mai ales atunci cand exista dubii oricum.
Cum ti-am mai spus: nu exista dubii cu privire la credinta ortodoxa. Intotdeauna a existat interdictie la impartasanie pentru femeie in perioada de menstruatie, insa prezenta in Biserica a ramas la latitudinea preotului/duhovnicului pentru ca Sfintii Parinti, chiar daca au scris despre acest subiect nu l-au reglementat in nici un fel. Asta nu e opinia mea, poti intreba orice preot ortodox (si nu ecumenist) si o sa-ti spuna acelasi lucru. Dincolo de canoane, traditia vorbeste de la sine in acelasi sens. Intreaba-ti mama si bunica. “Dubiile” relativ la orice in credinta au aparut foarte tirziu, odata cu ecumenismul.

Ai dreptul sa judeci orice si sa-ti spui parerea, numai ca, asa cum ti-am mai zis, nu te afli in locul potrivit. Ortodoxia e o religie foarte stricta. Nu poti nici sa scoti, nici sa schimbi. Poti insa sa adaugi, dar numai daca nu contrazice Sfinta Traditie (Scriptura si Traditia).
Reply With Quote
  #180  
Vechi 03.06.2009, 09:34:49
orthodoxia.i.thanatos orthodoxia.i.thanatos is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 721
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Energie si timp! Oricum asistam la o paradox, atunci cand trebuie o raportate AUTENTICA la Traditia Bisericii, sunt o serie de indivizi care dau inapoi. Vezi Doamne, sfintii nu se pot contrazice, nu se pot inseala, sunt infailibili. Ciudat e ca aceeasi indivizi sar la gatul infaibilitatii papale care de fapt nici nu e asa cum si-o inchipuie ei
Sfintii nu sint infailibili: “Sa nu credeti ca oamenii, chiar sfinti sa fie, pot intelege pe de-a-ntregul profunzimile lui Dumnezeu…” (Sf. Varsanufiu cel Mare), dar poate ai auzit si tu de consensus patrum – si daca-i “consens” atunci exista o singura acceptiune. (Stiu ca in ecumenism si consesus patrum se interpreteaza in “duh”, adica se pastreaza acolo unde convine si opiniile care nu fac parte din “consesus” ale autorilor schilodind logica pina la grotesc.)

Citat:
În prealabil postat de AlinB
Ciudat e ca aceeasi indivizi sar la gatul infaibilitatii papale care de fapt nici nu e asa cum si-o inchipuie ei
Si cum arata infailibilitatea papala in inchipuire si, mai ales, dincolo de inchipuire, daca pot sa intreb?

Citat:
În prealabil postat de AlinB
Pe urma, aceeasi indivizi cu cucernica pudoare in a confrunta aspectele contradictorii ale Traditiei (minore, dar exista poate tocmai pentru a dat peste nas unora) isi pierd brusc pudoare atunci cand ajung sa se creada un soi de apologeti a ortodoxiei pe care o cunosc extrem de vag si partial si se arunca in chestiuni care cu adevarat le depaseste si capacitatea de gandire, si cunoasterea si mai ales atributiunile, atunci cand SE CRED invitati sa judece aplicarea canoanelor de catre episcopii Bisericii.
1. Fiecare poate sa gindeasca si sa spuna tot ce vrea si e chiar binevenit atita timp cit o face argumentat si politicos.

2. De unde stii ca le “depaseste capacitatea de gindire si cunoasterea”? Am observat ca esti contrazis, dar argumentatia ecumenista si anti-antiecumenista de pina acuma nu ma conduce deloc la concluziile drastice pe care tu le tragi.

3. Despre ce atributiuni vorbesti? Platesti pe cineva sa scrie aici pe forum si ii critici pentru exces de zel?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De ce este condusa BOR de calugari idealist Biserica Ortodoxa Romana 296 07.12.2017 20:53:05
Imaginea ideala a femeii laice in biserica sophia Tinuta in Biserica 55 22.01.2012 06:11:46
Lasata secului pentru Postul Sfintei Marii mena2376 Intrebari utilizatori 0 01.08.2011 15:08:15
imbracamintea la calugari gheorghie Generalitati 12 09.09.2010 14:30:20