![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vă mirați că nu sunt texte care să pomenească unul sau altul dintre aspectele vieții de credință? Nimic mai firesc! La ce bun să punem dreptar acolo unde lucrurile decurg deja drept? Așadar nu găsim scrise acele lucruri care deja funcționau din plin. Nici Biblia nu ar fi trebuit să fie scrisă! Dar, întrucât oamenii au fost mereu îndărătnici și tari de cerbice, uituci și ușor de momit, întrucât inima noastră a fost mereu învârtoșată, greoaie și nerecunoscătoare, întrucât nu am voit să primim pe Dumnezeu din tot sufletul nostru, atunci, da, prin pogorământ ne-a lăsat Dumnezeu busola asta numită Scriptură. Dar nici de ea nu am ascultat, precum știm, ci am ales mereu să orbecăim prin istorii... Apoi, să nu uităm: suntem rupți de universul liturgic și de înțelesul originar al teologiei icoanei. Parcă suntem niște țațe și o adunătură de gură-cască în fața icoanei... Guralivi și grăbiți, gălăgioși și snobi, ne perindăm opiniile deșucheate pe coridorul vizitatorilor Sacrului și debităm enormități fără măsură. Suntem rupți, astăzi, de universul unitar al Liturghiei care, amintiți-vă cei ce scormoniți prin texte vechi, nu putea fi lipsit nici de icoană, nici de cântare, nici de tămâie, nici de lacrimile suferinței și dorului... Ce legătură mai avem noi, modernii, cu toate acestea? Vorbim despre icoane! Avem noi habar de universul primilor iconari? Trăit-am noi întâlnirile lor cu Dumnezeu? Și invers, în timp ce flecărim pe net din dorința de a ne confirma obsesiile și micuțele prejudecăți, avem noi habar ce străduințe depun iconarii de azi? Mă încumet să întreb altceva: de ce credeți că sfinții tăcuți și neștiuți nu au simțit nevoia să scrie tratate lungi de teologie? De ce tăcerea lor? De ce discreția? De ce nu mai degrabă tomuri și tomuri, mereu... Ce, unul care vorbea cu Dumnezeu prin creierul munților sau în arșița câmpiei nu ar fi avut nici un cuvânt de spus despre credință? Oare nu a fost de ajuns că sfinții s-au hotărât, în fața barbarilor păgâni și a ereziilor, să vorbească? Nu au vorbit oare odată pentru totdeauna? Oare flecăreau conjunctural? Oare dădeau cu presupusul? Asta să însemne, oare, "părutu-ni-s-a nouă și Duhului Sfânt"?... Scriptura nu conține textele pe care am voi noi să le conțină ci doar pe acelea pe care Dumnezeu, Proniatorul nostru, a găsit de folos să le insufle pentru noi. Ce nu e scris acolo înseamnă că a fost trăit deplin pe altă cale. Anume, prin trăirea sfinților, mucenicilor, mărturisitorilor. Ei au trăit făcînd. S-au găsit destui să le noteze sfânta viață. Când Moise cobora cu Tablele Legii, deși Poruncile erau scrise acolo, în piatră, cei mai mulți nu îi dădeau crezare. Deși le vorbea, ei nu îl ascultau. Dar ce zic de Moise? Priviți pe Hristos! A fost vândut și răstignit de cei care au stat la masă cu El, de cei care Îl ascultau când pe munte când pe malul mării, de cei cărora Domnul le-a vindecat orbii și paraliticii, nătângii și leproșii, de cei cărora Hristos le-a înviat morții... Ce tot îi dați cu Scriptura, ca argument suprem, când strămoșii noștri L-au răstignit pe Însuși Argumentul Suprem, pe Cel Care a trăit printre ei, a suferit împreună cu ei, S-a bucurat împreună cu ei și S-a răstignit pentru ei, prin alegerea lor? Dacă nici de Moise și nici de Hristos nu au voit să asculte oamenii, voiți ca ei să asculte musai de Scriptură și doar de Scriptură? Când? Azi, în noianul de scripturi care încep cu abecedarul chirchiz telenovelizat, continuă cu scriptura efectelor adeverse ale paracetamolului, trec prin recomandările uneia din cele zece mii de firme producătoare de prezervative și termină cu analogia-supergolurilor-din-liga-statului-burundi? Iertați, vă rog, dar multe noime le mai răsturnăm sub soare... |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
”Prooroc din mijlocul tău și din frații tăi, ca și mine, îți va ridica Domnul Dumnezeul tău: pe Acela să-L ascultați. ” (Deuteronom 18,15) ”Au pe Moise și pe prooroci; să asculte de ei” (Luca 16,29)
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Mai întâi, nu știu dacă sunteți de acord că, în zorii Bisericii Apostolice, Sfântul Evanghelist Luca a pictat pe icoană chipul Domnului nostru Iisus Hristos, precum și chipul preasfintei Născătoare de Dumnezeu, apoi și chipurile Sfinților Apostoli și Prooroci. Sunteți de acord cu aceasta? Dacă sunteți de acord, nu mai văd nici un motiv care să ne rețină pe noi, creștinii, urmând Sfântului Luca să pictăm și să cinstim chipul Mântuitorului și al celorlalți Sfinți ai Lui și, desigur, al Preacuratei Sale Maici. Că doară Psalmistul chiar așa zice: "Minunat este Dumnezeu întru Sfinții Lui" (Psalmul 67,36). Domnul Însuși spune "Cel ce vă primește pe voi, pe Mine Mă primește" (Mt 10, 40) precum și "Voi sunteți lumina lumii..." (Mt 5, 13-14). Apoi, eu nu înțeleg nicicum de ce dvs., creștinii adventiști, nu acordați atenția și însemnătatea cuvenite tezaurului teologic al Bizanțului. Să înțeleg că teologia bizantină a Sfinților Părinți, una care a sistematizat învățătura teologică a Bisericii despre icoană, este ...cum? Ce vă oprește să îi dați urmare? Considerați așadar că noi creștinii de azi, mădularele Bisericii, suntem în greșeală când urmăm pe Sfinții Părinți? Așadar învățătura de credință adventistă este autentică și, evident, mai apropiată de Adevăr decât a tuturor Sfinților pe care îi numim Părinți? Cum poate fi posibil? Teologia sistematizată de Părinții Bisericii în legătură cu sfintele icoane conține o mulțime de caracteristici esențiale ale icoanei, dintre care amintesc: 1) Icoana are o putere sfințitoare; ea este chip al materiei transfigurate prin harul Duhului Sfânt, nu este un obiect oarecare ci unul sfânt, capabil așadar să fie un făgaș, pentru noi, al energiei necreate care izvorăște din Dumnezeu; a fi conectat la icoană înseamnă așadar a fi conectat la Har, deci a fi în comuniune cu Dumnezeu. Oare nu tocmai această comuniune năzuim cu toții, noi creștinii, să o trăim? 2) Icoana are însemnătate învățătorească, evanghelică: limbajul ei imagistic, modul aparte prin care se exprimă Evanghelia în icoană, ne pun în legătură cu tainele învățăturii de credință dreptmăritoare și mântuitoare. 3) Icoana exprimă ascetismul creștinului și transfigurarea persoanei umane sub lucrarea Harului - chipul sfinților nu este, de aceea, niciodată fotografie a morfologiei trupului lor fizic, ci simbol al prefacerii lor duhovnicești. 4) Icoana exprimă comuniunea lumii create cu lumea necreată, comuniune care, în primul rând, a fost deplină în Persoana lui Iisus Hristos, Logosul Întrupat. Ar mai fi desigur și alte însușiri, dar acestea sunt atât de specifice credinței creștine, învățăturii și vieții practice de credință, încât cu greu ar putea cineva să exprime vreo împotrivire față de icoane și față de Sfinții Părinți. Și totuși, iată că se întâmplă... În fine, ce contraargumente ați mai putea aduce când tot leagănul cuvioșilor isihaști, din atâtea secole de credință vie, trăită concret, pe toate întinderile lumii, mărturisesc aceeași poziție față de icoane? Oare pacea trăitorilor sfintei liniștiri să fi fost lipsită de Lumina Dumnezeiască așa încât aceștia, cu toții și pretutindeni, să se fi înșelat în privința icoanelor? Realizați câți sfinți ai mânăstirilor, schiturilor, peșterilor și pustiei, câți vrednici trăitori în cunoașterea lumii care stă în spatele icoanei ne sunt azi pildă pentru cinstirea sfintelor icoane? Last edited by Ioan_Cezar; 23.02.2015 at 02:21:50. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Pe lângă porunca lui Dumnezeu de interzicere a reprezentărilor în scop de închinare și slujire peste care cu nici un chip nu se poate trece, avem o tăcere absolută cu privire la existența acestora în practica cultică a apostolilor și primilor creștini. Cei 60 de ani de istorie creștină regăsită pe paginile Noului Testament reprezintă un timp suficient de mare pentru a putea afla măcar un amănunt cât de nesemnificativ cu privire la pretinsa existență a icoanelor în Biserica Primară. Sunt aceste două argumente suficient de puternice pentru a fi luate în seamă?
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Observ ca selectezi doar ideile care iti convin (si anume ca era doctor), iar pe cele care nu iti convin (si anume ca a pictat primele icoane) le respingi. Iar acum , fiindca tot crezi ca Sf Ap Luca a fost medic - ar trebui sa crezi ca el a pictat icoane ! Dar , desigur tu nu vei face asta , pentru ca preferi sa crezi ereziile scrise de o individa care a trait peste ocean, si nu invataturile Bisericii pastrate de-a lungul timpului ! Last edited by bluester; 25.02.2015 at 07:25:47. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Și dacă era medic, cum de a scris Evanghelia?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Compari scrisul cu pictatul?
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lucrarea Duhului Sfant. Dupa cum da, a fost si pictor, si tot din lucrarea Duhului a pictat-O pe Maica Domnului.
Trice se inseala. Cum am mai zis, protestantismul are o intelegere inchisa, limitativa asupra Sf. Scriptura: o vede ca pe simbolul Uroburos, sarpele care-si inghite coada. Adica fac aluzie la faimoasa metoda protestanta "Biblia se explica cu Biblia". Cu alte cuvinte, intelesurile incep si se termina in campul Scripturii. Nu e firesc, dar asta e traditia lor. Singura exceptie, adica protestantii cu adevarat cerebrali sunt reformatii. E suficient sa citesti postarile scotianului sau pe Knox sau Spurgeon ca sa intelegi asta. Insa oricat de culti, deschisi, decenti si cerebrali sunt, nu pot depasi autolimitarea la o Biblie...mutilata. Adica privata de asa-zisele "carti neinspirate de Dumnezeu". Doua intrebari pentru Trice si Pelerin (pentru Pelerin dupa ce termina discutia cu Igor): Primo, cu ce autoritate a rupt Luther Epistola lui Iacov, daca voi vedeti Scriptura ca infailibila? Sau, la fel de bine, aceeasi intrebare privind cartile deuterocanonice? Secundo, iudaismul, parintele crestinismului, are si el traditia sa orala si scrisa, extra-scripturala. Si asta inainte de anul I A.D. De ce voi refuzati crestinimului aceasta deschidere? Multumesc. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Ceea ce am dorit sa spun Ioan suna cam asa: in VT exista pasaje exprese in care Dumnezeu da indicatii clare si in detaliu despre cum sa fie facuta inchinarea si aici includ si reprezentarile heruvimilor.In NT nu exista o situatie paralela cu privire la icoane, in sensul ca ar un pasaj similar in care sa fie stipulat ceva de tipul ,,Eu Dumnezeu iti poruncesc...vei zugravi icoane...ele vor arata in urmatorul mod...vor fi pictate de catre....".Ceea ce spun nu este o concluzie polemica ci o constatare faptica. Avand in vedere acest aspect argumentarea merge pe alte coordonate: intrucat Dumnezeu permitea infatisarea heruvimilor....intrucat Hristos s-a intrupat...intrucat icoanele nu sunt idoli...
Neexistand un pasaj expres in NT se merge pe o interpretare pe comparatie: intrucat in VT era permis....si intrucat in NT este expres spus ca Mantuitorul s-a intrupat....atunci zugravirea de icoane...si rationamentul se desfasoara.Insa nici acest tip de argumentatie, strict in aceasta forma cu privire la icoane, nu se regaseste intr-un verset expres in NT pt ca in NT nu sunt descrise disputele de mai tarziu cu privire la icoane. Modul acesta de argumentare,luand o situatie din VT si interpretand-o in noul context NT, fara ca in NT sa existe un verset expres, este o metoda patristica de talcuire a VT in lumina NT.Aceasta argumentare patristica,daca doresti sa o analizezi in detaliu,trebuie sa treci de limitele NT si sa aduci in analiza Traditia.In acest punct discutia nu mai este una pe sistem ,,doar Scriptura" (adica postam versete si atat) ci este una cum talcuim VT in lumina evenimentelor din NT.Acest gen de discutii nu sunt niciodata doar pe versete ci pe talcuiri d versete ceea ce te duce dincolo de limitele fixate.Doar pe versete ar fi fost ceva de tipul: intrucat in VT Dumnezeu a permis infatisarea de heruvimi....intrucat in NT Dumnezeu a permis infatisarea in icoane (aici verset nu talcuire) rezulta ca.... Igor, din punctul meu de vedere, fixeaza discutia in cadrul strict scripturistic dar neexistand versete similare in NT atunci inevitabil construieste o argumentatie pe interpretare (nu strict pe aratare a unui verset din NT) a unor pasaje din VT, in cheie patristica.Este evident ca in acest caz se impunea un topic biblic si patristic si nu doar biblic.Aici este diferit cum privim lucrurile si voi argumenta la final.Cam asta spune acel pasaj. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 25.02.2015 at 08:30:43. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Abuzul interpretativ este o chestiune care, pe mine unul, mă preocupă în mod special - ca psiholog. Atât în conflictele dintre oameni în general, cât și în fenomenele care țin de cross-culture, precum și în nebunia majoră - mereu avem de-a face cu problema interpretării. Persoana cunoaște interpretînd și interpretează cunoscînd...:) E important să stabilim repere clare, cadre și limite ferme și abia apoi să discutăm, fără a depăși granițele stabilite de comun acord. Altminteri nu mai poate fi vorba despre o dezbatere ci despre un balamuc colectiv, cu agresivitate și toate celelalte (disperări, blesteme, invocări etc.). În fine, ar mai putea fi vorba și despre o minimă onestitate, dar să nu cerem prea mult celor vădit împătimiți... |
|
|