![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
”Prooroc din mijlocul tău și din frații tăi, ca și mine, îți va ridica Domnul Dumnezeul tău: pe Acela să-L ascultați. ” (Deuteronom 18,15) ”Au pe Moise și pe prooroci; să asculte de ei” (Luca 16,29)
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Mai întâi, nu știu dacă sunteți de acord că, în zorii Bisericii Apostolice, Sfântul Evanghelist Luca a pictat pe icoană chipul Domnului nostru Iisus Hristos, precum și chipul preasfintei Născătoare de Dumnezeu, apoi și chipurile Sfinților Apostoli și Prooroci. Sunteți de acord cu aceasta? Dacă sunteți de acord, nu mai văd nici un motiv care să ne rețină pe noi, creștinii, urmând Sfântului Luca să pictăm și să cinstim chipul Mântuitorului și al celorlalți Sfinți ai Lui și, desigur, al Preacuratei Sale Maici. Că doară Psalmistul chiar așa zice: "Minunat este Dumnezeu întru Sfinții Lui" (Psalmul 67,36). Domnul Însuși spune "Cel ce vă primește pe voi, pe Mine Mă primește" (Mt 10, 40) precum și "Voi sunteți lumina lumii..." (Mt 5, 13-14). Apoi, eu nu înțeleg nicicum de ce dvs., creștinii adventiști, nu acordați atenția și însemnătatea cuvenite tezaurului teologic al Bizanțului. Să înțeleg că teologia bizantină a Sfinților Părinți, una care a sistematizat învățătura teologică a Bisericii despre icoană, este ...cum? Ce vă oprește să îi dați urmare? Considerați așadar că noi creștinii de azi, mădularele Bisericii, suntem în greșeală când urmăm pe Sfinții Părinți? Așadar învățătura de credință adventistă este autentică și, evident, mai apropiată de Adevăr decât a tuturor Sfinților pe care îi numim Părinți? Cum poate fi posibil? Teologia sistematizată de Părinții Bisericii în legătură cu sfintele icoane conține o mulțime de caracteristici esențiale ale icoanei, dintre care amintesc: 1) Icoana are o putere sfințitoare; ea este chip al materiei transfigurate prin harul Duhului Sfânt, nu este un obiect oarecare ci unul sfânt, capabil așadar să fie un făgaș, pentru noi, al energiei necreate care izvorăște din Dumnezeu; a fi conectat la icoană înseamnă așadar a fi conectat la Har, deci a fi în comuniune cu Dumnezeu. Oare nu tocmai această comuniune năzuim cu toții, noi creștinii, să o trăim? 2) Icoana are însemnătate învățătorească, evanghelică: limbajul ei imagistic, modul aparte prin care se exprimă Evanghelia în icoană, ne pun în legătură cu tainele învățăturii de credință dreptmăritoare și mântuitoare. 3) Icoana exprimă ascetismul creștinului și transfigurarea persoanei umane sub lucrarea Harului - chipul sfinților nu este, de aceea, niciodată fotografie a morfologiei trupului lor fizic, ci simbol al prefacerii lor duhovnicești. 4) Icoana exprimă comuniunea lumii create cu lumea necreată, comuniune care, în primul rând, a fost deplină în Persoana lui Iisus Hristos, Logosul Întrupat. Ar mai fi desigur și alte însușiri, dar acestea sunt atât de specifice credinței creștine, învățăturii și vieții practice de credință, încât cu greu ar putea cineva să exprime vreo împotrivire față de icoane și față de Sfinții Părinți. Și totuși, iată că se întâmplă... În fine, ce contraargumente ați mai putea aduce când tot leagănul cuvioșilor isihaști, din atâtea secole de credință vie, trăită concret, pe toate întinderile lumii, mărturisesc aceeași poziție față de icoane? Oare pacea trăitorilor sfintei liniștiri să fi fost lipsită de Lumina Dumnezeiască așa încât aceștia, cu toții și pretutindeni, să se fi înșelat în privința icoanelor? Realizați câți sfinți ai mânăstirilor, schiturilor, peșterilor și pustiei, câți vrednici trăitori în cunoașterea lumii care stă în spatele icoanei ne sunt azi pildă pentru cinstirea sfintelor icoane? Last edited by Ioan_Cezar; 23.02.2015 at 03:21:50. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Pe lângă porunca lui Dumnezeu de interzicere a reprezentărilor în scop de închinare și slujire peste care cu nici un chip nu se poate trece, avem o tăcere absolută cu privire la existența acestora în practica cultică a apostolilor și primilor creștini. Cei 60 de ani de istorie creștină regăsită pe paginile Noului Testament reprezintă un timp suficient de mare pentru a putea afla măcar un amănunt cât de nesemnificativ cu privire la pretinsa existență a icoanelor în Biserica Primară. Sunt aceste două argumente suficient de puternice pentru a fi luate în seamă?
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Observ ca selectezi doar ideile care iti convin (si anume ca era doctor), iar pe cele care nu iti convin (si anume ca a pictat primele icoane) le respingi. Iar acum , fiindca tot crezi ca Sf Ap Luca a fost medic - ar trebui sa crezi ca el a pictat icoane ! Dar , desigur tu nu vei face asta , pentru ca preferi sa crezi ereziile scrise de o individa care a trait peste ocean, si nu invataturile Bisericii pastrate de-a lungul timpului ! Last edited by bluester; 25.02.2015 at 08:25:47. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Și dacă era medic, cum de a scris Evanghelia?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Compari scrisul cu pictatul?
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Categoric, oricine poate scrie o carte atat de buna..
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Dar tu compari timpul când a existat Biblia, cu timpul de dinaintea Bibliei, când creștinii aveam 150 de existență deja, fără Biblie?
Cum se mântuiau ei atunci? Ortodoxia are răspunsul: la fel ca și azi. Dovedit. Aceia, te vor judeca. Din Sfintele Icoane. Biruitorii lui Hristos: sfinții.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lucrarea Duhului Sfant. Dupa cum da, a fost si pictor, si tot din lucrarea Duhului a pictat-O pe Maica Domnului.
Trice se inseala. Cum am mai zis, protestantismul are o intelegere inchisa, limitativa asupra Sf. Scriptura: o vede ca pe simbolul Uroburos, sarpele care-si inghite coada. Adica fac aluzie la faimoasa metoda protestanta "Biblia se explica cu Biblia". Cu alte cuvinte, intelesurile incep si se termina in campul Scripturii. Nu e firesc, dar asta e traditia lor. Singura exceptie, adica protestantii cu adevarat cerebrali sunt reformatii. E suficient sa citesti postarile scotianului sau pe Knox sau Spurgeon ca sa intelegi asta. Insa oricat de culti, deschisi, decenti si cerebrali sunt, nu pot depasi autolimitarea la o Biblie...mutilata. Adica privata de asa-zisele "carti neinspirate de Dumnezeu". Doua intrebari pentru Trice si Pelerin (pentru Pelerin dupa ce termina discutia cu Igor): Primo, cu ce autoritate a rupt Luther Epistola lui Iacov, daca voi vedeti Scriptura ca infailibila? Sau, la fel de bine, aceeasi intrebare privind cartile deuterocanonice? Secundo, iudaismul, parintele crestinismului, are si el traditia sa orala si scrisa, extra-scripturala. Si asta inainte de anul I A.D. De ce voi refuzati crestinimului aceasta deschidere? Multumesc. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Din cele două surse (mă refer acum la Scriptură și Istorie) reiese limpede că icoanele nu erau cunoscute în timpul apostolilor, adică la începutul Bisericii Creștine. Iată câteva surse extrabiblice, aparținând doar istoricilor ortodocși, ca să nu fiu acuzat de pledoarie pro domo: ”La sfârșitul Periodului I intrară în uzul Bisericii întâi chipuri simbolice, apoi și tablouri ce reprezentau persoane sacre sau fapte istorice, dar aceasta se făcea încă foarte izolat și nu fără opoziție. Un sinod ținut în Spania la Elvira în 306 sau chiar 300 decretă să nu se vază pe murii bisericilor icoana, și chiar Euseviu din Cesaria Palestinei, ustoricul bisericesc contemporan mai tânăr cu sus zisul sinod, a fost unul din bărbații care considerau icoanele religioase ca o datină păgână.” (Eusevie Popovici - Istoria bisericească universală și statistica bisericească vol.II, pag. 222 Mănăstirea Cernica 1926) ”Creștinismul bizantin de după anul 300 prezintă adesea alunecări în diverse forme de idolatrie sau de superstiții excentrice ce nu sunt decât reînvieri ale păgânismului în stilul vieții religioase creștine.” (Ovidiu Drâmba - Istoria culturii și civilizației, ed. 1997, vol. II, pag. 191) „Urmând interzicerea din Decalog, creștinii din primele două secole nu și-au făcut imagini... Abia spre sfârșitul secolului al VI-lea și în cursul secolului al VII-lea imaginile devin obiect de devoțiune și de cult în biserici și in locuințe.” (Mircea Eliade, Istoria credințelor și ideilor religioase, 1988, vol. III, pag. 66) „La creștinii primi, icoanele religioase se amintesc la începutul secolului III. În tot decursul acestui secol întrebuințarea lor e rară și nu prea bine văzută Eusebiu din Cezareea considera întrebuințarea icoanelor ca un obicei păgânesc. Sf. Ioan Gură de aur și Augustin nu prea se învoiesc cu acest obicei. Epifaniu era un contrar hotărât și înfocat contra icoanelor.” (dr. C. Chiricescu - Istoria dogmelor, Curs litografiat, 1904, pag. 181) ”În ultima persecuție [sub Dioclețian], fură dărâmate multe biserici... Dar între obiectele din lăuntru lor nu figurează nicidecum icoane ori pictură bisericească” (Badea Cireșeanu - Tezaur liturgic, vol. II, pag.94, 1911) ”Chiril din Alexandria: „Socotesc pe drept cuvânt că se abat de la tot sfatul bun cei ce, depărtându-se de la slujirea lui Dumnezeu, slujesc zidirii în locul Ziditorului; sau coborând la o rătăcire încă și mai rușinoasă, se închină la lucrul mâinilor lor.”„ (Pr. dr. D. Stăniloaie - Sf. Chiril din Alexandria, 1991, p. 186) Citat:
Citat:
”Și le zicea lor: Bine, ați lepădat porunca lui Dumnezeu, ca să țineți datina voastră!” (Marcu 7,9 - Biblia Ortodoxă)
__________________
Nick-ul (CXXVIII), reprezintă a 128-a șansă acordată forumului ortodox de a dovedi că este și creștin. Adică dovedind toleranță chiar când opiniile sunt în dezacord. În definitiv e un forum de discuții, nu un zid la care sunt executați oamenii pentru ideile lor. |
|
|