Albert sunt de acord cu tine, pana la un punct.Iata insa cateva date, strict observarea firului evenimentelor,nici macar nu fac aprecieri teologice.Talharul acela intra in scena ca un talhar,alaturi de tovarasul sau.Ca si multi dintre cei care asistau si el batjocorea la inceput.La fel ca si Iisus, si la fel ca si tovarsul sau, si el trecea prin chinurile crucificarii.Pana aici asemanari.Multi specialisti in criminalistica afirma ca omul in clipele mortii,sau in apropierea mortii, trece prin diverse stari,sau are diverse comportamente,ele variaza.Talharul nostru, la inceput,facea parte din peisaj,ca sa spun asa; un batjocoritor care, crucificat fiind, urma sa moara.Nici urma de pocainta sau de o revelatie strict la momentul de inceput.Apoi ceva se intimpla care determina una dintre cele mai uluitoare si dramatice schimbari ale unui om in relatarile biblice.Strict pe text,strict analiza faptelor, un aspect ramane invaluit cumva in tacere: textul nu spune ce anume a determinat schimbarea.Arata schimbarea,ii descrie efectele dar nu spune absolut nimic despre motivul schimbarii acestui om, o schimbare profund dramatica,in conditii dramatice.Indiferent cate speculatii as face, si am auzit semnificativ de multe pe acest episod, totusi textul nu m-ar sustine.Personal cred ca s-a intimplat ceva foarte dificil de exprimat in cuvinte.Acel om trece printr-o transformare incredibila si are revelatii teologice atat de profunde incat singurul lucru pe care m-as incumeta sa-l spun este ca, intr-un fel sau altul,acel om a avut o cutremuratoare revelatie,ingaduita de Dumnezeu,si care il schimba complet,si asta in fata mortii.Celalalt talhar ramane cum era,si nici aici textul nu explica de ce doar unul a trecut printr-o asemenea transformare si nu amandoi.Nu avem predici,nu avem minuni,nimic din motivele oarecum clasice.Ceva s-a intimplat cu acel om dar nu si cu celelalt.
|