Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #341  
Vechi 25.12.2014, 15:20:37
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Diaconul D. Aniculoae :
Moș Crăciun. Un sfânt, o legendă, un mit, o credință sau doar un produs al minții umane? Poate mulți ne-am pus întrebarea aceasta sau pur și simplu ne-am bucurat că el se află în mintea noastră, în inimile copiilor sau în cărțile cu povești. Știm că este bătrân, bun, darnic, iubitor, plin de cadouri și împăciuitor al oamenilor. Am putea spune că are foarte multe din calitățile unui bun creștin. Dar este creștin Moș Crăciun? Sau doar vrea să înlocuiască pe un alt moș, Moș (Sfântul) Nicolae? Sau poate vrea să-i îndepărteze pe creștini de însuși Izvorul bunătății, iubirii - Dumnezeu-Pruncul, născut în ieslea dobitoacelor din Bethleem?
Moșul cu barba albă ca neaua care zboară prin văzduh cu sania sa trasă de reni și mereu cu tolba plină de cadouri a devenit pentru marea majoritate a oamenilor de pe întinsul globului pământesc personajul central a celei mai mari sărbători a iernii, Crăciunul. În lumea largă nu toți știu că, de fapt, la 25 decembrie serbăm Nașterea Celui care ne-a făcut cel mai mare dar posibil, primirea firii omenești în persoana lui Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul.
De la bucuria îngerească a nașterii Fiului lui Dumnezeu în ieslea din Bethleemul Iudeii s-a trecut acum la bucuria pământească a darurilor și a mesei îmbelșugate. De la unicul Dumnezeu venit printre noi pentru a ne aduce daruri cerești și veșnice s-a trecut la un semizeu, care nu vine decât cu daruri lumești și trecătoare. E adevărat că „moșul cel bun“ îi răsplătește pe copii cu bucurii, aproprie și împacă familii, scoate la iveală iubirea și puritatea din sufletele oamenilor, dar cu toate acestea ele sunt trecătoare și nu duc la Dumnezeu. Abia atunci când această sărbătoare este pusă în legătură cu ieslea bethleemică și cu darurile aduse de magi Pruncului divin, putem recunoaște Crăciunul ca moment al păcii, al înțelegerii între oameni și al bucuriei de a oferi cadouri materiale, dar și spirituale.
Crăciun - zeu al soarelui
Pentru a afla de unde a pornit și cum s-a dezvoltat legenda lui Moș Crăciun, vă propunem o scurtă sinteză a tradițiilor care s-au împletit în jurul binecunoscutului personaj.
Pe teritoriul țării noastre s-au descoperit mai multe obiceiuri și tradiții care au dus la concluzia existenței unui zeu solar, Crăciun, de origine indo-europeană, specific teritoriilor locuite de geto-daci, identificat cu zeul roman Saturn și cu zeul iranian Mithra. Determinativul de „moș“ s-a folosit pentru a indica vârsta zeului adorat, care trebuia să moară și să renască împreună cu timpul calendaristic la Anul Nou. Astfel, divinitatea se năștea împreună cu timpul la 25 decembrie, trăia 365 de zile, îmbătrânea și murea pentru a renaște la începutul anului următor. Crăciun, făptura sacră care simboliza la romani timpul creator, în mitologia geto-dacă e posibil să fi fost reprezentat printr-un strămoș care aducea echilibrul elementelor în stadiul facerii lor. Cultul lui Crăciun este mult mai vechi decât cel al lui Mithra și coboară sub era noastră.
Moș Ajun și Moș Crăciun, doi frați gemeni cu bărbile lungi și albe
Poporul român care a devenit creștin odată cu nașterea și formarea lui ca neam a personificat zilele săptămânii: Sfânta Luni, Sf. Vineri, Sf. Sâmbătă etc., care sunt ființe reale pentru popor, cu oarecare puteri. Tot așa a făcut din zilele Ajunului și Crăciunului două persoane, Moș Ajun și Moș Crăciun, având la bază mitul zeului Crăciun. Ei sunt moși pentru că se arată întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă și apoi sunt și bătrâni pentru că se trag din vremuri uitate, de când lumea și pământul.
Moș Ajun și Moș Crăciun sunt ca doi frați gemeni cu bărbile lungi până la pământ, stufoase și albe ca zăpăda, buni și darnici, cutreieră lumea de la un capăt la altul și răspândesc veselia în jur prin darurile lor, mai ales pentru copii. Moș Ajun dăruiește nuci, pere, covrigi, colaci, plăcinți, prăjituri și bomboane. Iar Moș Crăciun le aduce haine, încălțăminte, jucării, cârnați și șorici de purcel, spune tradiția orală a strămoșilor noștri.
În Banat și Transilvania ziua de 1 ianuarie poartă denumirea de Crăciunul Mic, nu Anul Nou, deoarece mai mult de un mileniu creștinii au sărbătorit Anul Nou în ziua de Crăciun, în imediata apropiere a solstițiului de iarnă; la Roma până în secolul al XIII-lea, în Franța până în anul 1564, în Rusia până în vremea țarului Petru cel Mare, în Țările Române până la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Crăciun și Crăciuneasa au fost gazdele Pruncului Iisus
Cea mai cunoscută și întâlnită legendă din țara noastră în legătură cu Moș Crăciun este cea în legătură cu Nașterea Domnului. Conform tradiției, Maica Domnului și Dreptul Iosif atunci când își căutau adăpost, au bătut la poarta lui Moș Ajun, dar acesta nu i-a primit pentru că era sărac, însă i-a îndrumat spre fratele său mai mare și mai bogat, Moș Crăciun. Acesta era stăpânul satului unde au găzduit Iosif și Maria, pe când Moș Ajun era doar paznic la vite. Unele povestiri spun că după ce a aflat că Fecioara Maria trebuia să nască, Crăciun și-a trimis nevasta, Crăciuneasa, să o moșească. După naștere, el L-a așezat pe Iisus sub un măr și, de bucurie, merele luate din pom le-a dăruit tuturor copiilor care treceau pe acolo. Tot sub acest pom l-a îngropat și pe Moș Ajun după ce a murit.
Alți autori sunțin că sub influența creștinismului, Crăciun apare și ca figură apocrifă. S-a născut înaintea tuturor sfinților și este mai mare peste ciobani. Când Crăciun află că în grajdul său S-a născut Domnul Iisus, se căiește și îi cere iertare lui Dumnezeu, devenind primul creștin, sfântul cel mai bătrân.
Altă legendă spune că atunci când S-a născut Hristos, baba lui Moș Crăciun, Crăciuneasa, a moșit-o pe Maica Domnului. Când a auzit Moș Crăciun că femeia sa a lucrat de ziua lui, i-a tăiat mâinile pe loc. Atunci Crăciuneasa s-a dus la Maica Precista și, plângând, i-a spus ce a pățit. Maica Domnului a suflat peste mâinile ei și îndată i s-au pus la loc și s-au făcut frumoase și nu zbârcite cum erau până atunci. De aceea, în Transilvania, de Crăciun, fiecare creștin face câte un colac sub forma unei mâini cu degetele-întinse și uns pe deasupra cu gălbenuș de ou, ca să sclipească întocmai ca mâinile Crăciunesei.
De bucurie că nevasta sa a scăpat, Crăciun împarte Fecioarei Maria daruri păstoresti: lapte, caș, urdă, smântână. De aici, transfigurarea lui Moș Crăciun într-un sfânt care aduce în ziua Nașterii Domnului daruri copiilor, obicei care se suprapune cu amintirea darurilor pe care, potrivit Evangheliei, le-au adus regii-magi. Deci Moș Crăciun de azi simbolizează pe cei trei magi.
Un pastor, un caricaturist și Coca Cola au conturat mitul Moș Crăciun
De la zeu la cioban și apoi la moșul care moare la sfârșitul anului și reînvie la începutul următorului, s-a ajuns la moșul care merge pe sania sa trasă de reni printre nori și împarte cadouri copiilor, abia la începutul secolului al XIX-lea. Un rol important în crearea mitului l-a avut pastorul american Clement Clarke Moore, care, într-un poem, l-a prezentat pe Sfântul Nicolae ca un personaj simpatic, dolofan și zâmbitor, care împarte cadourile din sania sa trasă de reni. Publicat pentru prima dată în ziarul „Sentinel“, din New York, pe 23 septembrie 1823, poemul a devenit în anii următori foarte căutat, ajungând în mai multe cotidiane din Statele Unite, dar și tradus și publicat în întreaga lume. Și numele folosit în SUA, Santa Claus (Moș Crăciun), provine din termenul olandez Sinterkloos - Sfântul Nicolae.
În 1860, cotidianul „Harperâs Illustrated Weekly“ a publicat un desen al lui Santa Claus, îmbrăcat într-un costum roșu ornat cu nasturi negri și cu o curea din piele. Timp de aproape 30 de ani, Thomas Nast, desenator și caricaturist al ziarului, a ilustrat prin sute de desene toate aspectele legendei lui Moș Crăciun. Nast este și cel care a „stabilit“ în 1885 că reședința lui Moș Crăciun se află la Polul Nord.
În 1931, Moș Crăciun a primit o nouă alură printr-o campanie publicitară, desfășurată de compania Coca-Cola. Desenatorul Haddon Sundblom i-a dat lui Moș Crăciun o burtă durdulie, un aer jovial, costumul său roșu și o atitudine tolerantă. În următorii 35 de ani, Coca-Cola a difuzat astfel de portrete ale lui Moș Crăciun în presa scrisă. Putem spune că această companie este autorul moral al conturării mitului actual despre Moș Crăciun.
Deci merită să scoatem în evidență mai mult pe Moș Crăciun decât bucuria Nașterii lui Hristos exprimată atât de frumos în colinde? Merită oare copiii noștri să creadă într-o creație a oamenilor sau în adevăratul Moș Crăciun, Sfântul Nicolae? Crăciunul nu trebuie limitat doar la sărbătoarea cadourilor, ci întărit cu bucuria de a cânta alături de îngeri colindele divine închinate Nașterii Fiului lui Omului, Fiului lui Dumnezeu, Domnul Nostru Iisus Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #342  
Vechi 25.12.2014, 15:21:26
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

„Colindul este mult mai vechi la noi decât apariția bradului și a lui Moș Crăciun“
Renumitul etnolog Șerban Anghelescu, cercetător științific la Muzeul Țăranului Român, ne-a vorbit despre darul la români. Domnia sa a punctat că darurile erau făcute în circumstanțe rituale. Și anume: darurile mamei și a noului născut, darurile primite la nuntă sau cu alte ocazii din viața omului. „Darurile erau înregistrate de fiecare locuitor al satului. Într-o comunitate închisă, până la urmă se realizează un echilibru, fiecare ajunge să ofere cuiva un dar, pentru că ajunge să fie și gazdă, dar și invitat la rândul lui. În orice caz, se țineau socoteli foarte clare în legătură cu acestea“, a mai spus etnologul care a constatat că darurile erau mai mult de ordin alimentar.
În cadrul sărbătorilor de iarnă, românul oferea colindătorilor de asemenea daruri rituale. „Colacul care este obligatoriu după vechea datină, vinul, bucata de carne de porc, rareori bani, nuci, mere, covrigi. Colindul este mult mai vechi la noi decât apariția bradului și a lui Moș Crăciun“, a mai spus domnul Șerban Anghelescu, care susține că bradul de Crăciun posibil să fi apărut la noi pe vremea regelui Carol I.
De ce credem în Moș Crăciun
La Universitatea din Montreal, Canada, o echipă de cercetători a efectuat un studiu sistematic despre credința în Moș Crăciun. Studiul a fost făcut pe copii cu vârste cuprinse între 7 și 13 ani, deoarece la 7 ani este pragul când copiii pot distinge realitatea de ficțiune. De la această vârstă ei își dau seama că este imposibil ca Moș Crăciun să ofere cadouri copiilor din întreaga lume într-o singură noapte.
Cercetătorii au descoperit că atunci când află că Moș Crăciun nu există, copiii își încurajează frații mai mici să creadă mai departe. Echipa de cercetători pune acest fapt pe seama prezenței unor principii fundamentale despre gândirea umană. Tot aceștia cred că acest sentiment stă și la baza credinței în Dumnezeu, pentru că toți oamenii încetează să creadă în puterile lui Moș Crăciun, dar aproximativ jumătate nu încetează niciodată în a crede în puterile supranaturale ale lui Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #343  
Vechi 25.12.2014, 15:45:09
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Una dintre etapele de dezvoltare a copilului, mai precis a inteligenței copilului (a capacității lui de a cunoaște, de a își da seama de sine și de lume, de a înțelege și de a rezolva tot felul de probleme) este etapa numită de cunoscători "a gândirii magice".
Orice copil normal din orice țară și din orice cultură trece prin această etapă de dezvoltare. Este un stadiu universal, dincolo de culoare, sex, religie sau veniturile familiei.
Unii copii nu ajung să experimenteze această etapă, întrucât sunt idioți. Idiotul nu are imaginație, nu posedă mecanisme psihice cât de cât funcționale. Idioții rămân toată viața la stadiile primare ale dezvoltării psihice. (folosesc termenul de idiot nicidecum în sens peiorativ ci în sensul clasificărilor din scala inteligenței care se folosește în psihopedagogia specială și în medicina infantilă - idiot, imbecil, debil etc., până la normal, apoi supradotat și, în fine, geniu.)
Pentru idioți nu există Moș Crăciun. Nici în copilărie nici mai târziu.
*
Întrucât copiii normali trec cu toții prin stadiul gândirii magice (pe care apoi îl depășesc, gândirea devenind mai realistă și mai înțelegătoare/cuprinzătoare și decentrată de pe dorințele proprii), învățătorii din toate timpurile s-or fi gândit, îmi place să cred, să fructifice această etapă pentru a construi la copii primele noțiuni și conduite etice și pentru a îi ajuta să achiziționeze elementele de început ale iubirii și bunei conviețuiri sociale. Așa vor fi apărut în toate culturile lumii basmele, poveștile, legendele și toate câte se împărtășesc copiilor. Din povești, copiii, așa cu gândire magică precum sunt, pot desprinde primele lecții despre compasiune, bunătate, curaj, sacrificiu, onestitate, bine, frumos și opusele lor. În povești sunt și personaje bune și personaje rele. Este și iubire și ură. E și Dumnezeu și dracul. Fix ca în realitatea cea mai reală a oamenilor dintotdeauna.
*
Moș Crăciun face parte din imaginarul colectiv al copiilor, acest imaginar unde fantezia ține locul realității, adeseori, într-un mod cu totul specific copilăriei. Adultul nu mai poate pricepe ce înseamnă un personaj imaginar pentru un copil, adultul a pierdut modul de funcționare al copilului și, dacă nu își cenzurează curiozitatea măgărească, reușește cel mult să reducă, pocind-o, realitatea copilului la realitatea adultului.
Adultrismul este tocmai această acțiune zdrobitoare a adultului nesimțit și stupid, grosolan și înfumurat, de a considera un copil ca fiind un adult în miniatură, de a sfida realitatea ireductibilă a minții și comportamentului copilului, de a nu se obosi să recunoască faptul simplu că el, ca adult, e depășit și exclus de la festinul copilăriei și de a dicta copiilor sub teroarea pumnului și a variatelor pedepse, inclusiv răgete și ochi bulbucați, înroșiți de furie, astfel încât universul copilăriei să piară iar lumea lui, a adultului nesănătos și pocit, să triumfe.
*
Adulții mutilanți, foști copii mutilați de alți adulți mutilanți, nu respectă tainele copilăriei.
Pentru acest individ nu există decât lumea lui, a adultului. Celelalte să piară!
Acest nebun nu vede nuanțe, etape, gradații. Nu distinge griurile, în infinitatea paletei lor, nu are nici îngăduință reală nici (auto)compătimire. El e soldat, are o misiune de executat, apără și ucide în numele apărării lui sfinte, se vede pe sine un deținător inefabil al cunoașterii și, cică, al adevărului. El militează! Nu își cere iertare când greșește, nu acceptă că uneori sunt alții mai buni ca el, nu are nimic de dezbătut cu adevărat în chestiuni de credință ci doar impune formule auzite sau citite prin cărți care îl depășesc, credința lui e tare ca o bară de oțel (nu e un proces viu, cu înălțări și dezastre, cu eșecuri și victorii, nu e o aventură totală, o uimire), intransigența lui e desăvârșită.
Pentru acest biet măscărici nu există Moș Crăciun. Deși toți copiii lumii iubesc pe Moșul, pe Făt-Frumos, pe Albă ca Zăpada, pe Ileana Cosânzeana, pe Elsa și pe alți eroi ai poveștilor copilăriei.
Căzut în patima adevărului, acest nebun este beneficiarul unor organizații uneori cumplite, cum a fost Inchiziția în Evul Mediu sau cum sunt sectele de azi ori unele dintre grupările extremiste din diverse comunități religioase.
Dacă i s-ar permite, acest torționar funest, mereu încrâncenat și sumbru, ar arde pe rug pe toți copiii care cred în Moș Crăciun. În definitiv, cine este acest personaj burtos și hohotitor dacă nu un pericol pentru imaginea lui Hristos, pe care noi avem datoria s-o apărăm (ce S-ar face, nu-i așa, Hristos, fără soldații aceștia vajnici?), ce să fie ipocritul moș dacă nu o nălucire satanică și o minciună diavolească - ne va asigura nebunul.
*
Biserica, însă, din iubire față de oameni și față de copii, a îngăduit cum era și firesc poveștile copilăriei, cunoscînd că Dumnezeu a lăsat cugetul omenesc să treacă și prin această etapă și căutînd să folosească prilejul pentru a educa pe copii în duhul creștin, în duhul valorilor pe care ni le-a transmis Domnul. Și în privința Bradului, Biserica a ales să nu respingă obiceiul ci să îl preia și să îl înalțe, să îl înnobileze, găsind prilej să ne amintească de Hristos și de demnitățile Sale, prin chiar culorile bradului de Crăciun.
Nebunul însă, strecurat în Biserică pentru a distruge și boicota, nu vede cu ochi buni ci, asemenea unor posedați care îți trimit mesaje cu ochelari negri pe chip, vede cu ochi răi aceste gesturi firești venite din iubirea lui Hristos și a Bisericii Sale pentru oameni, pentru copii.
*
Copiii au tot mai multă nevoie de Moș Crăciun, pe măsură ce adulții reali devin, sub talpa ideologiei lor bicisnice, tot mai dăunători și otrăvitori pentru copii. Într-o lume a adulților care, pe zi ce trece devine tot mai dezbinată și mai înfierbîntată de patimi, uitînd cu totul de tainele vieții copiilor, de iubire și compasiune, de libertate și bucurie, de dreptul de a greși pentru a învăța, de dreptul sănătos de a experimenta nenumărate ipostaze ale omenescului, eu cred că micuții se vor agăța tot mai mult de Moș Crăciun și de lumea poveștilor, pur și simplu pentru a supraviețui ca oameni și pentru a nu deveni brute separatiste și absolutiste.
Reply With Quote
  #344  
Vechi 25.12.2014, 18:02:44
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.304
Implicit Moș Crăciun să trăiască!

Frumoasă și folositoare pledoarie pentru Moș Crăciun. Cu atât mai mult cu cât eu însumi mă număram printre cei gata să ridice piatra împotriva lui. Totuși, să nu-i vedem atât de negri pe cei care îl vor „mort”. Tu ai arătat, foarte frumos, rostul poveștii pentru copii și nu doar pentru ei. Cei care au o problemă cu Moșul o au nu pentru că resping poveștile în general, zic eu, ci pentru că, mai ales în vremea noastră, atât de îmbibată de marketing, Moșul este mai degrabă un agent comercial extrem de activ, care aduce, cu zgomot, un spirit ce înăbușă duhul liniștit, blând și atât de discret al Sărbătorii.

Pe bunul Moș Crăciun al copilăriei, simbol al generozității, nedesfigurat de consumerism, îl putem iubi și îi putem găsi locul sub brăduț, fără teama că Îl va alunga pe Hristos.

După ce te-am citit am înțeles mai bine de ce fostul meu duhovnic îi asigura pe copii că Moș Crăciun există.
Reply With Quote
  #345  
Vechi 25.12.2014, 20:14:29
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Craciun Fericit tuturor forumistilor!!
__________________

Reply With Quote
  #346  
Vechi 25.12.2014, 23:41:48
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.304
Implicit

Întrebare: Cum calificați mesajul de mai sus al lui Ioan Cezar? Este jignitor, menit să rănească? Este doar critic? Ar fi putut sau ar fi trebuit formulat altfel? Vă întreb asta pentru că eu am niște probleme de discernământ, cred. Poate răspunde chiar și autorul.
Reply With Quote
  #347  
Vechi 25.12.2014, 23:59:41
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Frumoasă și folositoare pledoarie pentru Moș Crăciun.
De fapt explicatia arata chiar unde e problema, evidentiind confuzia intre spiritualitatea crestina si spiritualitatea de genul new-age. Toti oamenii au nevoie de spiritualitate, dar de spiritualitatea buna. Pentru ca de spiritualitate tine si paganismul, sau ce face o ghicitoare de la noi. Sincretismul religios propune un amestec din toate acestea, fara deosebire intre ele.
La fel e si nevoia de magie si spiritualitate a copilului. Depinde de parinte cu care spiritualitate o umple. De aceea nu-i va da carti despre vrajitorie sau paganism pana nu e capabil sa distinga adevarul. E adevarat ce spun? Povestea cu Mos Craciun a aparut intr-un spatiu desacralizat, in care lipsesc minunile si in care era nevoie de astfel de povestiri magice. Toate vietile sfintilor, minunile contin o gramada de povestiri magice, nu doar una. Cum am mai scris, basmele nu au nicio comparatie cu Mos Craciun.
Problema cea mai mare e cand copilul afla ca totul e o minciuna, asadar aceasta portiune de spirtualitate creata de parinti si ceilalti se darama brusc. Cine nu avea si partea de spirtualitate adevarata, crestina (poate are parinti nepracticanti), aceasta era singura parte de spiritualitate pe care si-o crease iar credinta o avea intr-o mai mica intensitate. E posibil sa devina necredincios? Sau un copil care a primit si o educatie crestina in paralel, e posibil sa i se zdruncine credinta, macar in parte?
Si cum se impaca minciuna e amuzant daca parintele trebuie sa spuna la spovedanie sau nu.
Povestea e facuta de adulti, nu de copii. De fapt e invers, cei ce sustin inversunati aceasta poveste nu mai stiu cum e sa fii copil, el crede ca si un copil gandeste ca un adult. Nu intelege ca acel copil isi creaza o lume intreaga si e afectat cand aceasta se prabuseste. Adultul crede ca si copilul gandeste tot logic si ca un adult. E normal ca daca ii dai cadouri unui copil o sa-i placa orice legat de acest fapt.
Reply With Quote
  #348  
Vechi 26.12.2014, 00:11:21
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Din pacate userul Cezar nu se dezminte si a ales sa scrie in prima zi de Craciun un mesaj jignitor. Nu doar ca ii jigneste in ultimul hal pe toti cei ce si-au exprimat rezervele fata de poveste cu Mos Craciun, dar eu cred ca mesajul ma are pe mine in vizor. De altfel nici nu-i greu de observat ca am ramas cam singurul care mai sustin asta, Unii si-au sters si mesajele (de teama probabil).
Lupul isi schimba parul dar naravul ba, de cand a reintrat pe forum am vazut ca incearca tot timpul sa ma sicaneze, fara sa deranjez. O sa cer si adminului sa se uite pe mesaj.
Reply With Quote
  #349  
Vechi 26.12.2014, 00:42:15
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Nu Cătălin, nu e așa cum spui. Nu te șicanez ci, pornind într-adevăr și de la unele afirmații ale tale, concordante cu întreaga ta așezare față de subiectele pe care le dezbatem, mi-am exprimat poziția față de o stare de lucruri. Nu despre tine e vorba, în mod special, în postările mele. De ce crezi că mă preocupi tu mai mult decât lumea în care trăim cu toții?
Când scriu am de obicei în vedere atitudini și concepții pe care le-am găsit mereu în lume, inclusiv în lumea creștină (iar asta mă doare cel mai tare, ca unul care am rătăcit mulți ani în afara Bisericii tocmai pentru că înlăuntru lucrau oameni ca aceștia pe care îi regăsesc și azi). Sunt realități față de care nu pot avea înțelegere în sens de acceptare. Că tu te apropii de acestea, uneori, e altă treabă. Că te-ai simțit atacat și iarăși șicanat, e din nou altă poveste. Povestea ta personală.
Și îți atrag atenția că nu e frumos să îmi confecționezi o imagine care nu îmi corespunde, doar pentru că îți face ție bine pentru ale tale. Mai bine ai citi ceva mai detașat ce scriu și, poate, găsești unele lucruri de folos. Cum ți s-a mai întâmplat și în trecut.
Reply With Quote
  #350  
Vechi 26.12.2014, 00:59:55
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
După ce te-am citit am înțeles mai bine de ce fostul meu duhovnic îi asigura pe copii că Moș Crăciun există.
Cristian, cred că fostul tău duhovnic înțelesese foarte bine că pe copii nu îi ajuți cu brutalitatea (fie ea și a sincerității adultului) ci, respectînd specificul lumii lor, îi ajuți să își depășească limitele oferindu-le noi temeiuri și noi orizonturi, mai cuprinzătoare.
Nici Hristos nu a desființat pe toate cele vechi ci, lăsîndu-le acolo unde erau, a deschis o perspectivă de care unii s-au folosit. Domnul a trecut pe om la alt nivel fără a zdrobi omul.
Poate că și noi vom începe să pricepem că un copil nu va crește mare omorînd în el însuși pe cel mic. Ci depășindu-l, cu răbdare și cu ajutor potrivit.

P.S. Mi s-a întâmplat de mai multe ori în ultimii ani să văd diferența între două feluri de profesori, antrenori, medici și duhovnici. Am avut câteva experiențe repetate, pe aceeași linie.
Iată ce am constatat:
a) cei competenți și cu adevărat folositori nu critică pe cei dinaintea lor (antrenorul nou nu critică pe cel vechi, de exemplu) ci, preluînd ce funcționează din ce s-a lucrat deja, construiesc mai departe depășind achizițiile precedente și orientînd spre niveluri superioare ca noblețe și eficiență;
b) incompetenții au ca prim gest, unul care îi clasifică de la sine, tocmai criticarea predecesorilor. Un medic prost se va repezi să spună că medicul dinainte a stricat totul și că ar fi trebuit să vii de la început la el, la așazisul medic bun.
Raportat acum la copilărie și la miturile ei, eu cred că un bun educator, cu atât mai mult unul creștin, nu se va repezi să desființeze lumea copilului ci, introducîndu-l treptat în alt fel de activități și semnificații, va orienta treptat pe copil într-o lume sufletească mai nobilă și cât mai apropiată de Dumnezeu. Eu așa cred că funcționează o dezvrăjire și o maturizare firească, fără spasme și noduri.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
cine este aproapele meu? luminitarodina Despre Biserica Ortodoxa in general 30 27.07.2016 11:28:12
cine din voi este in Bruxelles? TIBS Generalitati 9 17.06.2010 00:27:49
cine este din iasi? bogdan_222 Calugarul 0 14.05.2010 13:22:05
Cine este responsabil? eclat_de_lune Generalitati 1 07.11.2009 14:57:06
Cine este cel mai puternic om? amatyyy Teologie si Stiinta 29 16.09.2009 13:49:04