![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Altfel nu mai putem sa le spunem copiiilor nici basme si povesti ca gata ii mintim sau ii traumatizam! Cred ca sunt niste chestii subjective,daca tu ai fost socat in copilarie de minciuna lui Mos Craciun crezi ca si alti copii sunt asemeni tie! Ori asta nu este o generalizare!
__________________
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Oricum, nu vad pe nimeni agitandu-se de ceea ce invata copiii la literatura romana, ce fel de romane citesc ei. Sunt romane romanesti f.frumoase, dar acestea nu apar deloc in programa. De ce? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Povestea cu Mos Craciun e o poveste din religia pagana nordica, in care in locul zeului Odin sau Thor s-a schimbat doar numele personajului. Copilul crede in acesta, ii scrie, il roaga crede ca face minuni, etc. Dar cel mai rau nu e asta, ci ca i se spune la sfarsit ca totul nu e adevarat. Dar sa vedem ce spun si altii, ca doar n-am scris eu toate articolele d epe net. Chiar pe site-ul wikipedia despre Santa Claus: However, the criticism about this deception is not that it is a simple lie, but a complicated series of very large lies. Objections include that it is unethical for parents to lie to children without good cause, and that it discourages healthy skepticism in children. For instance, writer Austin Cline posed the question: "Is it not possible that kids would find at least as much pleasure in knowing that parents are responsible for Christmas, not a supernatural stranger?" Si un specialist care spune exact ce am spus si eu, ciudat, nu? "David Kyle Johnson, associate professor of philosophy at King's College (Pennsylvania) wrote: [Consequences can include] everything from the erosion of parental authority and trust to turning a child into an atheist. For example, Jay defended Santa’s existence in front of his whole class on the mere basis that his “mother wouldn’t lie” to him, only to read the encyclopedia entry on Santa in front of the whole class and simultaneously discover that she indeed would. When little Tennille realized that the reason she didn’t always get what she asked Santa for was that he didn’t exist, she figured that God’s non-existence was the best explanation for why her prayers also went unanswered." Deci ca un copil poate ajunge ateu din aceasta cauza. Desigur, articolele ortodoxe si acestea se insala, noi trebuie sa credem in miturile americane si Coca-Cola. Ei nu pot gresi, deci nu trebuie sa ne intrebam nimic. In continuare ultimul autor spune ceva interesant, ca multi copii care au crezut intens in Mos Craciun capata o gandire din aceea de tip oriental, in care nu se mai face distincita intre ce este real si ce este imaginatie. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Si un alt articol:
"Moș Crăciun e doar o fantezie. Ce mare lucru? Nimeni nu-l ia în seamă”. Dar aici gresiti. Gresiti crunt. Copiii îl iau în seamă pe Moș Crăciun! Până la câțiva ani, copilașii cred în Moș Crăciun! Pur și simplu, ei îl adoră! Ei cred și-l iubesc pe Moș Crăciun din toată inima lor! Cei mai mulți dintre părinți nu le vor spune odraslelor lor că Moș Crăciun nu există și e doar o minciună. Precum spuneam mai sus, desigur că noi nu luăm în serios legenda lui Moș Crăciun. Știm că Moș Crăciun e o fantezie. Dar copiii nu știu asta. În mintea lor vulnerabilă, Moș Crăciun e real. Dar ce se va întâmpla cu acel copilaș, atunci când într-o bună zi își va da seama că Moș Crăciun e o fantezie? Ce se va întâmpla cu credința lor în Iisus Hristos (mă refer la cei botezați în creștinism)? Iată ce s-ar putea întâmpla (convorbirea de mai jos chiar a avut loc între doi băieți): Primul băiat îl întreabă pe celălalt: “Ce crezi despre Iisus?” Al doilea îi răspunde: “Mie mi se pare ca un alt Moș Crăciun. Probabil că-i o altă minciună.” Odată ce un copil crede din toată inima în Moș Crăciun, următorul pas logic este acela că atât Iisus, cât și Moș Crăciun sunt unul și același lucru, și astfel amândoi ar fi o minciună. Desigur că, nu toți copiii care au crezut când erau mici în Moș Crăciun îl vor respinge și pe Iisus mai târziu în viață, dar vor fi destui care își vor pierde încrederea în Dumnezeu, ca urmare a acestei fantezii despre Moș Crăciun. Iată marea înșelătorie! Ce plan inteligent! " |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu este frate. Copiii devin atei pt ca: -nu au educatie religioasa in familie -parintii nu sunt practicanti-uneori nici bunicii nu sunt credinciosi! -din cauza decrestinarii societatii -din cauza modelelor dominante in societate care sunt departe de smerenie,bunatate si martirism .................................................. .................................................. ..........
__________________
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=I32zi239HA8 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nu e dureros, oaie cugetătoare? Și dacă da, de ce avem situația asta?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Despre Crăciun - 18 decembrie 2014 - Convorbiri duhovnicești
https://www.youtube.com/watch?v=dyOesqA8yQQ * Dileme ale Mileniului 3 – Crăciunul https://www.youtube.com/watch?v=n6X3elYlPwg Last edited by Parascheva16; 25.12.2014 at 14:50:57. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Diaconul D. Aniculoae :
Moș Crăciun. Un sfânt, o legendă, un mit, o credință sau doar un produs al minții umane? Poate mulți ne-am pus întrebarea aceasta sau pur și simplu ne-am bucurat că el se află în mintea noastră, în inimile copiilor sau în cărțile cu povești. Știm că este bătrân, bun, darnic, iubitor, plin de cadouri și împăciuitor al oamenilor. Am putea spune că are foarte multe din calitățile unui bun creștin. Dar este creștin Moș Crăciun? Sau doar vrea să înlocuiască pe un alt moș, Moș (Sfântul) Nicolae? Sau poate vrea să-i îndepărteze pe creștini de însuși Izvorul bunătății, iubirii - Dumnezeu-Pruncul, născut în ieslea dobitoacelor din Bethleem? Moșul cu barba albă ca neaua care zboară prin văzduh cu sania sa trasă de reni și mereu cu tolba plină de cadouri a devenit pentru marea majoritate a oamenilor de pe întinsul globului pământesc personajul central a celei mai mari sărbători a iernii, Crăciunul. În lumea largă nu toți știu că, de fapt, la 25 decembrie serbăm Nașterea Celui care ne-a făcut cel mai mare dar posibil, primirea firii omenești în persoana lui Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul. De la bucuria îngerească a nașterii Fiului lui Dumnezeu în ieslea din Bethleemul Iudeii s-a trecut acum la bucuria pământească a darurilor și a mesei îmbelșugate. De la unicul Dumnezeu venit printre noi pentru a ne aduce daruri cerești și veșnice s-a trecut la un semizeu, care nu vine decât cu daruri lumești și trecătoare. E adevărat că „moșul cel bun“ îi răsplătește pe copii cu bucurii, aproprie și împacă familii, scoate la iveală iubirea și puritatea din sufletele oamenilor, dar cu toate acestea ele sunt trecătoare și nu duc la Dumnezeu. Abia atunci când această sărbătoare este pusă în legătură cu ieslea bethleemică și cu darurile aduse de magi Pruncului divin, putem recunoaște Crăciunul ca moment al păcii, al înțelegerii între oameni și al bucuriei de a oferi cadouri materiale, dar și spirituale. Crăciun - zeu al soarelui Pentru a afla de unde a pornit și cum s-a dezvoltat legenda lui Moș Crăciun, vă propunem o scurtă sinteză a tradițiilor care s-au împletit în jurul binecunoscutului personaj. Pe teritoriul țării noastre s-au descoperit mai multe obiceiuri și tradiții care au dus la concluzia existenței unui zeu solar, Crăciun, de origine indo-europeană, specific teritoriilor locuite de geto-daci, identificat cu zeul roman Saturn și cu zeul iranian Mithra. Determinativul de „moș“ s-a folosit pentru a indica vârsta zeului adorat, care trebuia să moară și să renască împreună cu timpul calendaristic la Anul Nou. Astfel, divinitatea se năștea împreună cu timpul la 25 decembrie, trăia 365 de zile, îmbătrânea și murea pentru a renaște la începutul anului următor. Crăciun, făptura sacră care simboliza la romani timpul creator, în mitologia geto-dacă e posibil să fi fost reprezentat printr-un strămoș care aducea echilibrul elementelor în stadiul facerii lor. Cultul lui Crăciun este mult mai vechi decât cel al lui Mithra și coboară sub era noastră. Moș Ajun și Moș Crăciun, doi frați gemeni cu bărbile lungi și albe Poporul român care a devenit creștin odată cu nașterea și formarea lui ca neam a personificat zilele săptămânii: Sfânta Luni, Sf. Vineri, Sf. Sâmbătă etc., care sunt ființe reale pentru popor, cu oarecare puteri. Tot așa a făcut din zilele Ajunului și Crăciunului două persoane, Moș Ajun și Moș Crăciun, având la bază mitul zeului Crăciun. Ei sunt moși pentru că se arată întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă și apoi sunt și bătrâni pentru că se trag din vremuri uitate, de când lumea și pământul. Moș Ajun și Moș Crăciun sunt ca doi frați gemeni cu bărbile lungi până la pământ, stufoase și albe ca zăpăda, buni și darnici, cutreieră lumea de la un capăt la altul și răspândesc veselia în jur prin darurile lor, mai ales pentru copii. Moș Ajun dăruiește nuci, pere, covrigi, colaci, plăcinți, prăjituri și bomboane. Iar Moș Crăciun le aduce haine, încălțăminte, jucării, cârnați și șorici de purcel, spune tradiția orală a strămoșilor noștri. În Banat și Transilvania ziua de 1 ianuarie poartă denumirea de Crăciunul Mic, nu Anul Nou, deoarece mai mult de un mileniu creștinii au sărbătorit Anul Nou în ziua de Crăciun, în imediata apropiere a solstițiului de iarnă; la Roma până în secolul al XIII-lea, în Franța până în anul 1564, în Rusia până în vremea țarului Petru cel Mare, în Țările Române până la sfârșitul secolului al XIX-lea. Crăciun și Crăciuneasa au fost gazdele Pruncului Iisus Cea mai cunoscută și întâlnită legendă din țara noastră în legătură cu Moș Crăciun este cea în legătură cu Nașterea Domnului. Conform tradiției, Maica Domnului și Dreptul Iosif atunci când își căutau adăpost, au bătut la poarta lui Moș Ajun, dar acesta nu i-a primit pentru că era sărac, însă i-a îndrumat spre fratele său mai mare și mai bogat, Moș Crăciun. Acesta era stăpânul satului unde au găzduit Iosif și Maria, pe când Moș Ajun era doar paznic la vite. Unele povestiri spun că după ce a aflat că Fecioara Maria trebuia să nască, Crăciun și-a trimis nevasta, Crăciuneasa, să o moșească. După naștere, el L-a așezat pe Iisus sub un măr și, de bucurie, merele luate din pom le-a dăruit tuturor copiilor care treceau pe acolo. Tot sub acest pom l-a îngropat și pe Moș Ajun după ce a murit. Alți autori sunțin că sub influența creștinismului, Crăciun apare și ca figură apocrifă. S-a născut înaintea tuturor sfinților și este mai mare peste ciobani. Când Crăciun află că în grajdul său S-a născut Domnul Iisus, se căiește și îi cere iertare lui Dumnezeu, devenind primul creștin, sfântul cel mai bătrân. Altă legendă spune că atunci când S-a născut Hristos, baba lui Moș Crăciun, Crăciuneasa, a moșit-o pe Maica Domnului. Când a auzit Moș Crăciun că femeia sa a lucrat de ziua lui, i-a tăiat mâinile pe loc. Atunci Crăciuneasa s-a dus la Maica Precista și, plângând, i-a spus ce a pățit. Maica Domnului a suflat peste mâinile ei și îndată i s-au pus la loc și s-au făcut frumoase și nu zbârcite cum erau până atunci. De aceea, în Transilvania, de Crăciun, fiecare creștin face câte un colac sub forma unei mâini cu degetele-întinse și uns pe deasupra cu gălbenuș de ou, ca să sclipească întocmai ca mâinile Crăciunesei. De bucurie că nevasta sa a scăpat, Crăciun împarte Fecioarei Maria daruri păstoresti: lapte, caș, urdă, smântână. De aici, transfigurarea lui Moș Crăciun într-un sfânt care aduce în ziua Nașterii Domnului daruri copiilor, obicei care se suprapune cu amintirea darurilor pe care, potrivit Evangheliei, le-au adus regii-magi. Deci Moș Crăciun de azi simbolizează pe cei trei magi. Un pastor, un caricaturist și Coca Cola au conturat mitul Moș Crăciun De la zeu la cioban și apoi la moșul care moare la sfârșitul anului și reînvie la începutul următorului, s-a ajuns la moșul care merge pe sania sa trasă de reni printre nori și împarte cadouri copiilor, abia la începutul secolului al XIX-lea. Un rol important în crearea mitului l-a avut pastorul american Clement Clarke Moore, care, într-un poem, l-a prezentat pe Sfântul Nicolae ca un personaj simpatic, dolofan și zâmbitor, care împarte cadourile din sania sa trasă de reni. Publicat pentru prima dată în ziarul „Sentinel“, din New York, pe 23 septembrie 1823, poemul a devenit în anii următori foarte căutat, ajungând în mai multe cotidiane din Statele Unite, dar și tradus și publicat în întreaga lume. Și numele folosit în SUA, Santa Claus (Moș Crăciun), provine din termenul olandez Sinterkloos - Sfântul Nicolae. În 1860, cotidianul „Harperâs Illustrated Weekly“ a publicat un desen al lui Santa Claus, îmbrăcat într-un costum roșu ornat cu nasturi negri și cu o curea din piele. Timp de aproape 30 de ani, Thomas Nast, desenator și caricaturist al ziarului, a ilustrat prin sute de desene toate aspectele legendei lui Moș Crăciun. Nast este și cel care a „stabilit“ în 1885 că reședința lui Moș Crăciun se află la Polul Nord. În 1931, Moș Crăciun a primit o nouă alură printr-o campanie publicitară, desfășurată de compania Coca-Cola. Desenatorul Haddon Sundblom i-a dat lui Moș Crăciun o burtă durdulie, un aer jovial, costumul său roșu și o atitudine tolerantă. În următorii 35 de ani, Coca-Cola a difuzat astfel de portrete ale lui Moș Crăciun în presa scrisă. Putem spune că această companie este autorul moral al conturării mitului actual despre Moș Crăciun. Deci merită să scoatem în evidență mai mult pe Moș Crăciun decât bucuria Nașterii lui Hristos exprimată atât de frumos în colinde? Merită oare copiii noștri să creadă într-o creație a oamenilor sau în adevăratul Moș Crăciun, Sfântul Nicolae? Crăciunul nu trebuie limitat doar la sărbătoarea cadourilor, ci întărit cu bucuria de a cânta alături de îngeri colindele divine închinate Nașterii Fiului lui Omului, Fiului lui Dumnezeu, Domnul Nostru Iisus Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Una dintre etapele de dezvoltare a copilului, mai precis a inteligenței copilului (a capacității lui de a cunoaște, de a își da seama de sine și de lume, de a înțelege și de a rezolva tot felul de probleme) este etapa numită de cunoscători "a gândirii magice".
Orice copil normal din orice țară și din orice cultură trece prin această etapă de dezvoltare. Este un stadiu universal, dincolo de culoare, sex, religie sau veniturile familiei. Unii copii nu ajung să experimenteze această etapă, întrucât sunt idioți. Idiotul nu are imaginație, nu posedă mecanisme psihice cât de cât funcționale. Idioții rămân toată viața la stadiile primare ale dezvoltării psihice. (folosesc termenul de idiot nicidecum în sens peiorativ ci în sensul clasificărilor din scala inteligenței care se folosește în psihopedagogia specială și în medicina infantilă - idiot, imbecil, debil etc., până la normal, apoi supradotat și, în fine, geniu.) Pentru idioți nu există Moș Crăciun. Nici în copilărie nici mai târziu. * Întrucât copiii normali trec cu toții prin stadiul gândirii magice (pe care apoi îl depășesc, gândirea devenind mai realistă și mai înțelegătoare/cuprinzătoare și decentrată de pe dorințele proprii), învățătorii din toate timpurile s-or fi gândit, îmi place să cred, să fructifice această etapă pentru a construi la copii primele noțiuni și conduite etice și pentru a îi ajuta să achiziționeze elementele de început ale iubirii și bunei conviețuiri sociale. Așa vor fi apărut în toate culturile lumii basmele, poveștile, legendele și toate câte se împărtășesc copiilor. Din povești, copiii, așa cu gândire magică precum sunt, pot desprinde primele lecții despre compasiune, bunătate, curaj, sacrificiu, onestitate, bine, frumos și opusele lor. În povești sunt și personaje bune și personaje rele. Este și iubire și ură. E și Dumnezeu și dracul. Fix ca în realitatea cea mai reală a oamenilor dintotdeauna. * Moș Crăciun face parte din imaginarul colectiv al copiilor, acest imaginar unde fantezia ține locul realității, adeseori, într-un mod cu totul specific copilăriei. Adultul nu mai poate pricepe ce înseamnă un personaj imaginar pentru un copil, adultul a pierdut modul de funcționare al copilului și, dacă nu își cenzurează curiozitatea măgărească, reușește cel mult să reducă, pocind-o, realitatea copilului la realitatea adultului. Adultrismul este tocmai această acțiune zdrobitoare a adultului nesimțit și stupid, grosolan și înfumurat, de a considera un copil ca fiind un adult în miniatură, de a sfida realitatea ireductibilă a minții și comportamentului copilului, de a nu se obosi să recunoască faptul simplu că el, ca adult, e depășit și exclus de la festinul copilăriei și de a dicta copiilor sub teroarea pumnului și a variatelor pedepse, inclusiv răgete și ochi bulbucați, înroșiți de furie, astfel încât universul copilăriei să piară iar lumea lui, a adultului nesănătos și pocit, să triumfe. * Adulții mutilanți, foști copii mutilați de alți adulți mutilanți, nu respectă tainele copilăriei. Pentru acest individ nu există decât lumea lui, a adultului. Celelalte să piară! Acest nebun nu vede nuanțe, etape, gradații. Nu distinge griurile, în infinitatea paletei lor, nu are nici îngăduință reală nici (auto)compătimire. El e soldat, are o misiune de executat, apără și ucide în numele apărării lui sfinte, se vede pe sine un deținător inefabil al cunoașterii și, cică, al adevărului. El militează! Nu își cere iertare când greșește, nu acceptă că uneori sunt alții mai buni ca el, nu are nimic de dezbătut cu adevărat în chestiuni de credință ci doar impune formule auzite sau citite prin cărți care îl depășesc, credința lui e tare ca o bară de oțel (nu e un proces viu, cu înălțări și dezastre, cu eșecuri și victorii, nu e o aventură totală, o uimire), intransigența lui e desăvârșită. Pentru acest biet măscărici nu există Moș Crăciun. Deși toți copiii lumii iubesc pe Moșul, pe Făt-Frumos, pe Albă ca Zăpada, pe Ileana Cosânzeana, pe Elsa și pe alți eroi ai poveștilor copilăriei. Căzut în patima adevărului, acest nebun este beneficiarul unor organizații uneori cumplite, cum a fost Inchiziția în Evul Mediu sau cum sunt sectele de azi ori unele dintre grupările extremiste din diverse comunități religioase. Dacă i s-ar permite, acest torționar funest, mereu încrâncenat și sumbru, ar arde pe rug pe toți copiii care cred în Moș Crăciun. În definitiv, cine este acest personaj burtos și hohotitor dacă nu un pericol pentru imaginea lui Hristos, pe care noi avem datoria s-o apărăm (ce S-ar face, nu-i așa, Hristos, fără soldații aceștia vajnici?), ce să fie ipocritul moș dacă nu o nălucire satanică și o minciună diavolească - ne va asigura nebunul. * Biserica, însă, din iubire față de oameni și față de copii, a îngăduit cum era și firesc poveștile copilăriei, cunoscînd că Dumnezeu a lăsat cugetul omenesc să treacă și prin această etapă și căutînd să folosească prilejul pentru a educa pe copii în duhul creștin, în duhul valorilor pe care ni le-a transmis Domnul. Și în privința Bradului, Biserica a ales să nu respingă obiceiul ci să îl preia și să îl înalțe, să îl înnobileze, găsind prilej să ne amintească de Hristos și de demnitățile Sale, prin chiar culorile bradului de Crăciun. Nebunul însă, strecurat în Biserică pentru a distruge și boicota, nu vede cu ochi buni ci, asemenea unor posedați care îți trimit mesaje cu ochelari negri pe chip, vede cu ochi răi aceste gesturi firești venite din iubirea lui Hristos și a Bisericii Sale pentru oameni, pentru copii. * Copiii au tot mai multă nevoie de Moș Crăciun, pe măsură ce adulții reali devin, sub talpa ideologiei lor bicisnice, tot mai dăunători și otrăvitori pentru copii. Într-o lume a adulților care, pe zi ce trece devine tot mai dezbinată și mai înfierbîntată de patimi, uitînd cu totul de tainele vieții copiilor, de iubire și compasiune, de libertate și bucurie, de dreptul de a greși pentru a învăța, de dreptul sănătos de a experimenta nenumărate ipostaze ale omenescului, eu cred că micuții se vor agăța tot mai mult de Moș Crăciun și de lumea poveștilor, pur și simplu pentru a supraviețui ca oameni și pentru a nu deveni brute separatiste și absolutiste. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
cine este aproapele meu? | luminitarodina | Despre Biserica Ortodoxa in general | 30 | 27.07.2016 11:28:12 |
cine din voi este in Bruxelles? | TIBS | Generalitati | 9 | 17.06.2010 00:27:49 |
cine este din iasi? | bogdan_222 | Calugarul | 0 | 14.05.2010 13:22:05 |
Cine este responsabil? | eclat_de_lune | Generalitati | 1 | 07.11.2009 14:57:06 |
Cine este cel mai puternic om? | amatyyy | Teologie si Stiinta | 29 | 16.09.2009 13:49:04 |
|