Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Maslul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.02.2014, 22:54:22
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Mi s-a parut in schimb interesant ce spunea Zaharia, cu evanghelia femeii cananeence.
Am să-i trimit un mail pr. Petru exact cu comentariul făcut de Zaharia referitor la punctul 5. Sunt curios ce răspuns o să primim.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.02.2014, 07:20:47
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Am să-i trimit un mail pr. Petru exact cu comentariul făcut de Zaharia referitor la punctul 5. Sunt curios ce răspuns o să primim.
Ce-a zis părintele Petru? și eu sunt un pic curioasă... am să vă spun și eu ce răspuns primesc de la preoți în legătură cu pomelnicul.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.02.2014, 07:40:39
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Aici e răspunsul pe care l-am primit de la părintele meu duhovnic (un american de origine română) - când l-am întrebat de pomelnicul la Sf. Maslu și i-am dat să citească link-ul la articolul păr. Petru Pruteanu :

He's right, of course, but we are not forbidden to offer prayers for anyone at any time, even during an unction service. It gets strange with people bringing in flour and oil of their own, or even stranger, items of other people's clothing. It's prevalent among Romanians and some Serbs. The flour and oil that they bring in is NOT consecrated oil of healing, only that which is blessed and used. And consecrated oil should not be given out to take home… just like we would never give out holy Communion to take home.

Strictly speaking, serving a general unction service for people who are not in a state of serious illness is also a innovation -- but not necessarily a bad one. Doing it monthly or during holy week is a new idea…

FrC=

Last edited by mirela.t; 23.02.2014 at 08:13:09.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.02.2014, 15:37:00
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Din rugăciunea Sf. Maslu:
"Cel ce ești fără de început și fără de sfârșit, Sfinte al sfinților, Care ai trimis pe Unul‑Născut Fiul Tău să tămăduiască toată boala și neputința sufletelor și trupurilor noastre, trimite Duhul Tău cel Sfânt și sfințește untdelemnul acesta și‑l fă robului Tău acesta (N), care se va unge / robilor Tăi aceștia, care se vor unge, spre izbăvire desăvârșită de păcatele lui și spre moștenirea împărăției cerurilor..."

Nici o rugăciunile din cadrul Sf. Taine nu sunt făsră sens, așa cum obișnuim noi să credem. Unde se precizează "și fințește untdelemnul acest spre a fi pus în candelă?"
Probabil, din iconomie, părinții fiind puși în fața faptului împlinit (litri mulți de ulei) au ales această soluție de a pune uleiul în candelă.
Foarte frumos, ovidiu b. Acum compara cele scrise de tine mai sus, cu ce a scris Mirela:

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Aici e răspunsul pe care l-am primit de la părintele meu duhovnic (un american de origine română) - când l-am întrebat de pomelnicul la Sf. Maslu și i-am dat să citească link-ul la articolul păr. Petru Pruteanu :

He's right, of course, but we are not forbidden to offer prayers for anyone at any time, even during an unction service. It gets strange with people bringing in flour and oil of their own, or even stranger, items of other people's clothing. It's prevalent among Romanians and some Serbs. The flour and oil that they bring in is NOT consecrated oil of healing, only that which is blessed and used. And consecrated oil should not be given out to take home… just like we would never give out holy Communion to take home.

Strictly speaking, serving a general unction service for people who are not in a state of serious illness is also a innovation -- but not necessarily a bad one. Doing it monthly or during holy week is a new idea…

FrC=
Cate bordeie, atatea obiceie.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 24.02.2014, 15:40:11
IULIAN496 IULIAN496 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.07.2013
Locație: Hunedoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 108
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Foarte frumos, ovidiu b. Acum compara cele scrise de tine mai sus, cu ce a scris Mirela:


Cate bordeie, atatea obiceie.
Daca ai si traduce....
Reply With Quote
  #6  
Vechi 24.02.2014, 16:44:39
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de IULIAN496 Vezi mesajul
Daca ai si traduce....
It gets strange with people bringing in flour and oil of their own, or even stranger, items of other people's clothing. It's prevalent among Romanians and some Serbs. The flour and oil that they bring in is NOT consecrated oil of healing, only that which is blessed and used. And consecrated oil should not be given out to take home… just like we would never give out holy Communion to take home.

Este ciudat ca oamenii vin cu faina si cu uleiul lor, si chiar mai ciudat ca aduc obiecte de vestimentatie. Acest lucru se obisnuieste in special la români si sârbi. Faina si uleiul adus, nu este ulei sfintit folosit pentru vindecari, ci doar cel binecuvantat. Iar uleiul sfintit nu ar trebui dat spre a fi dus acasa... asa cum nu dam niciodata Sf. Impartasanie ca sa fie dusa acasa.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 24.02.2014, 17:06:11
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Este ciudat ca oamenii vin cu faina si cu uleiul lor, si chiar mai ciudat ca aduc obiecte de vestimentatie. Acest lucru se obisnuieste in special la români si sârbi.
La greci nu vezi așa ceva. Deci, părintele are dreptate.

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Faina si uleiul adus, nu este ulei sfintit folosit pentru vindecari, ci doar cel binecuvantat. Iar uleiul sfintit nu ar trebui dat spre a fi dus acasa... asa cum nu dam niciodata Sf. Impartasanie ca sa fie dusa acasa.
Trecând peste traducere, părerea părintelui respectiv bate cu părerea pr Petru Pruteanu. "Ideea de a binecuvânta mai mult ulei, cu care să se ungă credincioșii singuri sau să fie folosit la mâncare contravine textului biblic și liturgic. Nici într-o altă Biserică Ortodoxă nu se face așa ceva, ci doar în cazuri cu totul speciale, când preotului nu i se permite să intre în secția de reanimare, se poate da puțin ulei sfințit unui medic credincios pentru a unge un bolnav."

Ce e greșit în păreririle pr. american și pr. Petru? Aștept argumente.

Last edited by ovidiu b.; 24.02.2014 at 17:08:47.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 23.02.2014, 19:34:02
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Ce-a zis părintele Petru? și eu sunt un pic curioasă... am să vă spun și eu ce răspuns primesc de la preoți în legătură cu pomelnicul.
Încă nu am primit un răspuns. Și eu sunt curios, nu cred că părintele a făcut acele afirmații fără să aibă în vedere evanghelia a VI-a care se citește la Sf. Maslu. Am să postez când primesc un răspuns.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 24.02.2014, 11:56:20
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Ce-a zis părintele Petru?
Am primit răspunsul chiar pe site: http://www.teologie.net/2014/02/19/m...ice/#more-4074

Ieromonah Petru Pruteanu spune:
"În acel fragment evanghelic se pune accent pe credința femeii (vedeți și replica Mântuitorului) și nu pe puterea lui Hristos de a vindeca de la distanță, care este scoasă în evidență în vindecarea slugii sutașului (“zi numai cu cuvântul și se va vindeca sluga…”).

Nu uitați de însăși denumirea Tainei, care se numește “Sfântul Ulei”. Ca bază biblică a acestei Taine este luat textul de la Iacov, unde se spune, “De este cineva bolnav între voi, să cheme preoții Bisericii și rugăciunea credinței va mântui pe (A)CEL bolnav”. Rugăciunile 3 și 4 de la Maslu (care sunt și cele mai vechi) arată legătura dintre rugăciune și ungere și face trimitere clară la cei care sunt de față și se ung cu uleiul sfințit.

În cazul femeii cananience, Hristos nu i-a trimis ulei sfințit, ci a vindecat-o cu cuvântul. E cu totul altceva. Sf. Maslu este Tainei vindecării prin Ulei Sfințit. Celelalte harisme bisericești ale vindecării sunt reflectate în alte tipuri de rânduieli și rugăciuni!"
Reply With Quote
  #10  
Vechi 24.02.2014, 11:59:10
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ieromonah Petru Pruteanu spune:
"Eu nu exclud totalmente posibilitatea pomenirii celor bolnavi la Sf. Maslu, dar ca o rugăciune adițională, în cadrul ultimei ectenii întreite. În rest, toată slujba se referă exclusiv la cei care sunt de față și sunt unși cu ulei sfințit.

Aș mai face o precizare teologică importantă:
1. La instituirea euharistiei Hristos spune “Beți dintru acesta TOȚI…”, pe când, atunci când apostoloul Iacov vorbește despre Maslu, spune “DE ESTE CINEVA BOLNAV dintre voi SĂ CHEME preoții Bisericii”. Deci, în mod normal, Liturghia este Taina la care noi singuri ne adunăm și suntem chemați să facem TOȚI asta, pe când Maslul este destinat doar celor bolnavi, care nu pot veni la Liturghie, ci CHEAMĂ preoții la ei acasă ca să-i ungă cu ulei “pentru a-i da întregi Bisericii Sale” (rugăciunea a 4-a de la Maslu), ca iarăși să se poată aduna cu toți pentru a se împărtăși.
2. În trecut, pomenirile la Liturghie se făceau în cadrul dipticelor (după “Întâi pomenește Doamne…”) și puteau fi pomeniți doar cei care nu erau opriți de împărtășire. Adică eu pot pomeni la Liturghie pe cel care se împărtășește într-o altă biserică, nu neapărat în locașul în care slujesc eu. Or, în cazul Maslului, se dorește pomenirea celor nu-și fac Sf. Maslu în altă parte, ci nu-și fac deloc și poate nici nu are nevoie de el (că e relativ sănătos). Că dacă ar dori să-și facă Maslu, ar putea chema preotul acasă sau la spital, așa cum o spune și textul biblic."

Last edited by ovidiu b.; 24.02.2014 at 12:01:38.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Uleiul de la Sfantul Maslu cristiboss56 Mirungerea(Ungerea cu Mir) 46 03.06.2012 00:20:55
Faina si uleiul de la Sf.Maslu speranta Maslul 29 15.03.2010 23:24:56
Cum se face canonisirea ca sfant(a)? In ziua de azi se mai face? sophia Mari Duhovnici si predicile lor 5 09.01.2010 23:13:44
Cum se folosesc:uleiul si faina de la Sf Maslu? tinutza Generalitati 4 11.03.2007 21:23:32