Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Maslul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.02.2014, 07:29:50
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Referitor la pct. 5 - și eu mă întrebam de ce mai dăm pomelnic cu cei vii la Sfântul Maslu , dacă slujba este făcută numai pentru cei prezenți. Înseamnă că și acesta - pomelnicul dat la Sf. Maslu - este un obicei fără temei, ca atare ar trebui scos.

Apoi, obiceiul de a duce ulei și făină la Sf. Maslu am observat că îl avem numai noi, românii. Alți ortodocși de alte naționalități - ruși, greci, etc. n-am observat să aducă. Acesta (precum și faptul că nu prea le găseam folosință) este unul din motivele pentru care și eu una am renunțat să mai duc ulei și făină, și doar dau slavă Domnului că am ajuns și eu la slujba Sfântului Maslu și mă mulțumesc cu ungerea cu ulei sfințit, din partea preoților prezenți.

Last edited by mirela.t; 21.02.2014 at 08:06:50.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.02.2014, 16:52:35
adam000 adam000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.09.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Referitor la pct. 5 - și eu mă întrebam de ce mai dăm pomelnic cu cei vii la Sfântul Maslu , dacă slujba este făcută numai pentru cei prezenți. Înseamnă că și acesta - pomelnicul dat la Sf. Maslu - este un obicei fără temei, ca atare ar trebui scos.
Mirela, daca mergi la Maslu, normal ar fi sa asculti ce spune preotul (rugaciunea) - ca doar o spune cu voce tare, nu e nimic ascuns - si si toti credinciosii participanti (inclusiv tu) sa se roage impreuna pentru toti ceilalti bolnavi participanti (sa fie o comuniune de rugaciune, nu doar sa se roage preotul de unul singur acolo, in timp ce credinciosii stau doar fizic in biserica precum masinile in garaj fara participare in rugaciune...). Nu zic de tine, ca nu te cunosc, insa daca ai asculta cu atentie slujba si toate rugaciunile de la Maslu, ai vedea ca in randuiala slujbei, preotul ii pomeneste nominal pe cei bolnavi pt care se face Sf Maslu (nu stiu cum de ti-a scapat acest detaliu), care in mod normal ar trebui sa fie prezenti acolo si apoi sa fie unsi de preot cu unntdelemnul sfintit in cadrul slujbei.
De aceea trebuie sa dai pomelnic cu bolnavii vii (si normal prezenti la Sf Maslu), pt ca preotul sa-i pomeneasca nominal (pe fiecare in parte cum se numeste).

Daca nu ai posibilitatea sa asculti slujba, macar cauta pe net cateheza despre Sf Maslu. Uite aici un link catre cateheza:

http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism23.html

Citat:
MASLUL
218. Unde se face slujba Sfantului Maslu?
In biserica sau in casa bolnavului pentru care se face Maslul.
219. Cine poate savarsi slujba Sfantului Maslu?
Dupa predania veche a Bisericii, pentru slujba Sfantului Maslu trebuie sapte preoti, inchipuind cele sapte daruri ale Duhului, numarate de proorocul Isaia (11, 2-3). Numarul acesta simbolic aminteste si unele fapte din Sfanta Scriptura a Legii Vechi, din care se vede mila si indurarea lui Dumnezeu. Astfel de sapte ori s-a plecat proorocul Elisei peste un copil mort pe care l-a inviat (IV Regi 4, 34-35). De asemenea, sapte au fost preotii care au sunat din trambite si de sapte ori a fost inconjurata cetatea Ierihonului, cand a fost cucerita de izraeliti, la intrarea lor in pamantul Fagaduintei (Iosua 6, 13-16). Si iarasi, de sapte ori s-a rugat proorocul Ilie pe muntele Carmel, pana cand Dumnezeu a dat ploaie pamantului ars de seceta (III Regi 18, 42-45)551 (Sf. Simion al Tesalonicului, Despre Sfantul Maslu, cap. 283, p. 183, 184).
La nevoie pot sluji insa Sfantul Maslu si mai putini preoti: trei (pentru numarul Treimii)552 (Sf. Simion al Tesalonicului, Despre Sfantul Maslu, cap. 283, p. 183, 184) sau cel putin doi. In tot cazul, numai un singur preot nu poate savarsi Sfantul Maslu, caci Sf. Apostol ne spune sa chemam "preotii Bisericii..." (Iacov 5, 14), iar nu pe un preot.
220. Cand se poate face maslu ?
Nu sunt zile sau timpuri anumite pentru savarsirea Sfantului Maslu. Se face oricand e nevoie. in popor se obisnuieste a se face mai ales in zilele de post.
In saptamana Patimilor se obisnuieste Miercuri, Joi si Vineri, dar mai ales in Sfanta si Marea Miercuri, inaintea Ceasurilor, in amintirea Ungerii Mantuitorului cu mir de catre femeia cea pacatoasa (Luca 7, 37-38). Atunci se face in biserici Sfantul Maslu de obste, adica pentru mai multi bolnavi, cu sobor de multi preoti. Bolnavul pentru care se face Sfantul Maslu trebuie mai intai sa se spovedeasca, pentru ca sa i se dea, prin Sfantul Maslu, curatire sufleteasca, adica iertarea pacatelor si tamaduirea trupului de boala553 (Molitfelnicul, Povatuirea de la inceputul slujbei sf. maslu (ed. 1984, p. 114).
221. Se poate face Sfantul Maslu pentru cei sanatosi?
Intrucat prin Taina Sfantului Maslu se dobandeste nu numai tamaduire de bolile trupului, ci si iertarea pacatelor, se poate face maslu nu numai pentru cei bolnavi, ci si pentru cei sanatosi si nu numai o singura data, ci de mai multe ori. Sfantul Simion al Tesalonicului indeamna pe fiecare crestin sa se nevoiasca a-si face Sfantul Maslu554 (Despre Sf. Maslu, cap. 291, p. 188.).
222. Ce lucruri trebuie la savarsirea Sfantului Maslu?
Slujba Sfantului Maslu se face inaintea unei mese pe care se pune Sfanta Evanghelie, lumanari (de regula sapte), un vas cu grau sau cu faina si unul cu untdelemn, precum si sapte betisoare de busuioc infasurate cu vata, cu care preotii vor unge pe bolnav.
223. Care sunt partile cele mai de seama ale slujbei Sfantului Maslu?
Intai rugaciunea pentru sfintirea untdelemnului, pe care o rostesc preotii pe rand pana se plineste de sapte ori. Al doilea, cele sapte Apostole si Evanghelii, urmate fiecare de ectenia intreita si de cate o rugaciune pentru sfintirea untdelemnului si pentru tamaduirea bolnavului. Al treilea, ungerea de sapte ori a celui bolnav cu untdelemn sfintit, rostindu-se de fiecare data rugaciunea: "Parinte sfinte, Doctorul sufletelor si al trupurilor... tamaduieste si pe robul Tau acesta (numele) de neputinta trupeasca si sufleteasca ce l-a cuprins..." si asa mai departe, precum scrie in Molitfelnic.
224. Ce trebuie sa stim despre untdelemnul de la Sfantul Maslu?
Fiind binecuvantat de preoti cu chemarea lui Dumnezeu, acest untdelemn este sfintit si plin de darul dumnezeiesc al Duhului Sfant, ca si apa Botezului. El are puterea de a Sfinti sufletul si de a tamadui trupul, a izgoni bolile, a vindeca ranile, a curati intinaciunea pacatului si a impartasi mila si indurarea lui Dumnezeu.
Daca tot iei tu in discutie acea afirmatie pe care o face parintele ca: "Dacă nu putem boteza hainele unui prunc și nici pomeni mireasa la Cununie fără să fie prezentă, tot așa nici Maslul nu poate avea forme de oficiere „la fără frecvență”.
atunci macar ia in consideratie comparatia pina la capat - ca asa cum la botez preotul pomeneste numele copilului care se boteaza (si nu orice copil prezent in biserica), sau pomeneste numele miresei care se cununa (si nu toate femeile nemaritate prezente in biserica), la fel se pomeneste nominal si la Sf Maslu. De-aia este nevoie de pomelnicul cu cei bolnavi trupeste sau sufleteste vii pt care se face Sf Maslu.

Dincolo de randuiala necesara pt ca taina Sf Maslu sa fie valida, se intinde mila lui Dumnezeu, care este nemasurata - asa cum bine explica Zaharia cu pilda femeii cananeence. Oare daca un preot se roaga (impruna cu credinciosii), nominal, si pt un alt bolnav decat cei prezenti, crezi tu ca Dumnezeu nu il va milui si pe acela nici macar un pic? chiar daca nu a fost valida acea taina a Maslului pt acela, totusi orice rugaciune nu este trecuta de Dumnezeu cu vederea si numai El stie cum va considera sa il miluiasca. Cred ca normal ar fi, ca atunci cand ducem un pomelnic pt insanatosirea cuiva/unora bolnav/bolnavi care nu poate/pot participa fizic la Sf Maslu, normal ar fi sa ne rugam si noi in rugaciunea noastra personala pt ei, cu rugaciunile pt bolnavi care exista in cartile obisnuite de rugaciuni (ca doar de-aia ne cumparam carti de rugaciuni, nu numai pt rugaciunile de seara si de dimineata... ci sa ne folosim de toate rugaciunile din ele).
Deci nu este normal nici sa excluzi mila lui Dumnezeu, asa cum nu este normal nici sa nu implinesti toata randuiala care trebuie pt Sf Maslu, cand ai putea sa o faci.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor
Amin.

Last edited by adam000; 21.02.2014 at 17:47:02.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.02.2014, 21:28:06
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

adam000, draga mea, nu mi-a scapat detaliul cu rugaciunea spusa pentru cei inscrisi pe pomelnic. Dar noi acolo nu ii trecem doar pe cei prezenti. De aceea m-a contrariat afirmatia parintelui Pruteanu, care spunea ca slujba Sfantului Maslu se face doar pentru cei prezenti.
Mi s-a parut in schimb interesant ce spunea Zaharia, cu evanghelia femeii cananeence.
Am sa-l intreb pe preotul nostru daca este OK sa dam in continuare pomelnic ptr Sf. Maslu - care sa cuprinda si personae neprezente la slujba.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.02.2014, 23:41:36
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Am sa-l intreb pe preotul nostru daca este OK sa dam in continuare pomelnic ptr Sf. Maslu - care sa cuprinda si personae neprezente la slujba.
Te rog să ne dai și nouă răspunsul. E bine de știut.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.02.2014, 23:54:22
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Mi s-a parut in schimb interesant ce spunea Zaharia, cu evanghelia femeii cananeence.
Am să-i trimit un mail pr. Petru exact cu comentariul făcut de Zaharia referitor la punctul 5. Sunt curios ce răspuns o să primim.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.02.2014, 08:20:47
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Am să-i trimit un mail pr. Petru exact cu comentariul făcut de Zaharia referitor la punctul 5. Sunt curios ce răspuns o să primim.
Ce-a zis părintele Petru? și eu sunt un pic curioasă... am să vă spun și eu ce răspuns primesc de la preoți în legătură cu pomelnicul.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.02.2014, 08:40:39
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Aici e răspunsul pe care l-am primit de la părintele meu duhovnic (un american de origine română) - când l-am întrebat de pomelnicul la Sf. Maslu și i-am dat să citească link-ul la articolul păr. Petru Pruteanu :

He's right, of course, but we are not forbidden to offer prayers for anyone at any time, even during an unction service. It gets strange with people bringing in flour and oil of their own, or even stranger, items of other people's clothing. It's prevalent among Romanians and some Serbs. The flour and oil that they bring in is NOT consecrated oil of healing, only that which is blessed and used. And consecrated oil should not be given out to take home… just like we would never give out holy Communion to take home.

Strictly speaking, serving a general unction service for people who are not in a state of serious illness is also a innovation -- but not necessarily a bad one. Doing it monthly or during holy week is a new idea…

FrC=

Last edited by mirela.t; 23.02.2014 at 09:13:09.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 24.02.2014, 16:37:00
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Din rugăciunea Sf. Maslu:
"Cel ce ești fără de început și fără de sfârșit, Sfinte al sfinților, Care ai trimis pe Unul‑Născut Fiul Tău să tămăduiască toată boala și neputința sufletelor și trupurilor noastre, trimite Duhul Tău cel Sfânt și sfințește untdelemnul acesta și‑l fă robului Tău acesta (N), care se va unge / robilor Tăi aceștia, care se vor unge, spre izbăvire desăvârșită de păcatele lui și spre moștenirea împărăției cerurilor..."

Nici o rugăciunile din cadrul Sf. Taine nu sunt făsră sens, așa cum obișnuim noi să credem. Unde se precizează "și fințește untdelemnul acest spre a fi pus în candelă?"
Probabil, din iconomie, părinții fiind puși în fața faptului împlinit (litri mulți de ulei) au ales această soluție de a pune uleiul în candelă.
Foarte frumos, ovidiu b. Acum compara cele scrise de tine mai sus, cu ce a scris Mirela:

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Aici e răspunsul pe care l-am primit de la părintele meu duhovnic (un american de origine română) - când l-am întrebat de pomelnicul la Sf. Maslu și i-am dat să citească link-ul la articolul păr. Petru Pruteanu :

He's right, of course, but we are not forbidden to offer prayers for anyone at any time, even during an unction service. It gets strange with people bringing in flour and oil of their own, or even stranger, items of other people's clothing. It's prevalent among Romanians and some Serbs. The flour and oil that they bring in is NOT consecrated oil of healing, only that which is blessed and used. And consecrated oil should not be given out to take home… just like we would never give out holy Communion to take home.

Strictly speaking, serving a general unction service for people who are not in a state of serious illness is also a innovation -- but not necessarily a bad one. Doing it monthly or during holy week is a new idea…

FrC=
Cate bordeie, atatea obiceie.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 23.02.2014, 20:34:02
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Ce-a zis părintele Petru? și eu sunt un pic curioasă... am să vă spun și eu ce răspuns primesc de la preoți în legătură cu pomelnicul.
Încă nu am primit un răspuns. Și eu sunt curios, nu cred că părintele a făcut acele afirmații fără să aibă în vedere evanghelia a VI-a care se citește la Sf. Maslu. Am să postez când primesc un răspuns.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 24.02.2014, 12:56:20
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Ce-a zis părintele Petru?
Am primit răspunsul chiar pe site: http://www.teologie.net/2014/02/19/m...ice/#more-4074

Ieromonah Petru Pruteanu spune:
"În acel fragment evanghelic se pune accent pe credința femeii (vedeți și replica Mântuitorului) și nu pe puterea lui Hristos de a vindeca de la distanță, care este scoasă în evidență în vindecarea slugii sutașului (“zi numai cu cuvântul și se va vindeca sluga…”).

Nu uitați de însăși denumirea Tainei, care se numește “Sfântul Ulei”. Ca bază biblică a acestei Taine este luat textul de la Iacov, unde se spune, “De este cineva bolnav între voi, să cheme preoții Bisericii și rugăciunea credinței va mântui pe (A)CEL bolnav”. Rugăciunile 3 și 4 de la Maslu (care sunt și cele mai vechi) arată legătura dintre rugăciune și ungere și face trimitere clară la cei care sunt de față și se ung cu uleiul sfințit.

În cazul femeii cananience, Hristos nu i-a trimis ulei sfințit, ci a vindecat-o cu cuvântul. E cu totul altceva. Sf. Maslu este Tainei vindecării prin Ulei Sfințit. Celelalte harisme bisericești ale vindecării sunt reflectate în alte tipuri de rânduieli și rugăciuni!"
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Uleiul de la Sfantul Maslu cristiboss56 Mirungerea(Ungerea cu Mir) 46 03.06.2012 01:20:55
Faina si uleiul de la Sf.Maslu speranta Maslul 29 16.03.2010 00:24:56
Cum se face canonisirea ca sfant(a)? In ziua de azi se mai face? sophia Mari Duhovnici si predicile lor 5 10.01.2010 00:13:44
Cum se folosesc:uleiul si faina de la Sf Maslu? tinutza Generalitati 4 11.03.2007 22:23:32