![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
În stilul inegalabil, delicat, al liricii feminine...:) Cât privește căutarea lui Dumnezeu din interes, aici mă cam scarpin în cap.... Fac nițel pe prostul, închipuindu-mi că n-aș fi deloc, și cuget cam așa: Îmi vine să zic, apăsat, că așa și trebuie căutat Dumnezeu! Din interes. Așa și trebuie păstrat! Din cel mai pur interes, cu a mai hotărâtă dintre intenții, din spirit pur de bussiness nalt, divino-uman. Tocmai, că fără acest gând al afacerii cu Dumnezeu, al târguielii chiar, fără priceperea măiastră a afacerii cu Dumnezeu, riscăm să eșuăm în derizoriu, în chestii de timpul liber, în hobby, în turism, în mondenisme, în mode, în lipsă de responsabilitate pentru partea ce-o purtăm în afacere. Și mai voim, atunci, prosperitate? Demnitate? Recunoaștere și putere? Urmași? Glorie?.... Dar care este interesul pur al omului în bussinessul cu Dumnezeu? Și care e contractul? Obligațiile contractuale? Voi spicui câteva repere din Scriptură în postarea următoare. Momment, please!... |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
...... Bucurați-vă și vă veseliți, că plata voastră multă este în ceruri..." (Mt 5, 3-12) "Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui, și toate acestea se vor adăuga vouă." (Mt 6,33) "Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum Împărăția cerurilor se ia prin străduință și cei ce se silesc pun mâna pe ea." (Mt 11,12) "...și cine nu adună cu Mine risipește" (Mt12,30) "Cine primește prooroc în nume de prooroc plată de prooroc va lua, și cine primește pe un drept în nume de drept răsplata dreptului va lua. Și cine va da de băut unuia din aceștia mici numai un pahar cu apă rece, în nume de ucenic, adevărat grăiesc vouă: Nu va pierde plata sa." (Mt 10, 41-42) "Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi și Eu pentru ei înaintea Tatălui Meu, care este în ceruri." (Mt 10, 32) "Până acum nu ați cerut nimic în numele Meu; cereți și veți primi, ca bucuria voastră să fie deplină." (Mt 16,24) Last edited by cezar_ioan; 14.09.2013 at 04:09:11. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Sigur, Laura, că Domnul e pretutindeni, cum spuneai, participînd la viața tuturor celor zidite de El.
El insuflă tot ce ființează. El face ca în lucruri să bată adierea Ființei. El aduce tot ce e bun, frumos, adevărat în întreaga zidire și în orice colțișor al ei. Altminteri, dacă ar fi vreun locșor, cât de mic, unde să nu fie Dumnezeu (Doamne, iartă-mă!), cum ar mai fi El Nelimitat, Necuprins, Atotțiitor și Atotcuprinzător? Ar însemna că mintea care Îl cugetă așa pe Dumnezeu, absent din vreun lucru cât de mic, Îi aduce Domnului știrbire, făcîndu-L limitat. Parte, astfel, din zidire (care e limitată). Dar Domnul, fiind Necuprins și Veșnic Viu și Milostiv foarte, are înțelegere și compasiune și pentru mințile mai puțin înțelegătoare. Le-ar lărgi și pe ele în cunoașterea Lui, dacă nu și-ar micșora singure inima, prin mândrie și suficiență de sine. Smerită, așadar, îmi pare că a fost cugetarea ta, încât micșorîndu-te tu, prin harul Domnului iată L-ai văzut pretutindeni: de la cele mai mici, mai firave și gingașe pulsații ale firii până la cele mai cutremurătoare și de necuprins cu mintea, tării... Exceptînd păcatul - ai spus. Tipic ortodox! Trăim în Dumnezeu, viem prin Duhul Lui, trup și suflet, poezie și știință, dinozaur și râmă, atom și Univers, trecut-prezent-viitor, carne-piatră-apă-foc și duh. Domnul e pretutindeni! AMIN+ P.S. Psihologia zice că atunci când un om Îl cugetă pe Dumnezeu ca fiind limitat, persoana în cauză prezintă o curioasă hipertrofie a sinelui propriu, o inflație a Eului în detrimentul altor realități sufletești și, ca urmare, proiectează însușirile sale omenești limitate asupra Persoanelor Dumnezeirii. Simte nevoia să se extindă atât de mult, omul acesta dornic să cuprindă totul, fără limite și frâne, încât până și pe Bunul Dumnezeu Îl bagă-n buzunar. Cică! Îl face după chipul și asemănarea sa, a omului. După această logică proiectivă și inversată în raport cu realitatea (o logică răsturnată, așadar răzvrătită), Dumnezeu apare în mintea unora dintre oameni incapsulat într-un profil omenesc, așa încât de fapt nu mai vorbim despre Dumnezeu-Omul ci despre omul-dumnezeu. Analog, păstrînd aceeași logică, și porcușorii ar putea, nu-i așa, să spună că Dumnezeu e un fel de porcușor, elefănțeii că Dumnezeu e un fel de elefănțel, licuricii că Domnul e un licurici ceva mai special ș.a.m.d. Sunt jocuri ale minții incapabile să își sesizeze cu adevărat limitele și mersul propriu. De aceea, noi psihologii, încercăm prin varii procedee să susținem o lucrare de oarecare importanță: antrenăm pe oameni să se decentreze de pe sine și să își perceapă, cât mai acurat și detaliat, propriile mișcări ale minții, sesizîndu-i erorile. Mintea se privește pe sine însăși, se cercetează critic, se amuză ori deplânge de ea însăși etc. E un mugure începător de pocăință, aici, în cercetarea psihologică de sine... Eu numesc asta "a avea mușchi analitic" și "oglindă". Asta o spune psihologia; de Teologie nici nu mai amintesc, că o știm prea bine....:) Last edited by cezar_ioan; 14.09.2013 at 06:27:01. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Și mi-ați amintit de un cuvânt al Sfântului Siluan, un cuvânt pe cât de simplu în exprimare, pe atât de profund în conținut: "Dumnezeu nu e ca noi (...) Ce fericiți suntem noi, creștinii ortodocși! Ce Dumnezeu avem!". Cu doar 2 clase primare, a reușit să exprime un adevăr atât de evident: Dumnezeu nu poate fi antropomorfizat, pentru că El "nu e ca noi". :) Doamne ajută! P. S. Compatibilitatea dintre credință și psihologie se observă atât de ușor în acest pasaj din mesajul dvs: "Psihologia zice că atunci când un om Îl cugetă pe Dumnezeu ca fiind limitat, persoana în cauză prezintă o curioasă hipertrofie a sinelui propriu, o inflație a Eului în detrimentul altor realități sufletești și, ca urmare, proiectează însușirile sale omenești limitate asupra Persoanelor Dumnezeirii. Simte nevoia să se extindă atât de mult, omul acesta dornic să cuprindă totul, fără limite și frâne, încât până și pe Bunul Dumnezeu Îl bagă-n buzunar. Cică! Îl face după chipul și asemănarea sa, a omului. După această logică proiectivă și inversată în raport cu realitatea (o logică răsturnată, așadar răzvrătită), Dumnezeu apare în mintea unora dintre oameni incapsulat într-un profil omenesc, așa încât de fapt nu mai vorbim despre Dumnezeu-Omul ci despre omul-dumnezeu. Analog, păstrînd aceeași logică, și porcușorii ar putea, nu-i așa, să spună că Dumnezeu e un fel de porcușor, elefănțeii că Dumnezeu e un fel de elefănțel, licuricii că Domnul e un licurici ceva mai special ș.a.m.d. Sunt jocuri ale minții incapabile să își sesizeze cu adevărat limitele și mersul propriu. De aceea, noi psihologii, încercăm prin varii procedee să susținem o lucrare de oarecare importanță: antrenăm pe oameni să se decentreze de pe sine și să își perceapă, cât mai acurat și detaliat, propriile mișcări ale minții, sesizîndu-i erorile. Mintea se privește pe sine însăși, se cercetează critic, se amuză ori deplânge de ea însăși etc. E un mugure începător de pocăință, aici, în cercetarea psihologică de sine..." P. S. 2. A avea "mușchi analitic" și "oglindă", foarte simpatic și sugestiv. :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
În privința afirmației că unele persoane Îl caută pe Dumnezeu din interes, vă înțeleg punctul de vedere și-mi pare deosebit de interesant și frumos exprimat. Personal am înțeles afirmația în sensul că Dumnezeu poate fi căutat și din interese pur lumești, telurice, de o importanță relativă. Nu m-am referit la "interesul" de a rămâne în veșnicie cu El, fiindcă o astfel de "afacere" este, într-adevăr, scopul suprem al creștinului! :) Când eram în anul I de facultate, am publicat, în ziarul Lumina, un foarte scurt articol pe această temă, a motivației noastre în împlinirea poruncilor lui Dumnezeu. Sunt doar câteva gânduri... Voi posta link-ul într-un mesaj viitor. :) Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
|