![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cum poti crede ca Hristos este in flori, in natura , sau in stiinte? aceasta nu este ortodoxia Laura. Citeste te rog mai pe indelete despre panteism. Hristos nu este impersonal, ci este Persoana. Laura Biserica sunt credinciosii ei, madularele ei, nu intregul Univers, cu stele , sori, si planete si cu toate lucrurile materiale create. Mai este Biserica nevazuta pe langa cea vazuta iar capul Bisericii este Hristos. Nu te supara pe mine insa nu pot accepta ideile panteiste sub nici o forma.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doamna Mihaela, Din mila lui Hristos, am convingeri ortodoxe și, așa cum probabil că știți din alte postări ale mele, sunt absolventă de Teologie. Desigur că Dumnezeu este Persoană (mai exact, Treime de Persoane veșnice, egale și consubstanțiale)! În panteism, se promovează ideea unei Divinități impersonale, Care Se confundă ontologic cu creația Sa. În credința noastră creștină, se mărturisește ubicuitatea lui Dumnezeu, dar și transcendența Sa. Dumnezeu nu poate fi confundat cu lumea creată și nici nu poate fi imaginat un loc în care atotprezența Sa și lucrarea Lui proniatoare să nu fie simțită, percepută de către cei ce trăiesc în neîncetată comuniune cu El. Domnul profesor Cezar mi-a înțeles exact mesajul (ca de fiecare dată) și a exprimat într-un mod foarte frumos și clar ideile pe care am încercat să le transmit; îi mulțumesc mult pentru susținere. Acum mă opresc aici cu mesajul (fiindcă, la cât sunt de obosită în seara asta, chiar c-aș începe să scriu erezii!...), propunându-vă să medităm împreună la câteva fragmente din minunatele texte liturgice ale Bisericii noastre: "...Care pretutindenea ești și pe toate le-mplinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață..."; "...Deșteaptă-te, dar, ca să Se milostivească spre tine Hristos Dumnezeu, Cela Ce pretutindenea este și toate le plinește"; "În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost, Hristoase,, toate umplându-le, Cel Ce ești necuprins". În afară de ideea ubicuității lui Dumnezeu, aș aminti și învățătura despre Revelația naturală, căci "cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria" (Psalm18, 1). Doamne ajută! P. S. 1. "Cum poti crede ca Hristos este in flori, in natura , sau in stiinte?" Dar cum ar putea exista florile, natura, științele, fără harul lui Dumnezeu? "...căci fără Mine nu puteți face nimic" - ne revelează Domnul (In15, 5). Ce performanțe științifice s-ar putea realiza, ce meditații filosofice s-ar putea naște în mințile și-n inimile celor mult însetați de adevăr, ce creații literare, muzicale sau artistice ar putea exista vreodată, dacă Acela Care ne-a adus de la neființă întru ființă nu ar fi pus în inimile noastre dorul de a crea, de a cunoaște, de a descoperi? Și ce-ar fi neînsemnatele noastre creații omenești, fără asistența neîncetată a "Celui Ce toate le lucrează întru toți"? De aceea, doamna Mihaela, mărturisesc cu bucurie, urmând exemplul Sfântului Justin Martirul și Filosoful, că noi, creștinii, "suntem copii ai inițiativei și ai științei", că "tot ceea ce a fost realizat sau spus frumos vreodată de către oameni se datorează părții de Logos aflătoare în ei" și că, tocmai de aceea, toate aceste realizări "sunt patrimoniul nostru, al creștinilor". Să ne gândim: un pictor, poet ori filosof din Grecia antică nu a fost, oare, fără s-o fi știut, "un creștin înainte de vreme", prin ceea ce a realizat asistat în mod tainic de către Domnul? Și dacă nu... atunci, de ce sunt pictați filosofii "păgâni" pe zidurile exterioare ale mănăstirilor moldovenești? Ce "erezii" vor fi avut în gând acei zugravi medievali?... P. S. 2. "Nu te supara pe mine insa nu pot accepta ideile panteiste sub nici o forma" Nu mă supăr; nici eu nu le pot accepta. A fost doar un malentendu, datorat, poate, unei exprimări neclare din mesajul meu. De câteva luni bune, mă cam bântuie, din când în când, ispita de a-ncerca să scriu poetic... Nu mă luați în seamă! :)) O seară minunată vă doresc!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Harul lui Dumnezeu e tot una cu Dumnezeu?
![]()
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ființa lui Dumnezeu, incognoscibilă, nu poate fi confundată cu energiile Sale. Harul este energia divină necreată, nu însăși Ființa lui Dumnezeu.
V-am răspuns așa, foarte concis, chiar laconic, doar pentru a vă risipi bănuiala că aș confunda Ființa cu harul lui Dumnezeu. Mai departe, putem discuta muult mai mult pe secțiunea de Dogmatică (sunt responsabilă pentru aceste discuții off topic...). :) Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 16.09.2013 at 22:25:31. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ceva nu se leagă: ori eu nu înțeleg ce caută fraza aceea în expunerea ta, ori tu ești ușor confuză. Ori e prea târziu.:)
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Dacă te referi la enumerare, cumva, eu cred că Laura nu a voit să repete versul lui Blaga, acela cu buze, flori, morminte etc. Parcă așa era...
Probabil e o enumerare mai puțin riguroasă, mai puțin logicizată și mai degrabă preferențială, emoțional vorbind, referitor de pildă la criteriul frumosului, ori al palpitației vieții etc. De fapt, ce te-a nedumerit?..:) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Păi argumentează ușor panteist dar se întreabă ce ne-am face fără harul lui Dumnezeu.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|