![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Revelația scrisă și orală face parte din întreaga istorie a omenirii. E de neconceput ca Dumnezeu să nu comunice cu făptura lui cea mai iubită, omul, pe care avea să o și preia în Persoana Sa prin întruparea Fiului.
* Revelația s-a păstrat și s-a transmis neîncetat, atingînd deplinătatea în Iisus Hristos. Scriptura și Tradiția sunt diferite DOAR în ceea ce privește modalitatea de fixare, păstrare și transmitere. E o chestiune care ține de ...mecanismele memoriei (personale și colective). Așa cum memoria omului e de multe feluri (semantică, imagistică, senzorială, implicită, explicită, declarativă, procedurală, evenimențială, episodică etc.), conținuturile ei fiind codate în chipuri diferite - așa și conținutul Revelației este unul și același dar este codat în moduri diferite. Anumite conținuturi sunt codate în cuvinte, altele pur și simplu în melodie și gesturi corporale etc. Nu ar trebui să ne împiedicăm de asta, ci, dimpotrivă, să ne minunăm cât de bogată și diversă este păstrarea și transmiterea energiei Dumnezeiești către noi, oamenii, așa încât noi să nu rătăcim ci să rămânem în contact cu El, în periplul nostru odiseic către Acasă. * Tocmai pe temeiul înțelegerii semnificației Revelației noi găsim și rostul scrierilor care alcătuiesc VT. Prin acesta ni se înfățișează istoria Revelației de la Adam la Hristos și asta face ca noi să cunoaștem cuvântul lui Dumnezeu dintotdeauna către om, încă de la facerea omului. Nu putem minimaliza VT și nicidecum nu putem spune, ca unii, că VT e doar pentru evreii din vechime... Nu doar NT ci și VT este lămuritor și normativ pentru credință și purtare (2 Tim 3,16), precum și pentru reînsuflețirea noastră prin cuvântul insuflat de Duhul Sfânt, prin energia necreată pe care el o transmite. De aceea, lectura VT și tâlcuirea lui cuvenită aduce har asupra noastră. A-l minimaliza și nega înseamnă a ne priva singuri de medicamentul Doctorului nostru, a ne autocondamna la temnița bolii. Cu toate acestea, prețuim și folosim mai mult NT deoarece el cuprinde descoperirea dumnezeiască făcută de Însuși Fiul lui Dumnezeu, direct și personal, cu toate mijloacele noastre de exprimare omenești (verbal, emoțional, gestual etc.) - pe scurt cu întreaga ființă. Față de această deplinătate, privită prin erminia ei, legea veche a fost numită umbra, nu însuși chipul lucrurilor (Evrei 10,1). Dar umbra aceasta ținea cumva locul lui Hristos până la Întruparea Lui, deci nu poate fi minimalizată ori negată, deși a fost plinită prin Însuși Cuvântul Întrupat. NT a fost tăinuit în cel vechi, ca un prunc care creștea într-un pântec, ca un stejar care foșnea neauzit în sămânța lui... Noul Testament a fost ascuns în cel Vechi, care s-a deschis și s-a împlinit în cel Nou. * Cuvântul tradiție tocmai aceasta înseamnă: predare sau transmitere, așa încât nu poate fi acceptat modul în care unii așază Tradiția sub valoarea Scripturii. E unul și același conținut Dumnezeiesc, revelat pe altă cale, în alt limbaj - anume cel viu al conduitelor personale, al modului concret de a fi, de a trăi firesc, omenesc, creștinește adică. * Nu doar Hristos nu a lăsat nimic scris dar nici cei mai mulți dintre apostoli. Doar doi dintre apostoli (Matei și Ioan) ne-au lăsat Evanghelia, ceilalți autori sfinți (Marcu și Luca) fiind deja ucenici ai apostolilor, deci purtători ai adevărului dumnezeiesc prin mijlocirea Tradiției. * Tradiția însăși are două aspecte: statornic și dinamic. În aspectul statornic al Tradiției, Biserica recunoaște fondul Revelației prin Apostoli, începînd la Cincizecime și ținînd până la moartea ultimului Apostol, dar fiind fixată și în scris de Biserică până în epoca Sinoadelor ecumenice. Aspectul dinamic al Tradiției se referă la procesul viu prin care Biserica, preluînd Tradiția apostolică și rămînînd neabătut în ea, o dezvoltă continuu după nevoile ei lăuntrice, organice de creștere, dar și după nevoile exterioare, ca răspuns la problemele fiecărei epoci pe care o împărtășesc oamenii. Din sâmburele Tradiției apostolice crește mereu stejarul Ortodoxiei. Nu trebuie să ne speriem că Tradiția are și un aspect dinamic, precum nu ne speriem că dintr-un copil se dezvoltă un bărbat desăvârșit. Iar dacă a fost însămânțat grâu, în nici un caz nu poate rodi din bob de grâu neghină (e și neghină, dar aceasta e adusă de vânturi, iar nu de grâu)... Așadar dezvoltarea Tradiției, în mod organic, este inevitabilă, firească și de înțeles. Biserica nu aduce inovații, nu se abate de la izvorul dumnezeiesc al Sfintei Tradiții Apostolice, ci doar o adaptează în forme și modalități noi, în comunicarea neîncetată dintre Dumnezeu și om, de-a lungul veacurilor. Astfel stejarul Adevărului Dumnezeiesc se îmbogățește tot mai mult, tot mai nuanțat, spre slava lui Dumnezeu și pentru mântuirea și desăvârșirea noastră. Last edited by Ioan_Cezar; 27.10.2014 at 12:33:43. |
|