![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Personal inteleg (din cate am studiat in filocalie si mistica ortodxa) ca "vederea duhovnicesca" implica o cognitie bazata pe perceptia extrasenzoriala duhovniceasca ce implica cunoasterea obiectelor metafizice (ce nu implica o existenta spatio-temporala) precum: harul lui Dumnezeu, ce fost intainte de Creatie, care este scopul creatiei (univers, organisme, om...) Concret: Dupa inviere Hristos Iisus s-a aratat ucenicilor sai care erau la pescuit... si desi ei nu l-au recunoscut "fizic" (caci probabil si in acest caz "ochii lor erau tinuti ca sa nu Il vada") toti stiau ca "Domnul este si nimeni nu intraznea sa il intrebe cine esti" (Ioan cap 21) caci vedeau lucrarea specifica lui Hristos Iisus inainte de moarte si inviere (in acel caz pescuirea minunata). Ei stiau ca fara Hristos Iisus nu pot face nimic... si EL este cel care ii ajuta. Hristos Iisus a aratat (Luca) ca dupa inviere El vrea sa fie "vazut" indeosebi in taina Sfintei Impartasanii (cu adevarat trupul si sangele Sau si nu doar niste simple simboluri) caci doar asa "ochii nostri se deschid" ca sa IL vedem pe Dumnezeu (evident vederea duhovniceasca). Vederea duhovniceasca inseamna conlucrarea cu harul Duhului Sfant intru toate actiunile noastre care au ca prin scop iubirea. Citat:
" nu cei ce aud legea sunt drepți la Dumnezeu, ci cei ce împlinesc legea vor fi îndreptați. Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceștia, neavând lege, își sunt loruși lege, Ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor și prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără,În ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor. " (Romani cap 2) Teologia ortodoxa afirma inechivoc ca desavarisrea si indumnezeirea sunt eclsuive si depline doar in Sfanta Biserica. Deplinatatea invataturii nu implica interpretarea "ad litteram" a canoanelor si infailibilitatea acestora. Deplinatatea ivataturii (ce implica corectitudinea, faptul ca este completa) la urmatoarele aspecte: Dumnezeu (Sfanta Treime, har), antropologie, stoeriologie (Sfanta Liturghie, Sfintele Taine), spiritualitate (mantuire, iluminare, indumnezeire), cauza si scopul creatiei (subliniand pronia divina care "pastreaza, mentine" acest mod de functionare al universului, fara a intra in detalii in ceea ce priveste modul de functionare al universului si fara a sustine exclusivitatea unei anumite descrieri a modului de functionare a universului). Citat:
Sfantul Ioan Damaschin afrima fara echivoc ca unirea ipostatica dintre Dumnezeu si om s-a facut la nivelui mintii (excluzandu-se astfel orice caractersitca spatio-temporala cu privire la ipostasurile divine). In cazul Mantuitorului, ipostasa divina a Logosului (fiului) a luat firea umana enipostatica prin intrupare. Astfel Hristos Iisus, Dumnezeu adevarat si om adevarat, din punct de vedere al ipostasului (persoanei) are atat caractersticile firii umane cat si a firii dumnezeiesti (neimpartit, dedespartit, neamestecat, neschimbat). Adica in activitatile Sale se vede atat lucrarea specifica firii dumnezeiesti cat lucrarea specifica fiirii umane. Spre exemplu: ca om s-a atins de bolnav, iar ca Dumnezeu l-a iertat pe bolnav si l-a vindecat. Sfintii Parinti folosesc exemplifica prin analogie cu un cutit inrosit in foc: cutitul taie, focul arde. Sunt doua naturi diferite si doua moduri de actuiune diferite: ardera si taiarea. Insa un cutit inrosit in foc, taie si arde in acelasi timp si nu mai pot fi separate caractersticile actiunii proprii fierului: taierea, respectiv ale focului: arderea, desi se stie inechivoc ca focul arde si nu taie iar cutiul taie si nu arde. Concret: Doar modul de actiune al ipostaselor divine in univers poate fi caracterizat prin repere spatio-temporale insa nu ipostasele insele. "Hristos Iisus si astazi si ieri si in veci este acelasi" (Evrei 13,8). Spre exemplu o raza de lumina trece printr-un geam. Faptul ca a trecut (la o animita ora marcata pe ceasornicul asociat geamului) printr-un geam (localizat prin coordonate spatiale) si l-a luminat, nu afecteaza cu nimic viteza luminii (in vid). Asa este si in cazul intruparii. Logosul s-a intrupat intru-un anumit moment din istoria omenirii si a stat o scurta perioada de timp pe Pamant, insa intruparea nu a afectat cu nimic existenta divina. Intreaga fire umana a fost luminata (indumnezeita) precum geamul si ramane indumnezeita daca avem in vedere o raza care pururea trece printr-un geam. Nu pretind ca exemplele oferite sunt cele mai bune. Sper doar ca ele sa ajuta la intelgerea conceptelor dificile si abstracte folosite in teologie. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cea mai mare dovada, ce o putem da despre credinta noastra | Ekaterina | Despre Biserica Ortodoxa in general | 16 | 03.08.2012 15:38:50 |
Despre viata...intrebare | tigerAvalo9 | Generalitati | 18 | 04.07.2011 12:05:05 |
Parintele Iustin - Despre Romania, romani si credinta | Rodica50 | Intrebari utilizatori | 0 | 12.12.2010 19:12:40 |
intrebari despre credinta biserica cult | scristim | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 07.02.2007 06:26:57 |
|