Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 24.02.2013, 11:46:22
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
prin milostenie și post
Da, milostenia acoperă mulțime de păcate - parcă Sfîntul Ioan Gură de Aur a scris asta, nu? Probabil "pentru că dragostea acoperă mulțime de păcate" de la 1 Petru 4, 8.

Dar de post nu știam, că s-ar ierta păcatele prin post. Poate prin post și rugăciune.

Am mai găsit o metodă de a primi iertarea fără a o cere în mod expres:

"Să știe că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui își va mântui sufletul din moarte și va acoperi mulțime de păcate." la Iacov 5, 20
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.02.2013, 13:22:58
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Atentie!


[SIZE=4][COLOR=#800000]ÎNVĂȚĂTURI CORECTE ȘI ÎNVĂȚĂTURI GREȘITE DESPRE POSTURI ȘI ZILELE DE POST[/COLOR][/SIZE]


[COLOR=#FF0000]"Postul iartă păcatele.[/COLOR]
Postul nu iartă păcatele, ci le iartă Hristos prin preot în Duhul Sfânt. Postul face parte din curăția trupească, iar iertarea păcatelor din curăția sufletească. Cine nu ține post la tinerețe va ține regim la bătrânețe!"




http://www.parohiamacin4.org/post.htm


Sfanta Impartasanie se da pentru iertarea pacatelor si spre viata de veci. Iar Impartasanie fara Spovedanie nu se poate...



Iar dependenti nu suntem de spovedanie, ci de pacatele noastre...
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 24.02.2013, 15:05:06
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Cine nu ține post la tinerețe va ține regim la bătrânețe!"
În vremurile noastre, mai nou cine nu ține post la tinerețe nu va mai prinde bătrînețea...

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Sfanta Impartasanie se da pentru iertarea pacatelor si spre viata de veci. Iar Impartasanie fara Spovedanie nu se poate...
Se poate. Preoții fac asta frecvent, unii creștini ortodocși practică și ei împărtășirea foarte deasă, avînd binecuvîntarea duhovnicului.

Ideea este să nu te apropii de Potir avînd păcate grave, de moarte, să te fi certat cu cineva între timp de exemplu. Iată lista cu păcatele care opresc de la Împărtășanie:

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=16045

Sfîntul Nicolae Cabasila spune clar: "pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai săvârșit păcat de moarte și nu te‑ai spovedit, tot pe atât de mare greșeală ar fi să fugi de această Pâinecând n‑ai greșit de moarte!"

Pentru a clarifica și mai mult lucrurile, dorim să arătăm care sunt aceste păcate de moarte pentru care Sfinții Părinți opresc de la Împărtășanie. Povățuirile de la sfârșitul Liturghierului opresc de la Împărtășanie pentru următoarele păcate: trufia, iubirea de argint, desfrânarea (sub orice formă: malahie, adulter, sodomie, gomorie etc.), mânia și răzbunarea, lăcomia, zavistia și lenevirea spre faptele cele bune.[62] La acestea se adaugă o altă categorie de păcate la fel de grave (sau chiar mai grave unele dintre ele) și care, de asemenea, opresc automat de la Împărtășanie. Acestea sunt: minciuna și mărturia falsă, descântecul și vrăjitoria (atât cel care face, cât și cel căruia i se face), furtul sau orice alt fel de nedreptate socială, bătaia și omorul (inclusiv avortul), răspândirea sau simpla aderență la o idee sectară (eretică) sau antieclesială, furtul de cele sfinte și nerespectarea rânduielilor bisericești (suprimarea samovolnică a posturilor, afară de motiv de boală; comuniunea euharistică cu eterodocșii; încălcarea gravă a Canoanelor bisericești etc.), hula împotriva lui Dumnezeu și negarea existenței Lui, fie prin ateism, fie prin sincretism (creștinism + yoga, credința în reîncarnare, meditația transcendentală etc.)

A se vedea în special capitolul VI din eseul http://www.teologie.net/2010/01/05/c...ne-impartasim/ .
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.02.2013, 23:47:51
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Da, milostenia acoperă mulțime de păcate - parcă Sfîntul Ioan Gură de Aur a scris asta, nu? Probabil "pentru că dragostea acoperă mulțime de păcate" de la 1 Petru 4, 8.

Dar de post nu știam, că s-ar ierta păcatele prin post. Poate prin post și rugăciune.

Am mai găsit o metodă de a primi iertarea fără a o cere în mod expres:

"Să știe că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui își va mântui sufletul din moarte și va acoperi mulțime de păcate." la Iacov 5, 20
Mi-ai luat-o înainte cu versetul din Iacov...:) Tocmai vroiam să adaug, descoperisem pe seară...

Cât privește postul, revin la ceea ce am mai zis în legătură cu distincția dintre post și abstinență sau ambiții personale care se vor a fi post: postul este intim legat de rugăciune (precum și de toate celelalte din țesătura vieții creștine, care sunt inseparabile, o singură cămașă), mai mult, dacă nu e cerut permanent prin rugăciune, nici nu văd de ce ar fi lucru creștinesc. Așadar am zis post, presupunînd, implicit, rugăciunea. Rugăciune fără post se poate, însă post fără rugăciune nu văd cum ar fi posibil.
Rugăciunea e condiția de toată vremea a creștinului. Că e rostită sau nu, întrucât a te ruga înseamnă nu doar rostirea unei formule sau a unui șir de formule verbale, ci mai degrabă o așezare a ființei, o atitudine permanentă de a fi cu credință și umilință înaintea Domnului. În acest sens, nici o lucrare nu poate fi în afara rugăciunii. Așa cred, Florine, Doamne ajută!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.02.2013, 11:40:50
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Așadar am zis post, presupunînd, implicit, rugăciunea. Rugăciune fără post se poate, însă post fără rugăciune nu văd cum ar fi posibil.
Se poate.
Sunt yoghini, vegani, care tin niste posturi fata de care pravila ortodoxa in acesta privinta pare o joaca.
Nu maninca niciodata produse animale, ba chiar tin post negru de 10, 20 zile sau mai mult.
Si totusi..

Citat:
Rugăciunea e condiția de toată vremea a creștinului. Că e rostită sau nu, întrucât a te ruga înseamnă nu doar rostirea unei formule sau a unui șir de formule verbale, ci mai degrabă o așezare a ființei, o atitudine permanentă de a fi cu credință și umilință înaintea Domnului. În acest sens, nici o lucrare nu poate fi în afara rugăciunii. Așa cred, Florine, Doamne ajută!
"formulele verbale" ajuta omul sa-si aseze mai intai mintea, pe urma inima si vointa dupa forma rugaciunii.
Lucru anevoie de realizat de altfel si a nu se confunda cu parerea de sine, cum ca am fi dobandidt deja aceste lucruri si am trecut de etapa "formulelor".
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.02.2013, 15:50:54
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
"formulele verbale" ajuta omul sa-si aseze mai intai mintea, pe urma inima si vointa dupa forma rugaciunii.
Lucru anevoie de realizat de altfel si a nu se confunda cu parerea de sine, cum ca am fi dobandidt deja aceste lucruri si am trecut de etapa "formulelor".
Așa este, bun avertisment.
Totuși, interesant lucru, chiar cei care nu au timp de formule (unii limitîndu-se la un simplu "Doamne" din când în când) își văd de viața lor creștină, nevoindu-se cu pocăința și sporind mult duhovnicește.
Cel mai bine am găsit explicat acest lucru în cărțile Sfântului Teofan Zăvorâtul despre rugăciune.
Și Părintele Rafail Noica pune accent tot pe această stare lăuntrică de așezare înaintea Domnului, în detrimentul rostirii papagalicești și fără folos a rugăciunilor și pravilelor.

Se pare că avem tendința, mulți dintre noi, să picăm în forme idolatre ale papagalului mecanic rugătoriu, în loc să viețuim pur și simplu creștinește.
Probabil pentru că e puternică în noi tendința spre îndulcire.
Unii se îndulcesc cu mâncare și băutură, alții cu sexul, alții cu literatura și muzichia, alții cu rugăciuni și mersul la biserică și colindatul pe la mânăstiri.
Puțini cred că se mai îndeletnicesc cu tăierea voii, în detrimentul îndulcirii. Tăiere/omorâre de sine fără de care intrarea pe Ușa Milostivirii este o iluzie a minții.

De aceea cred că avem mare nevoie de duhovnici iscusiți care să ne țină în tensiune permanentă și suitoare pe Munte. Altminteri ne oprim, satisfăcuți de sine și ne îndulcim cu amintiri și multă imaginație...
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.02.2013, 16:19:20
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Sunt felurite nevointi care daca sunt facute corect, aduc roade mai devreme sau mai tarziu.
Sa nu ne grabim sa judecam roadele unora sau altora dupa aparente nici sa spunem ca ar fi cutare nevointa facuta corect (gandindu-ne la noi si judecand gresit) mai buna decat alta facuta gresit (gandindu-ne la altii si judecand iarasi, gresit).
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 25.02.2013, 22:24:43
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Bineînțeles.
Roadele însă, nu e nevoie să le judecăm, nici să ne facem închipuite impresii.
E un obicei urât acesta des întâlnit printre (pseudo)creștini, de a justifica și apăra totul, vezi Doamne, în numele unei cumsecădenii care se vrea virtute. Și nu e.
Pentru că roadele Duhului, atunci când există, se văd oricum de la sine, lumina neputînd să fie ținută sub obroc.

Atât Scriptura cât și Tradiția oferă instrumentarul limpede și necesar de a vedea când sunt și când nu sunt roade întru Hristos, în lucrarea zisă metanoia. Fiecare se vede pe sine și totodată vede, prin noua lentilă, și pe ceilalți.
Există o mulțime de indicii ale lucrării duhovnicești și cine are ochi de văzut, vede (la sine și la altul). Una la mână.
Pe de altă parte, sunt mereu capcane care trag spre osândire. Și asta e adevărat. Doi la mână.
Iar a arunca o privire critică, asta nu e musai să fie osândire. De ce nu ar putea să fie ceva bun? Și de ce nu, mai degrabă, ar fi bine-primită de către nevoitor, dacă chiar există nevoință reală și dorință sinceră de îndreptare? De ce, de ce, de ce... Din îngâmfare, de-aia. Ce atâta fals-mister?
Cel care vrea să se îndrepte, caută singur o opinie critică, precum și sprijin și lămurire. Întrucât trage să se ridice la viață adevărată și asta nu se poate prin laude și tăceri infinit prelungite, întrucât duc la confuzie, ca orice formă de ignorare. Dacă vrei să ajuți pe cineva să avanseze, strategia recomandată de orice cunoscător este aceasta: îi evidențiezi reușitele (întărești mișcarea bună, care a dus la țintă) și îi atragi atenția, la momentul potrivit, asupra nereușitei, indicîndu-i și alternativa corectă. Dacă îl ignori, ajunge să confunde binele cu răul și să-și facă păreri de sine închipuite... Cel care-i încântat de sine (narcisistul, mândruțul și mândruțica), fuge însă de orice formă de critică și sare ca ars strigînd "osândire!"... El cere mereu aprobare, apreciere, mângâiere, competență, rafinament... O, câte nu cere el! Mereu cere și reproșează că nu i se oferă. Șmecher tipu, nu-i așa? Șmecher prost, însă, că-i spre surparea lui.

Așa cum înțeleg eu, pe măsură ce își vede de lucrarea personală creștinul este chiar dator să privească și în jurul lui și, uneori, când desigur este justificat și constructiv, să mustre și să îndrepte pe fratele de credință, oricine ar fi acesta. Mă rog, să mustre, nu să dărîme, asta-i evident...

Last edited by cezar_ioan; 26.02.2013 at 01:40:06.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 26.02.2013, 11:20:48
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Bineînțeles.
Roadele însă, nu e nevoie să le judecăm, nici să ne facem închipuite impresii.
E un obicei urât acesta des întâlnit printre (pseudo)creștini, de a justifica și apăra totul, vezi Doamne, în numele unei cumsecădenii care se vrea virtute. Și nu e.
Pentru că roadele Duhului, atunci când există, se văd oricum de la sine, lumina neputînd să fie ținută sub obroc.

Atât Scriptura cât și Tradiția oferă instrumentarul limpede și necesar de a vedea când sunt și când nu sunt roade întru Hristos, în lucrarea zisă metanoia. Fiecare se vede pe sine și totodată vede, prin noua lentilă, și pe ceilalți.
Există o mulțime de indicii ale lucrării duhovnicești și cine are ochi de văzut, vede (la sine și la altul). Una la mână.
Pe de altă parte, sunt mereu capcane care trag spre osândire. Și asta e adevărat. Doi la mână.
Iar a arunca o privire critică, asta nu e musai să fie osândire. De ce nu ar putea să fie ceva bun? Și de ce nu, mai degrabă, ar fi bine-primită de către nevoitor, dacă chiar există nevoință reală și dorință sinceră de îndreptare? De ce, de ce, de ce... Din îngâmfare, de-aia. Ce atâta fals-mister?
Cel care vrea să se îndrepte, caută singur o opinie critică, precum și sprijin și lămurire. Întrucât trage să se ridice la viață adevărată și asta nu se poate prin laude și tăceri infinit prelungite, întrucât duc la confuzie, ca orice formă de ignorare. Dacă vrei să ajuți pe cineva să avanseze, strategia recomandată de orice cunoscător este aceasta: îi evidențiezi reușitele (întărești mișcarea bună, care a dus la țintă) și îi atragi atenția, la momentul potrivit, asupra nereușitei, indicîndu-i și alternativa corectă. Dacă îl ignori, ajunge să confunde binele cu răul și să-și facă păreri de sine închipuite... Cel care-i încântat de sine (narcisistul, mândruțul și mândruțica), fuge însă de orice formă de critică și sare ca ars strigînd "osândire!"... El cere mereu aprobare, apreciere, mângâiere, competență, rafinament... O, câte nu cere el! Mereu cere și reproșează că nu i se oferă. Șmecher tipu, nu-i așa? Șmecher prost, însă, că-i spre surparea lui.

Așa cum înțeleg eu, pe măsură ce își vede de lucrarea personală creștinul este chiar dator să privească și în jurul lui și, uneori, când desigur este justificat și constructiv, să mustre și să îndrepte pe fratele de credință, oricine ar fi acesta. Mă rog, să mustre, nu să dărîme, asta-i evident...
Așa grăiește și Domnul:

Iezechiel 3

17. "Fiul omului! Iată, te-am pus străjer casei lui Israel; vei asculta deci cuvântul ce-Mi va ieși din gură și-l vei vesti ca din partea Mea.
18. De voi zice celui rău: Vei muri! și tu nu-l vei înștiința, nici nu-i vei grăi, pentru a abate pe cel rău de la calea lui cea rea, ca să trăiască, cel rău va pieri în nelegiuirea sa și Eu voi cere sângele lui din mâna ta.
19. Iar dacă tu vei înștiința pe cel rău și el nu se va întoarce de la răutatea lui și de la calea sa cea rea, acela va pieri de păcatul său, iar tu îți vei mântui sufletul tău.
20. De asemenea, când cel drept se va abate de la dreptatea sa și va săvârși răul când voi pune înaintea lui o cursă și va muri, dacă tu nu l-ai înștiințat, acela va muri pentru păcatul său, iar faptele lui de dreptate, pe care le-a făcut el, nu i se vor pomeni, și Eu voi cere sângele lui din mâinile tale.
21. Iar dacă tu vei înștiința pe cel drept să nu păcătuiască și el nu va păcătui, atunci va fi și el viu, pentru că a fost înștiințat și îți vei mântui și tu sufletul tău".
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 26.02.2013, 07:19:41
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
D
Am mai găsit o metodă de a primi iertarea fără a o cere în mod expres:

"Să știe că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui își va mântui sufletul din moarte și va acoperi mulțime de păcate." la Iacov 5, 20
Da, intr-adevar interesant. La fel cum cel care ii e "piatra de poticnire" cuiva...

Prima data cand am citit textul am inteles "isi va mantui sufletul prin moarte" si nu "din moarte" si m-am speriat un pic dar si varianta asta era interesanta desi nu poate fi 100% valabila. Ce e drept e ca in ceasul mortii se pot petrece schimbari radicale : unii castiga mantuirea intr-o secunda de pocainta autentica - talharul de pe cruce, pe cand altii o pot pierde precum fariseul cel mandru.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
spovedania



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
BOR fata in fata cu ecumenism&globalizare sofiaiuga Biserica Ortodoxa Romana 21 30.10.2012 23:32:47
Nedumeriri... Fafnir Generalitati 1 04.09.2010 05:46:19
Spovedanie mirc Generalitati 29 28.04.2010 16:07:32
spovedanie cleopa Preotul 5 02.07.2008 22:28:11