![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
-asupra Grației Sfințitoare -asupra grațiilor actuale (=harurilor lucrătoare, în terminologie răsăriteană). Efectele asupra Grației Sfințitoare sunt independente de vrednicia ministrului, după cum a clarificat Biserica cu ocazia controversei donatiste. Pe de altă parte, efectele asupra grațiilor actuale depind de ministrul care săvârșește Taina sau Ierurgia respectivă. De credincioșia lui. De vrednicia lui. Efectul asupra Grației Sfințitoare a spovezii (ca și a botezului) este de restabilire a Grației Sfințitoare. Deci, orice spovadă bună (=care întrunește atât condițiile de validitate a actului, cât și condițiile de pregătire din partea penitentului) duce la restabilirea Grației Sfințitoare indiferent cât de nepriceput, nevrednic ori chiar cu sufletul căzut este preotul. Dubiul nejustificat în această privință este păcat grav. Dar Sacramentele mai sunt, cum am arătat deja, purtătoare de alt fel de grații: sunt grațiile sacramentale. Spre exemplu, spovedindu-mă după fiecare păcat așa cum se cuvine, nu numai că sunt iertat "și de șaptezeci de ori câte șapte", adică sunt din nou în stare de Grație Sfințitoare de fiecare dată, dar și mai "armat", mai puțin predispus spre păcat (dacă nu spre păcat în general, cel puțin spre păcatele din specia spovedită). Această proprietate a Sacramentului Penitențial de a lucra pentru viitor, făcându-mă mai puțin predispus spre păcat o numim grația sacramentală a spovezii. Ei bine, altitudinea spirituală a preotului influențează această grație sacramentală. Dumnezeu mă iartă chiar dacă mă spovedesc la rușinea Corpului Sacerdotal. Dar întărirea capacității de luptă a sufletului meu nu va fi egală în aceast caz cu situația în care m-aș spovedi la un sfânt în viață.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sigur ca iertarea pacatelor nu este afectata de calitatea preotului.
Insa mi se pare ca in Biserica Ortodoxa din vremurile noastre, adesea se cere de la preot mult mai mult; i se cere sa fie ca un ghid spiritual. Si se faceun idol din puterea lui in acest sens.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Fani, daca eu ma rog lui Dumnezeu sa-i dea parintelui cuvant de mantuire pentru mine, cred ca nu cad in idolatrie, implinind sfatul parintelui chiar daca el contravine principiilor mele. Sunt multe exemple in Pateric de taiere a propriei vointe in acest sens si Vlad a precizat foarte bine mai sus. E adevarat ce spui numai daca mergem la duhovnic fara rugaciune. Acesta e punctul meu de vedere.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mesajul meu a fost cam ambiguu. De fapt ceea ce am copiat intre ghilimele este intrebarea pusa de catre cineva din sala iar raspunsul parintelui incepe de la 1,36,40 in linkul din cuvintele albastrite :)
edit: iarasi am scris prostii. Fac o ultima incercare. Intrebarea copiata in mesaj este pusa la 1,36,40 in link, dupa care urmeaza raspunsul parintelui Rafail, pe care nu l-am mai copiat si care poate fi ascultat acolo. Last edited by VladCat; 11.10.2012 at 12:37:17. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Teava prin care este captata apa unui izvor cristalin poate fi diferita de la un loc la altul .
Un izvor curge printr-o teava de inox , nu are astfel nici un gust strain ci este limpede, buna si satioasa (poate stimpara setea) si pleci bucuros ca te-ai infruptat din acel izvor ! Ba de multe ori ti minte locul binefacator si doresti mereu sa te reintorci acolo. Alt izvor curge printr-o teava ruginita iar apa are gust de cocleala, de rugina , gust schimbat fata de firesc si mai ales neasteptat , nu potoleste setea si te face sa si uiti ca ai trecut pe la un asmenea izvor, nu este intru totul binefacatoare. Nu iti vindeca focul din piept, setea ! La fel sunt si medicii . Tot asa si profesorii . Si inca multi altii care pot influenta (in masuri si cu semnificatii diferite) trupul dar si mintea si si sufletul omului ! Dar de ce va mirati de duhovnici ca sunt diferiti de buni ? Au nu stiti ca desi au daruit acelasi har la hirotesie ei , din propria lor vointa , voiesc sa lucreze o viata intreaga diferit cu acesta ? De deslegat de pacate te poate deslega si un ... brad , asa cum este eterna traditie a ciobanilor moldoveni si maramureseni, dar de condus duhovniceste pe calea strimta a mintuirii ... ei, acesta este lucru tare greu si nu o pot face decit cei care , vorba parintelui Cleopa , se lupra cu ispititorul in mod voiniceste, real, capata experienta ei insisi si abia apoi pot fi in stare sa ii conduca si pe altii ! Sunteti mirati de aceasta realitate deoarece aveti pareri preconcepute despre preoti crezind ca, intr-o baza sau alta, ei sunt meserisi la orice lucrare care se cheama duhovniceasca , daca au fost hirotoniti . Ei, iata ca nu este chiar asa ! Nu va amintiti ca nici apostolii nu aveau puteri sa vindece (si toate celellalte adaugate vindecarii) orice si oricum iar Hristos le arata aceasta, ii mustra si inca ii invata ? Adica, tragind o concluzie , va mirati deoarece nici scripturile nu le cunoasteti , in sensul lor profund, si nici in puterea lui Dumnezeu nu credeti , cea care se manifesta sub mii si mii de feluri . Nu este obligatoriu ca daca ai absolvit medicina sa si fi un medic excelent incit sa poti vindeca orice . Si nici daca ai absolvit teologia si te-a hirotonit sa crezi ca nimic nu iti mai poate sta in cale ! Daca esti hirotonit insemneaza ca ti s-a dat ingaduinta si puterea de a fi slujitorul lui Hristos . Dar cum lucrezi tu cu toate acestea ... aia este cu totul si cu totul altceva ! Si noroc ca acest aspect, aceasta "noutate" este citata din Pateric ca altminteri, de cite ori au spus-o userii aici pe forum nu s-au ales decit cu oprobiul public ! Ca de, asa este in satul acesta ! Dar este bine ca si acum se aduce aspectul in discutie ! Mai bine mai tirziu decit ...
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . Last edited by zaharia_2009; 11.10.2012 at 12:37:39. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nu stiu cum sa ma fac inteles. Ceea ce-o sa spun este opinia mea personala. Parerea mea este ca omul ar trebui "sa simta" daca duhovnicul este pe masura nadejdii lui de a se mantui, sau nu. E foarte adevarat ca la tara omul nu prea are de ales, in cazul in care vede ca parintele-duhovnic nu-i la inaltimea asteptarilor si trateaza mai superficial aspectul spovedaniei, dezlegarilor si canoanelor de dupa. In general, cam la toti Sfintii Parinti gasim ca omul trebuie sa se roage pentru ca Dumnezeu sa-i dea un duhovnic pe masura. Din pacate mai intalnim si dintr-acei care "isi cauta" duhovnici mai permisivi, ceea ce este mai mult decat trist. Aseara am intalnit pe cineva care a cunoscut un preot cu mare har (nu-mi cereti sa-i dau nume si locatie ca nu am ingaduinta asta si nici n-o s-o cer), care, dupa ce a lasat omul sa se spovedeasca, i-a zis sa mearga acasa si sa se mai roage, iar cand se va hotari sa-si marturiseasca si pacatul pe care si-l ascunde, sa revina la spovedit. Ei, cam asa ar trebui sa fie un preot duhovnic. Sa stie absolut tot ce-i in capul tau, ca sa nu te trufesti, ci sa te smeresti cu adevarat si sa poti pleca de la el curatat si indreptat.
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Omul care isi cauta duhovnic are datoria atat de a se informa din Sfanta Traditie despre cum trebuei sa fie preotul duhovnic adevarat precum si pe aceea de a se ruga lui Dumnezeul sa il ajute in acest demers. In legatura cu relatarea cazului de mai sus, consider adecvat sa precizam ca este vorba de un pacat pe care omul il ascundea cu buna stiinta la spovedanie si de aceea preotul duhovnic l-a ajutat rapid sa ia o decizie inteleapta (intrucat pericolul era foarte mare)... caci mai sunt si cazuri in care duhovnicul cunoaste (si nu doar stie, caci cunoastrea implica si intelegerea cauzelor pacatelor omului care vine la Sfanta Spovedanie... iar stiinta pacatelor este doar a pacatelor savarsite, adica enumerarea lor fara intelegerea cauzelor)... pacatele savarsite de om si de care omul nu este constient (adica nu le ascunde intentionat) fie ca nu le considera pacate fie ca a uitat; iar in aceste cazuri preotul duhovnic ajuta omul "discret" (tainic) sa isi "vina in fire" si de cele mai multe ori omul are impresia ca el insusi isi aduce aminte de pacate, ca el insusi constientizeaza pacatele... insa harul lui Dumnezeu lucreaza tainic, datorita rugaciunilor preotului Duhovnic... Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si eu ma rog mereu cand ma duc la Biserica,la duhovnic,la spovedanie si la Impartasanie sa fie BINE SI MANTUITOR pentru mine.Sa nu ma certe cineva,sa nu ma trateze cu indiferenta sau dispret etc.Sincer am suferit mult la viata mea din cauza rautatii unora,indiferentei si dispretului,nu preoti sau duhovnici,oameni obisnuiti,colegi!Ce colegi am avut eu..Acum e ok.Scuze pentru devierea de la subiect.Referitor la subiect cred si eu ca nu conteaza la cine te spovedesti dar parca te simti prost,neplacut cand un preot,un duhovnic te cearta sau te trateaza cu indiferenta,se grabeste etc.E diar parerea mea.Important este ca te SPOVEDESTI dar cu atat mai BINE daca iti alegi un duhovnic CU HAR!Nu e nimic rau in asta,cred eu.Doamne ajuta! |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Insa mai poate depinde si de abilitatile duhovnicului de a explica si de a se face inteles de catre fiecare enorias in parte, in functie de caracterul sau chiar educatia fiecaruia, nu mai zic si varsta. De multe ori nu e de ajuns sa-i spui cuiva ca "e pacat" si ca "se supara Dumnezeu", trebuie explicatii logice, pertinente, dar pe intelesul fiecaruia. De-asta ma intreb daca nu cumva e posibil ca "harul lucrator" sa nu functioneze la fel de bine sau de mult la fiecare enorias, mai laes ca unii oamnei sunt predispusi spre neascultare si contrazicere, unii chiar spre minciuna, unii zic ca fac si nu fac, altii zic ca nu fac dar pana la urma fac. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum nu știu cum se transpun aceste fapte în cuvinte de teorie, nu știu despre harul lucrător și nu credeam că Dumnezeu ne iartă în funcție de "harismele" părintelui duhovnic. Percepția mea (întărită și de vorbe din popor) este că fiecare preot își asumă și niște riscuri atunci când ne iartă anumite păcate, de aceea unii pot să ducă mai multe, iar alții mai puține. Rog să fiu iertată și corectată dacă am scris prostii. Este doar percepția mea la acest moment. P.S. fallen, nu te contrazic. Doar că modul în care duhovnicii ne influențează depinde atât de ei, cât și de noi. Last edited by Annyta; 23.03.2013 at 20:00:34. |
![]() |
Tags |
spovedania |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
BOR fata in fata cu ecumenism&globalizare | sofiaiuga | Biserica Ortodoxa Romana | 21 | 30.10.2012 23:32:47 |
Nedumeriri... | Fafnir | Generalitati | 1 | 04.09.2010 05:46:19 |
Spovedanie | mirc | Generalitati | 29 | 28.04.2010 16:07:32 |
spovedanie | cleopa | Preotul | 5 | 02.07.2008 22:28:11 |
|