Acuma, opinia mea personală este că tot claponi cu ifose sunt și teologii. În fine, majoritatea lor. Aceleași tipuri de erori pe care le văd în științele particulare le văd și în teologie și în filosofie. Așa cum cercetătorii din fizică ori biologie își prezintă modelele drept certitudini, și teologii își prezintă părerile drept sententiae certae, dacă nu cumva drept dogme. Nu recunosc oamenii de știință subiectivismul cercetării, care adesea demonstrază ceea ce autorul ei vrea să demonstreze ? Ei bine, de exact aceeași boală suferă și teologii. Ei iau "datele primare" din Biblie, din liturgică etc și le sucesc până ce ajung la "păi vezi, dom'le ? quod erat demonstrandum !" Și-au creat matematicienii un limbaj al lor ? Păi, să vedeți la teologi. Ca să nu mai vorbesc de filosofi. Și treaba se strică tot mai mult. Pe Platon îl înțelege și un elev mediocru de liceu. Cu Aristotel, deja nu te mai simți bine, când începe el să le bage pe alea cu categorii, accidente, etc. Dar abia cu Toma din Aquino începe să te doară capul cu adevărat. Când ajungi la Kant, îți țiuie urechile. Iar la Spinoza se trece la "limbaj formal" pur și simplu. Dacă încă nu ați aflat ce e ăla "limbaj formal" în filosofie, amintiți-vă de simbolurile de la matematică. Atunci lași creionul din mână, iei aspirina și deschizi Cartea. Adică Biblia. Și te miri cum de nu s-a gândit Dumnezeu să lase oamenilor un manual de religie în limbaj formal, de a lăsat niște parabole în loc. Mă refer la parabole biblice, nu la alea cu f de x egal x pătrat plus x plus o constantă.
|