![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Harul (energia, lucrarea) Duhului Sfant nu poate fi confundat cu persoana Duhului Sfant, de catre o persoana care are cunostinte si traire teologica adecvata. Asertiunile Deliei sunt corecte si elocvente pentru topicul discutat. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sunt unul și același lucru; ce sens are persoana Duhului dacă nu chiar lucrarea Duhului. Harul nu poate exista fără persoana Duhului, nici invers.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Aici este vorba despre diferența dintre Duhul Sfânt ca persoană și energiile Sale necreate, adică harul. Nu ne putem împărtăși dintr-o persoană a Dumnezeirii, ci doar de energiile Sale, după cum nu ne împărtășim de Soare, ci de lumina și căldura sa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Persoana ere caracteristici personale: intelect, se poate vorbi cu ea etc. Lucrarea persoanei nu are caracteristici personale dar in lucrare se vede actiunea intelectului persoanei. NU este totuna persoana cu lucrarea ei. Desi lucrarea este a persoanei ea nu poate fi confundata cu persoana. Teologia Sfantului Grigorie Palama despre harul (energia, lucrarea) Duhului Sfant necreat este inechivoca |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Filoque comporta consecinte practice in viata Bisericii. Modul in care o Biserica percepe Sfanta Treime se vede in eclesiologie. Al. Schmemann scria "Asa cum Cele Trei Ipostasuri ale Sfintei Treimi nu divid natura divina, fiecare dintre Ele posedandu-o intreaga, tot asa fiinta Bisericii - Trupul lui Hristos nu este divizata prin multitudinea de biserici. " Prin urmare, intelegerea corecta si autentica a dogmei trinitare conditioneaza eclesiologia.
"Intelegerea defectuoasa a comuniunii trinitare afecteaza comuniunea eclesiala, structurile si organizarea Bisericii. Neglijarea uneia dintre persoanele Sfintei Treimi nu ramane fara urmari la nivel practic. Chiar prioritatea pe care teologia romano-catolica o da naturii in fata persoanei, in cadrul triadologic, nu este fara insemnatate si fara repercusiuni. Echilibrul natura-persoana, local-universal in teologia ortodoxa evita denaturari in eclesiologie. Pentru teologia ortodoxa orice biserica locala are in sine toate ingredientele Bisericii universale. Biserica locala nu este o parte sau un fragment din Biserica locala, ci ea este universala cu conditia de a fi in comuniune cu celelalte biserici locale. Asa cum fiecare Persoana a Sfintei Treimi este Dumnezeu, si nu o parte din Dumnezeu, fiind in comuniune cu Celelalte Doua, tot astfel si o biserica locala este Biserica universala. Aceasta viziune ortodoxa decurge din relatia echilibrata dintre natura si persoana, fara a da prioritate vreuneia dintre ele. Nu exista nici persoana fara comuniune, nici comuniune fara persoana. Daca dogma trimica este denaturata prin esentialismul filioquist si esenta devine o suprastructura, consecinta ei fireasca este ca si la nivelul eclesiologiei se va cugeta o supra-Biserica, asezata deasupra comunitatilor locale pe care le niveleaza si le insumeaza. Si aceasta supra-Biserica va necesita un reprezentant care nu va fi altul decat papa". |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Dvs. sunteti sigur ca in Ortodoxie nu ne putem impartasi dintr-o persoana a Dumnezeirii ci doar din energiile Sale?
Cand luam Impartasania nu ne Impartasim cu Trupul si Sangele Domnului ci cu o energie de a Sa? Nu suntem temple ale Duhului Sfant ci doar a unei energii a Duhului? Cum e posibil? Iar daca Domnul nu a trimis Duhul Sfant ci doar o energie si la Cincizecime a coborat o energie, asa cum s-a scris mai inainte, de ce Domnul nu s-a exprimat corespunzator? Nu cred ca Domnul a putut face greseala de exprimare. Multumesc de raspunsuri. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Conform teologiei ortodoxe, in Sfanta Taina a Euharistiei ne impartasim in chip real cu una din persoanle Sfintei Treimi: Iisus Hristos, si asfel ne facem parasi dumnezeiestii firi in toata deplinatatea ei, in sensul ca harul naturii fiintei lui Dumnezeu (ce exista supraexistential in persoanle Sfintei Treimi) patrunde intreaga persoana umana (trup si suflet spiritual) avand ca scop indumnezeirea omului prin har (si nu prin natura, fiinta). Adica pe gradul cel mai intalt de sfintetie: indumnezeirea prin har, omul este patruns si conlucreaza la cel mai inalt nivel cu harul energia lui Dumnezeu. Ca si comparatie (frecvet folosita de Sfintii Parinti): Un cutit de otel si focul. Natura fiintei lor (modul lor de fiintare, existenta) este total diferita. Cutitul poate fi inrosit de catre energia (lucrarea) folcului pe grade din ce in ce mai mari, insa niciodata nu isi va schimba firea, natura sa. In lucrarea (energia) specifica cutitului: taierea, se va observa gradul de unire cu harul (energia) focului, caci cu cat este mai incalzit cutitul (adica este unit mai profund, este patrus mai profund) de catre lucrarea (energia) focului cu atat temperatura sa va fi mai mare si in taiatura cutitului arsura specifica lucrarii focului va fi mai evidenta. Intocmai este si cu persoana umana care conclucreaza cu harul (energia, lucrarea) naturii, fiintei lui Dumnezeu (ce exista supraexistential in Persoanele Sfintei Treimi): cu cat este mai profunda conclucrearea cu harul lui Dumnezeu cu atat in faptele (actiunile, lucrarea) omului va fi mai evidenta sfintenia ca manifestare a harului. In concluzie tot ceea ce trebuie sa faca omul este sa il lase pe Hristos Iisus sa lucreze in persoana sa, prin harul Sau Dumnezeiesc. Omul nu are nici un merit in savarsirea minunilor spre exemplu, caci nu le realizeaza ci harul lui Hristos lucreaza in persoana umana care doreste sfintenia pe cel mai inalt nivel: indumenzeirea prin har "nu mai traiesc eu ci Hristos traieste in mine" (Galateni) spune Sfantul Pavel. "Peste bolnavi mainile le veti pune si bine le va fi" spuen Hristos Iisus, caci voi omeneste puneti mana iar EU cu harul Meu dumnezeiesc tamaduiesc si iert, caci asa cum spune Sfantul Pavel, preotii nu sunt decat "iconomi ai Sfintelor Taine ale lui Dumnezeu" (Corinteni) Citat:
Citat:
Dumnezeu are um mod de existenta supraexistential: aseitate (isi este suficient Lui insusi pentru a exista, fiinta). Omul fiind creat, pentru a fiinta, exista are nevoie permanent de harul (energia, lucrarea) naturii fiintei lui Dumnezeu. Caci Dumnezeu a creat: spatiul, timpul, materia, viata biologica si viata duhovniceasca. Astfel ontologic, firea umana creata nu poate fi nemuritoare decat prin harul (energia, lucrarea) Duhului Sfant. Omul este indumnezeit prin har si nu prin fiinta. Deci cand spunem ca trupurile noastre sunt temple ale Duhului Sfant, insamnea ca noi ca persoane conlucram cu harul (energia, lucrarea) naturii fiintei dumnezeiesti (ce exista in Persoanle Sfintei Treimi). De aceea Hristos Iisus spune: "Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi, și vom veni la el și vom face locaș la el". Evident ca in acest caz "locuirea" se refera la conlucrare nu cu fiinta lui Dumnezeu ci cu harul (energia, lucrarea) naturii fiintei lui Dumnezeu (ce exista in Persoanle Sfintei Treimi, caci fiinta nu exista in sine ci doar in persoane). Citat:
11. Căci cine dintre oameni știe ale omului, decât duhul omului, care este în el? Așa și cele ale lui Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu. 12. Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaștem cele dăruite nouă de Dumnezeu; 13. Pe care le și grăim, dar nu în cuvinte învățate din înțelepciunea omenească, ci în cuvinte învățate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovnicești oamenilor duhovnicești. 14. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește. 15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni; " I Corinteni cap 2 Sa multumim lui Dumnezeu si sfintilor Sai care ne lumineaza. Slava Domnului! |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
harul este lucrarea (energia) naturii fiintei lui Dumnezeu. Dumnezeu (Persoanele Sfantei Treimi) in mod natural are har (lucrare, energie) potrivit vointei. Vointa fiind infinita si nelimitata in cazul lui Dumnezeu, intocmai este si lucrarea. Nu putem limita lucrarea lui Dumnezeu doar la una din Persoanele Sfintei Treimi, caci lucrarea este o caracteristica naturala a fiintei, iar fiinta nu poate exista in sine ci doar in persoane. ("Pe Dumnezeu (fiinta Sa) nimeni nu L-a vazut vreo data, (Persoana) Fiului care este (fiinteaza existential) IN sanurile Tatului, Acela L-a facut cunoscut" (Ioan 1,18) oamenilor si ingerilor care pot avea o congnitie doar a persoanelor si a harului naturii fiintei lui Dumnezeu nu si a fiintei insasi.) Pentru o familiarizare cu aceste notiuni recomand Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin. In Hristos Iisus "locuieste trupeste toata deplinatatea dumnezeirii" (Coloseni 2,9) iar prin Sfanta Euharistie, Hristos nu se schimba, nu se modifica, nu se imputineaza, nu se lipseste de ceva din fiinta sa, din persoana sa... cand se imparte in Sfanta Impartasanie... cand noi mancam adevarat trupul si adevarat sangele Sau, caci: "Hristos Iisus si ieri si astazi si in veci este acelasi" (Evrei 13,8) Prin Sfanta Impartasanie noi ne unim in mod deplin Dumnezeu, "ne facem partasi deplinatatii firii dumnezeiesti" (II Petru 1,4) in sensul ca suntem patrunsi de harul lui Dumnezeu in intreaga noastra persoana (trup si suflet spiritual) avand ca scop indumnezeirea prin harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu (Sfanta Treime), nu in sensul ca ne amestecam si ne confundam cu firea lui Dumnezeu (asa cum sustin invataturile altor religii pagane). Firea umana este indumnezeita de cel ce poate indumnezei: harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu (persoanele Sfintei Treimi). Sunt delicate aceste expuneri si extrem de subtile (sper ca expunerea succinta de mai sus sa fie de ajutor in indemul la studiu si traire adecvata). De aceea, pentru familiarizarea cu acesti termei recomand Scrierile filocalice: Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Isaac Sirul... Last edited by Eugen7; 11.07.2012 at 14:03:45. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Termenii teologici ortodocși îl mărturisesc pe Iisus Hristos de la a la z; familiarizarea nu ajunge, e nevoie de comuniune. Citat:
Cu ce scop vă contraziceți? |
|