Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 08.09.2011, 16:13:32
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adriana3 Vezi mesajul
Bine-nteles, insa nu cu tobe si trambite pe Internet, ci asa cum a cerut Domnul adica in taina, unde doar Dumnezeu vede si ca atare tot in taina si rasplateste.
Dar nu este vorba despre surle si trambite. Crestinii invata unul de la altul cand e vorba de rugaciune. Una este sa spui, vai ce crestin grozav sunt, ma rog de CINCI ori pe zi si de trei ori noaptea. Alta este sa spui "ma simt mai aporoape de Dumnezeu daca citesc orele/breviarul sau un acatist, etc.

Inca ceva: desi noi sarbatorim duminica fiindca duminica a inviat Domnul, Sf. Liturghie nu este despre Inviere in principal, sau numai despre Inviere, ci este de asemenea numita Sf. Jertfa. Noi ne impartasim cu Trupul si Sangele Mantuitorului inviat, dar jertfit pe cruce pentru pacatele noastre. Lucrul cel mai important pentru noi, oamenii, acolo s-a intamplat, pe Sf. Cruce, acolo se vede dragostea nemarginita a lui Dumnezeu care s-a facut ascultator pentru noi pana la moarte. Invierea Domnului, care este minunea cea mai mare, este pentru noi ca incredintare a faptului ca intr-adevar Dumnezeu Insusi s-a lasat sa fie ucis pe Sf. Cruce, si ca prefigurare a invierii noastre la sfarsitul lumii si a celei de-a doua veniri. De altfel, as spune eu, mantuirea neamului omenesc ar fi fost la fel de perfecta si fara Sf. Inviere.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
  #2  
Vechi 08.09.2011, 16:32:41
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Dar nu este vorba despre surle si trambite. Crestinii invata unul de la altul cand e vorba de rugaciune. Una este sa spui, vai ce crestin grozav sunt, ma rog de CINCI ori pe zi si de trei ori noaptea. Alta este sa spui "ma simt mai aporoape de Dumnezeu daca citesc orele/breviarul sau un acatist, etc.

Inca ceva: desi noi sarbatorim duminica fiindca duminica a inviat Domnul, Sf. Liturghie nu este despre Inviere in principal, sau numai despre Inviere, ci este de asemenea numita Sf. Jertfa. Noi ne impartasim cu Trupul si Sangele Mantuitorului inviat, dar jertfit pe cruce pentru pacatele noastre. Lucrul cel mai important pentru noi, oamenii, acolo s-a intamplat, pe Sf. Cruce, acolo se vede dragostea nemarginita a lui Dumnezeu care s-a facut ascultator pentru noi pana la moarte. Invierea Domnului, care este minunea cea mai mare, este pentru noi ca incredintare a faptului ca intr-adevar Dumnezeu Insusi s-a lasat sa fie ucis pe Sf. Cruce, si ca prefigurare a invierii noastre la sfarsitul lumii si a celei de-a doua veniri. De altfel, as spune eu, mantuirea neamului omenesc ar fi fost la fel de perfecta si fara Sf. Inviere.
Vai, vai de mostre de juridism anselmian anacronic ai debitat mai sus. Mântuirea neamului omenesc n-ar fi fost absolut nimic fără Înviere. Domnul a biruit moartea din chiar miezul umanității noastre avariate grav de păcat și tributară morții. Domnul n-a satisfăcut dreptatea unui Dumnezeu sadic, ci a chimbat ontologic, ființial, natura umană nu doar restaurând-o forma de dinaintea căderii , ci infinit mai mult, deschizând cale liberă spre epektasis, îndumnezeirea prin har. Dacă doar murea pentru noi, Domnul n-ar fi desființat moartea anticipat, pestru eshaton, ci doar făcea ce face tot omul: murea și atât (e un blasfem și numai să ne gândim la așa ceva). Învierea dă sens absolut jertfei, o transformă în biruință definitivă și irevocabilă asupra morții.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
  #3  
Vechi 08.09.2011, 16:36:22
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Nu știu ce se întâmplă azi pe forum, dar suntem amnezici rău de tot.

Și plecând Iisus de acolo, a văzut un om care ședea la vamă, cu numele Matei, și i-a zis acestuia: Vino după Mine. Și sculându-se, a mers după El. (Matei 9:9)

Filip și Vartolomeu, Toma și Matei vameșul, Iacov al lui Alfeu și Levi ce se zice Tadeu; (Matei 10;3)

Apostol 100%, chemat de Însuși Domnul!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
  #4  
Vechi 08.09.2011, 18:08:59
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Nu știu ce se întâmplă azi pe forum, dar suntem amnezici rău de tot.

Și plecând Iisus de acolo, a văzut un om care ședea la vamă, cu numele Matei, și i-a zis acestuia: Vino după Mine. Și sculându-se, a mers după El. (Matei 9:9)

Filip și Vartolomeu, Toma și Matei vameșul, Iacov al lui Alfeu și Levi ce se zice Tadeu; (Matei 10;3)

Apostol 100%, chemat de Însuși Domnul!
Exact :)

Cine stie daca nu tot el era in parabola cu vamesul si fariseul...
  #5  
Vechi 08.09.2011, 18:25:56
NeInocentiu's Avatar
NeInocentiu NeInocentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.02.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 302
Implicit

Pentru osutafaraunu:
Mi se pare ca aveti ceva impotriva calugarilor. Ma insel ? E vreo problema daca un om vrea sa isi schimbe stilulu de viata traind mai "izolat", alaturi de oameni cu aceeasi credinta, in rugaciune si in post ?
  #6  
Vechi 08.09.2011, 18:29:30
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de NeInocentiu Vezi mesajul
Pentru osutafaraunu:
Mi se pare ca aveti ceva impotriva calugarilor. Ma insel ? E vreo problema daca un om vrea sa isi schimbe stilulu de viata traind mai "izolat", alaturi de oameni cu aceeasi credinta, in rugaciune si in post ?
Nu am nimic cu ei, chiar îi admir pe cei care țin strict regimul impus de ordinul lor.
  #7  
Vechi 08.09.2011, 19:22:33
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Vad ca discutia despre Cina de Taina s-a prelungit, desi era totul clar.
Sf Apostol Ioan ne spune exact ce zi era, a fost martor si oricum a scris Evanghelia mai tarziu decat ceilalti trei. Nu era vorba de un Pasti esenian, era Pastile evreiesc. Ceilalti Evanghelisti nu se contrazic deloc, ne spun acelasi lucru, mantionand ca mai erau doua zile pana la Pasti.
In noaptea si ziua rastignirii evreii fac lucruri pe care nu le pot face in ziua de Pasti. Tin o judecata cu martori si tot ce era nevoie, stau afara, un evreu se intoarce de la micile campului, cumpara Iosif panza de in, etc.

Asadar iata adevarul spus de Sf. Apostol Ioan, cap. 19
"14. Și era Vinerea Paștilor, cam la al șaselea ceas, și a zis Pilat iudeilor: Iată Împăratul vostru.
In traducerile neoprotestante:
"14. Era ziua Pregătirii Paștelor, cam pe la ceasul al șaselea. Pilat a zis Iudeilor: „Iată Împăratul vostru!”

Asadar discutia s-a incheiat, nu o sa stam acum sa vedem daca iese cumva cum vrea Adriana.
  #8  
Vechi 08.09.2011, 16:45:44
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Vai, vai de mostre de juridism anselmian anacronic ai debitat mai sus. Mântuirea neamului omenesc n-ar fi fost absolut nimic fără Înviere. Domnul a biruit moartea din chiar miezul umanității noastre avariate grav de păcat și tributară morții. Domnul n-a satisfăcut dreptatea unui Dumnezeu sadic, ci a chimbat ontologic, ființial, natura umană nu doar restaurând-o forma de dinaintea căderii , ci infinit mai mult, deschizând cale liberă spre epektasis, îndumnezeirea prin har. Dacă doar murea pentru noi, Domnul n-ar fi desființat moartea anticipat, pestru eshaton, ci doar făcea ce face tot omul: murea și atât (e un blasfem și numai să ne gândim la așa ceva). Învierea dă sens absolut jertfei, o transformă în biruință definitivă și irevocabilă asupra morții.

Corect!
"Și dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este și credința voastră."
(1 Corinteni 15:14)
Doamne ajuta!
  #9  
Vechi 08.09.2011, 16:53:15
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Vai, vai de mostre de juridism anselmian anacronic ai debitat mai sus. Mântuirea neamului omenesc n-ar fi fost absolut nimic fără Înviere. Domnul a biruit moartea din chiar miezul umanității noastre avariate grav de păcat și tributară morții. Domnul n-a satisfăcut dreptatea unui Dumnezeu sadic, ci a chimbat ontologic, ființial, natura umană nu doar restaurând-o forma de dinaintea căderii , ci infinit mai mult, deschizând cale liberă spre epektasis, îndumnezeirea prin har. Dacă doar murea pentru noi, Domnul n-ar fi desființat moartea anticipat, pestru eshaton, ci doar făcea ce face tot omul: murea și atât (e un blasfem și numai să ne gândim la așa ceva). Învierea dă sens absolut jertfei, o transformă în biruință definitivă și irevocabilă asupra morții.
Dar nu se exclud una pe alta! Din fericire Domnul nu doar a murit pentru noi, ci a si inviat. Din fericire, jertfa pe Cruce nu a fost doar o rascumparare a noastra (da, termenul de rascumpare apare in n texte si rugaciuni Ortodoxe), ci si o infatisare a dragostei nemarginite a lui Dumnezeu pentru noi, invierea nu a fost doar cea mai mare minune infaptuita de Domnul, ci si ca sa ne arate noua ca moartea a fost invinsa, si ca noi insine putem sa invingem moartea prin Hristos, daca Il urmam in toate...Etc, etc, etc. Si nu, teologia latina nu se opreste la Anselm. Da, teologia latina este capabila sa inteleaga si lucruri mai putin juridice, in general teologia latina merge pe principiul si...si.

P.S.: nu cred ca folosirea unor cuvinte grecesti pe ici pe colo fac o idee mai putin anacronica, sau oricum, mai sofisticata din punct de vedere religios, dar cum vrei. :D
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
  #10  
Vechi 08.09.2011, 17:13:35
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Dar nu se exclud una pe alta! Din fericire Domnul nu doar a murit pentru noi, ci a si inviat. Din fericire, jertfa pe Cruce nu a fost doar o rascumparare a noastra (da, termenul de rascumpare apare in n texte si rugaciuni Ortodoxe), ci si o infatisare a dragostei nemarginite a lui Dumnezeu pentru noi, invierea nu a fost doar cea mai mare minune infaptuita de Domnul, ci si ca sa ne arate noua ca moartea a fost invinsa, si ca noi insine putem sa invingem moartea prin Hristos, daca Il urmam in toate...Etc, etc, etc. Si nu, teologia latina nu se opreste la Anselm. Da, teologia latina este capabila sa inteleaga si lucruri mai putin juridice, in general teologia latina merge pe principiul si...si.

P.S.: nu cred ca folosirea unor cuvinte grecesti pe ici pe colo fac o idee mai putin anacronica, sau oricum, mai sofisticata din punct de vedere religios, dar cum vrei. :D
Am să o iau de la coadă la cap...
Cuvântul grecesc pe care l-am folosit este din patrimoniul Bisericii Nedespărțite, comun Apusului și Răsăritului. Cred că Sfinții Grigorie de Nazianz și Maxim Mărturisitorul (încă) sunt recunoscuți și se mai prăznuiesc în Biserica Romano-Catolică.

Dacă arunci o privire în metodologia scolastică, exclusiv catolică, ai să observi că până și ei spuneau că finalitatea are valoarea cea mai mare, adică scopul ultim.
Or, n-ai să găsești sfinți părinți din primul mileniu (cel puțin grecofoni) care să susțină primordialitatea jertfei și să facă din Înviere un act cu scop demonstrativ (ca să arate oamenilor că.....). Bineînțeles, afară de Augustin care e latinofon.
Aici se vede foarte clar o diferență fundamentală între BO și BC. Prima pune accent pe ontologic și cealaltă pe juridic. Sigur că după cele două Concilii de la Vatican, teologia catolică s-a mai nuanțat, însă în popor circulă catehisme străvechi, neactualizate care propagă idei pe care Roma le-ar dori mai degrabă băgate la muzeu.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins flying Teologie si Stiinta 88 23.09.2011 18:24:40
Minciuna si viclenia maria40 Generalitati 68 22.06.2011 22:13:56
Nu mai raspunde-ti sectantilor ionut stefan Secte si culte 146 15.03.2011 09:23:38