![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Hopa!...
Poate că acest gând stă în spatele multor neînțelegeri dintre noi. Cătălin, dacă înțeleg eu bine gândul tău, mă tem că el alimentează o întreagă lume de distorsiuni în sfera credinței. Deocamdată spun că afirmația "dogmele sunt o explicare a Sfintei Scripturi" constituie, după mine, o mare eroare. Îngrozitor de mare. Cătălin, poate ai vrut să spui altceva, dar dacă într-adevăr crezi așa, ad litterram, îți propun să ne oprim asupra a 3 termeni, mai bine zis asupra înțelesului acestor termeni: a) dogmă b) explicație - a explica c) Sfânta Scriptură Cuvântul cheie, de unde cred că vine miezul erorii, este EXPLICAȚIE. Nu știu ce înțelegi prin explicație și explicare (acțiune mintală de a explica), însă te rog să ai în vedere că, orice am înțelege noi prin explicație/explicare, dogmele nu au această funcție. Dimpotrivă, dogma este, ca formulare (cum avem de pildă în Crez dogma Sfintei Treimi), tocmai un liman, o limită, un obstacol de netrecut pentru mintea avidă de explicații. Tocmai pentru ca mintea să înceteze de a mai rumega la nesfârșit conținuturi tainice prin însăși natura lor dumnezeiască, tocmai pentru ca mintea/sufletul omului să facă saltul cuviincios de la explicare (act reducționist, prin care ne închipuim de fapt că tragem dumnezeirea în jos, înlăuntrul cutiuței pământești a minții noastre raționale căzute) la contemplație și contemplare a dumnezeirii, tocmai pentru aceasta sunt puse dogmele. Odată pusă dogma înaintea ochilor minții, cearta și gâlceava încetează, atât între interlocutori cât și între gândurile omului, înlăuntrul subiectivității. Dogma nu se gândește, nu se raționalizează, nu se tâlcuiește sau explică, ci se contemplă. În fața dogmei mintea omului stă proastă ca o vrabie. Acesta e un efect eliberator al sufletului omenesc către dumnezeire și un pas spre unirea omului cu Dumnezeu. Tocmai de aceea, la rugăciune, noi nu facem dogmatică. Ci, vegheați deja de parapetul dogmelor, de care am luat cunoștință în experiența noastră cognitivă personală de-a lungul anilor, noi lăsăm cugetările dogmatice și facem, simplu, cât mai simplu posibil, rugăciunea. Altminteri nu vorbim cu Dumnezeu ci cu noțiunile noastre teoretice, fie ele și dogmatice. Or, pentru a ieși din istovitorul și zadarnic de nesfârșitul dialog al minții cu ea însăși, pentru a ajunge la un liman aducător de pace, mintea e oprită de taina dogmei. A întâlnit binefăcătoarea limită, de netrecut, astfel încât acum se poate ruga în sfârșit, liniștită, lui Dumnezeu, unindu-se cu El, cu harul Lui mai exact, într-o anumită măsură. Astfel fiind dogma și omul, astfel fiind natura explicației (a reduce la cunoștințe precedente o informație nouă, a asimila prin prisma unui set de cunoștințe deja existente în minte), înțelegem că dogmele nu explică Scriptura. Daltfel, Scriptura nu poate fi omenește explicată. NIci prin dogme nici prin altceva. Conținutul ei dumnezeiesc este ireductibil. NImic omenesc nu poate explica Scriptura. Cândva, la rugăciune, am fost fluture. Nu puteam trece cu nici un chip de limitele valului de lumină și tot ce puteam face e să mă tânguiesc amarnic, ars de dorul de a mă contopi cu lumina aceea, să mă tânguiesc așadar în lungi ocoluri împrejurul luminii. Din această experiență personală despre care am scris cum am putut mai sugestiv (astfel de experiențe nu pot fi exprimate în limbaje obișnuite, sec descriptive, în orce caz eu nu pot deocamdată) am înțeles că: la fel e și cu noi în jurul Scripturii. Ne putem apropia orișicât, dar de condiția de fluture care dă ocol luminii nu putem scăpa decât, se pare, în extaz, când toată psihologia noastră e semnificativ modificată, precum ne spun dumnezeieștii Părinți. Dogmele nu explică Scriptura. Dogmele au alte funcții pentru sufletul credinciosului. Nimeni nu explică Scriptura. A tâlcui nu înseamnă, la propriu, a explica. Termenul explicație este unul scientist, nu teologic. Scriptura nu ne-a fost dată ca să o explicăm. Când ne apropiem de Scriptură spunem STOP tendinței minții de a explica. Altminteri ratăm întâlnirea, cădem. Mândria "explică" tainele, smerenia (mintea umilită și înfrântă) contemplă și trăiește ceea ce contemplă. Așa cred, așa cunosc. Last edited by cezar_ioan; 08.07.2013 at 16:49:10. |
|