![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In 429 St. Cyril says in Thesaurus 34 [PG 75:576B], "Thus, Paul knows no difference of nature between the Son and the Holy Spirit, but because the Spirit exists from Him and in Him by nature, He calls Him by the name of Lordship." (subl mea)
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
„Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul
Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi!” (In 14, 16-17) Citat:
Am subliniat în acest fragment câteva idei. "Căci una este rațiunea ființei Amândurora, nepunându-L pe Duhul în afară, și dă să se înțeleagă că rațiunea deosebirii Acestuia constă numai în faptul că subzistă în ipostas propriu" - de aici se poate vedea concepția sfântului Chiril al Alexandriei, anume că una este rațiunea ființei Fiului și a Duhului Sfânt, iar acea una rațiune a lor, adică cauză, este Tatăl !! Prin urmare nici vorbă sau urmă de vreun filioque !! "De aceea a suflat Hristos trupește, arătând că, precum iese din gura omului suflarea trupească, așa iese și din ființa dumnezeiască Duhul din El" - Ori în acest pasaj este evident vorba despre dăruirea Duhului Sfânt de către Iisus Hristos apostolilor. Ori în acest caz nu este vorba despre purcederea Duhului Sfânt, ci despre dăruirea Duhului Fiului apostolilor, însă repet asta nu este purcederea Duhului Sfânt !! "Deci Tatăl nu dă pe Mângâietorul, sau pe Duhul Sfânt, în mod deosebit, și Fiul în mod deosebit, ci Duhul Se dăruiește Sfinților de la Tatăl prin Fiul." - Aici se poate vedea vestita formulă "prin Fiul" la ce se referă cu adevărat !! Anume la dăruirea Duhului Sfânt sfinților !! Deci nici urmă de purcedere a Duhului Sfânt. Este vorba despre dăruire, care se face de la Tatăl prin Fiul, evident dăruindu-Se de către Amândoi, pentru că Duhul este atât al Tatălui cât și al Fiului, însă din nou asta nu înseamnă că Duhul Sfânt ar purcede cumva din/prin Fiul !! Duhul Sfânt purcede din Tatăl (Ioan 15:26), și punct !! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
O alta confuzie facuta intentionat de catolici, e faptul ca atunci cand un sfant se refera la unitatea de fiinta intre Fiul si Tatal ei spun ca la asta se refera ca sunt una. Dar si Duhul are aceeasi Fiinta ca si Tatal si Fiul. Unii teologi catolici recunosc ca in vest nu se facea deosebire intre ipostase. Cum se facea confuzie si in link-ul dat de dvs., Purcederea nu poate fi o insusire fiintiala, adica ce e comuna tuturor Persoanelor Sfintei Treimi. Pentru ca daca e comuna, din ceea ce are Tatal si Fiul, adica e fiintiala, atunci ar trebui sa fie comuna si Duhului, pentru ca are aceeasi Fiinta, ceea ce e absurd. Asadar e o insusire personala, adica a Tatalui, la fel ca Nasterea Fiului. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Pentru a nu mai pierde timpul cu discutii fara rost despre o eroare ilogica din orice puncte de vedere, iata o dovada clara, unul din punctele Sfantului Fotie. De remarcat ca in link-ul dat de dvs. autorul se insala, crezand ca Sf. Fotie se refera doar la purcederea din doua principii (sau se face ca nu intelege).
Dogma Filioque spune ca Tatal si Fiul Purced pe Duhul dintr-un singur principiu, printr-o singura spiratie. Asta inseamna ca e o spiratie comuna, necompusa, unica. Intr-adevar, Purcederea Duhului nu poate fi compusa, adica sa primeasca o parte de la Tatal si o parte de la Fiul, pentru ca Duhul nu poate fi compus. Tot in ceea ce se stie, Tatal sau Fiul nu pot face ceva nedesavarsit, deci nu pot Purcede nedesavarsit pe Duhul, adica o Purcedere incompleta. Avem urmatoarele trei cazuri: 1. Daca si Tatal si Fiul participa la purcedere, pentru ca nu poate fi o Purcedere compusa sau nedesavarsita facuta de O Persoana divina, ar insemna ca si Tatal va Purcede desavarsit, si Fiul va avea o Purcedere desavarsita. Adica vom avea doua Purcederi, si asa, cum spunea Sf. Fotie, Duhul va fi dublu. Dar nu putem accepta asa ceva, deci nu pot participa ambele Persoane. 2. Pentru ca nu poate fi decat o singura Purcedere necompusa inseamna ca ori numai Tatal va Purcede, ori numai Fiul. Daca presupunem ca doar Fiul Purcede nu poate fi ceva acceptat nici de dogma catolica. 3. Asadar singura solutie este ca doar Tatal Purcede, purcederea de la Fiul fiind superflua, adica Fiul nu poate contribui cu nimic la Purcedere. Cel mult, asa cum spunea Sf Papa Grigorie, Duhul se odihneste in Fiul dupa Purcedere. Vedem cum si dogma catolica duce in mod inevitabil la Purcederea de la Tatal. Practic la aceasta contradictie nu se poate argumenta nimic in plus, e destul de clara. E una din contradictiile semnalate de Sf. Fotie, dar nu se gaseste asa la el, aici am facut o dezvoltare. Last edited by catalin2; 01.11.2010 at 22:45:14. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ca o completare, dogma Filioque, spune ca este o Purcedere dintr-un singur principiu, nu din doua cauze. Este o singura purcedere, comuna.
Dar la Purcedere participa Doua Persoane (conform Filioque), deci doua principii, cauze. Pentru ca daca e un singur principiu inseamna ca: 1) sau purcederea e fiintiala, deci nu din doua ipostasuri, ci din faptul ca Tatal si Fiul au Fiinta comuna (cum afirma Fer. Augustin). In aces caz purcederea e comuna si Duhului, ceea ce o absurditate. daca n-ar fi comuna inseamna ca Tatal si Fiul nu ar avea exact aceeasi Fiinta cu Duhul, ar avea in plus Purcederea. Ar insemna astfel ca avem nu avem un singur Dumnezeu, ci doi! Asadar purcederea nu e fiintiala, ci persoanal, cum afirma si Sf. Damaschin si toti sfintii (cele Trei Persoane au in comun Fiinta, afara de origini, adica nasterea, purcederea si nenasterea). 2) Daca nu e fiintiala, dar avem un singur principiu, inseamna ca Tatal si Fiul sunt aceeasi Persoana, nu Doua. Aceasta e o erezie numita sabelianism sau modalism. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
In legatua cu harul si legatura cu Dumnezeu, avem o intamplare la 40 de ani dupa Schisma, relatata de capelanul catolic al regilor Ierusalimului. Se pare ca apusenii isi pierdusera deja harul, Sfanta Lumina nu a aparut decat dupa plecarea preotilor ci ierarhilor catolici din Biserica Mormantului.
Iar aici relatarea capelanului regilor cruciati Ierusalimului, in memoriile sale: Fulk- capelanul Regilor Cruciați ai Ierusalimului, după cucerirea Palestinei scrie următoarele: Când pelerinii din vest – (din rândurile cruciaților), care au vizitat orașul Sfânt înainte de căderea Cezareei, pentru a sărbători Paștele - au ajuns la Ierusalim, tot orașul era în mare fierbere, deoarece Focul Sfânt nu mai apărea, iar credincioșii și-au petrecut întreaga zi, așteptănd zadarnic in biserica Învierii. Deja de câteva ori preoțimea greacă și cea latină începusera să cânte „Doamne miluiește”, de câteva ori începuse cântările și patriarhul latin de asupra Sfântului mormânt, dar focul ceresc nu cobora peste nici una din candelele templului. În următoarea zi, chiar de Paști, tot clerul și întreg poporul s-au adunat din nou în biserica Învierii și iarăși focul ceresc nu a pogorât. Atunci, parcă inspirați de sus, preoțimea latină și regele, împreună cu toată curtea sa au purces, desculți, într-o procesiune către templul lui Solomon, fosta moschee a lui Omar, recent transformată în biserică creștină. Între timp, grecii ortodocși împreună cu sirienii au rămas la mormântul Sfânt, rupându-și hainele de pe ei și implorând cu strigăte disperate harul divin când, în cele din urmă, Focul Sfânt a pogorât. La vederea Lui, lacrimi de recunoștință au izvorât din ochii credincioșilor, toți au exclamat în cor „Doamne miluiește!” și s-au grăbit să își aprindă lumânările. O bucurie totală a cuprins atunci Ierusalimul. P.S. Am postat gresit, la alt subiect doream sa postez acest mesaj, dar se potriveste si aici. Last edited by catalin2; 14.05.2011 at 14:12:03. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
The Latins asserted that they say the holy Spirit proceeds from the Father and the Son not with the intention of excluding the Father from being the source and principle of all deity, that is of the Son and of the holy Spirit, nor to imply that the Son does not receive from the Father, because the holy Spirit proceeds from the Son, nor that they posit two principles or two spirations; but they assert that there is only one principle and a single spiration of the holy Spirit, as they have asserted hitherto. http://www.ewtn.com/library/councils/florence.htm iar pe de altă parte dogmatizează că de fapt Spiritul ar purcede atât din Tatăl cât și din Fiul ca dintr-un singur principiu. that the holy Spirit is eternally from the Father and the Son, and has his essence and his subsistent being from the Father together with the Son, and proceeds from both eternally as from one principle and a single spiration http://www.ewtn.com/library/councils/florence.htm Aceste două poziții dogmatice afirmate la Sinodul de la Florența mi se par contradictorii pentru că, pe de o parte postulează că numai unul ar fi principiul Spiritului, sau cauza purcederii Sale, iar pe de altă parte de fapt Spiritul purcede atât din persoana Tatălui cât și din cea a Fiului, adică din două persoane, ca dintr-un princpiu. Ori de vreme ce Tatăl și Fiul sunt două persoane unite dar care totuși nu se confundă în Sfânta Triadă, nu înțeleg cum ele nu pot fi două principii ci doar unul singur. Pe de altă parte o dată se afirmă că Spiritul are un singur principiu, iar apoi se afirmă că de fapt purcede atât din Tatăl cât și din Fiul ca dintr-un principiu; problema care se pune este cum Tatăl și Fiul deși sunt persoane care nu se confundă în Triadă sunt considerate un singur principiu al Spiritului, și nu două din moment ce persoanele sunt unite dar fără să se confunde. Last edited by Decebal; 22.07.2012 at 23:39:05. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Firstly five exemplars, then six, were found in this Council. Four were written on parchment and very ancient, two others on silk. From the two writings on silk, one was the property of our powerful Emperor, the other of the sacred Patriarch. Five of these six exemplars had the text as I quoted it, that is, they were affirming that the Holy Spirit takes His being from the Son, and that He depends on this same cause, that is, on the Son. But one only, the copy of the Patriarch, was different: someone had cut off the text and had afterwards added and retrenched certain things. Later, after the Council, after it was suggested to me that I should examine almost all the books of these monasteries, I found that in the most recent ones, that is, in those that were written after this great quarrel [dupa schisma, nota mea], the passage was cut out . By contrary, all those that were by a more ancient hand, and that were composed before the quarrel of the Greeks between them, all those ones have remained healthy and complete and they are, however, in the same great number as the corrupted texts... Meanwhile, I have found among other books, in the monastery of Christ-Saviour in Pantepoptos, two copies of Saint Basil, one, on a very ancient parchment, judging by the sight..., the other, on paper, that was dated at least three hundred years old, for the date was written at the end. These two copies have the passage of Saint Basil ; only these audacious men, and by an even more audacious hand, have cut out the passage. But the place has remained empty and half of the syllables subsists, which does not but betray the trickery and show forth even better the truth. In another book, an erasure was put on the phrase: "receiving being from Him and depending in a unique way on Him as on His cause." (sursa: PG 161, 319 și urm) Să ne mai mirăm că Visarion a rămas fidel Unirii până la sfârșitul vieții, refugiindu-se de asemenea plastografi în veșminte albe ? Așa cum a rămas și împăratul Constantin, care a murit pe zidurile cetății cu sabia în mână ? Așa cum a rămas și mitropolitul Damian al Moldovei, care a murit catolic ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|