![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Referitor la un text de la sinodul de la Lyon 1274, anume We profess faithfully and devotedly that the holy Spirit proceeds eternally from the Father and the Son, not as from two principles, but as from one principle; not by two spirations, but by one single spiration. aș vrea să întreb, și în special pe latini, dacă purcederea Duhului Sfânt așa cum o enunță ei în textul acelei constituții nu duce la identificarea ipostaselor Tatălui și Fiului. Și întreb aceasta deoarece, având în vedere că principiul cauzal al pucederii Duhului Sfânt ne este prezentat la Ioan 15:26 ca fiind Tatăl, sau ipostasa Tatălui, atunci textul de la Lyon poate duce într-un fel la identificarea ipostaselor dumnezeiești ale Tatălui și Fiului; dacă principiul cauzal de purcedere a Duhului Sfânt este unul ipostatic, anume ipostaza Tatălui, atunci afirmația că Duhul Sfânt ar purcede atât din Tatăl cât și din Fiul, ca dintr-un singur principiu [cauzal] poate duce la concluzia că ipostasele Tatălui și Fiului sunt unul și același, adică sunt identice, adică Tatăl este Fiul și Fiul este Tatăl, ca ipostase, cu alte cuvinte ar exista nu Sfânta Treime, ci "Sfânta Doime" formată din două ipostase, una Tatăl-Fiul și cea de a doua Sfântul Duh. Dacă Tatăl și Fiul ar fi un singur principiu cauzal de pucedere a Duhului Sfânt, iar dacă conform Ioan 15:26 principiul cauzal de pucedere a Duhului Sfânt este unul ipostatic, adică ipostasa Tatălui ceresc, atunci nu se poate spune că de fapt acest text al sinodului de la Lyon din 1274 identifică ipostasele Tatălui și a Fiului într-o singură ipostasă Tatăl-Fiul ??
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan Damschin Dogmatica:
Duhul Sfant "exista intr-o ipostasa proprie ei insasi, care purcede din Tatal si se odihneste in Fiul si Il face cunoscut." - cartea I cap 7 "Sfântul Duh purcede din Tatăl, nu însă în chip de naștere, ci în chip de purcedere. Acesta este alt mod de existență necuprins de minte si necunoscut ca si nașterea Fiului." (din Tatal). - cartea I cap 8 "Duhul cel Sfânt spunem că este din Tatăl, si-L numim Duh al Tatălui. Nu spunem că Duhul este din Fiul, dar îl numim Duhul Fiului... Mărturisim că s-a făcut cunoscut și se dă nouă prin Fiul... Fiul si Sfântul Duh sunt din Tatăl. " cartea I cap 8 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Chiar si teologii catolici sunt confuzi, nu stiu cum sa o mai explice, asa ca folosesc termeni vagi. De exemplu unii spun ca in apus s-a facut mai putin deosebire intre Fiinta si ipostas, de parca asta ar fi o scuza, tot o eroare e. Dar BC nu mai poate sa schimbe nimic, chiar daca e evident ca e o eroare, din cauza dogmei infailibilitatii. Daca s-ar recunoaste ca Filioque este o eroare dogmatica, ar insemna ca toti papii nu numai ca nu au fost infailibili, ci s-au aflat in eroare tot timpul. Dar stim cu e la catolici, chiar daca BC ar spune ca pamantul e patrat ei trebuie sa creada, logica si adevarul nu prea au loc aici. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca "a purcede" este inteles strict doar ca "a trimite" fara a avea vreo legatura cu existenta fiintala, atunci este corect si din punct de vedere crestin ortodox, dupa cum am aratat mai sus. Insa in teologia crestin ortodoxa "a purcede" se refera la existanta fiintala la Duhului Sfant, mai exact la modul in care Dumnezeu Tatal cauzeaza existenta Duhul Sfant Dumnezeu prin purcedere, de aceea nu poate fi acceptat acest termen. (Daca romano-catolicii ar spune in loc de "purcedere" cu "trimitere" atunci ar fi acceptat). Dumnezeu Tatal cauzeaza existenta Dumnezeu Fiului prin nastere. De remarcat ca in crezul niceo-constantinopolitan nu se foloseste verbul "a purcede" din limba greaca ci se foloseste vrebul "egeneto" care are un sens mult mai profund decat verbul "a purcede" intrucat se refera la existenta fiintala. In concluzie, Biserica Romano-Catolica trebuie sa clarifice la nivel oficial pozitia ei fata de aceste aspecte. O pozitie abigua nu ajuta la nimic. Pe de alta parte teologia crestin ortodoxa este foarte clara, urmand fara nici o abatere linia Sfintilor Parinti si evident folosind termenii acestora (iar traducerile sunt foarte clare). Last edited by Eugen7; 24.11.2010 at 09:57:14. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ceea ce este de observat la teologia latinilor este că deși nu există nici un fundament scripturistic pentru susținerea purcederii Duhului Sfânt și din Fiul, totuși cum necum au ajuns la concluzia că Duhul Sfânt nu poate fi și al Fiului altfel decât prin purcedere, excluzând astfel alte doctrine concurente care spun și argumentează că Duhul Sfânt poate fi și este și al Fiului chiar dacă nu prin purcedere. Cu alte cuvinte ar fi interesant de văzut totuși cum au ajuns la poziția lor dogmatică, de vreme ce există și alte posibilități lăsate "descoperite" de textul biblic care nu ne spune decât că Duhul Sfânt purcede din Tatăl.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Unul dintre pretinsele argumente ale latinilor pentru susținerea opiniei Filioque este acela care se bazează pe un text biblic care susține că Fiul a primit totul de la Tatăl, cu excepția însușirilor personale ale Tatălui. Ori în această ipoteză nu se poate susține Filioque pentru că, ținând cont de textul de la Ioan 15:26 care spune că purcederea Duhului Sfânt este o însușire a Tatălui, atunci când Fiul a primit totul de la Tatăl, El nu a primit ceea ce Îl caracterizează pe Tatăl ca ipostas, anume nu a primit însușirea Tatălui de a Îl naște pe Fiul, dar nu a primit nici însușirea Tatălui de a Îl purcede pe Paraclet pentru că și această însușire este tot una specifică ipostasei Tatălui conform Ioan 15:26.
Ba mai mult nu doar că argumentul latinilor nu se susține, ci chiar pe baza încercării lor de argumentare se poate argumenta exact opusul părerii lor teologice. Dacă Fiul a primit totul de la Tatăl, atunci înseamnă că Tatăl a dăruit Fiului și pe Duhul Său, adică pe Duhul Tatălui, fără însă ca să Îi dăruiască și însușirea Sa personală, ipostatică dumnezeiască de a Îl purcede (sau co-purcede) pe Paraclet. |
|