![]() |
![]() |
|
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ce se intampla este exact contrariul: se convertesc la ortodoxie unii catolici si protestanti care au facut astfel cunostiinta cu ortodoxia. Ca unii ortodocsi trec la alte confesiuni, se intampla in general nu din cauza ca o parohie are contacte cu cei care le-au imprumutat sau dat biserica, ci pentru ca bisericile locale 'mame' pun mai mult accent pe natonalism decat pe credinta, si cum cineva se integreaza in tara in care s-a mutat, isi pierde si ortodoxia, pentru ca o asociaza doar cu natia. Ce-i asa grav daca au nume italiene? Unul din copiii mei se numeste Géry - un nume foarte ortodox (un sfant din sec. al 7lea, care a fondat dupa legenda orasul Bruxelles, pt ca a fost eremit pe aici), insa nicidecum romanesc. Ce-i neortodox in asta? Singurii care raman ortodocsi la a doua, treia generatie sunt cei care au reusit sa denationalizeze partial ortodoxia, sa o despinda de o singura limba si cultura materna de ex., sa aibe slujbe in tara in care stau. De multe ori pastreaza si ceva din cultura de origine, dar nu fac din asta centrul vietii lor. Este clar ca exista si miscari si grupari care fac prozelitism, dar din ce am cunoscut eu aici, ceilalti sunt destul de relativisti - asa cum ne acuzati voi pe noi 'ecumenistii' ca am fi si nu li se pare interesant sa converteasca pe nimeni la confesiunea lor. Ortodcsii sunt lasati in pace, in general, sa isi traiasca credinta lor, ba ceilalti ii privesc chiar cu multa binevointa si vor sa afle cate ceva de la ei. Si ca sa nu abati iar fulgerele-ti asupra mea: nu, nu apar atitudinea lor relativista, o constat, si constat ca are si efecte pozitive in cazul ortodoczsilor care stau in occident in zilele noastre.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|