Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 08.10.2010, 23:09:16
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adriana3 Vezi mesajul
Am si eu o nedumerire: daca purcederea Duhului Sfant de la Fiul inseamna un grad de subordonare, fapt de neconceput avand in vedere ca cele 3 Persoane ale Sfintei Treimi sunt egale, cum atunci Duhul Sfant purcede de la Tatal fara sa insemne subordonare, dar daca ar purcede si de la Fiul ar insemna subordonare? Logic, afirmatia nu sta in picioare. Duhovniceste insa sta? Ma refer strict la faptul ca purcederea ar insemna un grad de subordonare. Cum se poate asa ceva, din moment ce Duhul Sfant purcede de la Tatal ramanand egal acestuia.
Iata cum ne explica Sf. Fotie:
Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Iata insa ca Sf. Fotie explica f clar de ce NU se poate ca Sf. duh sa purceada de la Tatal si de la Fiul:
Invataturile Sf Fotie impotriva susținătorilor Vechii Rome; despre faptul că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl și nu de la Tatăl și de la Fiul

1. Dacă Duhul este simplu, dar purcede de la Tatăl și de la Fiul, trebuie neapărat să admitem că ei sunt o singură persoană. Astfel este reintrodusă o confuzie sabeliană a persoanelor, sau mai bine zis, semi-sabeliană.

2. Dacă Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul, El va fi dublu sau compus. Dacă Duhul Sfânt este raportat la Două Origini, la Două Principii, ce devine atunci Monarhia, atât de mult cântată, a Sfintei Treimi?

3. Dacă Tatăl Îl purcede pe Duhul și Fiul Îl purcede de asemenea, Tatăl va fi o Cauză a Duhului, în același timp apropiată și îndepărtată, datorită acestei purcederi și de la Fiul.

4. Dacă purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl este desăvârșită, purcederea de la Fiul va fi superfluă.

5. Dacă purcederea Duhului de la Fiul este aceeași cu purcederea de la Tatăl, atributul personal al purcederii Le va fi comun. Dar cum devine un atribut personal, comun?
Dacă cele două purcederi sunt opuse, nu se vor distruge una pe alta, pentru că cele aflate în opoziție se distrug totdeauna una pe alta?
În sfârșit, dacă ele sunt diferite, o „primă parte" a Duhului va fi purces într-un fel și o „a doua parte", în alt fel, iar El va fi atunci „compus" din părți inegale.

6. Pentru că Fiul și Duhul izvorăsc dintr-o singură Cauză, adică Tatăl, și dacă Fiul, la rândul Său, este Izvorul Duhului, atunci trebuie ca și Duhul să fie Izvorul Fiului. Pentru că Tatăl Îi „proiectează" cu aceeași cinste, și pe Unul și pe Celălalt.

7. Dacă Fiul are în comun cu Tatăl, purcederea Duhului Sfânt, atunci Duhul Sfânt participă El Însuși la această purcedere. Într-adevăr, tot ceea ce Tatăl are în comun cu Fiul, are în comun și cu Duhul Sfânt. La fel, Duhul va fi în același timp și Cauză și Cauzat, ceea ce este mai monstruos decât toată mitologia păgână.

8. Dacă Fiul purcede și El, dar Duhul nu are puterea de a purcede, Duhul va avea mai puțină putere decât Fiul, și recădem în demența lui Macedonie.

9. Ei invocă în apărarea lor, autoritatea lui Ambrozie, care ar fi enunțat pe Filioque în cartea sa „Despre Duhul Sfânt", apoi pe cea a lui Ieronim și a lui Augustin.
Putem răspunde următoarele: ori pnevmatomahii au făcut interpolări în operele lor; ori acești Sfinți Părinți s-au exprimat astfel pentru a-și menaja ascultătorii, așa cum a făcut Sfântul Vasile cel Mare, când a ținut sub tăcere, pentru un timp, teologia Prea Sfântului Duh; sau pur și simplu, oameni fiind, au părăsit într-o anumită întâmplare, calea cea dreaptă, după cum s-a întâmplat multora dintre cei mai mari, printre care îi putem aminti pe: Dionisie de Alexandria, Metodie de Patara, Pierios, Pamfil, Teognost, Irineu de Lyon, și ucenicul său, Hipolit. Noi nu acceptăm unele dintre afirmațiile lor, deși îi cinstim pe ei.

10. Acești trei Sfinți Părinți – Ambrozie, Ieronim și Augustin – au afirmat pe Filioque, după cum spun cei din Roma. Dar episcopii celor Șapte Sinoade n-au suflat despre aceasta nici un cuvânt. Dar toate aceste Sfinte Sinoade succesive au stabilit Definiția credinței noastre, iar papii, lumini ale Bisericii de la Roma, și-au adus, fără rezerve, aprobarea și sprijinul față de hotărârile acestor Sfinte Sinoade. Mai mult, ei au stabilit că nu se poate adăuga sau retrage nici o dogmă din Simbolul de Credință, și că cel care ar îndrăzni să facă o asemenea faptă, să fie cu totul dat afară din Biserică.

11. Totuși, dumnezeiescul Grigorie Dialogul, care a înflorit în grădina Bisericii la puțin timp după Sinodul al VI-lea ecumenic, a învățat, în operele sale în latină, teologia purcederii Duhului Sfânt numai de la Tatăl. Zaharia care, o sută șaizeci și cinci de ani mai târziu, a tradus Dialogurile în grecește, dă acest text: „Duhul Mângâietor iese de la Tatăl și rămâne în Fiul": această dogmă o cunoșteau de la Înaintemergătorul, care a văzut pe „Duhul pogorându-Se sub formă de porumbel și rămânând deasupra Lui" (In. 1,32).

12. Leon și Benoit, alți episcopi celebri de la Roma, mai târziu, au enunțat o hotărâre, de a se citi Crezul în grecește la Sfânta Liturghie, la Roma și în toate celelalte Biserici care depindeau de ea, pentru a evita ca sărăcia limbii vorbite curent, să fie cuiva prilej de neînțelegere și de hulă.
Același Leon, deschizând vistieria Bisericii Apostolice din Roma, a luat de acolo două scuturi care fuseseră așezate odată cu obiectele sfinte, și care aveau înscrise, cu litere grecești și în limba greacă, o versiune a Crezului ortodox. Și a dat ca să fie citite în prezența întregului popor roman.
Să adăugăm faptul că, până în timpul cuviosului Serghie, Patriarhul Constantinopolului, episcopii din Roma, din primele momente ale pontificatului lor, trimiteau tuturor Scaunelor Patriarhale, scrisori conținând mărturisiri de credință, ce conțineau și Simbolul de credință absolut intact.
Pe topicul "Filioque" se gasesc mai multe raspunsuri.
 

Tags
primatul papal, roma, vatican