![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Bine dragă, cât timp nu mai repeți că existența Fiului are început tot e ceva și mă bucur pentru tine.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca aceasta e considerata una dintre cele mai greu de inteles invataturi. Pentru ca, desi Tatal, Fiul si Sfantul Duh sunt fara de inceput, adica din eternitate, Fiul si Duhul Sfant au o cauza in Tatal, adica un inceput din Tatal. Acest lucru fara ca sa fi existat un moment cand Tatal a fost fara Fiul si Duhul Sfant. Asa cum spun sfintii, aceasta invatatura e greu de inteles de mintea omeneasca. De aceea Arie n-a putut intelege si a raportat aceasta invatatura la gandirea omeneasca, spunand ca Fiul ar fi fost nascut dupa un timp. Dar acest lucru ar fi insemnat ca nu ar fi fost divin, pentru ca divinitatea trebuie sa existe dintotdeauna, nu sa aiba un inceput in timp. De aceea nici nu poate exista nasterea continua. Referitor la acest subiect (nasterea continua), explicatia rezulta si din ceea ce scriam acum cativa ani despre Filioque, arguemntatia data de Sfantul Fotie cel Mare. Duhul Sfant nu poate purcede si din Tatal si din Fiul pentru ca purcederea din Tatal trebuie sa fie perfecta, asta insemnand ca purcederea din Fiul ar fi superflua (de prisos), fara sa contribuie cu nimic.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
P.S. Dacă nu mai susții că „existența Fiului are un început”, și folosești „început” cu sensul de principiu originar cum am descris în postul de mai jos, atunci putem pica de acord.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 06.04.2024 at 18:40:11. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul folosit în teologie este ἀρχή (arché) care e folosit cu sensul de cauză sau principiu originar. Dacă îl traduci ca „început” atunci poți face asta cu precizarea că nu e un „început” adevărat al vreunei „existențe” cum ai descris tu conceptul până acum, ci un concept teologic legat de proprietățile Persoanelor divine a căror existență este fără de început, deci de neînțeles de mintea umană.
Și apropo „nașterea continuă” despre care tot vorbești este același lucru: un termen teologic referindu-se la „nașterea în veșnicie” care nu poate fi înțeleasă de mintea umană, precum nici „veșnicia” în sine nu poate fi înțeleasă. Nu se referă la o „naștere în timp” cum pare că interpretezi tu în mod eronat.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 06.04.2024 at 18:14:31. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Uite cu asta pot fi de acord cum ai formulat aici fără să aduci în discuție „începutul existenței”. Adică proprietatea veșnică a existenței fără de început este de la Tatăl.
Citat:
În capitolul scris pe Pr. Ioan Ică: Pagina 100: Citat:
Citat:
E a treia oara când îți dau citate care te contrazic direct și le ignori.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 06.04.2024 at 20:59:46. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu am dat citate din crez, catehism si sfant ortodox, care spun clar acelasi lucru. Tu ce alegi sa crezi, ce spune invatatura ortodoxa sau ce spun un preot sau teolog? Nimeni in istoria crestinismului nu a sustinut un asemenea lucru, nu a fost contestata niciodata, nu s-a nascut nicio erezie pe tema asta. Pentru ca e un lucru fara inteles, cine afirma acest lucru nu intelege ce inseamna nasterea, ce natura au Persoanele Sfintei Treimi. E o eroare mult mai mare decat a lui Arie, pentru ca neaga divinitatea Persoanelor Sfintei Treimi, neaga perfectiunea si vesnicia. E un nonsens si in ceea ce priveste fiintele de pemanat, cu atat mai mult in ceea ce priveste Persoanele Sfintei Treimi, care sunt perfecte. Doar in budism si religiile orientale apare nasterea succesiva, reincarnarea. Invatatura ortodoxa ne spune ca Persoanele Sfintei Treimi sunt perfecte si egale. Singura diferenta este ca Tatal este cauza Fiului si Sfantului Duh in vesnicie. Fiul si Duhul Sfant exista din vesnicie, sunt vesnice, nu se pot naste in alt timp pentru ca asta inseamna conceptiile lui Arie. Crezul spune foarte clar, "Care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii." Cand S-a nascut? Mai inainte de toti vecii. Mai simplu nu se poate explica. |
|