![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Esenta a ceea ce am spus mai sus e urmatoarea: Harurile lucratoare sunt miscare. Spre deosebire de harurile lucratoare, care sunt felurite, harul sfintitor este de un singur fel. Spre deosebire de harurile lucratoare, care sunt ajutoare punctuale, harul sfintitor este dat de Duhul Sfant spre a fi permanent. Desigur ca putem cadea din harul sfintitor, dar nu aceasta e intentia lui Dumnezeu atunci cand ni-l ofera. Spre deosebire de harurile lucratoare, care sunt ajutoare spre mantuire, harul sfintitor este insasi legatura noastra cu Dumnezeu. Oxigenul sufletului nostru. Uneori simtim Harul sfintitor ca o putere care ne stralumineaza si ne atrage spre Dumnezeu (desigur, nu pledez pentru senzualism, nu pe "ce simtim" se bazeaza credinta, iar deosebirea duhurilor e chestie grea). Cum modalitatea de primire si de intarire a harului sfintitor este data de Sfintele Taine, harul sfintitor este in Biserica. Alt mod de primire a harului sfintitor decat prin Sacramente si in Ecclesia poate ca va fi existand, dar noi nu cunoastem. Asa cum oameni scapati de Potop vor fi existand, dar noi nu cunoastem decat pe Noe si ceilalti 7 aflati in arca lui. Esenta a ceea ce am spus mai sus e urmatoarea: Harul Sfintitor este stare. Iar aceasta stare, echivalenta cu mantuirea, este in Biserica. Dar in afara ei ? Nu stim, nu ni s-a predat. Iar Biserica nu poate invata nici mai mult, nici altceva decat i-a transmis Mirele si Invatatorul ei.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 23.02.2017 at 12:25:49. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Mi-ati luat vorba din gura (sau mesajul din tastatura), azi dimineata am citit mesajele si, cand am intrat a doua oara sa raspund, am gasit mesajul cu raspunsul deja dat.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Frumoasă lecție de teologie scolastică - sper că nu greșesc dacă o numesc așa. Poate că și ortodoxia a preluat termenii de har lucrător și har sfințitor, însă nu știu care sunt teologii ortodocși pe care o astfel de distincție se bazează.
Nu-mi amintesc să fi întâlnit la părintele Stăniloae sau la teologii din diaspora rusă terminologia asta. În orice caz, rămâne problema, mai gravă, că, chiar dacă am fi de acord cu privire la această distincție (pe care o folosește și Cătălin), asta nu ne ajută cu privire la ceea ce înțelegem prin Biserică, respectiv care sunt confesiunile unde acest har sfințitor își face simțită prezența. Pentru că, iată, deși spuneți lucruri perfect acceptate de către unii dintre noi, aceștia vă consideră ca fiind în afară. Ne mulțumim, așadar, la înțeleptul ''nu știm''.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Singura problema e daca tu vrei sa stii, pentru ca altfel oricate argumente ai vedea nu o sa aiba nicio importanta. Probabil nu ai destula incredere in Biserica si in invatatura Sa si crezi ca nu e in ortodoxie tot adevarul. Vezi ca sunt si alte culte si credinte si te gandesti ca si aceia sunt oameni inteligenti, nu se poate sa se insele toti. Si poate ca s-au inselat ortodocsii si nu si-au dat seama pana acum ca si altii cred unele lucruri asemanatoare. Nu e valabila nici afirmatia ca putem crede ce a considerat cineva, nestiind adevarul. De exemplu, daca Sfantul Grigorie a scris despre apocatastaza, sa spuna cineva ca el crede ca Sfantul Grigorie e ceva gresit. Pentru ca sfantul a facut-o din nestiinta, nu s-a impotrivit adevarului, dar cineva care stie care e adevarul inseamma ca marturiseste o invatatura gresita. La fel, Parintele Teofil a spus ca un ortodox se poate impartasi la catolici daca nu are o biserica ortodoxa in apropiere. Dar Sinodul din 2008 a spus ca cine face asta e exclus din Biserica, pe perioada in care o face. Parintele Teofil a afirmat ceva gresit, nestiind exact care e adevarul. Noi credem invatatura dintotdeauna a Bisericii, nu ce a spus cineva gresit, din nestiinta. Si de la Origene sunt luate in considerare lucrurile bune pe care le-a scris, nu insa si cele gresite. P.S. Invatatrua despre har nu este luata de la catolici, am dat de multe ori citatul din Sfantul Serafim pe forum. Nu putem afla care e invatatura decat daca o citim. Last edited by catalin2; 23.02.2017 at 16:56:02. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Greșit, învățătura se descoperă prin trăire și studiu. Dacă te limitezi doar la citit, limitat vei rămâne.
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Last edited by catalin2; 23.02.2017 at 18:19:32. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Mai intai, dupa cat de grasi sunt. Nu zic ca nu sunt o gramada de costelivi dusi cu pluta dincolo de gardul care s-ar cuveni sa-i imprejmuiasca. Dar ti-o spun cu prietenie, ca de la grasun la rubicond: eu nu sunt inclinat sa cred in mistici cu burta.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu este valabil când vine vorba de un nou născut ce urmează a fi primit în Biserica. Last edited by simpllu; 23.02.2017 at 21:10:24. |
|
|