![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Mai sunt bătrâni, Dumnezeu nu ne lasă. Unul ar fi Părintele Rafail Noica.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
A cazut si parintele Rafail cum a cazut si Sfantul Munte. Nu au curaj asa cum are saccsiv. :)
Eu am dubiile mele in legatura cu sinodul din Creta. Dar cand te uiti la felul in care se comporta oamenii care sunt impotriva, e clar ca si daca in Creta s-a gresit, ce fac ei e o greseala infinit mai mare. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Vajnicii apărători ai credinței omit un lucru foarte important, și anume că un Sinod nu poate fi îndreptat decât printr-un alt Sinod, nu prin ruperea de Biserică.
"Sinodul din Creta n-a hotărât și n-a spus nimic important!" http://www.teologie.net/2016/07/12/g...lui-din-creta/ |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
E un neo-donatism acefal. Si eu personal nu o tac impotriva acestor oameni care introduc otrava asta in Biserica doar pentru ca "vai, dar cine sunt eu sa judec, ca oamenii astia au intentii bune si fac matanii". Ca asa ar trebui sa tac si cand vrea un neo-protestant sa faca prozelitism, ca na, el a citit Biblia mai mult ca mine, si vrea doar sa aduca pe oameni la Dumnezeu. p.s. Ciudat ca a ajuns un catolic, si colegul nostru iubitor de Star Wars, care are vederi mai...atipice in privinta eclesiologiei, sa mustre oameni ca nu fac ascultare de Biserica Ortodoxa.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cursuri pentru apararea ecumenismului?
http://basilica.ro/cursuri-de-pregat...arhiile-tarii/ |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Faza tare dialog fata in fata intre mine si unul care tinea cu gasca zelotista, dar nu era totusi chiar aglutinat, acum mai putin de o luna: el: o sa cada si muntele athos eu: - Doamne fereste! esti dus? ar insemna un cutremur de 9 grade pe Richter, ne ducem cu totii in Sheol! Peninsula Halcidica nu e pe Luna!!! el: - nu bre, sa nu cada in altceva; eu: - in ce? adica sa devina musulmani? :)))))))))))))))))))))))))))) Cam asta e nivelul lor si al admiratorilor lor. Trage Zizis un vint, si toti din gasca zic "oau, ce miros misto". Da, Sinodul din Creta e dubios in multe aspecte, nu e nici mare, nici sfant, denumirea asta narcisica e ticneala de diplomatie bisericeasca a mosului Bartolomeu. Insa aceste aspecte de indoiala sau de prostii diplomatico-politice nu sint motive, cu nici un chip, pentru contestarea Harului inBiserica sau, la fel de grav, atacarea ierarhiei. A propos, astfel de chitibusarii geopolitice cu masca ecleziala au existat dintodeauna, si la Locale si la Ecumenice (mai ales la cele din urma - vezi aiureala geopolitica cu canonul 28 de la Calcedon), dar pe vremuri crestinii erau disciplinati, nu ca acum. Acum...te pui cu prostii?
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Explicații sunt, nu putem da vina numai pe popor. Uite aici ce frumos explică Părintele Pruteanu:
4. În legătură cu dezbaterile presinodale asupra unor documente și, în special, a textului despre „Relația Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, majoritatea saiturilor ortodoxe (mai ales de limbă română) au mediatizat doar pozițiile conservatoare ale mitropoliților Hierotheos Vlachos și Athanasie de Limassol. Dar au existat și voci diferite și chiar contrarii, nu mai puțin argumentate, cum ar fi Răspunsul Patriarhiei Ierusalimului la convocarea Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (vezi textul în greacă și rusă), care însă n-au fost prea mult mediatizate. După cum au observat mai mulți teologi redutabili, începând cu epoca comunistă, ortodocșii nu mai sunt capabili să poarte dezbateri teologice constructive, iar ierarhia (probabil de mai demult) nu este capabilă să discute cu poporul și să-i explice ce hotărâri vrea să ia la Sinod, și de ce acestea trebuie luate anume așa și nu altfel. În consecință, toată lumea discută doar ceea ce știe sau i se spune, iar ierarhii sinodali adoptă uneori ceva nemaiauzit de popor, fiind considerați trădători și eretici. Deci, problema constă în lipsa de comunicare a ierarhilor cu propriul popor. Anume aceasta este și cauza neparticipării Bisericilor Ruse și Georgiene la Sinod, care ani de-a rândul și-au manipulat turma cu teorii vechi-calendaristice ridicate la nivel de dogme și au promovat atitudini răutăcioase față de eterodocși (deși ierarhii înșiși se întâlneau, mâncau și beau pe la adunările ecumeniste fără sfială), iar acum nu știu cum să explice toate astea propriului popor. http://www.teologie.net/2016/06/26/c...dul-din-creta/ |
#8
|
|||
|
|||
![]()
5. Pentru corectitudinea dezbaterilor pe marginea documentului despre „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, voi reda în câteva argumente din Răspunsul Patriarhiei Ierusalimului (elaborat de profesorul canonist Theodor Yiangou). După cum se știe, cei mai mulți s-au arătat revoltați de folosirea cuvântului „biserică” cu referire la confesiunile eterodoxe, iar în documentul final al Sinodului acest termen este acceptat doar ca „denumire istorică” (art. 6).
Pentru a clarifica puțin lucrurile, e bine să știm că termenul „biserică” se folosește cu referire la confesiunile eterodoxe în majoritatea manualelor de teologie dogmatică, dar și în scrierile unor teologi asceți cum a fost, de exemplu, părintele Gheorghios Kapsanis, egumenul Mănăstirii Grigoriou din Athos. Acesta din urmă scria cuvântul „Biserică” cu majusculă doar în cazul Bisericii Ortodoxe, iar în celelalte cazuri le scria cu minusculă – diferență care se făcea și în documentul sinodal. Mai mult decât atât, eterodocșii și mai ales romano-catolicii sunt numiți „biserică” chiar de unele sinoade anti-latine (!), precum și în cărțile de cult. De exemplu, în „Rânduiala” primirii latinilor în Biserica Ortodoxă, aprobată de „Sfântul și Marele Sinod” din 1484 sub conducerea patriarhului Simeon al Constantinopolului, printre altele se spune: „Vrei tu, omule, să devii ortodox și să te lepezi de toate dogmele rușinoase și străine ale latinilor, adică despre pogorârea Duhului Sfânt, căci ei greșit gândesc și cred că El purcede și de la Fiul, și de slujirea cu azime și de celelalte obiceiuri ale bisericii lor, care nu concordă cu Biserica sobornicească și ortodoxă a Răsăritului?” (Ράλλη-Ποτλῆ, Σύνταγμα…, vol. 5, p.144). Același termen se folosește și într-o „Rânduială” mai târzie de primire în Biserica Ortodoxă a unui latin: „Disprețuiești și te lași de inovațiile bisericii apusene…?”, „Scuipi tu asupra stropirii la Sfântul Botez în biserica apuseană…?”, „Te lepezi și te scârbești de afirmațiile nebune ale bisericii apusene…?” ș.a. (vezi. π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ, «Ὁμολογῶ ἕν βάπτισμα», Athena 1996, p. 134 și urm.). Pe lângă Sinodul din 1484, la un alt Sinod important care a avut loc în Cipru în 1406, președintele Sinodului, Iosif Vrienios (mentorul lui Marcu Eugenicul), de asemenea folosește pentru confesiunea romană-catolică termenul de „biserică”. Același termen îl folosește și patriarhul Ieremia al II-lea al Constantinopolului cu referire la luterani. Prin urmare, există destule texte dogmatice și liturgice importante care admit folosirea termenului „biserică” cu referire la confesiunile eterodoxe. Prin urmare, exprimarea din documentul final al Sinodului (art. 6) mi se pare destul de echilibrată: „Biserica Ortodoxă recunoaște denumirile istorice ale bisericilor și confesiunilor eterodoxe cu care nu se află în comuniune…”. Cu alte cuvinte, noi folosim expresia „Biserica (Romano-)Catolică” doar pentru că aceasta a fost cândva Biserică și, în virtutea denumirii istorice, noi acceptăm acest titlu inclusiv atunci când comunitățile ortodoxe semnează contracte juridice cu „Biserica Catolică”, de la care închiriază lăcașe de cult în Occident. Dar recunoașterea acestei denumiri istorice și juridice nu înseamnă și recunoașterea caracterului eclesial al confesiunii respective, căci aceasta ar atenta la „unicitatea” Bisericii mărturisită în Crez. Dar de ce episcopii noștri n-au ieșit să explice poporului aceste lucruri, știind că, de jumătate de an încoace textele presinodale fac furori pe internet, iar diferiți fanatici semidocți numeau apriori și continuă să mai numească Sinodul din Creta drept unul „tâlhăresc”? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ovidiu,
Da, e explicatia excelenta data de parintele Patriciu. Chestia cu "biserici" a innebunit viesparul zelotist, si aici, si in Grecia, si la Banceni sau in Moldova.
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Interesant este că până acum nimeni nu s-a sesizat că "termenul „biserică” se folosește cu referire la confesiunile eterodoxe în majoritatea manualelor de teologie dogmatică". Să înțeleg că ei au lipsit la aceste cursuri? De ce nu au protestat atunci, când erau în facultate?
|
|