![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Abordarea apofatica reprezinta o necesitate fundamentala in economia spirituala.
Ea se face prin armonizare cu abordarea catafatica intr-o maniera inteligenta, iscusita, pentru atingerea obiectivelor spirituale. Balansul catafatic/apofatic este o expresie a echilibrului universal, plus-minus, stanga-dreapta, sus-jos...reflectat in modul in care percepem realitatea. Reprezinta un principiu subtil necesar a fi constientizat si actualizat in experienta curenta. In crestinism, desi nu este teoretizat, apofatismul patrunde in toate ungherele vietii spirituale. Voi incerca sa lamuresc acest aspect mai in detaliu in postarile ulterioare. Cum am precizat anterior, apofatismul reprezinta, in principiu, constientizarea "absentei prezentei"- este o constientizare relationata cu un anume obiect al cunoasterii. Nu reprezinta o absenta abstracta. Este dependenta de manifestat, este experimentata in relatie cu fiecare existent. ------- Sa vedem cum este angajata cunoasterea apofatica in economia smereniei. Orice crestin cu instruire catehetica intelege ca samanta iadului rezida intr-o anumita forma de perceptie a propriului sine, “mandria” - supralicitarea calitatilor “eului” asociata cu un sentiment de superioritate. Cel intelept traduce frica de “iadul-efect” in frica de “mandria-cauza”. Mandria poate fi lovita direct doar cu smerenia. Mandria se bazeaza pe minciuni, smerenia se bazeaza pe adevar. Smerenia vizeaza eul – fie direct, prin evaluarea naturii sinelui, fie indirect prin evaluarea atributelor sale. Apofatismul prin evaluarea atributelor reprezinta constientizarea absentei calitatilor, unor pozitivisme proprii sinelui. Un sine care nu poseda calitati, gol, dezbracat de "zorzoane". Un sine fara calitati nu poate gandi despre sine insusi in termeni de superioritate. De exemplu, un crestin poate cadea in capcana superioritatii prin insasi clamarea calitatii de crestin. Un atribut nu exista la modul ultim, nu este decat o asumare prin desemnare nominala, un existent fara o existenta in sine.
__________________
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
P.S. Ești sigur că ai parcurs cu atenție scrierile Părinților referitoare la cunoașterea apofatică a lui Dumnezeu? Și dacă da, cum nu înțelegem că această cunoaștere este cea mai tainică împletire a Harului cu adâncurile inimii omului? De neexprimat, de neteoretizat, ea nu se supune bardei cuvintelor. Cei care au propus câteva scurte și smerite priviri asupra tainelor acestora, au făcut-o de obicei cântînd... Doar limbajul poetic cel mai ales, cel mai subțire și mai curat, cel mai simplu și mai bogat totodată, poate arunca oarece delicată privire către tainele cunoașterii apofatice. Cum așadar să teoretizăm, să ...explicăm!, ceea ce sfinții abia au îndrăznit să sugereze, oleacă doar... Poate că francezii au dreptate când spun că despre unele lucruri nu se vorbește. Ele se fac... |
|
#3
|
|||
|
|||
|
E buna asta.
Eh, cine stie, poate incercand sa ne "lamureasca" pe noi, pana la urma se lamureste pe el de fapt..
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu exista o formula standard pentru toata suflarea. Depinde de inclinatii si dispozitii sufletesti. Fiecare medicament la vremea lui.
__________________
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Îți va da cu pomu-n cap! Sau te va scuipa, te va pișa ori ce va crede El că ți se cuvine. Dar pentru că ești incapabil să ai un maestru, din neputința ta organică de a te conține, te lăbărțezi pe aici ca un agarici și spui ce-ți vine la gură fără nici o disciplină sau ascultare. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Depinde cum te raportezi la aceasta manifestare a Maestrului.
Maestru fiind, nu poate fi o izbucnire necontrolata, ci una din lectiile Sale care sunt predate, fara exceptie, dintr-o inima plina de bunatate, miscata de compasiune si dragoste afectuoasa. Cand ucenicul este pregatit, violentarea eului poate fi cel mai mare dar pe care Maestrul il ofera. Un Maestru stie cand este potrivit sa predea o astfel de lectie. Iar ucenicul stie cum sa o primeasca.
__________________
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Sa-ti faci singur un ceiuletz, indiferent cat de amar nu e tot una cu a vizita un doctor :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
|