![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
A crede că Hristos și Apostolii au lăsat toată învățătura este, cred, o eroare de înțelegere și o minimalizare a lucrării Duhului în Biserică. Tradiția este vie, dinamică. Noi și noi roade ale viețuirii sfinte, în Duhul, au fost adăugate la Comoara Bisericii de-a lungul secolelor. Învățătura din zorii primului mileniu este doar programul, nucleul, sămânța. Nu putem reduce arborele la sămânță, chiar dacă el provine din ea. Anumite componente ale arborelui sunt ireductibile la sămânță deși, genetic, sămânța este primordială. Deci nu e vorba doar despre o explicație, cât mai ales despre o dezvoltare a Învățăturii, aceasta rămânînd mereu în legătură organică, vie, cu Evanghelia. Ereziile au fost considerate ca dezvoltare greșită (ca deviere, cum spui) și tratate ca atare, prin îndepărtare. Diverse filosofii și-au găsit, totuși, locul în Biserică, în măsura în care au fost asimilate teoretic și practic. Dacă nu au putut fi, însă, asimilate, atunci au fost eliminate. Au rămas, eventual, ca sateliți. Se rotesc împrejur (umbrind, poate, o parte din Lumina Soarelui Ceresc), fără a deveni una cu Învățătura. Fie pentru că duhul lor e veșnic străin de Duhul, fie pentru că deocamdată nu s-au găsit modalități de a le integra în conștiința dogmatică și în viața liturgică a Bisericii. Aceasta este opinia mea, să fiu iertat (și îndreptat, te rog) dacă greșesc. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Invatatura revelata a fost data treptat oamneilor, incepand de la Adam si Eva si pana la Hristos. Odata cu Hristos revelatia a fost completa. Dupa aceea a urmat dezvoltarea dogmatica, adica explicarea invataturii revelate, fara sa se adauge alte adevaruri. Citez: "O prima eroare, care se face frecvent, este confuzia intre dezvol*tarea doctrinara a Revelatiei divine pana la Hristos si dezvoltarea doctrinara a Revelatiei divine de dupa Hristos, adica dezvoltarea dogmatica. Dezvoltarea dogmatica se deosebeste structural de cealalta, deoarece ea nu mai aduce adevaruri noi, nu mareste fondul revelat supranatural; ea este numai o dezvoltare for*mala de explicare, de lamurire si de insusire a Revelatiei supranaturale, nu o innoire a acesteia, sau o transformare. Dezvoltarea dogmatica este, astfel, transpunerea adevarurilor revelate in cele mai bune si adecvate conditii doctrinare, pentru o buna insusire de catre credinciosi, fara rastalmaciri, spre mantuire." "Totul pleaca de la o confuzie regretabila, adica de la faptul ca, pentru unii, nu este lamurit inca ade*varul ca procesul revelational propriu-zis s-a incheiat o data cu Domnul nostru Iisus Hristos si el nu mai poate continua sub aceeasi forma supra*naturala." |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Mulțumesc pentru precizări, Cătălin.
Nu m-am referit la atingeri/inovații dogmatice, sper că ai sesizat. În ce privește Revelația, pe care nu o pot reduce la Dogmatică, eu cred că e un proces neîncetat, ca și Creația. Revelația Dumnezeiască este neîntreruptă și va continua, după opinia mea, până în vecii vecilor. Doar că are alte forme decât au fost punctate în Biblie și în Dogmatică. Dumnezeu Se comunică, Se revelează pe Sine în nesfârșite moduri... Toate cele bune, Doamne ajută! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dumnezeu Se relevă, necontenit și inepuizabil, în nesfârșite nuanțe și conținuturi vii, pretutindeni. Credincioșilor, cu atât mai mult. Legătura organică dintre Viță și mlădițe face posibilă o necontenită rodire. Iar cunoașterea/cunoștința (ce altceva este, în fond, Revelația?) lui Dumnezeu e convivă cu dragostea. Celui care iubește i se deschide o persoană, în taina relației interpersonale. I se revelează, i se descoperă. Doar omul care iubește pe Dumnezeu Îl și cunoaște, pe măsura iubirii lui pentru Domnul. Când dragostea pentru Hristos, dimpreună cu liniștea, implicit cu smerita cugetare și celelalte, rodesc în sufletul omului - atunci acesta se preface în rai. Și cum va fi vreo revelație știrbită acum? Duce raiul vreo știrbire? Și cine poate spune că această revelație este limitată, fie și de Hristos? Când, dimpotrivă, El fiind tainic și de nepătruns întrutotul, deschide sufletului celui îndrăgostit nesfârșitele drumuri ale uimirii... Dragostea lui Dumnezeu e cunoaștere. Domnul Se relevă în nesfârșirea Lui aceluia care I S-a încredințat întru totul. A gândi că Revelația e un proces încheiat pe pământ, e gând străin de Adevăr. Iubirea nu poate sfârși. Dimpotrivă, firea ei este ca mereu să înceapă. Izvor al necontenitei reîmprospătări, asta-i dragostea. Și odată cu ea e cunoașterea. Reînnoită, pururea. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Intelegem Fiinta Iisus - necorporabila. Este aceasta o invatatura revelata? Poate fi considerata o invatatura de credinta...sau nu? pag.14
__________________
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Chiar unde ne-ai dat tu link poti gasi capitole interesante ca: Patea I Capitolul 1 "Dumnezeirea este necuprinsă de minte. Nu trebuie să căutăm și să ne interesăm de cele ce nu ni s-au predat de sfinții profeți, apostoli și evanghelisti" CAPITOLUL V Demonstrare că există un singur Dumnezeu și nu mulți Dumnezei CAPITOLUL VI Despre Cuvântul și Fiul lui Dumnezeu. Demonstrare silogistică CAPITOLUL VII Despre Sfântul Duh. Demonstrare silogistică CAPITOLUL VIII Despre Sfânta Treime CAPITOLUL XII Despre om etc. Chestii care tie iti sunt total straine pentru ca nu le gasesti in povestioarele tale fermecate cu budhisti. Acum, tu poti sa zici ca Sf. Ioan Damaschin era copil in cele duhovnicesti si nu a ajuns sa le vada cum le vad "inteleptii" tai, da' in cazul asta, nu incerca nici sa-l transformi nici in avocatul doctrinelor tale. De altfel daca ai fi citit putin peste capitolul care ti-a placut tie, parand ca glasuieste pe placul ideilor tale preconcepute, asa mai spre Sfanta Treime, ai fi vazut ca oricat le-ai trage de par, cosmologiile teologice tot nu se potrivesc de nici o culoare.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 20.12.2016 at 14:14:52. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
In momentul in care am inteles si ne-am insusit aceasta imperativa, ar trebui sa renuntam sa parcurgem urmatoarea propozitie din Dogmatica. Sa renuntam la orice nu este "predat" in Biblie. Ce sens mai are sa citim despre corporalitatea sau noncorporalitatea Fiintei Iisus - tematica care nu a fost "predata de sfinții profeți, apostoli și evanghelisti." De ce se mai studiaza inca Dogmatica la Teologie? --- Este firesc ca autorul sa emita "indemnuri de conformitate" pentru a nu trezi suspiciuni sau risca perceptii ale cititorului de dezacord intre principiile filozofice expuse si fundamentul biblic. "Sfinții profeți, apostoli și evanghelisti" nu au adus in discutie natura Fiintei Lui Dumnezeu. Insa Ioan Damaschinul o face...prudent si argumentat logic.
__________________
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Prin ce se deosebeste o transcendenta de alta transcendenta? Cand niciuna nici cealalta nu este identificabila, nu este tangibila? "Nu face parte din existente" - cum afirma Sf. Ioan Damaschin. De ce o transcendenta ar fi revelata iar cealalta nu?
__________________
|
|
|