![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Savanții biologi au căzut pe gânduri în anii '60 ai secolului trecut: „De ce natura a ales pentru om un mod de reproducere atât de incomod și neproductiv? De ce există două sexe diferite?”. Ei n-au găsit răspunsul, însă acesta e unul singur: „Dumnezeu a făcut bărbatul și femeia pentru dragoste” - ca oamenii să se completeze și să se iubească unul pe celălalt. Fără dragoste, omul nu poate fi fericit.
Dragostea nu se transmite genetic, de la înaintași, ca frumusețea, culoarea ochilor, forța fizică și talentele. Ea nu poate fi moștenită ca averea unchiului bogat. Nu poate fi cumpărată cu bani - dimpotrivă, bogăția este o mare piedică în calea ei, fiindcă adesea cel bogat nu e iubit cu sinceritate, ci îi sunt iubite bogăția și influența lui. Pentru bani, pentru bunuri materiale, nimeni nu va iubi pe nimeni. Dragostea se obține doar prin efortul și nevoința noastră personală. Ea poate fi, desigur, dată ca dar - însă, și atunci, dacă nu vom aprecia acest dar, dacă nu-l vom păzi și sprijini, el ne va fi luat nu după multă vreme. Dragostea este singura valoare adevărată - toate celelalte vin pentru o vreme. „Iubirii îi sunt supuse toate vârstele”: într-adevăr, iubesc și copiii, și oamenii maturi, și bătrânii, și aceasta le dă tuturor fericirea adevărată. Și credința, și nădejdea sunt manifestări ale dragostei. ÎI credem pe Dumnezeu fiindcă ÎI iubim, îl credem pe omul iubit și nădăjduim că și el ne iubește la rândul său. Fără dragoste, nici cel mai bogat om nu va fi fericit pe acest pământ. Chiar dacă, la un moment dat, se simte foarte confortabil, e mulțumit și se gândește că o să trăiască și fără dragoste, tot vine, mai devreme sau mai târziu, momentul când înțelege că e sărac și nefericit, întrucât nu îl iubește nimeni. Banii, fabricile și așa mai departe nu le va lua cu el în veșnicie, pe când dragostea rămâne cu omul întotdeauna. Scriitorul englez James Herriot, care a fost medic veterinar, descrie un fermier de condiție materială modestă, care stătea în mica sa bucătărie, înconjurat de soție și de copii, într-o atmosferă plină de dragoste, și spunea: „Știți, acum sunt mai fericit decât orice rege!”. Iată fericirea adevărată: să iubești și să fii iubit! Pr. Pavel Gumerov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Vrei să agonisești smerenie? Împlinește poruncile evanghelice: odată cu ele, se va sălășlui în inima ta și va fi însușită de către ea sfânta smerenie, adică însușirile Domnului nostru Iisus Hristos.
Începutul smereniei este sărăcia duhului, mijlocul sporirii în ea este pacea lui Hristos, care covârșește orice minte și înțelegere, iar sfârșitul și desăvârșirea ei sunt dragostea lui Hristos. Smerenia nu se mânie niciodată, nu caută să fie pe placul oamenilor, nu se lasă pradă întristării, de nimic nu se teme. Oare se poate lăsa pradă întristării cel care dinainte s-a recunoscut ca fiind vrednic de orice necaz? Oare se poate înfricoșa de necazuri cel ce din vreme s-a sortit necazurilor, care le privește ca pe un mijloc de mântuire a sa? Bineplăcuții lui Dumnezeu au îndrăgit cuvintele tâlharului celui cu bună înțelegere, care a fost răstignit alături de Domnul. În necazurile lor, ei obișnuiau să spună: âcele vrednice de faptele noastre primim: pomenește-ne, Doamne, când vei veni întru Împărăția Taâ (Luca 23, 41-42). Ei întâmpină orice necaz recunoscând că sunt vrednici de el (Cuviosul Avva Dorotei, învățătura a doua). Sfânta pace le intră în inimi pentru cuvintele lor smerite! Ea aduce paharul mângâierii duhovnicești și la patul celui bolnav, și la cel ce zace în închisoare, și la cel prigonit de oameni, și la cel prigonit de draci. Paharul mângâierii este adus de mâna smereniei și la cel răstignit pe cruce; lumea îi poate aduce numai âoțet amestecat cu fiereâ (Matei 27, 34). (Sfântul Ignatie Briancianinov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Au dreptate cei care nu merg la Biserică, fiindcă așa cum susțin, se smintesc de preoți sau de credincioși sau de procedurile omenești care există în Biserică?
Doamne și Stăpânul vieții mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de argint și al grăirii în deșert nu mi-l da mie. Iar duhul curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei, dăruiește-l mie slugii Tale. Așa Doamne dăruiește-mi să-mi văd păcatele mele și să nu osândesc pe fratele meu că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin. (Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, Triodul, Duminica lăsatului sec de brânză) Biserica este sfântă fiindcă este Trupul Dumnezeu-Omului Hristos, Care, ca Dumnezeu desăvârșit și Om desăvârșit, este cu totul fără de păcat. Sfințenia Domnului este aceeași care caracterizează și Biserica. Acest har sfințitor al Domnului este cel care se revarsă și se transmite întregului Trup al Bisericii, tuturor credincioșilor, pe care îi sfințește în funcție, bineînțeles, de râvna și osteneala fiecăruia. Credinciosul care se pocăiește, se mărturisește, lucrează poruncile Bisericii și Sfintele porunci ale Domnului și participă la Sfintele Taine ale Bisericii se sfințește și sfințirea lui se mărește în funcție de cât se dedică lui Dumnezeu. Nu depinde așadar, cum socotesc unii sfințenia Bisericii de starea virtuoasă sau nu a preotului și a credincioșilor. Nu numai că nu este îngăduit să se intereseze cineva cu curiozitate și să dea o mai mare importanță stării în care se află preotul sau credincioșii decât strălucitei prezențe a Soarelui Dreptății celui înțelegător, ci constituie și o hulă împotriva Duhului Sfânt această disprețuire și micșorare a prezenței covârșitoare a Dumnezeului-Om și preocuparea cu păcatele sau defectele slujitorilor Lui. Aceleași lucruri sunt valabile și pentru aceia care, pentru faptul că sunt distrași de unele proceduri omenești, în special, cele care țin de iconomie și de pogorăminte – care sunt inevitabile întrucât Biserica petrece în veacul acesta – se smintesc și vorbesc nu numai lucruri neîngăduite sau părtinitoare, ci și hulitoare împotriva Bisericii. Netrupești și liberi de nevoile materiale vom fi în veacul viitor. În această viață Biserica are nevoie și de Sfinte Biserici și de icoane și de sfinte vase, după cum se îngrijește și de frații care se află în situații grele și multe altele. De altminteri, și Domnul avea împreună cu Sfinții Apostoli o casierie pe care o încredințase lui Iuda, care ca un iubitor de arginți reținea bani din ea, cu rezultatul că, fiindcă a rămas nepocăit, a avut cunoscutul sfârșit. Pe cât este de nebunesc și hulitor să extindă cineva iubirea de arginți a lui Iuda asupra celorlalți Apostoli sau chiar și asupra Domnului, la fel de nebunesc și de hulitor este ca cineva să caracterizeze astfel întreaga Biserică, din pricina unora dintre frații noștri, care din nefericire pentru ei, îl imită pe Iuda. Cel care a fost învrednicit, fie și puțin, să vadă cu ochi duhovnicești vreo rază a Luminii dumnezeiești, să simtă cu simțirea lui duhovnicească frumusețea mai presus de toată frumusețea și strălucirea dumnezeieștii frumuseți și să guste dulceața îmbătătoare a Manei cerești, nu are timp, nu află prilej să judece și să osândească pe ceilalți și mai ales pe preoți, afară numai pe ei înșiși. Omul care nu a simțit, fie și numai puțin, ceva din aceasta, are nevoie de multă osteaneală și de lucrare duhovnicească și de rugăciuni, ca să poată să treacă de întunecarea lui duhovnicească să vadă adevărat starea lui duhovnicească lăuntrică și să înțeleagă adevărata fire a Bisericii. „Nu judecați ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați veți fi judecați. Pentru ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău nu o iei în seamă. Sau cum vei zice fratelui tău, lasă să scot paiul din ochiul tău și iată bârna este în ochiul tău. Fățarnice, scoate întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea să scoți și paiul din ochiul fratelui tău” (Mt. 7, 1-5) (Arhimandritul Tihon, Tărâmul celor vii, Sfânta Mănăstire Stavronichita, Sfântul Munte, 1995)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Sunt păcate de moarte și păcate care nu sunt de moarte: cele de moarte sunt cele pentru care, dacă nu te vei pocăi și te va afla moartea, vei merge în iad; iar dacă te vei pocăi, atunci îndată ți se vor ierta. Se numește păcat de moarte pentru că din pricina lui moare sufletul și poate să învieze doar prin pocăință.
Păcatul pentru suflet este așa cum e rana pentru trup. Sunt răni pe care le putem tămădui, care nu aduc moarte trupului, și sunt răni de moarte. La fel și păcatele. Păcatul de moarte omoară sufletul, îl face neputincios de fericirea duhovnicească. Dacă, de exemplu, am pune un orb într-un loc de unde se deschide o priveliște minunată și l-am întreba: „Ce priveliște minunată, ce frumusețe, nu-i așa?”, atunci el ar răspunde cu siguranță că nu are știință de acestea, pentru că nu are ochi, nu vede. Același lucru se poate spune despre sufletul ucis de păcat, care nu poate simți fericirea veșnică... (Sfântul Cuvios Varsanufie de la Optina)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Una din metodele fundamentale de vindecare a sufletului este liniștea, în cel mai deplin sens al cuvântului. Omul contemporan caută tămăduirea așezării sale lăuntrice, în special pentru că e hărțuit și suprasolicitat. Lumii noastre descurajate, obosite și confuze, Ortodoxia îi îmbie perspectiva de a dobândi liniștea. Consider că tradiția ortodoxă conține învățături prețioase în această privință. În cele ce urmează, voi continua expunerea despre importanța isihiei și a isihasmului pentru vindecarea sufletului, a minții, a inimii și a rațiunii; nutresc convingerea că isihia și isihasmul sunt cele mai eficiente medicamente care ajută la dobândirea sănătății lăuntrice.
Întrucât pierderea liniștii creează mari dificultăți omului: tensiuni interioare de nesuportat, anxietate, nesiguranță, și derivatele acestora – bolile trupești și sufletești –, vom examina principala lor cauză, care este anti-isihasmul. Deșartele vânturi anti-isihaste care suflă necontenit asupra lumii moderne, distrugând-o aproape întru totul, bântuie pretutindeni în zilele noastre, reprezentând cauza tulburărilor existențiale și funcționale cu care ne confruntăm la fiecare pas. În timp ce isihia (liniștirea) constituie o metodă psihoterapeutică de vindecare a omului, anti-isihasmul atrage după sine îmbolnăvirea trupului și a sufletului. Mitropolit Hierotheos Vlachos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Îmi alătur și eu gândul că, dincolo de a fi "numai" o metodă psihoterapeutică (și știm bine că este și așa, dar în mod secundar), lucrarea isihiei este un mod de a fi - anume cel mai firesc mod de viață al omului așa cum l-a voit dintru început Dumnezeu. Și cum îl păstrează nealterat Biserica. Aici e și buba cea mare: că încă de la naștere, copilul e prins în mașina de tocat oameni a lumii, care funcționează pe bază de informații și acțiuni străine și mincinoase. Un uriaș mecanism de strâmbat mințile primește pe fiecare nou candidat la devenirea omenească și fiecare lucru dat de Dumnezeu este contrafăcut. Trăim într-o cultură unde totul e contrafăcut. De aceea, isihia este singura cale de a scăpa din țesătura contrafăcută a lumii. Doar așa, în liniștire, poate prinde contur omul filocalic, omul frumos, care străbate voalurile înșelării, adică orice om în care devine vizibil chipul lui Dumnezeu din fiecare. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ce înseamnă că, aflându-ne în toiul luptei, nu trebuie să luăm măsuri pentru viitoarea preîntâmpinare a ei?
Se pare că este foarte clar și că nu necesită lămuriri. Sufletul doritor de curăție, și mai ales, cel ce a gustat deja din dulceața liniștii lăuntrice, nu poate să nu sufere când se stârnesc în el patimile murdare sau când i se tulbură în vreun fel liniștea lăuntrică. El este atunci, nemulțumit de sine și se mânie din pricina stării neplăcute în care se află. Dorind să se păzească pe viitor de asemenea situații, el trebuie să-și impună regulile cunoscute pentru respingerea cauzelor acestei stări. Dar nu trebuie să facă asta în acea stare de nemulțumire, de ciudă și de mâniere împotriva sa, căci mânia nu cunoaște măsură și îl va îndemna să-și asume pravile atât de aspre, pe care nu va fi în stare să le respecte întocmai și, ca atare, va trebui să le schimbe. Iar schimbarea este o nouă înfrângere, care nu este deloc neprimejdioasă. Să lămurim aceasta cu un exemplu. Ați dormit o oră în plus; din această pricină simțiți slăbiciune și răceală, și o instabilitate a gândurilor. Vă este ciudă, cu atât mai mult, cu cât ați pierdut, dormind, și ora rugăciunii sau vreo slujbă de la biserică. Cauza somnului în plus a fost faptul că ați mâncat mai mult ca de obicei, și asta fiindcă înainte de masă a venit cineva și v-a distras atenția, iar apoi ați mâncat cât ați vrut, fără să vă dați seama. Judecând cele întâmplate, înciudată, vă impuneti să nu primiți pe nimeni, la masă să vi se servească un singur fel de mâncare, ori comandați mâncare uscată, ori decideți să dormiți nu pe pat, ci șezând în fotoliu. Dispozițiile sunt date, și patul este scos din cameră. În ziua următoare, cineva vine și este refuzat. Vi se spune că este cutare sau cutare, o persoană importantă cu care negreșit trebuia să vă vedeți. Vă e ciudă, dar nu puteți da înapoi. A venit ora mesei. Ați mâncat ceva. Simțiți că masa a fost sărăcăcioasă și vă pare rău că bucătăreasa nu v-a încălcat dispoziția și că nu a pregătit un fel de mâncare în plus. În sfârșit, e vremea culcării. Vă așezați în fotoliu, moțăiți, dar nu dormiți. Așa trece mult timp... Ați adormit, în sfârșit, dar vă treziți repede. Până în zori mai este mult, dar nu puteți dormi, deși ați avea nevoie să mai dormiți. Trece așa o oră, două. Trebuie să vă sculați. Vă sculați; în cap totul e nebulos, vă dor șalele, picioarele abia mai umblă, mâinile nu vă mai ascultă. Vi se pare că sunteți bolnavă. Porunciți să vi se aducă patul și, comandând un prânz gustos, vă culcați. Săturându-vă de somn, mâncați copios la o oră târzie; seara, îi primiți pe toți și vorbiți mult, vrute și nevrute. Iată până unde ați ajuns! Și care-i cauza? Cauza constă în faptul că nu ați început la timp să preveniți căderea. Sfântul Teofan Zăvorâtul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|