Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.03.2015, 03:26:08
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ca ar fi urmat sa se inmulteasca intr-o modalitate necunoscuta, din care natura nu ne da niciun exemplu. Oricum, dar nu prin acuplare. Cata oroare sa ai de sfanta acuplare ca sa sustii asta ?
Păi de ce să căutăm argumentul forte în exemplele naturii? Această natură, pe care o cunoaștem noi, este și ea una căzută. Urmarea păcatului protopărinților s-a extins asupra întregii Zidiri.
Și invers, nu întâmplător ci strâns legat de acest fapt, noi cunoaștem că Sfânta Liturghie sfințește și chiar ține tot Cosmosul.

*
Nu cred că e vorba despre oroare față de acuplare, ci pur și simplu de înțelegerea duhovnicească a omului de dinainte, respectiv de după cădere.
Între legea trupului și legea duhului nu găsesc că am putea întrezări un raport de respingere cu oroare (nu găsesc distanță),
ci o luptă maximal intimă (găsesc apropiere) pentru a pune stăpânire pe cârma minții (și inimii) omului.

Last edited by Ioan_Cezar; 02.03.2015 at 03:29:28.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.03.2015, 10:24:32
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Păi de ce să căutăm argumentul forte în exemplele naturii? Această natură, pe care o cunoaștem noi, este și ea una căzută. Urmarea păcatului protopărinților s-a extins asupra întregii Zidiri.
Și invers, nu întâmplător ci strâns legat de acest fapt, noi cunoaștem că Sfânta Liturghie sfințește și chiar ține tot Cosmosul.

*
Nu cred că e vorba despre oroare față de acuplare, ci pur și simplu de înțelegerea duhovnicească a omului de dinainte, respectiv de după cădere.
Între legea trupului și legea duhului nu găsesc că am putea întrezări un raport de respingere cu oroare (nu găsesc distanță),
ci o luptă maximal intimă (găsesc apropiere) pentru a pune stăpânire pe cârma minții (și inimii) omului.
Pai, frate, Cosmosul a existat oricum, si inainte de Intrupare. In consecinta, si inainte de prima liturghie oficiata pe Pamant. Ce afirmi nu este demonstrabil.
Stiu ca asa place unora sa creada si sa credem, dar...sfanta liturgie e un ritual, iar Pamantul, planetele, Soarele, Luna, stelele, au o existenta independenta de ce facem noi, desi evident noi putem, uneori din fericire, alteori din pacate, influenta considerabil. Faptul ca se oficiaza o liturgie undeva sau nu, nu influenteaza mersul obisnuit al lucrurilor in Universul Vazut.
Dumnezeu Proniatorul, Preasfanta Treime, e Cel Care ne tine pe toti.

Last edited by Barsaumas; 02.03.2015 at 11:15:37.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.03.2015, 12:33:21
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Pai, frate, Cosmosul a existat oricum, si inainte de Intrupare. In consecinta, si inainte de prima liturghie oficiata pe Pamant. Ce afirmi nu este demonstrabil.
Stiu ca asa place unora sa creada si sa credem, dar...sfanta liturgie e un ritual, iar Pamantul, planetele, Soarele, Luna, stelele, au o existenta independenta de ce facem noi, desi evident noi putem, uneori din fericire, alteori din pacate, influenta considerabil. Faptul ca se oficiaza o liturgie undeva sau nu, nu influenteaza mersul obisnuit al lucrurilor in Universul Vazut.
Dumnezeu Proniatorul, Preasfanta Treime, e Cel Care ne tine pe toti.
Lumea văzută și nevăzută a fost creată, conform învățăturii creștine, pentru om - cununa întregii Zidiri. Acest om era în părtășie nemijlocită cu Dumnezeu, la început.
Putem spune că primii liturghisitori, adică primii oameni care se împărtășeau nemijlocit de Hristos, au fost Adam și Eva.
Dar după cădere a fost nevoie de lucrarea încununată de Jertfa lui Hristos pentru ca omul să nu piară cu totul, schimonosit și rupt de Dumnezeu. Caz în care lumea nu ar mai fi avut nici un rost, cosmosul ar fi devenit cu totul inutil.
Sfânta Liturghie nu e doar un ritual, ci e bătaia inimii în iubirea dintre Dumnezeu și om. Și acolo unde bate inima este și viața.

Last edited by Ioan_Cezar; 02.03.2015 at 15:56:01.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.03.2015, 12:40:09
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ultimele doua rinduri ale tale alcatuiesc o frumoasa metafora. De fapt, e superba. Dar tot metafora este.

Last edited by Barsaumas; 02.03.2015 at 12:44:25.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.03.2015, 15:54:42
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

....:) Metafora e un truc iscusit pentru a transmite un mesaj care, altfel, s-ar lovi de picioarele prea țepene ale celui driblat...:)
Metafora e o cale de a ajunge cu adevărul la inima noastră. Un șiretlic binecuvântat....:) Al inimii către inimă. De la iubirea liberă la iubirea încă prizonieră în temnița gândurilor, spre bucuria unei reînnoite eliberări.
Domnul este Poet desăvârșit. De la El vin toate metaforele bune ale lumii, de la El, Cuvântul-Iubire.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.03.2015, 22:33:18
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Lumea văzută și nevăzută a fost creată, conform învățăturii creștine, pentru om - cununa întregii Zidiri. Acest om era în părtășie nemijlocită cu Dumnezeu, la început.
Putem spune că primii liturghisitori, adică primii oameni care se împărtășeau nemijlocit de Hristos, au fost Adam și Eva.
Dar după cădere a fost nevoie de lucrarea încununată de Jertfa lui Hristos pentru ca omul să nu piară cu totul, schimonosit și rupt de Dumnezeu. Caz în care lumea nu ar mai fi avut nici un rost, cosmosul ar fi devenit cu totul inutil.
Sfânta Liturghie nu e doar un ritual, ci e bătaia inimii în iubirea dintre Dumnezeu și om. Și acolo unde bate inima este și viața.
Prin ce se deosebeste "omul ante-cadere" de "omul post-cadere"?

"Omul ante-cadere" iL percepe pe Dumnezeu.
"Omul post-cadere" nu-L mai percepe pe Dumnezeu.

Exprimand in termenii psihologici actuali, integrarea multimodala a omului in rai este infinit superioara integrarii multimodale a omului izgonit.

Pentru ca omul in rai are in inima lui sensul profund al tuturor fenomenelor care este Dumnezeu-Adevarul. Toate experientele omului edenic sunt superior integrate, pentru ca toate sunt raportate la perceptia Lui Dumnezeu ca sursa si inteles ultim pentru orice tip de experienta.
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 03.03.2015, 01:44:41
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Prin ce se deosebeste "omul ante-cadere" de "omul post-cadere"?

"Omul ante-cadere" iL percepe pe Dumnezeu.
"Omul post-cadere" nu-L mai percepe pe Dumnezeu.

Exprimand in termenii psihologici actuali, integrarea multimodala a omului in rai este infinit superioara integrarii multimodale a omului izgonit.

Pentru ca omul in rai are in inima lui sensul profund al tuturor fenomenelor care este Dumnezeu-Adevarul. Toate experientele omului edenic sunt superior integrate, pentru ca toate sunt raportate la perceptia Lui Dumnezeu ca sursa si inteles ultim pentru orice tip de experienta.
Nu știu dacă putem extinde modelul neuro-psihologic al integrărilor perceptive plurimodale ale omului obișnuit (cel de după cădere)
la condiția ființării protopărinților noștri în Rai!
Nu avem nici o dovadă că ei percepeau datele obiective ale realității prin aceleași mecanisme ca după cădere. Nu știm prea multe despre organizarea lor sufletească, ei sunt mai degrabă învăluiți în taină.

Teoriile psihologice sunt, aici pe pământ, testate în moduri foarte complexe. Dacă putem susține oarece model teoretic despre percepție la omul de azi, aceasta o facem în baza nu doar a inferențelor din alte teorii considerate valide ci și pe baza unei bogate validări experimentale (printre altele).
Or, subiecții la care ai extins modelul integrării plurimodale nu pot fi testați azi de către noi.
Ca urmare, mă tem că ipotezele noastre cu privire la funcționarea psihologică a percepției lor rămân netestabile. Ca urmare nu pot fi considerate valide. Riscăm să speculăm prea mult.

*

Mai important însă îmi pare să facem deosebire între percepția unui obiect sau fenomen extern (care s-ar putea descrie și explica prin modelul integrării plurimodale) și .... cunoașterea lui Dumnezeu.
A "percepe" pe Dumnezeu, nu cred că este același tip de fenomen cu a percepe un copac din Cosmosul acesta grosolan și opac de azi, de după cădere.

a) În primul rând pentru că "obiectul percepției" nu are aceeași natură: Dumnezeu este de natură diferită (Duh) comparativ cu orice realitate care face parte din Zidirea căzută. Stimulii fizici din Cosmosul zidit și căzut sunt de altă natură decât stimulii duhovnicești.
A crede că modelul percepției plurimodale se aplică și cunoașterii lui Dumnezeu implică, printre altele, consecința că Dumnezeu are natură obiectuală (căzută). Nu putem însă accepta aceasta, din varii motive.

b) Apoi, subiectul percepției este și el diferit. Una este firea protopărinților înainte de păcat, alta e firea lor după cădere. Iar receptorii perceptivi pentru stimuli fizici din lumea căzută sunt diferiți de receptorii stimulilor duhovnicești.

c) Dar nu numai subiectul și obiectul relației perceptive sunt diferiți, ci însăși relația este cu totul alta! Una e să cunoști pe Dumnezeu în relație harică deplină (așa cum se întâmpla în Eden înainte de păcat), alta e să cunoști o masă ori un scaun în mod natural, în acest cosmos căzut, grosolan și opac, fără mijlocirea Duhului Sfânt.
Oricine poate integra plurimodal stimulii vizuali, tactili etc. în relația cu un scaun, urmînd astfel a cunoaște forma ori mărimea scaunului. Orice om aflat în stare normală de funcționare neuro-psihică și cu o minimă dezvoltare a mecanismelor perceptive.
Însă nu oricine și nu în orice condiții poate avea acces la o realitate duhovnicească. Cunoașterea duhovnicească are legi cu totul diferite decât cunoașterea naturală. A te face părtaș la o relație duhovnicească nu e deloc același lucru cu a fi în relație fizică, chimică etc.

d) În fine, a cunoaște perceptiv un obiect sau un fenomen natural (un scaun, o masă, o lumină, căldura etc.) este, conform modelului integrării plurimodale, o activitate care implică mult mai puțin din bogăția persoanei comparativ cu alte activități unde intervin alte paliere de funcționare, accentul căzînd pe gândire, limbaj, afectivitate etc. Una e să identifici trăsăturile fizice ale unui obiect, identitatea și eventual rolul lui într-o activitate umană, alta să înțelegi o teorie, să creezi un obiect au o activitate, să compui o simfonie, să scrii un roman. Cu atât mai mult e o diferență clară de nivel funcțional când e vorba de a cunoaște pe Dumnezeu.

În concluzie, din motivele invocate precum și din altele asupra cărora nu mă mai opresc acum, abordarea cunoașterii lui Dumnezeu prin "lentila" modelului integrării plurimodale care se referă la percepția naturală a omului căzut care trăiește într-un cosmos căzut,
mi se pare nepotrivit și reducționist. Extrem de simplist, extrem de schematizant și, să mă ierți, de-a dreptul caricatural.

Cunoașterea duhovnicească are cu totul alte "mecanisme" decât cunoașterea perceptiv-senzorială naturală. Despre activitatea duhovnicească a omului creștin nu scriu psihologii percepției naturale (exceptînd pe cei cu totul rătăciți), ci oamenii duhovnicești.

Condiția duhovnicească a omului este ireductibilă la condiția lui naturală căzută. Sunt paliere distincte, deși aflate în relație, în acest continuum viu care este ființa umană.
De voim să ne apropiem de taina cunoașterii duhovnicești, cred că avem nevoie de alte repere și de altă condiție personală. Iar mediul acestei cunoașteri e evident și incontestabil: Sfânta Biserică.

Last edited by Ioan_Cezar; 03.03.2015 at 23:11:08.
Reply With Quote
Răspunde