![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Spre deosebire de atei, însă, au existat și există oameni încă mai complicați și mai curajoși în închipuire: cei care, animați de dorul de Dumnezeu din fiece om, sunt răpiți cu totul de mijloacele imaginației mundane și elaborează cu mâna lor diverse forme, din materie pământească, cărora li se închină ca unor dumnezei. Așa au apărut statuile antice și alte obiecte venerate. Materie moartă, neînsuflețită, modelată de mâna omului dar căreia acesta îi conferea, prin animismul specific vârstei copilăriei, statutul de zeu, de forță supremă și conducătoare a vieții terestre. Piatra netrebnică și chipurile de dobitoace, mult elaborate de imaginația fierbintelui căutător de Dumnezeu - așa cum a fost omul dintotdeauna, de la izgonirea din Rai - toate acestea au alcătuit ceea ce noi numim azi religiile lumii și credința animistă a înaintașilor. La aceștia se referă autorul omenesc al textului biblic! La bunii noștri străbuni, romanii precum și la prietenii noștri greci ne putem gândi, de pildă. Mitologia lor ne pasionează și astăzi, mirîndu-ne cât de mult și frumos au elaborat ei o lume de fantasme obiectivînd-o în obiecte cu proprietăți magice, pe care le considerăm azi obiecte de artă. Iudeii, însă, spre deosebire de romani și greci, de egipteni și chinezi, erau urmașii lui Avraam și ai celorlalți Patriarhi. Erau din neamul Proorocilor. Aceștia vorbiseră cu Dumnezeu "față către față". Ei cunoșteau pe Dumnezeu Cel Viu și nu aveau cum să accepte că artefactele neamurilor ar putea în vreun fel să fie Dumnezeul lor. Mai târziu, anume când Domnul a hotărât că venise plinirea vremii, oamenii au aflat prin Fiul lui Dumnezeu întreg Adevărul. Nu mai era cazul acum să se teamă de reprezentarea Adevărului, de vreme ce Acesta trăise printre ei, cu ei și le schimbase viețile pentru totodeauna. Creștinii erau încredințați că Pogorârea Sfântului Duh nu făcea altceva decât să continue și să amplifice până la Cer îndreptarea și sfințirea omului - promisiunea Fiului lui Dumnezeu, "Vă voi trimite alt Mângâietor...", vădindu-se ca împlinită. Spre deosebire de romanii care aveau convingerea că zeii din piatra cioplită îi ajutau în războaie și în alte activități, spre deosebire de grecii care se simțeau protejați la vânătoare și inspirați la danțuri și erotism, creștinii știau bine că Dumnezeul lor e în Ceruri și pretutindeni, prin credință, că Ființa Lui e incognosciilă simțurilor dar că lucrarea Dumnezeirii se manifestă în lume și poate fi cunoscută cu ochii duhovnicești precum și cu ochii de carne, cu inima duhovnicească și cu inima de carne. Ei nu se mai temeau să zugrăvească Chipul Celui văzut printre ei, Chipul Răstignitului. Și nici pe al celor care fuseseră umbriți de Slava lui Dumnezeu și împodobiți cu harul Său. Așadar, pe bună dreptate, noi oamenii de azi putem zâmbi față de copilăria credințelor animiste ale celor de demult și, din interes istoric, putem cerceta obiectele care dovedesc marea lor închipuire copilărească... Însă dacă vom extinde pripit această atitudine privind "chipul cioplit" și asupra celor care L-au cunoscut pe Domnul Hristos și pe Apostoli, dacă vom crede că tot imaginația și copilăria îi conduc pe aceia care au devenit sfinți și care îi iubesc pe sfinți, ei bine atunci ne arătăm mânați de o oarece inerție a cugetării, de o greoaie așezare lipsită de flexibilitate și finețe discriminativă. Să facem saltul de înțelegere cuvenit! Noi suntem scoși din copilăria lumii de Însuși Hristos! Noi suntem înnoiți prin Cuvânt, suntem născuți din nou, prin credință și har. Doică ne este Tradiția. Discernământul și șoapta inimii (întărite și conduse de Scriptură, de icoane, de toate manifestările cultului creștin) ne fac să distingem deîndată falsul de original! Artemis e Artemis, o închipuire obiectivată în piatră și texte, iar Hristos e Hristos - Calea, Adevărul și Viața. A mă închina statuii lui Artemis e o naivitate copilărească, iar în raport cu Porunca lui Dumnezeu e păcat. După cum, a nu mă închina icoanei Dumnezeirii , adică Celui înfățișat în ea, este, cel puțin pentru creștinul ortodox, o curioasă formă de neînțelegere și de confuzie. Textul Scripturistic are așadar rolul (pozitiv) de a ne despărți și proteja de înșelăciunea unor păreri închipuite, idolatricești. El nu are însă și rolul (negativ) de a ne opri de la închinarea în duh și adevăr și, astfel, de la comuniunea cu Dumnezeu Cel Viu, de care noi creștinii suntem legați organic, prin seva iubirii și a credinței. Doamne ajută, fraților! Last edited by Ioan_Cezar; 22.02.2015 at 04:17:52. |
|
|