Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.01.2015, 22:49:39
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
"Pocăința pornește dintr-o pornire interioară și personală a omului, dar rezultatul ei depinde de capacitatea omului de a se integra în comunitatea euharistică. Retragerea pustnicilor pentru lucrarea pocăinței nu seamănă, ba chiar este contrarie, izolării omului modern. Izolarea duce la păcat și la aprofundarea păcatelor în om, pe când deschiderea prin iubire către Dumnezeu și către oameni, vindecă și transfigurează natura umană, readucându-l pe om în comunitatea euharistică în care s-a integrat prin botez și trebuie să rămână până la moarte și chiar după moarte. Nu este posibil ca omul să-și construiască propria relație cu Dumnezeu, ocolind Biserica și izolându-se de ea. Omul cade din cauza izolării sale, dar se pocăiește numai prin integrare în Biserică, căci și Biserica este într-o permanentă stare de pocăință. Ea zilnic, de sute de ori, strigă „Doamne, miluiește”, iar Dumnezeu, iubindu-și Mireasa care stă curată înaintea Lui, își revarsă harul Său sfințitor. Acest har este capabil să spele necurăția oricărui membru al Bisericii, dacă aceștia vor să fie fii ai lui Dumnezeu și ai Bisericii. Iată de ce, în sec. III, scriitorul latin Lactanțiu (despre care am mai amintit), considera că pocăința adevărată e posibilă doar în Biserică și aceasta este una dintre caracteristicile Bisericii adevărate."
(Din linkul oferit de Mihaela)

Cred că aici e într-adevăr surprinsă o notă esențială a vieții în Biserică. Cine a cunoscut ambele ipostaze (a însingurării respectiv a comuniunii) e lămurit de adevărul afirmațiilor P. Pruteanu.
Comuniunea duhovnicească nu se reduce numai la a rosti rugăciuni împreună cu frații de credință, la a cânta sau la a face diverse activități împreună. Însă aceasta e temelia, e partea foarte concretă de care avem nevoie ca să nu simțim că ne fuge pământul de sub picioare și că am zburat deja prin ceruri...:)
Concretețea simțită a acestor acte comune, a celor săvârșite în comuniunea liturgică, ne ajută să frânăm tendința uneori poate foarte puternică de a ne izola în închipuire și părere de sine. Noi încropim cu ușurință lumi imaginare pe care le luăm drept "adevăr". Așa suntem noi, oamenii, se pare...
Greu le-o fi celor care trăiesc în alte țări, între oameni de alte credințe, fără biserici de-ale noastre... Greu trebuie că le este dar mi se pare că nouă celor de acasă ne e și mai greu din moment ce, în ciuda nenumăratelor lăcașuri de cult din jurul nostru și a numeroaselor comunități parohiale, mulți dintre noi ne menținem în izolare, din varii motive... Cred că tocmai aceasta ne aduce multă suferință și lungi perioade de uscăciune și sterilitate. De-ar fi, măcar, o suferință cu valoare pedagogică... Care să ne convingă, adică, odată pentru totdeauna că nu câștigăm nimic din prelungirea stării de izolare. Și care să ne redea încrederea în rostul vindecător și sfințitor al comuniunii sufletelor care alcătuiesc viața de credință.
Doamne ajută!
Ma bucur mult ca ai subliniat acest aspect. Si este de asemenea foarte important pentru ca fiecare om care traieste pocainta si care incearca sa inainteze pe aceasta cale ajunge la un moment dat la acest prag, cand oscileaza intre comuniune si insingurare, sau izolare. Ajunge la momentul in care vede in comuniunea din Biserica aspectele exterioare si deci pe oamenii care raman agatati in aceste aspecte si atitudini exterioare si astfel decide o retragere, o izolare. Aici intervine pragul ce urmeaza sa il treaca. Unii depasesc acest prag , altii nu. Si aici vine si ispita. Vazand comuniunea lui cu Dumnezeu , legatura lui personala cu Dumnezeu, chiar Harul simtit, ajung sa se izoleze , sa se retraga chiar si pana la nivelul de a nu mai merge la Biserica (unii continua sa mearga la Biserica insa devin sobrii, rigurosi, inchisi si uneori netoleranti). Sunt foarte multe cazuri de persoane care au inaintat duhovniceste si care au cazut in ispita aceasta , crezand ca rugaciunile personale, chiar viata crestineasca traita in intimitatea sa si in spatiul sau personal sunt suficiente. Insa , pe negandite, acestia de fapt au cazut in inselare. Au fost prinsi in propriile lor inchipuiri si pareri de sine. Caci aceasta atitudine nu este altceva decat mandria de sine.
Ei bine, cand ajungi la acest moment, trebuie sa te smeresti, si aceasta o faci , doar plecand capul si mergand la Biserica , acolo, in genunchi in fata duhovnicului, sa marturisesti acest gand de mandrie. Sa mergi la Biserica , si acolo , alaturi de ceilalti asa cum sunt, sa te bucuri de Sfanta Liturghie, este si aceasta o smerenie, a fi langa ceilalti , a-i intelege, a-i simti, a-i asculta, a-i privi.

Deseori, in acesti ani de cand sunt la Londra am fost ispitita astfel. Insa m-am tinut ca scaiul de un singur gand: fara Tainele din Biserica, fara Sfanta Liturghie nu atingi smerenia. Si fara smerenie nu reusesti. La toate gandurile ispititoare am pus gandul acesta.

Apoi am incercat sa inteleg comuniunea. Da, comuniunea nu inseamna un fel de spovedanie fata de ceilalti credinciosi ci inseamna dragostea si iubirea. Unii oameni inteleg comuniunea ca un fel de spovedanie: povesteste despre tine, hai spune-ne ce-ai mai facut, ce suferinte ai, etc. Ne rugam impreuna , dar ne si spovedim unii altora asa inteleg unii oameni comuniunea. Iarasi aici imi vin in minte cuvintele duhovnicului: la toti sa spui: sunt bine Slava lui Dumnezeu. Arata veselie, impacare si dragoste si e suficient sa fii in comuniune cu ceilalti. Fi ajutatoare cat sta in puterile tale.
Ei da, cu cat te plangi mai mult cu atat mai departe esti de Dumnezeu, cu cat ai gasit impacarea si linistea cu atat esti mai aproape de Dumnezeu.
Comuniunea trebuie sa fie in Duh Sfant nu in duh lumesc. Rugaciunea in Duh dar si comunicarea in Duh. Acum inteleg de ce duhovnicul imi spunea: vorbiti prea mult, fiti mai tacuta, fiti atenta la vorbirea in desert.

Exista interiorul nostru adevarat la care sa luam aminte, dar acesta trebuie sa fie plin de Dumnezeu si atunci nu mai este in izolare caci nu are cum sa nu razbata in afara catre ceilalti, iubirea care face comuniunea sa existe.

Trebuie sa Il gasim pe Hristos , sa ne umple inimile si astfel izolarea va disparea.

Cred ca ar fi binevenit deschiderea unui topic nou, despre comuniunea in Biserica , ce intelegem noi prin comuniune si cum trebuie sa fie ea ca sa sporim duhovniceste. Sa dezbatem subiectul acesta izolarea, si semnele care ne arata clar ca suntem niste izolati si prinsi in propriile noastre pareri de sine.
Rigurozitatea unora fata de cei care incalca canoanele ajungand astfel sa fie numiti de acestia ultraortodocsi sau habotnici, este semn de izolare?
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca

Last edited by dobrin7m; 29.01.2015 at 23:05:32.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 29.01.2015, 23:08:01
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.355
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Apoi am incercat sa inteleg comuniunea. Da, comuniunea nu inseamna un fel de spovedanie fata de ceilalti credinciosi ci inseamna dragostea si iubirea. Unii oameni inteleg comuniunea ca un fel de spovedanie: povesteste despre tine, hai spune-ne ce-ai mai facut, ce suferinte ai, etc. Ne rugam impreuna , dar ne si spovedim unii altora asa inteleg unii oameni comuniunea. Iarasi aici imi vin in minte cuvintele duhovnicului: la toti sa spui: sunt bine Slava lui Dumnezeu. Arata veselie, impacare si dragoste si e suficient sa fii in comuniune cu ceilalti. Fi ajutatoare cat sta in puterile tale.
Ei da, cu cat te plangi mai mult cu atat mai departe esti de Dumnezeu, cu cat ai gasit impacarea si linistea cu atat esti mai aproape de Dumnezeu.
Comuniunea trebuie sa fie in Duh Sfant nu in duh lumesc. Rugaciunea in Duh dar si comunicarea in Duh. Acum inteleg de ce duhovnicul imi spunea: vorbiti prea mult, fiti mai tacuta, fiti atenta la vorbirea in desert.

Exista interiorul nostru adevarat la care sa luam aminte, dar acesta trebuie sa fie plin de Dumnezeu si atunci nu mai este in izolare caci nu are cum sa nu razbata in afara catre ceilalti, iubirea care face comuniunea sa existe.

Trebuie sa Il gasim pe Hristos , sa ne umple inimile si astfel izolarea va disparea.

Cred ca ar fi binevenit deschiderea unui topic nou, despre comuniunea in Biserica , ce intelegem noi prin comuniune si cum trebuie sa fie ea ca sa sporim duhovniceste. Sa dezbatem subiectul acesta izolarea, si semnele care ne arata clar ca suntem niste izolati si prinsi in propriile noastre pareri de sine.
Rigurozitatea unora fata de cei care incalca canoanele, si care ii numesc pe acestia ultraortodocsi sau habotnici, este semn de izolare?
Și eu mă bucur de observațiile pe care le faceți, atât tu cât și Cezar, cu privire la comuniune, care este ea însăși o taină, atunci când este în Hristos. Căci viața în El nu este posibilă fără comuniunea dintre noi.
Foarte bine observa Cezar pe un alt topic și diferența dintre singurătatea omului înconjurat de mulțime și nesingurătatea rugătorului retras din lume.
Da, un topic pe această temă cred că ar fi util.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.01.2015, 00:56:47
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Cred ca ar fi binevenit deschiderea unui topic nou, despre comuniunea in Biserica , ce intelegem noi prin comuniune si cum trebuie sa fie ea ca sa sporim duhovniceste.
Mai demult, creștinul mergea la biserică cu conștiința că face parte dintr-o comunitate, dintr-o mănăstire, că este mădular indispensabil pentru acea comunitate, pentru acea mănăstire. Avea acea conștiință a comuniunii, acea conștiința că face parte din Biserică, din Trupul lui Hristos, și că fără de el Trupul este mutilat. Din păcate, în zilele noastre această conștiință s-a stins, cel mai probabil în mănăstiri s-a mai păstrat.

Primul act al Liturghiei nu este "Binecuvântată este Împărăția Cerurilor", nici măcar Proscomidia, ci este taina adunării.
Sfântul Dinonisie Areopagitul numește Liturghia, în ierarhia bisericească, Taina Adunării, și așa era numită în Biserica veche.

Un cuvânt edificator în acest sens din Constituțiile Apostolice: "Când înveți, episcope, poruncește și îndeamnă poporul să vină în continuu la Biserică dimineața și seara în fiecare zi și să nu lipsească deloc, ci să vină permanent în adunare și să nu mutileze Biserica amputând de un membru Trupul lui Hristos. Căci nu numai cu privire la preoți s-a spus: "Cine nu este cu Mine este împotriva Mea și cine nu adună cu Mine risipește", ci fiecare dintre laici să le audă socotind că s-au spus de Domnul cu privire la el însuși. Fiind, așadar, mădulare ale lui Hristos, nu vă risipiți neadunându-vă, având cap pe Hristos care, potrivit făgăduinței, este cu voi și are comuniune cu voi. Nu fiți nepăsători față de voi înșivă. Nu-L lipsiți pe Hristos de mădularele Lui. Nu divizați trupul Lui. Nu risipiți mădularele Lui. Nu preferați cuvântului dumnezeiesc nevoilor vieții, ci adunați-vă în fiecare dimineață și seară în casele Domnului."

Last edited by ovidiu b.; 30.01.2015 at 16:56:57.
Reply With Quote
Răspunde