![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Mă număr printre cei care au așteptări bine definite de la școală. Doresc mai întâi două lucruri:
a) școala să ofere stări de spirit benefice pentru copil, iar nu mai întâi cunoștințe (efemere, perisabile, părtinitoare); b) școala să te învețe cum să înveți; pentru că vei învăța toată viața și nu e deloc de neglijat cum vei face asta. Eu cred că o școală care nu te învață cum să înveți și care nu cultivă interesul pentru învățarea permanentă e o școală proastă, inutilă, deformantă. Orice altceva mi se pare secundar, poate chiar să lipsească. Din nefericire, școala românească de azi oferă orice, numai îndeplinirea celor două condiții la care eu țin cel mai mult nu oferă. * Ca profesor, am fost privit cu neîncredere de elevi (și de profesori) cel puțin în primul semestru al fiecărui an. Cele două așteptări ale mele le onoram în primul rând eu însumi, ca profesor. Din această pricină elevii erau buimăciți, nu înțelegeau deloc ce vreau de fapt de la ei și de la oră. Ei erau, din păcate, obișnuiți cu altceva, cu alt fel de desfășurare a lecțiilor. De pildă erau derutați de faptul că pretindeam constant (acolo unde spațiul permitea sau unde șurubul stahanovist nu suda banca de podea) să elimine rândurile de bănci și să discutăm șezînd pe scaunele așezate în cerc, după modelul rogersian (mă refer la Carl Rogers) al grupurilor nondirective. Abia după un semestru începeau să se lămurească. În semestrul doi se putea în sfârșit studia și învăța, venind rândul satisfacțiilor precum și al regretului că nu vom mai lucra împreună (psihologia se face doar în clasa a X-a). Ce fel de elevi găseam? Obedienți, plictisiți, tocilari, hipercompetitivi (leșinați după note și premii), cu o ambiție găunoasă și agresivă, neinformați sau dezinformați, fără vreo metodă de studiu individual sau de participare la ore etc. Cel mai trist era că nu știau ce pot face cu o carte, cu un text. Aveau apucături din preistoria pedagogiei și din cultura de ghetou. Cum au ajuns așa? Evident, prin modul generalizat de lucru în școala românească. * Avem o școală foarte slabă, în ciuda laudelor care vin pe filiera aplaudacilor olimpicilor (bieții copii!). Nu este formativă, ci deformantă și dezinformativă. În acest context, o disciplină atât de importantă și de solicitantă, în fond, cum este Religia, nu are decât o șansă: să fie masacrată. Dacă școala e o harababură și oferă un mediu nesănătos pentru copil, cum ar putea să fie ora de Religie? Credem cumva că profesorul teolog e Superman sau Magician? Cunosc câțiva profesori de Religie, sunt oameni în preajma cărora prefer să tac, pentru că am ce asculta. Cu toate acestea ei nu pot face mai nimic în afară de faptul că suferă. A fi profesor de Religie azi e, după mine, o formă de mucenicie. Sau, dacă vreți, o aventură marca Don Quijote. * Cu cât mă gândesc mai mult la decizia ca religia să fie materie opțională, cu atât înclin să cred că această măsură e spre binele copiilor. Decât să fie prinși în malaxorul unei batjocoriri generale, mai bine să aibă parte de educație creștină în familie și în Biserică. Educația pentru mântuire este un mărgăritar care nu se cuvine să fie aruncat în lături. Nu de alta, dar unii au obiceiul porcin de a se întoarce și de a sfâșia. Pe copii, mai întâi, la contactul lor inocent cu nestematele Ortodoxiei. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cei care tot spun ca religia nu trebuie sa fie obligatorie, ori nu au facut religie in scoala, ori nu au copii, ori au copii dar nu s-au sinchisit sa citeasca legea.
Religia nu a fost niciodata obligatorie. Eu am avut colegi de alta credinta si nu stateau la ore. Catolicii, protestantii si ce mai erau, nu stateau la ore. Plecau. La inceputul anului trebuia sa vb cu dirigintele sau doamne invatatoare si sa depuna cererea de invoire de la ora de religie. Oricum, stati linistiti ca ora de religie nu pleaca nicaieri. E interesant ca noi ne aducem aminte de profesorii de religie doar in momente de genul acesta. In rest, uitam complet de dansii. Ar trebui ca profesorii de religie sa fie luati sub aripa ierarhului locului, sa nu fie acceptati tot felul de oameni sa predea religie si asa mai departe. Sunt profesori foarte buni de religie, dar sunt si niste jigodii. Sunt profesori atei sau necredinciosi care predau religie. Defapt, de ce ma mai mir, din moment ce sunt si in universitatile teologice. Eu consider ora de religie ca fiind una importanta. Da, multi spun aici ca parintii trebuie sa ofere educatia. Da, asa e. Dar cui ii lasam pe copiii care au parinti necredinciosi? Multi copii s-au apropiat de Biserica datorita orei de religie, si odata cu ei, si parintii lor. Ati auzit doar de cazuri in care copilul mic isi tragea tatal dupa el la Biserica. Sau de acel caz in care fata, afland la ora de religie ca avortul e pacat, s-a dus suparata acasa si i-a spus mamei: esti la talpa iadului! Mama, surprinsa, intreaba: De ce? Fata: Faci avorturi! Mama ei e medic ginecolog si facea si avorturi. Si da, a incetat a mai face avorturi si s-a apropiat si ea de Biserica. Oricum, cei care urla impotriva orei de religie nu sunt interesati cu adevarat de educatia copiilor. Altfel, ar urla impotriva harababurei care este acum in invatamant. (Parintele Necula are o conferinta pe tema aceasta, daca e cineva interesat. E pe youtube.) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tot ce ai scris tu in mesaj am sustinut si eu. Dar se pare ca tot pentru noi le scriem, care stim aceste lucruri.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Da, credința este din auzite. În școala unde se predă Religie copiii au șansa, în ciuda unui mediu familial unde nici măcar nu se pomenește Numele Domnului (sau, cum adeseori se întâmplă, e pomenit cu prilejul înjurăturilor), să afle o mulțime de lucruri despre om și Dumnezeu, despre mântuire, viața veșnică, despre Hristos, despre creștinism și Biserică.
Mulți se folosesc de această șansă. Sufletul le e mișcat și încep să înmugurească în ale credinței. Unii nu se folosesc. Unii se întorc chiar împotrivă. (Să ne reamintim Pilda Semănătorului.) * O educație creștină sistematică și productivă (adică una care să contribuie real la formarea unui creștin) se face însă și dincolo de școală. Învățământul oferă doar o deschidere, oferă o zare, o perspectivă nouă, poate. Educația creștină însă, cred eu, trece musai prin Biserică, prin participarea la slujbe, la Sfintele Taine, prin relația ziditoare cu duhovnicul (nu orice relație cu preotul este ziditoare - unele sunt smintitoare, din păcate) și cu ceilalți creștini (la noi, după opinia mea, acesta este un punct slab al Bisericii astăzi, mult speculat de cei din alte confesiuni - și pe bună dreptate). Mai este și conflictul dintre ce află copilul la oră (cum ar trebui să fie viața oamenilor, așa cum arată perspectiva Bisericii) și ce vede în jurul lui - acasă, pe stradă, la televizor, pe internet, la ceilalți copii. Sub presiunea unei lumi care e oricum dar nu creștină, mă întreb ce se întâmplă în sufletul unui elev care ia parte și la orele de religie... * O altă problemă este lucrarea harului. Noi ortodocșii spunem despre cei din alte confesiuni că le lipsește Harul. Susținem că ar fi doar în Biserică, la noi adică. Atunci cum rămâne cu ora de Religie? E Harul acolo sau nu? Chestiunea asta merită dezbătută, cred, în mod special. Poate pe un alt topic, într-o altă eră... Opinia mea e că ori ne nuanțăm teoria despre Har (mai degrabă), ori acceptăm că în școală nu lucrează Harul (afirmație pe care eu o consider falsă). Sub aspect doctrinar cunoștințele propuse prin manualele de religie mi se par cu totul corecte, adică în deplin acord cu Învățătura Bisericii. Dar care e impactul acelor texte asupra copilului și cum e condus procesul acestei întâlniri (dintre copil și manual, în prezența profesorului) și ce fel de atmosferă trăiesc elevii - e mai degrabă o întrebare dificilă, care necesită studii îndelungate și minuțioase, decât vreo certitudine. Eu cred că în școli s-a desfășurat, la modul heirupist și amatorist, un experiment bazat mai degrabă pe dorință și voință (de putere și control) decât pe date precise, sigure. Mai mult, a fost la mijloc și o afacere grasă pentru editurile și tipografiile care au susținut acest experiment didactic național. * Mi-aș dori ca elevii din România să facă Religie în toată școlaritatea, inclusiv în facultate și chiar la studiile doctorale și postdoctorale. Asemenea, consider că au nevoie și de psihologie, de-a lungul întregii vieți. Dar să se facă profesionist, cu adevărat, iar nu amatorist și urechist. O carte scrisă bine de un colectiv de autori nu asigură nici pe departe un învățământ de calitate, nu oferă certitudini educaționale. Deocamdată sunt dezamăgit de modul în care societatea noastră (dascăli, copii, părinți etc.) a rezonat la întâlnirea cu ora de Religie. Consider că este un eșec și că în prezent se impune o evaluare atentă și onestă a eșecului înregistrat. Pentru că despre eșec e vorba, despre cufundarea întregului proces de învățământ în derizoriu și lipsă de perspectivă. Îmi place să cred că Biserica nu va lăsa soarta Religiei la mâna răuvoitorilor și neputincioșilor. Îmi imaginez că Patriarhatul cercetează cu toată răspunderea problema apărută în școli și că va găsi, sub înrâurirea Duhului Sfânt, calea prin care, la timpul potrivit, Religia să revină ca disciplină școlară permanentă și de neînlocuit. Cum, însă, se va face aceasta, eu nu pot să îmi închipui. Și nici nu este nevoie. Important este ca poporul român să nu se vândă cu totul și definitiv, în anii care, poate, vor mai veni. Mi-ar părea rău să descopăr că am fost, a câta oară?, naiv sau mult prea optimist. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Asa este! Tot cei care stiu inteleg despre ce este vorba. Din pacate, restul raman simpli comentatori. Sunt uluita de cati romani sunt pentru scoaterea religiei din scoli. Trist!
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Si Preasfintitul Pimen a atins subiectul in pastorala adresata credinciosilor cu prilejul Nasterii Domnului.
https://www.youtube.com/watch?v=0FDbcCKnIkE |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Superiorii vor sa se asigure ca supusii spun ce vor ei, nu ce gandesc preotii in sine. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Pentru ca e o pastorala care se trimite parohiilor. Toti o citesc, altfel ar trebui sa o invete pe de rost.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|