![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Deznadejdea este un pacat, iar un crestin are grija sa nu cada in acest pacat. Chiar daca se intampla sa cada, se spovedeste, lupta cu el insusi si incearca sa biruiasca ispita. Ideea este ca deznadejdea nu este un atribut al sfinteniei, ci dimpotriva, este un pacat cu care trebuie sa luptam cu totii. De cei cazuti in deznadejde, diavolul profita din plin, impingandu-i spre alte pacate grave. Hristos este bucurie, nu deznadejde.
Asta nu inseamna ca un sfant nu poate avea momente de deznadejde pe care le poate valorifica duhovniceste, rugandu-se cu mai multa ravna pentru a primi ajutor. De obicei, unde apare deznadejdea acolo mai inainte a fost mandria. Smerenia este o virtute opusa mandriei si cine o dobandeste nu mai cade in deznadejde. El stie ca singur nimic nu poate, nimic nu stie si nimic nu este fara ajutorul lui Dumnezeu. Aici trebuie sa ajungemcu totii: sa fim smeriti, ca sa nu mai cadem in deznadejde. Mantuirea nu ni se cuvine pentru ca facem nu stiu ce nevointa mai mare sau mai mica, ci ne-o da Dumnezeu daca avem si smerenie. O carte buna in acest sens este: http://sfantulioancelnou.ro/carti/Sf...smereniei1.htm Acest sfant a avut niste experiente neplacute cauzate de mandrie, dar si-a revenit. Deci iata cat de importanta este pocainta pentru orice fel de pacat. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Într-adevăr, deznădejdea este un păcat fiindcă se naște din dorința fierbinte de a realiza imediat un obiectiv lumesc, iar nerealizarea lui în toate condițiile încercate îl aruncă pe doritor într-o criză fără ieșire ce-l înlănțuiește fără scăpare.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mai există o deznădejde, una ceva mai puțin accesibilă dar despre care se scrie mai mult în ultima vreme pentru ca noi să întrezărim drumul spre ea și mai departe de ea și să ne smulgem din trândăvie.
Este deznădejdea care vine după ce omul a cunoscut pe Dumnezeu, după ce a trăit simțit revărsarea Harului. Din iconomie dumnezeiască (în scop pedagogic) harul se retrage, omul rămâne fără mângâiere și tânjește după Dumnezeu. Acum însă nu mai crede din auzite, ci din experiența Luminii. Acum cunoaște deja pe Dumnezeu dar Acesta S-a retras, S-a ascuns parcă, și sufletul se simte nenorocit și părăsit. În această experiență cu totul aparte se dau lupte grele, luptele celor mari în iubire și bărbăție, rugăciunea devine o experiență eroică, ascetul e la limita încordărilor și adesea se prăbușește. În acest moment, când sufletul pare cu totul prăbușit, când chinul părăsirii (sau, cel puțin, așa simte omul) de Dumnezeu a atins intensitatea culminantă, când conștientizarea nimicniciei proprii este deplină și omul pare a fi cufundat în întunericul cel mai deplin - Harul se reîntoarce și mângâie pe nevoitor, dîndu-i noi nădejdi, o nouă garanție a Iubirii și alte experiențe ale cunoașterii lui Dumnezeu. Într-un astfel de context a primit Sfântul Siluan cuvânt dumnezeiesc "ține-ți mintea în iad și nu deznădăjdui". Această deznădejde a fost cântată de David, mai apoi de Sfântul Simeon Noul Teolog etc. Probabil că o întâlnim și în Iov. Iar mai aproape de zilele noastre au scris despre ea Sfântul Siluan, Cuviosul Sofronie Saharov etc. Ferice de cei care ajung să o trăiască și să o depășească prin harul lui Dumnezeu. Last edited by Ioan_Cezar; 30.08.2014 at 01:58:44. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In cu totul alta ordine de idei: ce legatura e intre toate acestea si...regulamentul de functionare al forumului ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
|||
|
|||
![]()
A părăsi e totuna cu a tăcea?...
Când stai îmbrățișat cu persoana iubită și nu vorbești nimic înseamnă că... ai părăsit-o? Eu cred că dimpotrivă - în anumite situații, tăcînd ești mai aproape ca oricînd... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Ca o altă maică, Harul îl ține pe nevoitor ca pe un prunc și îl exersează. Când maica noastră, Harul, vine, el saltă și se bucură. Iar atunci când se retrage, acesta, necunoscînd înțelepciunea lui Dumnezeu plânge și se tânguiește și începe să-l caute. Și cel care nu are experiență în această privință crede că Harul l-a părăsit pentru totdeauna." * "... nu este ascultat, ci din nou dumnezeiasca mângâiere, după ce îl îndulcește cu miere, se retrage și vine absintul." * "Fiindcă este absolut necesar ca Harul lui Dumnezeu, după ce nevoitorul începător îl gustă bine la început, să se retragă pentru a-l căli și a-l face un luptător încercat al lui Hristos. Fără aceste ispite nimeni nu a ajuns la desăvârșire. În acest stadiu, când Harul lui Dumnezeu se retrage, mulți au căzut în înșelare. Iar aceasta se întâmplă pentru a ne face luptători încercați în război, iar nu să rămânem mereu prunci. Domnul vrea să devenim bărbați vrednici și luptători curajoși, în stare a păzi bogăția Lui. Pentru aceasta ne lasă să fim ispitiți." * Pe de altă parte, "... cînd vine Harul lui Dumnezeu, atunci rugăciunea se rostește de la sine". (pag. 273) "Datorită învățăturii și supravegherii aspre a Starețului petreceam o viață cu multă trezvie, avînd ca scop dobândirea și păstrarea Harului dumnezeiesc." (pag. 277) Last edited by Ioan_Cezar; 30.08.2014 at 05:28:11. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Imi pare evident ca citatele de mai sus se refera la haruri lucratoare si nu la harul sfintitor. Sau, in terminologie scolastica, la gratiile actuale si nu la gratia habituala. Numai gratiile actuale se pot retrage, adica sa nu mai fie date, ocazional, pentru mai multa intarire (ca sa vada Dumnezeu cum omul lopateaza singur contra curentului). Gratia habituala nu se retrage, ca de aia e habituala. Se poate pierde prin pacat, asta e altceva.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In adancul intelepciunii si prestiintei Sale, Dumnezeu ne da fiecaruia, ceea ce ne trebuie pentru a ne schimba noi insine (gandurile, sentimentele, dorintele, sistemul de valori etc.), atat cat putem duce. Atat a considerat pentru parintii tai, atat pentru tine, atat pentru mine, fiecare trebuind sa lucreze cu ce are pentru mantuirea sa, pentru a-si depasi problemele de natura duhovniceasca. O situatie economica si sociala mai modesta este o ocazie foarte buna pentru a nu ne ingamfa, pentru o munca prestata cu seriozitate, pentru a nu ne considera inaintea altora, pentru a nu ne compara cu altii, stiut fiind ca orice comparatie duce la judecarea aproapelui si poate chiar osandirea lui (ex:"asa ii trebuie pentru ca..."). Si nu am prins decat o parte din avantajele duhovnicesti ale unei situatii modeste, ca sa nu mai spun de sentimentul de dependenta de Dumnezeu mult mai strans, pe care il da o astfel de stare, pentru ca asa te determina sa Ii ceri fiecare bucata de paiine de care ai nevoie si deci o relatie mult mai stansa cu El. Daca in loc de aceasta, noi incercam prin forte proprii sa razbatem din orice situatie, nu avem nici o sansa de reusita si ne pierdem speranta in fortele noastre si in ajutorul Lui. Daca inainte de a ne apuca sa rezolvam o problema lumeasca (din cele necesare), cerem cu modestie si cu credinta ajutorul Sau, credincios este Domnul si nu ne abandoneaza in nevoile noastre. Atunci sa nu uitam sa-I multumim si sa trecem la alta problema tinand cont de sfatul, de citez din memorie;"Cautati m a i i n t a i imparatia Lui Dumnezeu si dreptatea Lui si celelalte se vor adauga voua". Iar daca citim vietile sfintilor, vom vedea ca ei au fost foarte putin preocupati de cele necesare traiului si se hraneau cu foarte putina paiine uscata, (cand o aveau) si mai mult cu rugaciunea si Santa Impartasanie. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
"Vietile Sfintilor" este ceva de nivel specific pentru oamenii foarte simpli; fiind literatura hagiografica, este plina de inflorituri relatate intr-un limbaj arhaic si sententios, plin de subiectivism militant.
|
|