Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.03.2013, 23:45:30
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

este deosebit de important sa intelegem toate acestea, noi mirenii. de foarte mult timp ma gandesc la nevointa mireanului si cum trebuie ea facuta. Si de asemenea ma gandesc la inima mireanului si cum trebuie ea transformata in manastire, cum trebuie ea sa ajunga atat de puternica incat sa nu mai fie atinsa de laude sau ocari. Cum poate inima noastra cea mireneasca sa nu mai reactioneze la slava lumii si la mandria de sine.
Cu adevarat ca tinta este tocmai asta. a putea sta ca stanca in fata laudei si a ingenunchia mandria.

Toate celelalte, milostenia, faptele de iubire pot fi doar mijloacele dobandirii Duhului dupa cum spunea si Sf. Serafim de Sarov.
Si cred ca este de asemenea un lucru extraordinar de greu ca noi mirenii sa ne vindecam de slava si mandrie. insa este posibil, daca vesnic avem in minte pe Domnul si daca mereu stam de vorba cu El. dar si asa este cadere. ca uneori uitam de Domnul si uitam sa il intrebam cum sa facem, increzandu-ne in noi insine.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #2  
Vechi 22.03.2013, 23:50:55
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
este deosebit de important sa intelegem toate acestea, noi mirenii. de foarte mult timp ma gandesc la nevointa mireanului si cum trebuie ea facuta. Si de asemenea ma gandesc la inima mireanului si cum trebuie ea transformata in manastire, cum trebuie ea sa ajunga atat de puternica incat sa nu mai fie atinsa de laude sau ocari. Cum poate inima noastra cea mireneasca sa nu mai reactioneze la slava lumii si la mandria de sine.
Cu adevarat ca tinta este tocmai asta. a putea sta ca stanca in fata laudei si a ingenunchia mandria.

Toate celelalte, milostenia, faptele de iubire pot fi doar mijloacele dobandirii Duhului dupa cum spunea si Sf. Serafim de Sarov.
Si cred ca este de asemenea un lucru extraordinar de greu ca noi mirenii sa ne vindecam de slava si mandrie. insa este posibil, daca vesnic avem in minte pe Domnul si daca mereu stam de vorba cu El. dar si asa este cadere. ca uneori uitam de Domnul si uitam sa il intrebam cum sa facem, increzandu-ne in noi insine.
Dobrin, de ce insisti sa fii off topic?? Daca n-ai nimic de zis despre noul Papa mai bine te abtii sa mai postezi pe acest topic. E chestie de bun simt. Asta nu se invata la manastire ?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.03.2013, 23:56:31
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Dobrin, de ce insisti sa fii off topic?? Daca n-ai nimic de zis despre noul Papa mai bine te abtii sa mai postezi pe acest topic. E chestie de bun simt. Asta nu se invata la manastire ?
Nu stiu draga mea, ca eu nu sunt la manastire.
Acum daca ne vrem iubitori de aproapele il acceptam asa cum e. daca nu, nu. il punem la punct cu un sut in fund. Nu-i bai. important este ca din tot ceea ce traim sa stim sa luam doar ce este bun.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #4  
Vechi 22.03.2013, 23:57:27
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Ah. Am uitat. Mirela poti sa imi spui Mihaela. Sau nu poti?
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.03.2013, 00:08:15
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Papa Francisc vrea să "intensifice dialogul cu islamul" și persoanele care nu cred și să "construiască punți cu Dumnezeu și între oameni”, transmite AFP.

Primul papă latino-american a subinlit însemnănatea cuvântului „pontif” și a misiunii sale ca și conducător al Bisericii Catolice.

"Este importantă intesificarea dialogului între diferite religii (și) mă gândesc mai ales la dialogul cu islamul", dar și la "intensificarea întâlnirii cu cei care nu cred", a declarat Papa Francisc.

Afirmația a fost făcută în cadrul primului discurs pe care îl susține în fața reprezentanților a aproximativ 180 de țări acreditate la Sfântul Scaun.
http://www.b1.ro/stiri/externe/papa-...red-52498.html

Dialogul cu ateii il inteleg, dar la ce se refera acest dialog cu islamul?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.03.2013, 00:20:15
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cand citesti tot ce se scrie, daca mai ai o fărâmă de suflet, sau de inimă sau de ceva-altceva care sa te faca mai simtitor, mai sensibil, mai omenos, mai uman…. Te intrebi: cat de crestini mai sunt crestinii?? Dar si un om care are macar cateva principii de viata este putin mai: corect, intelegator, conciliant si mai putin hotarat sa arunce cu pietre.

Am gasit intr-un mesaj al unei doamne/domn care scrie pe forum, urmatoarele:
<<Marea plată a creștinului este de a plăcea lui Hristos și cea mai mare recompensă este să sufere pentru El, chiar și fără plată." (Sf. Ioan Hrisostom)>>

<<...nici scăparea de iad, nici bucuria cerescului lăcaș, nimic nu poate copleși bucuria care le depășește pe toate: să fim, totodată, iubitorii și iubiții lui Hristos!>> (Sf. Ioan Hrisostom

Si tot citind ce s-a scris pe acest topic, cu dusmanie, vrajmasie, tendentios si cu ceva adevar si de ce nu, putina intelegere crestina, m-am gandit cum ati aplica dvs. cele spuse/ scrise de Sfantul Ioan Gura de Aur?
[Nu mă intreb si pe mine deocamdata pentru ca inca nu ma simt capabila sa spun, clar si din adâncul fiintei mele(sau sufletului meu), DA, asa cred si eu cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur.]

<<Marea plată a creștinului este de a plăcea lui Hristos și cea mai mare recompensă este să sufere pentru El, chiar și fără plată." (Sf. Ioan Hrisostom)>>

1. Daca sunteti crestini, cum reusiti sa va faceti placuti Mantuitorului Iisus Hristos? Practic, fara vorbe mari. Fara referiri la Sfintele Sinoade, Dogmatica, Diferente dintre... Asemanari intre.... Schisme, stilisti, eretici, erezii, anateme, blesteme...
2. Cum suferiti pentru Mantuitorul Iisus Hristos? Ce suferiti pentru Mantuitorul Hristos?
3. Ce inseamna sa suferi pentru Mantuitorul Iisus Hristos? Ce inseamna sa suferi pentru Mantuitorul Iisus Hristos “fara plata”?

<<...nici scăparea de iad, nici bucuria cerescului lăcaș, nimic nu poate copleși bucuria care le depășește pe toate: să fim, totodată, iubitorii și iubiții lui Hristos!>> (Sf. Ioan Hrisostom)


1. Cum este crestinul „iubitor de Hristos”? Ce facel EL – crestinul – ca sa fie numit „iubitor de Hristos”? Dar ca sa fie iubit de Hristos?
2. Sa nu fie interesat crestinul de scaparea de Iad sau de bucuria „cerescului lacas”?


Sunt foarte frumoase vorbele Sfantului Ioan Gura de Aur! Dar in viata noastra, a crestinilor(ortodocsi) au ele vreun efect? Ne schimba in bine? Le indeplinim?

Nu e un test; si cu siguranta n-as avea indrazneala sa va rog sa raspundeti pe un forum, fie el si crestin-ortodox, la asemenea intrebari profund intime; care tin de sufletul nostru crestin(ortodox, catolic etc.)

Dar fiind in Postul Mare, poate reusim in dialogul nostru cu Dumnezeu sa-I spunem/sa ne spunem, sa ne intrebam/sa-L intrebam:

Doamne, cum se poate sa fiu asa cum vrei Tu?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.03.2013, 00:26:13
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

A fost ales noul papă.
Si am vazut multime de oameni; oameni care se rugau, care se bucurau.
Cine ne da noua dreptul sa le stricam/sa le analizam/sa le disecam/sa le criticam bucuria?

Oare, in ograda noastra, a crestinilor celor buni(ortodocsi) totul merge ca pe roate?

Oare, daca doamnele si domnii care fac coversatie pe forum si care privesc de sus la tot ce miscă altfel decat in conformitate cu dogmele/ traditia/ sinoadele etc. (ortodoxe) ce ar fi facut daca s-ar fi nascut in Italia, sau Spania, sau Argentina (ca e la moda acum)?

Daca omul s-a nascut catolic (sau baptist, sau adventist sau musulman, sau hindus etc.) de ce ar da navala sa se faca ortodox? Ne comportam noi mai crestineste decat catolicii sau alti crestini sau suntem noi mai buni si mai iubitori de Dumnezeu decat cei de alte religii/credinte? Daca DA, cum se manifesta aceasta bunatate?

Eu vad in tara noastra (ortodoxa 80 si mult%): crime, avorturi, ura, dusmanie, incest, violuri, hotie, prostitutie, extremism, nationalism, intoleranta, saracie/bogatie, oameni fara adapost, case vandute la licitatie, copii abandonati, batrani abandonati, femei abuzate, copii abuzati....


Exista si frumusete si intelegere si omenie si bunatate...dar nu reusesc sa le umbreasca pe cele rele care sunt mai multe si mai adanc inradacinate.

Oare, duminica la predica de dupa Sfanta Liturghie, preotul slujitor nu v-a spus niciodata ca fiecare dintre noi are datoria de a liturghisi? Cum sa sa le spunem noi altora ce e bine si ce e rau, cand noi insine nu stim pe ce lume traim? Sau... nu traim dupa principiile crestine.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 23.03.2013, 01:09:57
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul

Si tot citind ce s-a scris pe acest topic, cu dusmanie, vrajmasie, tendentios si cu ceva adevar si de ce nu, putina intelegere crestina, m-am gandit cum ati aplica dvs. cele spuse/ scrise de Sfantul Ioan Gura de Aur?
[Nu mă intreb si pe mine deocamdata pentru ca inca nu ma simt capabila sa spun, clar si din adâncul fiintei mele(sau sufletului meu), DA, asa cred si eu cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur.]

<<Marea plată a creștinului este de a plăcea lui Hristos și cea mai mare recompensă este să sufere pentru El, chiar și fără plată." (Sf. Ioan Hrisostom)>>

1. Daca sunteti crestini, cum reusiti sa va faceti placuti Mantuitorului Iisus Hristos? Practic, fara vorbe mari. Fara referiri la Sfintele Sinoade, Dogmatica, Diferente dintre... Asemanari intre.... Schisme, stilisti, eretici, erezii, anateme, blesteme...
2. Cum suferiti pentru Mantuitorul Iisus Hristos? Ce suferiti pentru Mantuitorul Hristos?
3. Ce inseamna sa suferi pentru Mantuitorul Iisus Hristos? Ce inseamna sa suferi pentru Mantuitorul Iisus Hristos “fara plata”?

<<...nici scăparea de iad, nici bucuria cerescului lăcaș, nimic nu poate copleși bucuria care le depășește pe toate: să fim, totodată, iubitorii și iubiții lui Hristos!>> (Sf. Ioan Hrisostom)


1. Cum este crestinul „iubitor de Hristos”? Ce facel EL – crestinul – ca sa fie numit „iubitor de Hristos”? Dar ca sa fie iubit de Hristos?
2. Sa nu fie interesat crestinul de scaparea de Iad sau de bucuria „cerescului lacas”?


Sunt foarte frumoase vorbele Sfantului Ioan Gura de Aur! Dar in viata noastra, a crestinilor(ortodocsi) au ele vreun efect? Ne schimba in bine? Le indeplinim?

Nu e un test; si cu siguranta n-as avea indrazneala sa va rog sa raspundeti pe un forum, fie el si crestin-ortodox, la asemenea intrebari profund intime; care tin de sufletul nostru crestin(ortodox, catolic etc.)

Dar fiind in Postul Mare, poate reusim in dialogul nostru cu Dumnezeu sa-I spunem/sa ne spunem, sa ne intrebam/sa-L intrebam:

Doamne, cum se poate sa fiu asa cum vrei Tu?
Vezi tu eu inteleg asa: in primul rand si cel mai de capatai lucru este sa nu isi lepede credinta ortodoxa pentru nici o plata. Indiferent care ar fi ea. Apoi atat de mult sa iubeasca pe Hristos incat nici o alta iubire sa nu o intreaca. Dupa aceea, vine iubirea de seaman, cu toate ale sale. insa cand seamanul doreste sa fie el pus in locul lui Hristos, asta nu, ca nu vreau sa fiu idolatra.
deci iarta-ma seamanule al meu ca nu te pot iubi mai mult decat pe Hristos.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #9  
Vechi 23.03.2013, 10:28:39
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
Cand citesti tot ce se scrie, daca mai ai o fărâmă de suflet, sau de inimă sau de ceva-altceva care sa te faca mai simtitor, mai sensibil, mai omenos, mai uman…. Te intrebi: cat de crestini mai sunt crestinii?? (...)
Ce e, "Nastya", nu ai liniște dacă nu vii să îți răspândești duhul propagandei ecumeniste? În afară de reclamații fără obiect, ai cumva de făcut reclamații la obiect, pornind de la ceva spus și argumentând împotrivă, în spiritul tău larg creștin, sau nu poți decât să te rezumi la a blama o stafie care cică ar umbla pe undeva pe forum? Ai ceva de spus la modul concret sau folosești numai tactica atacului "prin învăluire"?

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
A fost ales noul papă.
Si am vazut multime de oameni; oameni care se rugau, care se bucurau.
Cine ne da noua dreptul sa le stricam/sa le analizam/sa le disecam/sa le criticam bucuria?
Eu am văzut altceva la un moment dat. Era o galerie de suporteri fanatici în piațeta vaticană care scanda, mânuia steaguri, o atmosferă ca la un bâlci, ca la un circ, ca la un meci de fotbal, numai că nu s-au apucat să aprindă torțe și fumigene. Pentru mine aia nu este bucurie creștină, ci bucurie și manifestare pur lumească care se încearcă a fi pusă pe seama creștinismului. De aceea am și spus la un moment dat că acolo este un fals creștinism în toată regula apostată. Și îmi mențin poziția, sunt ferm convins că așa stau lucrurile. Când i-am văzut pe "catolici" la o slujbă papală, la tv, cum stăteau în biserica vaticană pe scaune, întinși chiar așa într-o rână, dați pe spate, stând șezând picior peste picior, numai în costume etc, și ținând cărțuliile alea în mâini, mi-am dat seama, încă o dată, de falsitatea așa zisului "creștinism" "catolic"; de aceea și din multe alte motive vorbesc despre "creștinismul" mincinos, fals al "catolicilor".

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
Oare, in ograda noastra, a crestinilor celor buni(ortodocsi) totul merge ca pe roate?

Oare, daca doamnele si domnii care fac coversatie pe forum si care privesc de sus la tot ce miscă altfel decat in conformitate cu dogmele/ traditia/ sinoadele etc. (ortodoxe) ce ar fi facut daca s-ar fi nascut in Italia, sau Spania, sau Argentina (ca e la moda acum)?
Cred că încă nu ai luat contact la felul în care ne privesc de sus, de chiar foarte și mult mai sus, pe noi, ortodocșii, așa zișii catolici, atât la nivel de suprastructură, cât și la nivelul adepților de mai jos. Pe de altă parte, nu cred că sunt ortodocșii vinovați că alții au ales să se separe de Biserică și să ia alte drumuri; nici "catolicii", cât s-au împotrivit, nu au mai putut să se pună împotriva furtunii protestante, pseudo-reformatoare. Dacă alții s-au născut în alte tradiții, este problema nu a ortodocșilor ci a strămoșilor acelora care au făcut anumite alegeri la anumite momente în istorie, pentru că așa au socotit ei că dețin interpretarea cea autentică a Scripturilor și adevărul divin, altfel spus pentru că au ieșit din ascultarea Sfintei Biserici.

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
Daca omul s-a nascut catolic (sau baptist, sau adventist sau musulman, sau hindus etc.) de ce ar da navala sa se faca ortodox? Ne comportam noi mai crestineste decat catolicii sau alti crestini sau suntem noi mai buni si mai iubitori de Dumnezeu decat cei de alte religii/credinte? Daca DA, cum se manifesta aceasta bunatate?

Eu vad in tara noastra (ortodoxa 80 si mult%): crime, avorturi, ura, dusmanie, incest, violuri, hotie, prostitutie, extremism, nationalism, intoleranta, saracie/bogatie, oameni fara adapost, case vandute la licitatie, copii abandonati, batrani abandonati, femei abuzate, copii abuzati....

(...)
Ceea ce dumneata reclami că vezi la noi în țară nu se datorează Ortodoxiei sau Bisericii Ortodoxe. În general, în cea mai mare parte, acele nelegiuiri pe care le reclami nu sunt săvârșite de creștini ortodocși, ci fie de falși ortodocși, fie de păgâni, atei apostați sau de eretici, sau chiar direct de sataniști, sau închinători în diverse feluri ai zeului veacului acestuia rău. Evident că este tristă slaba implicare pastorală, propovăduitoare, misionară față de toate componentele societății, dar asta nu este cu adevărat problema Bisericii Ortodoxe ca Trup Mistic al lui Hristos, ci al unor oameni care ocupă diverse poziții vremelnic prin Biserică. Pe de altă parte, există mulți alți factori generatori, cauzatori de probleme și fărădelegi, în afară de misionarismul slab al ortodocșilor, iar rezolvarea multor probleme stă în datoria și a altor instituții din societate. Deasemenea trebuie să ținem cont și de faptul că Rumânia nu este condusă pe principii creștine, sănătoase, ci este condusă de multă vreme deja încoace pe principii anti-creștine, iar Biserica Ortodoxă poate ar face ceva mai mult dacă ar avea cu adevărat sprijin larg popular, dar atâta timp cât creștinismul, ca peste tot, este floare rară reprezentată de cei care merg pe calea cea strâmtă, și atâta timp cât o regularizare a vieții în duh creștin ar presupune scoaterea (excomunicarea sau separarea) multora din biserică, nu văd Biserica Ortodoxă, ca instituție, să facă mult mai mult, datorită a tot felul de slăbiciuni în credință, și datorită, și trebuie să recunoaștem și să ținem cont de acest factor, concurenței mai mult sau mai puțin neloiale pe care alte culte o fac Bisericii Ortodoxe, concurență care de foarte multe ori se slujește de mijloace necinstite pretinzând atingerea unor scopuri cinstite (se știe principiul heterodcșilor: "scopul scuză mijloacele"); asta nu scuză însă, în mod evident, lipsa de credință adevărată, statornică, puternică a ortodocșilor, lipsă de credință, lipsă de cunoaștere, lipsă de viețuire creștinească autentică, lipsă care explică și misionarismul slab în general al ortodocșilor.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 23.03.2013, 13:41:20
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
<<Marea plată a creștinului este de a plăcea lui Hristos și cea mai mare recompensă este să sufere pentru El, chiar și fără plată." (Sf. Ioan Hrisostom)>>
<<...nici scăparea de iad, nici bucuria cerescului lăcaș, nimic nu poate copleși bucuria care le depășește pe toate: să fim, totodată, iubitorii și iubiții lui Hristos!>> (Sf. Ioan Hrisostom)
3. Ce inseamna sa suferi pentru Mantuitorul Iisus Hristos? Ce inseamna sa suferi pentru Mantuitorul Iisus Hristos “fara plata”?
Stim din vietile sfintilor cum au suferit martirii pentru Hristos, s-au jertfit pentru credinta, pentru dreapta credinta.
Sfantul Siluan Athonitul spune: "Conștiința dogmatică este cunoașterea duhovnicească provenită din experierea profund trăită a dumnezeiescului har. Aceasta există doar atunci când locuiește activ în noi Dumnezeu (vezi Arhimandritul Sofronie Saharov, Cuviosul Siluan Athonitul, Essex, 2005, p. 239-240). Prin urmare, există o legătură organică și o unitate indestructibilă a conștiinței dogmatice și a vieții duhovnicești (ibidem, p. 179)."
Discursul tinut de prof. Dimitrie Tselenghidis la Facultatea Teologica din Constanta: http://seminariasi.ro/teologice/impo...cu-eterodocsii
"Dogmele drepte cuvântate despre Dumnezeu sfințesc sufletul (P.G., 59, col. 443), adică au un caracter sfințitor, potrivit Sfântului Ioan Gură de Aur, iar Sfântul Maxim Mărturisitorul remarcă că orice om se sfințește prin mărturisirea exactă a credinței (Sfântului Maxim Mărturisitorul, în P.G., 90, col. 165A)."
" Dacă cineva are vreo dogmă schimbată, și înger de ar fi, să nu îl crezi[ii], ne sfătuiește Sfântul Ioan Gură-de-Aur. Cu alte cuvinte, nici de-un înger al lui Dumnezeu nu se cuvine să asculte cineva, dacă acesta propovăduiește o credință deformată. Dimpotrivă, credinciosul e dator să asculte cuvintele celui ce îi învață pe alții adevărul, chiar și când se întâmplă ca acesta să nu aibă o viață conformă cu cuvintele lui. Dacă învață drept, remarcă același Sfânt Părinte, nu lua aminte la viața lui, ci la cuvintele lui.[iii]"

"Din cele de mai sus, este evident faptul că dogmele credinței sunt legate în mod nedespărțit de mântuirea omului, de vreme ce neacceptarea dogmelor înseamnă scoaterea în afara Bisericii – ce are drept urmare lipsirea de mântuirea în Hristos."
"Însă o premiză fundamentală pentru a se ridica cineva la înălțimea dogmelor credinței este harul Sfântului Duh[vii]. Viața necurată întunecă puterea de înțelegere a minții și împiedică, astfel, apropierea de conținutul înalt al dogmelor[viii]. Dogmele adevărate ale credinței constituie temelia sigură al evlaviei [ix]."
"Credința adevărată nu e de nici un folos atunci când viața omului e imorală: căci de nici un folos spre mântuire nu ne sunt dogmele sănătoase, dacă viața noastră este stricată[xii]."
" Însă, în acest caz, se cuvine ca dialogul cu eterodocșii să capete un caracter de îndrumare – de sfătuire, într-un mod compătimitor, mângâietor, încurajator și smerit, fără fanatism și intoleranță religioasă – trebuie, adică, să aibă loc cu dragoste, pentru întoarcerea la adevărul bisericesc trăit în Duhul Sfânt și la credința Sfinților Părinți ai Bisericii."
"Atât dragostea, cât și credința reprezintă roade ale Sfântului Duh (Galateni 5:22), adică energii necreate ale Dumnezeului Treimic. Iubirea nu poate nicicum să fie despărțită de adevăr și de dogmele credinței. De altfel, iubirea se naște din cei sinceri în credință (Sfântul Ioan Gură de Aur, în P.G., 62, col. 509)."

Parintele Paisie Aghioratul: "Ceea ce se impune fiecărui ortodox este să provoace eterodocșilor neliniștea cea bună, adică aceștia să înțeleagă că se află în rătăcire, pentru a nu se odihni în chip mincinos cu gândirea lor și să fie astfel lipsiți și în această viață de bogatele daruri ale Ortodoxiei, iar în cealaltă viață de mai multele binecuvântări veșnice ale lui Dumnezeu (Bătrânul Paisie Aghioritul, Cuvinte. Cu durere și dragoste pentru omul contemporan,volumul I, Mănăstirea Sfântului Evanghelist Ioan Teologul, Souroti-Thesalonic, 1998, p. 348-349)."

Last edited by catalin2; 23.03.2013 at 13:59:28.
Reply With Quote
Răspunde