![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Am avut si eu, la fel ca altii, ceva dispute aici pe forum cu unii neoprotestanti ce contesta numirea de Theotokos=Nascatoare de Dumnezeu a Fecioarei Maria. Le spuneam atunci ca e esential sa faca distinctia intre 2 termeni esentiali ai discutiei: fire si ipostas (persoana). Cand e vorba de Maica Domnului-Nascatoare de Dumnezeu, toti contestatarii neoprotestanti fac aceasta confuzie nepermisa intre termenul fire si termenul ipostas (persoana). Pt. economie de timp, redau mai jos una din postarile in care incercam ( atat cat imperfect imi sta in putinta) sa le spun unor neoprotestanti ce intelege un ortodox prin termenul “Nascatoare de Dumnezeu”. Atentie deci la distinctia dintre fire si ipostas (persoana)! Maica Domnului nu a nascut firea dumnezeiasca, ci a nascut o persoana (adica un ipostas din cele 3 ipostasuri ale Sf. Treimi), o persoana care avea deja din vesnicie firea dumnezeiasca. Există firea dumnezeiasca existentă de la sine si prin sine. Aceasta fire divina o au din vesnicie doar 3 ipostasuri (persoane): Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Si există firea umana care e comuna miliardelor si miliardelor de persoane (ipostasuri) care au existat, exista si vor exista. Niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi. Una din Persoanele divine ale Sf. Treimi s-a lasat pe Sine nascuta si ca om. Acea Persoana (ipostas) a Sf. Treimi exista din vesnicie avand doar fire dumnezeiasca insa prin nastere dintr-o faptura umana, si-a mai luat o fire. Pentru ca Intruparea sa fie cu adevarat autentica, Unul din Treime nu si-ar fi putut lua aceasta fire umana decat in acelasi mod in care orice persoana umana isi ia firea umana: adica prin nastere dintr-o mama umana. De aceea, afirmam ca Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, adica e persoana umana de la care si-a luat firea umana pe care n-o avea din vesnicie. Din vesnicie, persoana a doua a Sf. Treimi avea doar firea divina, insa nu avea si fire umana cu o constitutie de om. La momentul intruparii, firea Lui omeneasca a inceput sa existe concret in Persoana preexistenta din vesnicie. Noi, ortodocsii, nu sustinem nicidecum ineptia ca A Doua Persoana ar fi inceput sa existe doar din momentul zamislirii Lui ca om. Cel ce S-a lasat nascut din Fecioara Maria, preexista din vesnicie, dar nu avea si fire umana. De la Maica Domnului a luat-o. Maica Domnului L-a nascut pe unul din Treime, nu in sensul ca Ea ar fi cauzat existenta Lui dumnezeiasca, ci doar e „cauzatoarea” existentei Lui umane (desigur in colaborare cu Duhul Sfant). Noi nu sustinem nici o invatatura in contrasens cu adevarul ca Dumnezeu exista de la sine si prin sine. Firea Lui dumnezeiasca nu e cauzata de nimeni si nimic, in schimb firea Lui umana e cauzata, e datorata, e data, e primita de la mama Lui prin nastere, intrucat El nu o avea. Ca sa aiba si Dumnezeu aceasta fire umana, la un moment dat al istoriei, S-a lasat nascut asa cum se nasc cei care au firea umana. Maica Domnului I-a dat uneia din Cele Trei Persoane o natura/fire/ esenta pe care El nu o avea. Iar aceasta fire umana pe care nu o avea si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci. Repet, niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi. Cand mama ta te-a nascut pe tine, ea nu a nascut firea umana, ci doar o persoana purtatoare a firii umane. Tu ai inceput sa existi doar din acel moment. Cand Maica Domnului L-a nascut pe Unul din Treime, Ea nu a nascut firea lui divina sau pe cea umana, ci a nascut o Persoana care avea deja o fire iar prin nastere din ea si-a mai luat una. Nu in momentul nasterii din Fecioara incepe sa existe A doua persoana a Sf. Treimi, ci El e din veci. Insa odata cu zamislirea incepe sa existe concret si ca om, trecand prin toate etapele dezvoltarii intrauterine, la fel ca orice faptura umana. Din acel moment, unul din Treime nu mai are doar o singura fire (pe cea divina), ci lasandu-Se zamislit si nascut de o mama, asa cum se naste orice om, a mai dobandit o fire (pe cea umana). O singura persoana (ipostas) cu doua firi. Persoana care S-a nascut din fecioara Maria este una si aceeasi cu Persoana Logosului care exista din vesnicie, doar ca odata cu intruparea, aceasta Persoana apartinand deja firii divine, se face posesoare si a firii omenesti. Aceasta Unica Persoana apartine si firii divine (alaturi de celelalte doua, Tatal si DUhul Sfant) dar apartine si firii umane alaturi de cele cateva miliarde de persoane care au fire umana. A nega ca Fecioara Maria este Nascatoarea care i-a dat lui Dumnezeu constitutie umana, inseamna a nu recunoaste ca Una din cele trei persoane ale Sf. Treimi S-a lasat nascuta ca om de catre o fiinta umana. Lui Dumnezeu-Treime nu i-a creat/nascut/ nimeni firea divina, in schimb una din Cele Trei Persoane ale Treimii a fost nascuta asa cum se nasc toate persoanele care au fire umana, adica dintr-o mama umana. Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, nu in sensul ca Ea ar L-ar fi adus pe Dumnezeu la existenta, asa cum gresit presupun neoprotestantii, ci in sensul ca Ea L-a nascut pe Dumnezeu ca om. Pt. ca Dumnezeu sa se faca om, trebuia sa se lase nascut, zamislit, conceput, cauzat asa cum se nasc, concep, zamislesc cei care au fire umana. Adica dintr-o mama umana. In acest caz cu totul special, ortodoxia nuanteaza: Hristos e o singura persoana care are doua firi. Firea dumnezeiasca o are din vesnicie, fara de inceput, de la Tatal care L-a nascut, mai inainte de toti vecii. Iar firea umana o are doar din momentul in care si-a luat-o de la cea pe care si-a ales-o sa-i fie mama umana. In Hristos se poate vorbi de doua nasteri: una din vesnicie mai inainte de toti vecii, din Tata dumnezeiesc, fara de mama iar alta, ca om, cand S-a nascut din mama fara tata (uman). De la Tatal isi are firea dumnezeiasca iar de la Fecioara Maria isi are firea umana. Last edited by delia31; 12.03.2013 at 10:10:20. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Ce nu inteleg eu este asta:
In Sfanta Scriptura, Dumnezeu ne spune ca Fecioara Maria a fost si este cea mai binecuvantata dintre femeile care s-au nascut si se vor naste. Totusi, nu am vazut nici macar un vers in Biblie in care sa reiasa ca Fecioara Maria mijloceste pentru noi in fata lui Dumnezeu. Nu vreau sa trezesc animozitati, nu sariti pe mine frati crestini, o respect pe Fecioara Maria, eu ridic o intrebare, o nedumerire, eu am vazut in Biblie ca Iisus este singurul mijlocitor intre om si Dumenzeu Tatal. Cu se face astfel ce putem avea, pe langa Iisus, "mai multi" mijlocitori" ? |
|
#3
|
|||
|
|||
|
„N-aveți alt mijlocitor la Tatăl în afară de Mine” înseamnă că El este singurul mijlocitor între om și Dumnezeu, fiind în același timp și om, și Dumnezeu, Singurul care este în același timp și una și alta. Și singurul care poate mijloci împăcarea omului cu Tatăl, aceasta împlinindu-se chiar în El însuși. El este cel care îl unește pe om cu Dumnezeu, îndumnezeindu-l, ridicându-l din moarte.
Dar tot în Biblie scrie: „rugați-vă și mijlociți unii pentru alții în rugăciune” (citat aproximativ). În acest sens apelăm la sfinți să mijlocească pentru noi, la Maica Domnului în mod deosebit, știind-o cea mai apropiată de Hristos, pe care L-a născut și I-a fost mereu aproape, până la jertfa Sa, când inima i-a fost sfâșiată de durere. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Sa nu uitam ca prima minune a Domnului, preschimbarea apei in vin a fost facuta cu mijlocirea Maicii Sale. Scrie in Biblie.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Noi ortodocsii o cinstim pe Maica Domnului si o iubim pentru ca ea este Nascatoare de Dumnezeu si este vesnic rugatoare la Fiul pentru toti oamenii oropsiti, necajiti , tristi, bolnavi, suferinzi si nemangaiati. de aceea spunem ca este mijlocitoare , de altfel frumos spus mai sus de N. Priceputu.
Asta nu inseamna ca este mijlocitoare pentru noi in sensul inteles de alte culte adica de co-rascumparatoare. De aici vine nedumerirea dvs fiind bulversat probabil. Deci este mijlocitoare din prea multa iubire si mila pentru toti oamenii insa nu este co-rascumparatoare cum gresesc multi in intelegere. Singurul Rascumparator este Mantuitorul. Dar cum Fecioara Maria este mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, sigur ca rugaciunile ei, pentru noi sarmanii, sunt ascultate. Acesta este sensul adevarat al mijlocirii Maicii Domnului.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Nu, in Biblie nu spune „rugați-vă și mijlociți unii pentru alții în rugăciune” (citat aproximativ), ci doar " „rugați-vă unii pentru alții în rugăciune”.
Eu zic ca nu putem merge cu citate "aproximative" aici. Dumnezeu Tatal , in Sfanta Scriptura, ne arata clar ca numai in numele lui Iisus trebuie sa ne rugam sau direct lui Dumnezeu. Iisus Hristos este SINGURUL mijlocitor care poate sa mijloceasca intre noi si Dumnezeu Tatal. El este singurul indreptatit de Dumnezeu sa mijloceasca pentru noi.Tocmai de aceea a fost si lucrarea/jertfa de mantuire de la Cruce. Altminteri, lucrarea de pe Cruce ar fi in zadar….. Versurile din Biblie care sustin afirmatia asta sunt mai multe, insa astea sunt unele dintre cele mai importante : Noul Testament (Epistola I catre Timotei, Cap 2: versurile 5 si 6) " Exista un singur Dumnezeu si un SINGUR MIJLOCITOR intre Dumnezeu si oameni : Hristos Iisus, care s-a dat pe sine insusi ca pret de rascumparare pentru toti ". Noul Testament (Epistola catre Evrei Cap 7: versul 25): " De aceea si poate sa mantuiasca in chip desavarsit pe cei care se apropie PRIN Hristos de Dumnezeu, pentru ca traieste vesnic, ca sa MIJLOCEASCA pentru ei ". Noul Testament (Epistola catre Evrei Cap 8: versul 6): "Dar acum Hristos a primit o slujba cu atat mai inalta, cu cat legamantul al carui MIJLOCITOR este EL este mai bun ... " Noul Testament (Epistola catre Evrei, Cap 9: vers 15): “Si tocmai de aceea Hristos este mijlocitorul unui legamant nou, pentru ca, prin moartea Lui pentru rascumpararea…..” Noul Testament (Epistola catre Evrei, Cap 12: vers 24): “Iisus, mijlocitorul legamantului celui nou…” Noul Testament ( Epistola catre Romani, cap 8, vers 34): “Hristos a murit, ba mai mult, El a si inviat. Sta la dreapta lui Dumnezeu si mijloceste pentru noi” Noul Testament ( Epistola catre Efeseni, cap 2, vers 18): “…caci prin El si unii si altii avem intrare la Tatal, printr-un singur Duh” Noul Testament ( Epistola catre Evrei, cap 6, vers 20): “…unde Iisus a intrat pentru noi ca Inainte Mergator, devenind Mare Preot in veac…” Noul Testament ( Epistola catre Evrei, cap 2, vers 18): “Si prin faptul ca El insusi a fost ispitit in ceea ce a suferit, El poate sa vina in ajutorul celor care sunt ispititi”. Gresesec undeva ? Sunt alte versuri in Biblie pe care eu nu le-am zarit? |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Dobrin, poti te rog sa imi spui versurile unde spune ca Fecioara Maria este mai sus (ierarhic vorbind) decat Heruvimii ?
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Ma gandesc ca Iisus ar fi spus : "Sa ascultati de mama mea, sa va rugati ei si ea apoi se va ruga mie.." . Ar fi trebuit sa existe asa ceva , nu ?
Poate nu an vazut eu..da ca exista, imi cer scuze |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
După această minune, Icoana a fost transferată în biserica Protaton. Chiar și chilia unde a avut loc vizita Arhanghelului a primit numele „Axion estin". Piatra pe care a scris Arhanghelul ca pe hârtie s-a păstrat și a fost dusă prin hotărârea Patriarhiei de Constantinopol în palatul imperial „Sfântul Ștefan". Sfântul Cosma melodul (14 oct.) alcătuise în anul 720 rugăciunea „Ceea ce ești mai cinstită..." - , intrată rapid în cult. Arhanghelul Gavriil a fost cel prin care Dumnezeu a binevoit să o completeze, care s-a arătat în chip de călugăr ucenicului din Athos. Icoana în fața căreia s-au rugat împreună ucenicul și Arhanghelul era de tip Eleousa, care, pe parcursul rugăciunii și o vreme după aceea, a strălucit cu lumină nepământească. Gavriil Arhanghelul a fost primul care a rostit (sau a cântat) „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru", urmând abia apoi „Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul L-ai născut, pe tine cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu te mărim". Minunea nu e lucru de mirare, pentru că „se cuvenea"... o rugăciune de preacinstire a Maicii Domnului, alcătuită și de îngeri și de sfinți, pentru Împărăteasa îngerilor, cea fără de asemănare între sfinți. Cuvintele de înger s-au imprimat în inima ucenicului care le-a dorit scrise spre păstrare. Se cunoaște că în acest fel s-a arătat cine era călugărul venit în chilie, la privegherea de noapte, căci Gavriil Arhanghelul a scris cu degetul pe o țiglă (după alte surse, pe o piatră), cuvintele de completare. De-acolo, rugăciunea s-a răspândit în forma completă, în toată Ortodoxia, după îndemnul mesagerului ceresc. Mai mult, imnul „Cuvine-se cu adevărat" a fost introdus la puțin timp după minune în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după sfințirea darurilor de Pâine și Vin. Auzim acum, înaintea Mântuitorului prezent prin Sfintele Daruri, cum se aduce laudă Maicii Acestuia, Theotokos... prin guri de oameni și glasuri îngerești. Icoana din chilia ucenicului athonit a fost mutată îndată la Karyes. Și ea, pe lângă "țiglă", era o mărturie a minunii petrecute. Apoi, răspândită (mai ales în Rusia) prin multe copii, a primit numele de „Axion estin" după numele rugăciunii, fiind extrem de îndrăgită și iubită. Icoana mai este pomenită împreună cu Soborul Sfântului Arhanghel Gavriil, în ziua de 13 iulie. Inainte a respinge , te indemn sa faci un pelerinaj la Sfantul Munte. Rau nu iti va fi. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ead.php?t=8209
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Insa cum suntem datori sa ne rugam unii pentru altii cu atat mai mult bucuria rugaciunii Maicii Domnului pentru noi ca mijlocitoare milostiva.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
|