![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
De acord, nici eu. Sunt lucruri care nu trebuie explicate ci simtite...daca am "gandi" cu inima am gasi mai usor raspunsurile pe care le cautam.
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
"Numai Dumnezeu stie cate ordine ingeresti sunt. Noua ni s-au descoperit trei ordine a cate trei trepte. S-ar putea ca, asa cum vor veni la existenta pentru veci miliarde de oameni, sa existe si miliarde de ingeri, de ipostasuri constiente netrupesti, pentru a cuprinde cat mai multe din intelesurile si formele de iubire ale lui Dumnezeu cel infinit si pentru ca pe masura ce vin noi si noi oameni la existenta pentru veci, sa-i aiba in grija lor prieteneasca alti si alti ingeri apropiati spiritual de unicitatea fiecaruia. Pot fi in planul nevazut din jurul nostru minti imposibil de numarat, care sa-l inteleaga pe Dumnezeu cel mai mult, sa-l laude in comun si sa se intereseze de noi. Dumnezeu nu a adus la existenta o lume vazuta si nevazuta saraca. Precum nu putem da de marginile lumii vazute, asa nu putem da nici de marginile lumii nevazute, cu atat mai valoroase, care contribuie la imbogatirea noastra spirituala din Dumnezeu, infinitul lumii si al intelesurilor. Ele isi comunica trairea mereu sporita a lui Dumnezeu si bucuria de El - cum ne-o comunicam si noi - si care e cu atat mai bogata, cu cat suntem mai multi cei ce ne-o comunicam." Chiar dacă Dionisie nu menționează nivelul apropierii Preasfintei de Dumnezeu, el admite posibilitatea unor existențe superioare pe care noi nici nu ni le putem imagina. Nu știm nici măcar dacă sînt numai nouă ierarhii cerești sau mai multe. Diversitatea creației și a creaturilor tinde către infinit, prin bogăția harică cu origine la Duhul Sfînt. Probabil că lui Dionisie nu i s-a descoperit măreția la care Maica Domnului a fost înălțată, mai presus decît Cerurile și decît toată Creația, pentru ceea ce a acceptat să facă și pentru ce s-a săvîrșit prin intermediul ei. Eu însumi sînt uimit cum de nici în tot Patericul Egiptean, lucrare scrisă mult după zorii creștinismului, nu apare nicăieri pomenită Născătoarea de Dumnezeu ca mijlocitoare grabnică și mult folositoare între noi și Dumnezeu - Fiul ei și Fiul Tatălui ceresc.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Exista un anumit progres al cunoasterii realitatilor invizibile, progres care corespunde unei pedagogii divine intrezarite de cuvintele Domnului "si multe mai am a va spune voua (apostolilor de la Cina, n.m.), dar pe care acum nu le puteti cuprinde".
Nu numai cultul marian nu a fost astfel de la inceput. Nici cultul Crucii nu a fost. Abia dupa vreo trei sute de ani de la perioada apostolica, Dumnezeu a revelat Bisericii, pe cale supranaturala, importanta Crucii.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#6
|
|||
|
|||
|
În definitiv, nici Duhul Sfânt nu S-a coborât imediat și instantaneu după Înălțarea Domnului, ci doar la Cincizecime. Nu cum au vrut și poate cum s-au așteptat primii creștini, ci după Voia Domnului.
Nici Crezul nu a fost de la început complet, ci a cunoscut un proces de constituire în istorie, fiind elaborat prin germinația multor sinoade, în baza mărturiilor multor sfinți... A fost, apoi, nevoie ca Apostolul să își desfășoare cuvântul pentru ca teologia creștină să își ridice marile ei aripi în zborul către Veșnicie și astfel să ne poarte și pe noi către Împărăție. Dealtfel, când afirmăm că Sfânta Tradiție are și o componentă dinamică, avem în vedere și continua îmbogățire a Revelației de-a lungul istoriei omenești, prin evenimentele din Biserică, prin experiențele sfinților și ale poporului dreptmăritor. Nostalgicii trecutului, însă, cei fixați în seducția visării pe tema Bisericii Primare (pe care ne străduim cu toții să o cunoaștem la măsura frumuseții ei aparte, dealtfel), nu vor și/sau nu pot pricepe desfășurarea vădită și necontenită a vieții Bisericii. Poate pentru că ceva li se împotrivește-n propriul piept?... Poate... Domnul știe! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Dinoysie Pseudo-Areopagitul se bazează pe Tradiția Apostolică și pe Sfintele Scripturi, de aceea în primul rând nu apare cinstirea sau preacinstirea Mariei; pur și simplu aceasta nu făcea parte din credința apostolică. Chiar și Pavel spune în epistola către Galateni că Fiul S-a născut din femeie, dar nici nu se obosește să îi pomenească numele, așa de preacinstită (ca și cult mă refer, nu ca persoană, evident că au cinstit-o și au respectat-o pe Maria în timpul vieții ca pe maica Domnului, fără a îi aduce cult acesteia) era în credința apostolică. Faptul că avem de a face în mod evident cu inovații nu înseamnă în mod necesar că ar fi vorba despre vreo erezie; nu vorbeam de inovație în sens de erezie, dar este evident că nu făcea parte din credința apostolică. Nu știu când și cum a apărut acest cult nefundamentat pe credința apostolică.
Eu nu sunt deloc împotriva îmbogățirii revelației, împotriva dinamicii Tradiției, ba dimpotrivă am susținut asta chiar și folosindu-o ca argument în alte chestiuni, dar aici când vorbim despre revelație și despre descoperirea celor viitoare Hristos se referea în mod special la cunoașterea lui Dumnezeu și a realităților dumnezeiești, a planului dumnezeiesc. Cultul Crucii exista într-un anumit sens, teologia paulină este plină de Cruce în ea, sunt atâtea epistole în care se vorbește despre mântuirea prin Cruce, despre răstignirea răscumpărătoare a lui Hristos, despre cuvântul crucii care este în esență evanghelia, despre răstignirea de sine față de lume și a lumii față de sine. Last edited by Decebal; 07.06.2013 at 10:26:16. Motiv: corectură |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Last edited by celestial_pottery; 18.03.2013 at 00:35:07. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
Asa cum exista peste tot (e specific omului) exista si in ortodoxie unii care se declara ortodocsi si habar nu au invataturile Bisericii, altii care la contesta, altii care le interpreteaza gresit, unii sunt ecumenisti in sensul pozitiv, al discutiilor cu ceilalti fara ca asta sa presupuna si renuntarea la invatatura sa, ecumenisti care accepta invataturi ale altor confesiuni, extremisti si intoleranti, paranoici si adepti ai teoriilor conspitationiste... etc. Dar nu acestia definesc ortodoxia. Nu. Ortodoxia o definesc cei care cred invataturile Bisericii, isi ghideaza viata dupa ele si se straduiesc sa traiasca in conformitate cu acestea.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|