Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.03.2013, 09:24:07
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de celestial_pottery Vezi mesajul
Ca sa fie clar: fara hipercinstirea Maicii Domnului ca Preasfinta Nascatoare de Dumnezeu, crestinismul nu ar fi decit o filosofie masochist-onirista, un delir ierarhizat si amestecat cu ritualuri fanteziste, o adorare prin ingurgitare a unui semizeu fractionat, fara sanse de conexiune cu realitatea si cu atit mai putin de propovaduire.
Cinstirea sau supracinstirea Mariei poate fi privită ca o inovație ulterioară, Biserica primară necunoscând cinstirea (în sensul de cult adus) maicii Domnului. Nu există nici la apostoli, nici la mulți dintre sfinți cultul care mai târziu s-a dezvoltat pentru fecioara Maria. Și pe vremea aia creștinismul nu era deloc o filosofie ... etc. Chiar și la sfântul Dionisie Pseudo-Areopagitul, de care pomeneai cu altă ocazie, nu exista această doctrină și acest cult; în "Ierarhia cerească" a lui Dionisie Maria nu apare deasupra ierarhiei cerești, deasupra heruvimilor și serafimilor, semn că pe vremea lui și în spațiul său de creștinism nu exista învățătura pe care o pomenesc ortodocșii când cântă "Cuvine-se cu adevărat". Țin minte că la un moment dat dădusem de un site sectar, al unei secte desprinse din "catolic"-ism, pe care se spunea că maica Domnului face parte din Sfânta Treime, că e o zeiță căreia trebuie să i se aducă închinare.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 17.03.2013, 10:50:15
myself00 myself00 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 10.03.2012
Locație: Câmpulung muscel
Religia: Ortodox
Mesaje: 650
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru myself00
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Cinstirea sau supracinstirea Mariei poate fi privită ca o inovație ulterioară, Biserica primară necunoscând cinstirea (în sensul de cult adus) maicii Domnului. Nu există nici la apostoli, nici la mulți dintre sfinți cultul care mai târziu s-a dezvoltat pentru fecioara Maria. Și pe vremea aia creștinismul nu era deloc o filosofie ... etc. Chiar și la sfântul Dionisie Pseudo-Areopagitul, de care pomeneai cu altă ocazie, nu exista această doctrină și acest cult; în "Ierarhia cerească" a lui Dionisie Maria nu apare deasupra ierarhiei cerești, deasupra heruvimilor și serafimilor, semn că pe vremea lui și în spațiul său de creștinism nu exista învățătura pe care o pomenesc ortodocșii când cântă "Cuvine-se cu adevărat". Țin minte că la un moment dat dădusem de un site sectar, al unei secte desprinse din "catolic"-ism, pe care se spunea că maica Domnului face parte din Sfânta Treime, că e o zeiță căreia trebuie să i se aducă închinare.
N-am cuvinte!
Reply With Quote
  #3  
Vechi 27.03.2013, 16:24:14
Alanna Alanna is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 17.05.2011
Mesaje: 1
Implicit

Citat:
În prealabil postat de myself00 Vezi mesajul
N-am cuvinte!
De acord, nici eu. Sunt lucruri care nu trebuie explicate ci simtite...daca am "gandi" cu inima am gasi mai usor raspunsurile pe care le cautam.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.03.2013, 11:34:25
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Chiar și la sfântul Dionisie Pseudo-Areopagitul, de care pomeneai cu altă ocazie, nu exista această doctrină și acest cult; în "Ierarhia cerească" a lui Dionisie Maria nu apare deasupra ierarhiei cerești, deasupra heruvimilor și serafimilor, semn că pe vremea lui și în spațiul său de creștinism nu exista învățătura pe care o pomenesc ortodocșii când cântă "Cuvine-se cu adevărat".
Sfantul Dionisie Areopagitul - Opere complete, pagina 65:

"Numai Dumnezeu stie cate ordine ingeresti sunt. Noua ni s-au descoperit trei ordine a cate trei trepte. S-ar putea ca, asa cum vor veni la existenta pentru veci miliarde de oameni, sa existe si miliarde de ingeri, de ipostasuri constiente netrupesti, pentru a cuprinde cat mai multe din intelesurile si formele de iubire ale lui Dumnezeu cel infinit si pentru ca pe masura ce vin noi si noi oameni la existenta pentru veci, sa-i aiba in grija lor prieteneasca alti si alti ingeri apropiati spiritual de unicitatea fiecaruia. Pot fi in planul nevazut din jurul nostru minti imposibil de numarat, care sa-l inteleaga pe Dumnezeu cel mai mult, sa-l laude in comun si sa se intereseze de noi. Dumnezeu nu a adus la existenta o lume vazuta si nevazuta saraca. Precum nu putem da de marginile lumii vazute, asa nu putem da nici de marginile lumii nevazute, cu atat mai valoroase, care contribuie la imbogatirea noastra spirituala din Dumnezeu, infinitul lumii si al intelesurilor. Ele isi comunica trairea mereu sporita a lui Dumnezeu si bucuria de El - cum ne-o comunicam si noi - si care e cu atat mai bogata, cu cat suntem mai multi cei ce ne-o comunicam."

Chiar dacă Dionisie nu menționează nivelul apropierii Preasfintei de Dumnezeu, el admite posibilitatea unor existențe superioare pe care noi nici nu ni le putem imagina. Nu știm nici măcar dacă sînt numai nouă ierarhii cerești sau mai multe. Diversitatea creației și a creaturilor tinde către infinit, prin bogăția harică cu origine la Duhul Sfînt.

Probabil că lui Dionisie nu i s-a descoperit măreția la care Maica Domnului a fost înălțată, mai presus decît Cerurile și decît toată Creația, pentru ceea ce a acceptat să facă și pentru ce s-a săvîrșit prin intermediul ei.

Eu însumi sînt uimit cum de nici în tot Patericul Egiptean, lucrare scrisă mult după zorii creștinismului, nu apare nicăieri pomenită Născătoarea de Dumnezeu ca mijlocitoare grabnică și mult folositoare între noi și Dumnezeu - Fiul ei și Fiul Tatălui ceresc.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 17.03.2013, 12:06:28
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Exista un anumit progres al cunoasterii realitatilor invizibile, progres care corespunde unei pedagogii divine intrezarite de cuvintele Domnului "si multe mai am a va spune voua (apostolilor de la Cina, n.m.), dar pe care acum nu le puteti cuprinde".

Nu numai cultul marian nu a fost astfel de la inceput. Nici cultul Crucii nu a fost. Abia dupa vreo trei sute de ani de la perioada apostolica, Dumnezeu a revelat Bisericii, pe cale supranaturala, importanta Crucii.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #6  
Vechi 17.03.2013, 15:22:03
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

În definitiv, nici Duhul Sfânt nu S-a coborât imediat și instantaneu după Înălțarea Domnului, ci doar la Cincizecime. Nu cum au vrut și poate cum s-au așteptat primii creștini, ci după Voia Domnului.
Nici Crezul nu a fost de la început complet, ci a cunoscut un proces de constituire în istorie, fiind elaborat prin germinația multor sinoade, în baza mărturiilor multor sfinți...
A fost, apoi, nevoie ca Apostolul să își desfășoare cuvântul pentru ca teologia creștină să își ridice marile ei aripi în zborul către Veșnicie și astfel să ne poarte și pe noi către Împărăție.
Dealtfel, când afirmăm că Sfânta Tradiție are și o componentă dinamică, avem în vedere și continua îmbogățire a Revelației de-a lungul istoriei omenești, prin evenimentele din Biserică, prin experiențele sfinților și ale poporului dreptmăritor.

Nostalgicii trecutului, însă, cei fixați în seducția visării pe tema Bisericii Primare (pe care ne străduim cu toții să o cunoaștem la măsura frumuseții ei aparte, dealtfel), nu vor și/sau nu pot pricepe desfășurarea vădită și necontenită a vieții Bisericii. Poate pentru că ceva li se împotrivește-n propriul piept?... Poate... Domnul știe!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 17.03.2013, 16:25:48
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Dinoysie Pseudo-Areopagitul se bazează pe Tradiția Apostolică și pe Sfintele Scripturi, de aceea în primul rând nu apare cinstirea sau preacinstirea Mariei; pur și simplu aceasta nu făcea parte din credința apostolică. Chiar și Pavel spune în epistola către Galateni că Fiul S-a născut din femeie, dar nici nu se obosește să îi pomenească numele, așa de preacinstită (ca și cult mă refer, nu ca persoană, evident că au cinstit-o și au respectat-o pe Maria în timpul vieții ca pe maica Domnului, fără a îi aduce cult acesteia) era în credința apostolică. Faptul că avem de a face în mod evident cu inovații nu înseamnă în mod necesar că ar fi vorba despre vreo erezie; nu vorbeam de inovație în sens de erezie, dar este evident că nu făcea parte din credința apostolică. Nu știu când și cum a apărut acest cult nefundamentat pe credința apostolică.

Eu nu sunt deloc împotriva îmbogățirii revelației, împotriva dinamicii Tradiției, ba dimpotrivă am susținut asta chiar și folosindu-o ca argument în alte chestiuni, dar aici când vorbim despre revelație și despre descoperirea celor viitoare Hristos se referea în mod special la cunoașterea lui Dumnezeu și a realităților dumnezeiești, a planului dumnezeiesc. Cultul Crucii exista într-un anumit sens, teologia paulină este plină de Cruce în ea, sunt atâtea epistole în care se vorbește despre mântuirea prin Cruce, despre răstignirea răscumpărătoare a lui Hristos, despre cuvântul crucii care este în esență evanghelia, despre răstignirea de sine față de lume și a lumii față de sine.

Last edited by Decebal; 07.06.2013 at 10:26:16. Motiv: corectură
Reply With Quote
  #8  
Vechi 18.03.2013, 00:00:42
celestial_pottery
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Și nici măcar un cult al Crucii nu exista, cult care fie vorba între noi nu are o necesitate absolut obligatorie, te poți mântui și îți porți purta crucea urmându-L, imitându-L pe Hristos și fără ca să te închini unui lemn și fără să îi aduci ode, așa cum se face la "ortodocși" care personifică crucea în acatiste.
Aici are dreptate (ma refer la chestia cu odele). Bine, nu e vorba doar de ortodocsi (aici NU ma bag, doar un ortodox are dreptul sa criitice o practica ortodoxa). Eu ma gindesc si la altii care fac ceva de acest gen...

Last edited by celestial_pottery; 18.03.2013 at 00:35:07.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 18.03.2013, 00:50:21
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de celestial_pottery Vezi mesajul
Aici are dreptate (ma refer la chestia cu odele). Bine, nu e vorba doar de ortodocsi (aici NU ma bag, doar un ortodox are dreptul sa criitice o practica ortodoxa). Eu ma gindesc si la altii care fac ceva de acest gen...
Practici ce nu tin de invatatura Bisericii da. Aberatii si pareri personale nu. Daca cineva se declara ortodox nu inseamna ca si respecta invatatura ortodoxa.
Asa cum exista peste tot (e specific omului) exista si in ortodoxie unii care se declara ortodocsi si habar nu au invataturile Bisericii, altii care la contesta, altii care le interpreteaza gresit, unii sunt ecumenisti in sensul pozitiv, al discutiilor cu ceilalti fara ca asta sa presupuna si renuntarea la invatatura sa, ecumenisti care accepta invataturi ale altor confesiuni, extremisti si intoleranti, paranoici si adepti ai teoriilor conspitationiste... etc.
Dar nu acestia definesc ortodoxia. Nu. Ortodoxia o definesc cei care cred invataturile Bisericii, isi ghideaza viata dupa ele si se straduiesc sa traiasca in conformitate cu acestea.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 18.03.2013, 00:32:40
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Cultul Crucii exista într-un anumit sens, teologia paulină este plină de Cruce în ea, sunt atâtea epistole în care se vorbește despre mântuirea prin Cruce, despre răstignirea răscumpărătoare a lui Hristos, despre cuvântul crucii care este în esență evanghelia, despre răstignirea de sine față de lume și a lumii față de sine, dar aproape nimic nu pomenește Pavel despre vreun cult al Fecioarei. Și nici măcar un cult al Crucii nu exista, cult care fie vorba între noi nu are o necesitate absolut obligatorie, te poți mântui și îți porți purta crucea urmându-L, imitându-L pe Hristos și fără ca să te închini unui lemn și fără să îi aduci ode, așa cum se face la "ortodocși" care personifică crucea în acatiste.
Dar despre semnul Crucii, pe care noi creștinii ni-l facem, ce crezi?
Reply With Quote
Răspunde