![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
eu zic ca ceea ce numim suflet este ansamblul tuturor gandurilor, sentimentelor, cunostinetelor care rezulta prin combinarea unor stari deosebit de complexe in interiorul creierului. Aceste stari au un suport material, dar totusi pot exista dupa disparitia materialului, sub forma de informatie inerta, nu vie. Ceea ce zici tu despre cuvinte scrise este un exemplu clar de informatie, pe un suport cat se poate de material. Nu vad ce legatura ar avea un suflet imaterial cu informatia transmisa pe hartie. Sunt de acord cu existenta unei stari spirituale. Dar aceasta stare are radacini in material, si ceea ce numim noi spiritul unui om care a murit e de fapt mostenirea spirituala sub forma de cunostinte scrise sau vorbite, lasata mostenire, nu o entitate paranormala care se deplaseaza prin vazduh si ne urmareste pe noi, cei vii. E pur si simplu informatie stocata care are un sens pentru noi, oamenii. Pentru caini sau plante s-ar putea ca informatia sa nu insemne nimic. Pana la urma cred ca avem o problema de definitie. Trebuie sa definim clar ce intelegem prin spirit, si atunci nu vor mai fi motive de contradictie. Este spiritul (sufletul sau duhul, cum vreti) o entitate paranormala capabila de actiuni proprii si auto-constienta ? Sau e doar o mostenire informationala, niste emotii inregistrate pe un suport de hartie, un ansmablu de cunostinte prin care sa poti identifica unic o personalitate, cum ar fi Eminescu. Putem spune ca spiritul lui Eminescu e printre noi (vedem peste tot niste misei si niste fameni) dar inseamna asta ca exista o entitate imateriala care se plimba printre noi ? Last edited by iliegh; 02.02.2013 at 12:29:38. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sufletul, însă, nu este material, după cum nici gândul, ideea, simțirea. Însă ele există. Mai mult de atât, fiecare dintre noi putem constata că avem o anumită personalitate, unică. Și ne raportăm la ceilalți ca la niște persoane unice. Dar unice nu doar prin trup, ci mai ales prin eu-l lor. Acel eu consider că este sufletul. El are o legătură cu trupul, îndeosebi prin creier, însă nu este generat de acesta, ci doar se manifestă prin el, de aceea continuă să existe și după ce trupul va muri. Iar faptul că va continua să existe nu poate fi demonstrat prin mijloace materiale, din moment ce el nu este material. Căci energia de care ai scris este, și ea, tot de natură materială, fizică. Citat:
Citat:
Viziunea materialistă spune invers, socotind conștiința ca pe un produs al evoluției materiei. Ceea ce îmi pare lipsit de sens, pentru că materia de la sine, nedeterminată de nimic din exterior, ar trebui să apară din nimic, să înceapă să se organizeze din ce în ce mai bine, să se perfecționeze, pentru ca apoi, ca o culme a organizării haosului, să creeze conștiință, iar aceasta să devină, în cele din urmă, eternă. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Da, avem și al doilea înțeles al spiritului, atunci când ne referim, de fapt, la urmele pe care spiritul său le-a lăsat în lume, nu efectiv la sufletul său. Totuși, s-ar putea ca cele două să nu fie atât de separate, s-ar putea ca omul să nu fie despărțit de opera sa în timp. N-aș vrea să speculăm prea mult. Mai bine să căutăm să înțelegem ce ne învață credința, pentru că ne învață multe. Apoi le vom putea pune și față în față cu ce spune știința, și cred că ar ieși ceva deosebit de pasionant. Însă pentru asta, eu, unul, nu sunt pregătit. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asta ar fi o definitie buna a sufletului de la care am putea porni de abia acum o discutie. Cel putin nu e ambigua si nu amesteca notiunile de materie cu imaterie. Numai ca are o mare problema. E doar o chestiune de credinta. Cum poti demonstra existenta a ceva imaterial. Nu poti. Deci ramane doar o credinta, o presupunere, o chestiune luata ca atare pe cuvant. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Corect. Nu poate fi demonstrată existența lui. Ține de credință.
Asta încercam să spun: că demonstrațiile pe care le-ai menționat nu atestă de fapt existența sufletului. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ok, nu vreau sa stric credinta nimanui, dar totusi prin natura mea, eu mi-as pune intrebarea cum ai ajuns la aceasta credinta ? Nu sunt suficient de bune teoriile stiintifice care explica creierul uman sau alte fenomene fizice ? Probabil ca nu sunt foarte bune, dar ele avanseaza. Apropo, tu crezi in existenta unui zeu al tunetului sau al soarelui, sau stii ca tunetul este un efect fizic si soarele un corp ceresc ca oricare altul.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Că avansează este bine, însă nu vor fi niciodată suficiente teoriile științifice, atâta vreme cât se vor ocupa doar de palpabil. Pentru că lumea asta supusă simțurilor și cognoscibilă prin ele este insuficientă nevoii noastre de sens.
Iar nevoia de sens există, cred eu, pentru că sensul există. Și dacă toate trec și merg de la o alcătuire la un moment dat uimitoare către descompunere și neant, atunci cum am putea găsi sens în asta? Dacă ajungi la întrebarea asta, intri într-o stare de receptivitate, îți ridici antenele, deschizi urechile, îți speli ochii și, căutând, vei afla, pentru că răspunsurile sunt date și abia așteaptă să fie cunoscute. Last edited by N.Priceputu; 02.02.2013 at 14:51:52. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Oamenii de stiinta fac o teologie mult mai serioasa decat majoritatea asazisilor credinciosi. Din pacate ei nu stiu ca fac asta - teologie. Multi insa si-au dat deja seama ca studiaza creatia lui Dumnezeu Care Se vrea cunoscut, mai intai prin efectele prezentei Sale in Creatie. Problema este a atribuirii: unii atribuie totul acestui zeu ciudat care este Natura. Altii, cei credinciosi, adica oamenii lucizi, atribuie lui Dumnezeu paternitatea si interventia permanenta care sustine viata, Cosmosul, totul.... Mai este inca o deosebire: unii sunt imbatati de cunostintele lor si se petrece un ciudat proces de innebunire a lor, simtindu.se mici dumnezei. Altii dimpotriva, multumesc Domnului pentru partasia la cunoastere si se fac tot mai mici, mai smeriti inaintea minunilor Creatiei. Cu totul recunoscatori si ...fericiti. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Intrucat tine de experienta vie, personala. Am suflet si nu am nevoie de demonstratie si nici de credinta pentru a cunoaste aceasta intrucat sufletul meu se manifesta in insasi existenta mea. Nu am nevoie de demonstratii suplimentare ca sa ma incredintez de pilda ca am memorie, intrucat constat imediat ca am memorie (vorbind, amintindu-mi cuvintele, de exemplu). La fel e si cu vazul si cu toate simturile, precum si cu vointa si cu gandirea si cu toate stihiile. Le sesizez existenta si manifestarea in mod direct, i-mediat. O discutie mai aparte ar fi, insa, cea despre insusirile acestor stihii. De pilda, imi e mai greu sa cunosc direct din experienta o anumita insusire a gandirii mele, sa zicem flexibilitatea. S-ar putea sa fie nevoie de anumiti indicatori si repere comparative pentru a ajunge la cunoasterea acestei insusiri relative. Ca am insa capacitatea de a gandi, asta e un dat al cunostintei, in mod absolut. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Da, bineînțeles. Nu trebuie să numim știință numai pe cea pozitivă, empirică, ce se ocupă cu obiectele (pe care am avut-o în vedere când am formulat mai sus). Și cea care se ocupă cu subiectele tot știință este.
|
|