Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #561  
Vechi 08.10.2012, 22:33:18
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Au existat multi sfinti, care au fost casatoriti, dar din cate am citit, acestia au ajuns la sfintenie si indumnezeire abia dupa ce sotia sau sotul au murit, iar ei, liberi de orice legatura trupeasca, s-au putut concentra asupra dragostei lor pentru Dumnezeu. Primul, care imi vine in minte, este Sf. Luca al Crimeei, dar sunt si altii.
Chiar daca "nunta este cinstita" (Evrei, 13,4), totusi casatoria nu reuseste decat sa scape de pangarire pe cel casatorit, adica sa nu-l faca sa cada in desfranare; nu sta insa in puterea casatoriei sa faca sfinti. Asta sta in puterea fecioriei. (Sf. Ioan Gura de Aur, Despre feciorie, pg.48)
Reply With Quote
  #562  
Vechi 08.10.2012, 22:46:12
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
nu sta insa in puterea casatoriei sa faca sfinti. Asta sta in puterea fecioriei. (Sf. Ioan Gura de Aur, Despre feciorie, pg.48)
Mă cutremur. Un preot ne poate lămuri chestiunea asta? Din câte știam (dacă știam bine...), căsătoria este un sacrament (și în BC, și în BOR). Ori, sacramentele au fost rânduite de Dumnezeu însuși (greșesc?): botezul, mirungerea, căsătoria, preoția, maslul etc, ca un ajutor concret și puternic pentru sfințire. Astfel încât, cum putem spune că persoanele căsătorite nu pot deveni sfinte? Nu este oare aceasta o afirmație gravă? La ce bun, altfel, sacramentul căsătoriei? În primul rând, într-o accepțiune mai largă, a fi sfânt înseamnă a ajunge în Rai. Persoanele căsătorite nu vor ajunge în Rai?
Reply With Quote
  #563  
Vechi 08.10.2012, 22:50:28
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Chiar daca "nunta este cinstita" (Evrei, 13,4), totusi casatoria nu reuseste decat sa scape de pangarire pe cel casatorit, adica sa nu-l faca sa cada in desfranare; nu sta insa in puterea casatoriei sa faca sfinti. Asta sta in puterea fecioriei. (Sf. Ioan Gura de Aur, Despre feciorie, pg.48)
Dar eu am auzit că ar exista cel puțin un sfânt ortodox care nu a practicat deloc fecioria, ci a avut plăcerea să aibă 4 soții, dacă nu cumva 5. Pesemne cu acordul mitropolitului de atunci, alt sfânt. Mă refer numai la soții oficiale. A fost și domnitor al Moldovei.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #564  
Vechi 08.10.2012, 22:51:53
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
(...) monahul e mai îndrăzneț, alegându-și ca partener al iubirii pe însuși Hristos, renunțând la orice mijlocire omenească. Poate de aceea spunea părintele Stăniloae că monahii pot înainta, totuși, mai sus decât mirenii.
Cum rămâne atunci cu episodul în care Isus spune: dacă ați făcut aceasta unuia dintre cei mici/bolnavi/sărmani etc, Mie mi-ați făcut-o. Și mai zice ceva, tot Isus: să ne iubim între noi, așa cum El ne-a iubit. Cum rămâne, așadar, cu problema mijlocirii?

M-aș feri să compar monahismul cu căsătoria. Ambele sunt căi către Cristos. Punct. Spune Evanghelia (citez din memorie): să nu se uite cel ce mănâncă la cel ce nu mănâncă. Adică: nu fă comparație. Oricum, chemarea vine de la Dumnezeu, noi nu avem nici un merit, afară de acela de a răspunde chemării lui Dumnezeu.
Reply With Quote
  #565  
Vechi 08.10.2012, 22:56:41
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
placerea este intrinseca materiei cu scopul de a impiedica transcenderea, disponibila doar prin efortul constant al ignorarii placerii.
Deci, în timp ce mănânc, să încerc să ignor gustul? Altfel, înseamnă că actul însuși de a mânca împiedică transcenderea, deoarece nu-l pot disocia de gust care, prin el însuși, împiedică transcenderea.
Reply With Quote
  #566  
Vechi 08.10.2012, 22:58:06
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Mă cutremur. Un preot ne poate lămuri chestiunea asta? Din câte știam (dacă știam bine...), căsătoria este un sacrament (și în BC, și în BOR). Ori, sacramentele au fost rânduite de Dumnezeu însuși (greșesc?): botezul, mirungerea, căsătoria, preoția, maslul etc, ca un ajutor concret și puternic pentru sfințire. Astfel încât, cum putem spune că persoanele căsătorite nu pot deveni sfinte? Nu este oare aceasta o afirmație gravă? La ce bun, altfel, sacramentul căsătoriei? În primul rând, într-o accepțiune mai largă, a fi sfânt înseamnă a ajunge în Rai. Persoanele căsătorite nu vor ajunge în Rai?
Afirmatii de bun-simt ati facut, domnule Cosmovici. Vedeti, daca ar exista, domeniul nebulos numit de scriitori futuristi "psihoistorie" ar anticipa clar situatia de acum: pe masura ce creste desfraul in jur, creste si radicalismul fanaticilor care indeamna la o flasa sfintenie si sfintire, in afara Tainelor Bisericii.
Catre toti fanaticii "castitatii": sa inteleg ca indrazniti sa sugerati ca Taina Casatoriei nue Taina, in tot ce este Biserica, de la catolici la ortodocsi, si de la anglicani la miafiziti?! Car fi un fel de pogoramant, o concesie facuta materiei vii si principiului placerii?!? Cred ca ereticii gnostici au momente de placere intensa percepand haosul asta total criptoeretic, acolo unde sunt ei acum, si unde se parlesc de secole bune.
Reply With Quote
  #567  
Vechi 08.10.2012, 23:01:39
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
M-aș feri să compar monahismul cu căsătoria. Ambele sunt căi către Cristos. Punct. Spune Evanghelia (citez din memorie): să nu se uite cel ce mănâncă la cel ce nu mănâncă. Adică: nu fă comparație. Oricum, chemarea vine de la Dumnezeu, noi nu avem nici un merit, afară de acela de a răspunde chemării lui Dumnezeu.
De acord. Cât privește iubirea mijlocită sau nu, prin amândouă poate fi cunoscut Dumnezeu.
Reply With Quote
  #568  
Vechi 08.10.2012, 23:06:21
Mosh-Neagu's Avatar
Mosh-Neagu Mosh-Neagu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.457
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Chiar daca "nunta este cinstita" (Evrei, 13,4), totusi casatoria nu reuseste decat sa scape de pangarire pe cel casatorit, adica sa nu-l faca sa cada in desfranare; nu sta insa in puterea casatoriei sa faca sfinti. Asta sta in puterea fecioriei. (Sf. Ioan Gura de Aur, Despre feciorie, pg.48)
...Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Avraam și pe Sarra. Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Isaac și pe Rebeca. Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Iacov și pe toți patriarhii. Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Iosif și pe Asineta. Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Moise și pe Semfora. Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Ioachim și pe Ana. Binecuvintează‑i pe dânșii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai binecuvântat pe Zaharia și pe Elisabeta.

Ma intreb cum ar fi fost lumea fara ei?
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)
Reply With Quote
  #569  
Vechi 08.10.2012, 23:06:21
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Placerea NU ARE CUM sa fie binele catre care trebuie sa aspire omul. Dar asta nu trebuie sa-i nelinisteasca pe familisti. Dumnezeu a fost f prevazator si in aceasta privinta, limitand puterile si dorintele oamenilor, cu cat inainteaza in varsta si boala isi spune cuvantul.
Ok. Ce facem însă când vedem, într-adevăr, că relația conjugală dintre soți vine ca o încununare a iubirii, și nu ca un scop în sine? În mod normal, ordinea firească este aceasta: dacă lucrurile merg bine între soți, aceștia simt nevoia firească de a-și pecetlui iubirea prin actul conjugal. În sens invers, dacă nu merg lucrurile bine între soți, unul din primele semne îl reprezintă scârțâiala din cadrul relațiilor conjugale.

M-am tot întrebat, am tot întrebat, și nu am primit încă nici un răspuns consistent: de ce a lăsat Dumnezeu să existe o perioadă de infertilitate la femeie, în cadrul unui ciclu? Dacă observăm bine, în înțelepciunea ei, Biserica a rânduit postul de la alimente și de la relațiile conjugale în atâtea zile ale anului, încât chiar dacă femeia ar fi fost permanent fertilă, mântuirea ar fi fost oricum asigurată. Din șapte zile, după legea ortodoxă, rămâne doar marțea și joia pentru relații conjugale. Asta în afara perioadelor oprite, după cum am spus.

Iată însă că Dumnezeu vine și spune: Nu, femeia nu trebuie să fie fertilă în toată vremea. Ce discerne rațiunea noastră în acest caz? De ce trebuie să vadă mintea omului că te opui vieții, dacă integrezi ceva ce Dumnezeu însuși a lăsat oamenilor? E ca și când, altfel, aș spune: deși știu că Dumnezeu a lăsat noaptea pentru somn, eu nu vreau să fiu nevrednic și să mă opresc din lucru: eu voi lucra 24h din 24.
Reply With Quote
  #570  
Vechi 08.10.2012, 23:11:33
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Sfinții Părinți arată clar că afectul nu este păcat, atâta timp cât el servește scopului său. Atunci când se caută plăcerea în sine, desprinsă de rostul ei, ne situăm sub fire sau împotriva firii, respectiv în păcat.

Iar dacă rugăciunea nu o putem păstra în acele momente, poate e din cauză că nu e pentru cei căsătoriți rugăciunea continuă. Măcar de-ar fi ea întreruptă doar atunci. Cine vrea să se roage neîncetat, poate că trebuie să ducă o viață mai înaltă, ascetică, nu în căsătorie, care implică și viața firească. Totuși, chiar și părintele Stăniloae spunea că omul nu poate (sau nu e făcut) să stea tot timpul în genunchi (sau în rugăciune). Are și alte lucruri binecuvântate de făcut.

Trebuie să știm să împletim firea cu harul, căci nu sunt incompatibile, împuținându-ne treptat în cea dintâi și crescând în cel din urmă.
Interesant, Multumesc.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02