Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.10.2012, 21:58:01
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Trebuie cititi in tot contextul. Sectarii iau fraze din Biblie si le dau, scoase din context, un sens fals. Se poate face asta si cu parintii si teologii.
Ceea ce ai inteles tu este contrar traditiei ortodoxe, crede-ma, Anca.
Sa te lamureasca Ioan Cezar si Eugen atunci. Ti-am mai zis si acum doi ani si pe mine nu ma crezi. Inteleg, pentru ca am studiat in occident si nu in Romania, ca nu ai incredere in mine, dar pe el si pe altii care au studiat in Romania poate ii crezi.. ;-)
Daca Pr. Staniloae gaseste de cuviinta sa citeze doar atat din Sf. Maxim Marturisitorul referitor la placere, restul citatului referindu-se la Iisus Hristos, Care isi gaseste inceputul intr-o nastere fara voluptate pacatoasa, atunci nu consider ca am scos din context, dand un inteles gresit spuselor.
In rest, ai dreptate: nu ma incred in parerile nimanui, ci doar in scrierile sfintilor, care vorbesc din stiute, nu din imaginatie. M-am ars dand crezare unora, care vorbeau de la ei, asa ca Fani te rog sa ma ierti ca nu iau drept buna orice afirmatie, mai ales cand nu e insotita si de un citat sau macar de trimitere la o lucrare.
Au existat multi sfinti, care au fost casatoriti, dar din cate am citit, acestia au ajuns la sfintenie si indumnezeire abia dupa ce sotia sau sotul au murit, iar ei, liberi de orice legatura trupeasca, s-au putut concentra asupra dragostei lor pentru Dumnezeu. Primul, care imi vine in minte, este Sf. Luca al Crimeei, dar sunt si altii.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.10.2012, 22:09:48
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Pai, daca trebuie sa asteptam sa ne moara sotii ca sa putem sa ne sfintim.. Haida de sfintenie pentru noi astia casatoritii. Poate ar fi bine si sa ne rugam sa ii ia Domnu' odata? Iarta-ma...
Nu, mai sunt si sfinti care s-au casatorit prin viata de familie pur si simplu, ca parintii sfanului Vasile.
Problema cu acest tip de sfintenie este ca este mai discreta, fara fapte prea spectaculoase. Sa stergi copiii la fund, sa le dai educatie, sau chiar sa ii inveti credinta, sa iti iubesti sotul sau sotia si sa ii porti crucea si lui sau ei in viata de zi cu zi, nu sunt lucruri care bat asa tare la ochi.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.10.2012, 22:22:31
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Daca Pr. Staniloae gaseste de cuviinta sa citeze doar atat din Sf. Maxim Marturisitorul referitor la placere, restul citatului referindu-se la Iisus Hristos, Care isi gaseste inceputul intr-o nastere fara voluptate pacatoasa, atunci nu consider ca am scos din context, dand un inteles gresit spuselor.
In rest, ai dreptate: nu ma incred in parerile nimanui, ci doar in scrierile sfintilor, care vorbesc din stiute, nu din imaginatie. M-am ars dand crezare unora, care vorbeau de la ei, asa ca Fani te rog sa ma ierti ca nu iau drept buna orice afirmatie, mai ales cand nu e insotita si de un citat sau macar de trimitere la o lucrare.
Au existat multi sfinti, care au fost casatoriti, dar din cate am citit, acestia au ajuns la sfintenie si indumnezeire abia dupa ce sotia sau sotul au murit, iar ei, liberi de orice legatura trupeasca, s-au putut concentra asupra dragostei lor pentru Dumnezeu. Primul, care imi vine in minte, este Sf. Luca al Crimeei, dar sunt si altii.
Eu am mai dat citeva exemple si inca mai putem adauga pe :

- inca un mitropolit actual : IPS Laurentiu Streza , casatorit, o fiica, preuteasa decedata, calugarit ... etc.
- parintele Ilarion Argatu, casatorit, 4 copii, preutesa decedata , calugarit, ajuns mare exorcist si cu darul inaintevederii, etc .

Si daca ar fi fost cuiva de folos as fi continuat pina miine .

Eu , prin mila Domnului, citesc Proloagele zilnic (dar nu ce este prescurtat aici pe forum), sau aproape, iar ce citesc acolo imi este spre exemplu cu virf si indesat , numai ca nevrednicia mea este atit de mare incit, vorba gheronului Cleopa, nu fac mai nimic , ci stau aici de vorba cu voi si de implinit ...ba !


NB: si pt. ca tot am amintit de dulcele si intransigentul parinte Cleopa , am sa-mi marturisesc dorinta si aspiratia mea de induhovnicire , parafrazindu-l :
am citit mult despre sfinti , mi-a ajutat Dumnezeu ca sa si vad sfinti , am povestit si altora despre ei ... dar eu inca nu fac nimic din ai urma pe acestia ci pierd scumpul timp al mintuirii cautind intelepciunea lumii si acolo unde ea nu este deloc !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul .

Last edited by zaharia_2009; 05.10.2012 at 22:30:33.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.10.2012, 22:25:56
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
numai ca nevrednicia mea este atit de mare incit, vorba gheronului Cleopa, nu fac mai nimic , ci stau aici de vorba cu voi si de implinit ...ba !
De luat aminte.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.10.2012, 22:41:59
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Sper ca toti considera ca noi aici discutam pe o tema sau alta, chiar si in contradictoriu, nu ne certam, ca ar fi regretabil.

Am cautat pe net si iata am gasit un articol de pe site-ul nostru:
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...are-80262.html

Sfantul Antonie ne invata unele lucruri despre placere; e de citit.
Dar ca sa nu ma dezmint, dau si un citat:

"Sufletul coborandu-se in trup indata se intuneca de intristare si de placere, si se pierde. Intristarea si placerea sunt ca niste tumori ale trupului. Dar mintea iubitoare de Dumnezeu lucrand impotriva, intristeaza trupul si mantuieste sufletul, ca doctorul care taie si arde trupul."

In rest m-as bucura daca spusele mele nu ar fi interpretate gresit.
"Nasterea fara voluptatea pacatoasa" (Pr. Staniloae), de care noi, oamenii obisnuiti nu suntem in stare, se refera la nasterea fara pacatul originar, nimic altceva. Nu cumva sa creada cineva altceva, ca ar fi gresit. Este stiut, ca pacatul originar il au toti oamenii fara exceptie si se sterge prin botez.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.10.2012, 01:50:52
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
"Sufletul coborandu-se in trup indata se intuneca de intristare si de placere, si se pierde. Intristarea si placerea sunt ca niste tumori ale trupului. Dar mintea iubitoare de Dumnezeu lucrand impotriva, intristeaza trupul si mantuieste sufletul, ca doctorul care taie si arde trupul."
mai sa fie! Placerea este o tumora a trupului!? Dar placerea asta trupeasca CINE a facut-o? Nu Dumnezeu? Dumnezeu a creeat ceva rau pentru trupul uman?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.10.2012, 02:46:43
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Incredibil dar adevarat

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
mai sa fie! Placerea este o tumora a trupului!? Dar placerea asta trupeasca CINE a facut-o? Nu Dumnezeu? Dumnezeu a creeat ceva rau pentru trupul uman?
odata ce cuvintele apartin Sf. Antonie.
Am dat si link-ul unde gasesti tot articolul despre Sf. Antonie, caci nu e suficient sa te multumesti doar cu o frantura, care, neavand si o explicatie, ci fiind ca si o concluzie, te poate soca.

Scopul acestor discutii nu este sa citim doar ceea ce scrie unul si altul pentru a ne trece timpul, ci este acela de a ne mari orizontul, citind articolele si cartile la care se face trimitere. Este incredibil cat se poate acumula in acest fel. Este si un mod de a controla corectitudinea afirmatiilor, care se fac, avand in vedere ca traim vremurile cu multi prooroci mincinosi, cum scrie in profetii. Exista si carti si articole de care trebuie sa ne ferim, dar cum sa stim acest lucru, daca nu ne formam o baza solida si sigura in ceea ce priveste ortodoxia?!?

Deci, oricat de socanta ar fi afirmatia, la care faci referire, trebuie sa incercam sa intelegem motivul pentru care Sf. Antonie ne lasa asemena invatatura. Nu cred ca e cineva, care poate pune la indoiala spusele Sf. Antonie; si atunci e bine sa incercam sa intelegem ce vrea sa spuna.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 07.10.2012, 03:08:13
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
mai sa fie! Placerea este o tumora a trupului!? Dar placerea asta trupeasca CINE a facut-o? Nu Dumnezeu? Dumnezeu a creeat ceva rau pentru trupul uman?
Stefan, si ochiul si mana sunt create de Dumnezeu.
Iar Dumnezeu spune: taie mana si scoate ochiul, daca acestea sunt smintitoare!...
Domnul bate natura fizica tintind la viata duhovniceasca. Tirania trupului (prin placere, mai intai) se opune clar stapanirii duhului. Risca sa intoarca raportul cuvenit si instituit de Dumnezeu in om: conducator sa fie duhul.

Problema nu e asadar ce a creat Domnul, ci cum folosim noi ceea ce Domnul a creat!
Intru mantuire sau intru pierzanie? Iata problema.

Discursul Bisericii este unul de indreptare a noastra, de pastorire, de "paza si protectie". Pentru noi, nu pentru Dumnezeu a pus Dumnezeu Biserica! Discursul pedagogic (si mereu profilactic) al Bisericii privind placerea, implicit nevointa, postul, asceza, discernamantul etc., tinteste la protejarea noastra de propriile tendinte ale firii cazute, precum si de uneltirea neincetata a raului.

Vinul nu e rau, dar unii sunt alcoolici.
Soarele nu e rau, dar unii se prajesc prea tare.
Apa nu e rea, dar unii se inneaca.
Focul nu e rau dar unii pier in incendiu.
Cutitul nu e rau dar unii omoara sau se sinucid. Sau se taie la deget din neglijenta.
Caramida nu e rea, dar se intampla sa cada in cap.
Scriptura nu e rea, dar unii au facut din Ea o arma de inselare.
Biserica nu e rea, dar unii o folosesc cu nerusinare in scopuri personale.
Gandirea nu e rea, dar unii o folosesc la modul jegos.
Memoria nu e rea, dar unii o folosesc ca sa-ti aduca aminte, la nesfarsit, nu stiu ce greseala.
Cuvantul nu e rau, dar unii omoara cu vorba.
Asa si cu placerea! Are niscaiva multe consecinte...

Placerea e dublata de riscuri pe care Biserica le-a evidentiat intotdeauna. Riscul de a uita de Dumnezeu (si de a face din placere un dumnezeu, fals desigur intrucat vine durere, boala si moarte dupa nechibzuirea placerii) e cel mai mare dintre toate.
Idolii sunt mereu legati, mai pe fata sau mai pe-ascuns, de atasamentul omului la placere, de un fel sau altul.

Last edited by ioan cezar; 07.10.2012 at 03:13:18.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 08.10.2012, 01:07:25
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Stefan, si ochiul si mana sunt create de Dumnezeu.
Iar Dumnezeu spune: taie mana si scoate ochiul, daca acestea sunt smintitoare!...
Domnul bate natura fizica tintind la viata duhovniceasca. Tirania trupului (prin placere, mai intai) se opune clar stapanirii duhului. Risca sa intoarca raportul cuvenit si instituit de Dumnezeu in om: conducator sa fie duhul.

Problema nu e asadar ce a creat Domnul, ci cum folosim noi ceea ce Domnul a creat!
Intru mantuire sau intru pierzanie? Iata problema.

Discursul Bisericii este unul de indreptare a noastra, de pastorire, de "paza si protectie". Pentru noi, nu pentru Dumnezeu a pus Dumnezeu Biserica! Discursul pedagogic (si mereu profilactic) al Bisericii privind placerea, implicit nevointa, postul, asceza, discernamantul etc., tinteste la protejarea noastra de propriile tendinte ale firii cazute, precum si de uneltirea neincetata a raului.

Vinul nu e rau, dar unii sunt alcoolici.
Soarele nu e rau, dar unii se prajesc prea tare.
Apa nu e rea, dar unii se inneaca.
Focul nu e rau dar unii pier in incendiu.
Cutitul nu e rau dar unii omoara sau se sinucid. Sau se taie la deget din neglijenta.
Caramida nu e rea, dar se intampla sa cada in cap.
Scriptura nu e rea, dar unii au facut din Ea o arma de inselare.
Biserica nu e rea, dar unii o folosesc cu nerusinare in scopuri personale.
Gandirea nu e rea, dar unii o folosesc la modul jegos.
Memoria nu e rea, dar unii o folosesc ca sa-ti aduca aminte, la nesfarsit, nu stiu ce greseala.
Cuvantul nu e rau, dar unii omoara cu vorba.
Asa si cu placerea! Are niscaiva multe consecinte...

Placerea e dublata de riscuri pe care Biserica le-a evidentiat intotdeauna. Riscul de a uita de Dumnezeu (si de a face din placere un dumnezeu, fals desigur intrucat vine durere, boala si moarte dupa nechibzuirea placerii) e cel mai mare dintre toate.
Idolii sunt mereu legati, mai pe fata sau mai pe-ascuns, de atasamentul omului la placere, de un fel sau altul.
Asa spus, sunt de acord si eu.
Nu sunt de acord sa se spuna ca placerea IN SINE ar fi rea si poacatoasa asa cum PARE sa spuns sfantul Maxim in citatul dat de Anca (si daca chiar spune, as zice ca postarea lui Mihalic de mai sus ar putea fi aplicata si acestul citatl).
Trebuie vazuta literatura patristica in ansamblu pentru a uintelege aceasta problematica si a o explica cu citate, asa cum vrea Anca. Eu nu ma pot lauda ca as fi citit in intregime parintii si ca as putea face asta. Dar promit ca, daca dau de un citat mai concludent, din care sa reiasa clar ca nu placerea, ci abuzul, deformarea de tip 'canceros', autonomizarea deci, este rea - o sa il postez.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)

Last edited by Fani71; 08.10.2012 at 01:20:57.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 09.10.2012, 12:53:38
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Stefan, si ochiul si mana sunt create de Dumnezeu.
Iar Dumnezeu spune: taie mana si scoate ochiul, daca acestea sunt smintitoare!...
Domnul bate natura fizica tintind la viata duhovniceasca. Tirania trupului (prin placere, mai intai) se opune clar stapanirii duhului. Risca sa intoarca raportul cuvenit si instituit de Dumnezeu in om: conducator sa fie duhul.

Problema nu e asadar ce a creat Domnul, ci cum folosim noi ceea ce Domnul a creat!
Intru mantuire sau intru pierzanie? Iata problema.

Discursul Bisericii este unul de indreptare a noastra, de pastorire, de "paza si protectie". Pentru noi, nu pentru Dumnezeu a pus Dumnezeu Biserica! Discursul pedagogic (si mereu profilactic) al Bisericii privind placerea, implicit nevointa, postul, asceza, discernamantul etc., tinteste la protejarea noastra de propriile tendinte ale firii cazute, precum si de uneltirea neincetata a raului.

Vinul nu e rau, dar unii sunt alcoolici.
Soarele nu e rau, dar unii se prajesc prea tare.
Apa nu e rea, dar unii se inneaca.
Focul nu e rau dar unii pier in incendiu.
Cutitul nu e rau dar unii omoara sau se sinucid. Sau se taie la deget din neglijenta.
Caramida nu e rea, dar se intampla sa cada in cap.
Scriptura nu e rea, dar unii au facut din Ea o arma de inselare.
Biserica nu e rea, dar unii o folosesc cu nerusinare in scopuri personale.
Gandirea nu e rea, dar unii o folosesc la modul jegos.
Memoria nu e rea, dar unii o folosesc ca sa-ti aduca aminte, la nesfarsit, nu stiu ce greseala.
Cuvantul nu e rau, dar unii omoara cu vorba.
Asa si cu placerea! Are niscaiva multe consecinte...

Placerea e dublata de riscuri pe care Biserica le-a evidentiat intotdeauna. Riscul de a uita de Dumnezeu (si de a face din placere un dumnezeu, fals desigur intrucat vine durere, boala si moarte dupa nechibzuirea placerii) e cel mai mare dintre toate.
Idolii sunt mereu legati, mai pe fata sau mai pe-ascuns, de atasamentul omului la placere, de un fel sau altul.
Subscriu asetiunii tale frate Ioan Cezar. Sunt intru totul de acord.

Din nefericire sunt multi care cosidera ca placerea sexuala este "mama tuturor relelor"... pentru acestia frigiditatea, impotenta (masculina si feminina) este "calea" spre sfintenia garantata.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 21:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 14:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 20:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 22:30:02