Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserici Protestante
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.07.2012, 17:29:07
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Pai asta afirma unanim teologiile crestine principale (ortodoxa, romano-catolica, protestanta): Mantuirea omului este darul lui Dumnezeu (ce nu poate fi "cumparat" cu fapte bune). "Nu voi M-ati ales pe Mine ci eu v-am ales pe voi". Acceptarea darului mantuirii se vede in faptele omului care sunt roadele conlucrarii cu harul Duhului Sfant
Mantuirea este un dar nu un troc (schimb): Doamne iti dau un "sac" de fapte bune si tu imi dai in schimb mantuire muuuulta pe masura sacului de fapte bune.
Mă bucur să văd în sfârșit o atitudine conciliantă și foarte biblică de altfel în privința mântuirii. Subscriu întrutotul.

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Probelma este insa definirea mantuirii.
Chiar și în ce scrieți mai departe pot confirma că se aseamănă cu doctrina adventistă a mântuirii. Desigur, sunt unele mici diferențe, dar nu e cazul să adăugăm noi puncte de dispută...
  #2  
Vechi 10.07.2012, 12:47:23
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Mă bucur să văd în sfârșit o atitudine conciliantă și foarte biblică de altfel în privința mântuirii. Subscriu întrutotul.
Apreciez onestitatea.

Nu are rost sa cautam invrajbire prin discutii interminabile ("certuri de cuvinte")... prin "intreceri" in "cuvinte" teologice (ce vizeaza doar infatuarea intelectuala) caci "si dracii cred si se cutremura" (Iacov).

Consider ca este indicat sa "ne intrecem" in sfintenie, in purtare adecvata intru Hristos Iisus din care sa reiasa conlucrarea cu harul Duhului Sfant.

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Chiar și în ce scrieți mai departe pot confirma că se aseamănă cu doctrina adventistă a mântuirii. Desigur, sunt unele mici diferențe, dar nu e cazul să adăugăm noi puncte de dispută...
Consider ca diferentele in doctrina mantuirii nu sunt mici, ci sunt fundamental diferite.

Teologia ortodoxa afirma inechivoc ca mantuirea nu trebuie privita sub aspect juridic (asa cum am precizat anterior in postarea relevanta) ci sub aspect curativ, de vindecare de moarte in primul rand sufleteasca duhovniceasca si apoi biologica; si in al doilea rand de robia satanei.

Astfel, conform teologiei filocalice, Hristos Iisus ne-a rascumparat (mantuit) in sensul izbavirii de moarte (duhovniceasca si biologica) ce implica pacatul ("boldul mortii este pacatul" 2 Cor 15,56). Sangele Domnului Hristos Iisus nu a fost dat ca schimb (troc) mortii si diavolului (care ne tinea robiti in moarte si in pacate) pentru ca astfel sa fim noi sloboziti - Doamne fereste o asemnea cugetare! - ci sangele Sau si trupul Sau datatoare de viata au biruit moartea (duhovniceasca si biologica) si pe diavol (care este mort duhovniceste si stapan si prototip al mortii duhovnicesti) si astfel moartea si diavolul au fost fortate de sangele si trupul Domnului Hristos Iisus (mai ales prin taina Sfintei Euharistii) sa se retraga (sa se departeze, sa fuga), din persoana umana (patrunsa de Hristos Iisus prin harului Duhului Sfant, prin Sfintele Taine ale Bisericii, mai ales Taina Sfintei Euharistii) si astfel sa o slobozeasca.

Deci sagnele si trupul Domnului Iisus Hristos sunt doar pentru viata (duhovniceasca si biologica), caci sunt datatoare de viata (duhovniceasca si biologica) si nicidecum nu pot fi date in schimb(troc) pentru noi oamenii, nici lui Dumnezeu Tatal si nici mortii si diavolului.
  #3  
Vechi 10.07.2012, 13:18:04
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Consider ca diferentele in doctrina mantuirii nu sunt mici, ci sunt fundamental diferite.

Teologia ortodoxa afirma inechivoc ca mantuirea nu trebuie privita sub aspect juridic (asa cum am precizat anterior in postarea relevanta) ci sub aspect curativ, de vindecare de moarte in primul rand sufleteasca duhovniceasca si apoi biologica; si in al doilea rand de robia satanei.

Astfel, conform teologiei filocalice, Hristos Iisus ne-a rascumparat (mantuit) in sensul izbavirii de moarte (duhovniceasca si biologica) ce implica pacatul ("boldul mortii este pacatul" 2 Cor 15,56). Sangele Domnului Hristos Iisus nu a fost dat ca schimb (troc) mortii si diavolului (care ne tinea robiti in moarte si in pacate) pentru ca astfel sa fim noi sloboziti - Doamne fereste o asemnea cugetare! - ci sangele Sau si trupul Sau datatoare de viata au biruit moartea (duhovniceasca si biologica) si pe diavol (care este mort duhovniceste si stapan si prototip al mortii duhovnicesti) si astfel moartea si diavolul au fost fortate de sangele si trupul Domnului Hristos Iisus (mai ales prin taina Sfintei Euharistii) sa se retraga (sa se departeze, sa fuga), din persoana umana (patrunsa de Hristos Iisus prin harului Duhului Sfant, prin Sfintele Taine ale Bisericii, mai ales Taina Sfintei Euharistii) si astfel sa o slobozeasca.

Deci sagnele si trupul Domnului Iisus Hristos sunt doar pentru viata (duhovniceasca si biologica), caci sunt datatoare de viata (duhovniceasca si biologica) si nicidecum nu pot fi date in schimb(troc) pentru noi oamenii, nici lui Dumnezeu Tatal si nici mortii si diavolului.
Probabil că sunt mari aceste diferențe de abordare soteriologică, însă -cum spuneți- nu are rost să constituie un motiv [în plus] de vrajbă. În ce privește "aspectul juridic", acesta nu e de neglijat, căci nici Hristos nu l-a trecut cu vederea. Pentru El-Creatorul care doar zice și se înfăptuiește ar fi fost suficient să rostească un cuvânt ("din această clipă, sunteți toți iertați și mântuiți") și să ocolească Crucea. Dar nu se putea, căci "plata păcatului este moartea". Moartea înlocuitoare (în locul nostru) care ne-a adus viața cum bine ziceți în continuare.
  #4  
Vechi 10.07.2012, 13:22:26
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Probabil că sunt mari aceste diferențe de abordare soteriologică, însă -cum spuneți- nu are rost să constituie un motiv [în plus] de vrajbă. În ce privește "aspectul juridic", acesta nu e de neglijat, căci nici Hristos nu l-a trecut cu vederea. Pentru El-Creatorul care doar zice și se înfăptuiește ar fi fost suficient să rostească un cuvânt ("din această clipă, sunteți toți iertați și mântuiți") și să ocolească Crucea. Dar nu se putea, căci "plata păcatului este moartea". Moartea înlocuitoare (în locul nostru) care ne-a adus viața cum bine ziceți în continuare.
Logica legalista imprumutata de la fratii catolici din care stramosul adventistilor, nenea Luther s-a rupt
  #5  
Vechi 10.07.2012, 15:15:08
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
În ce privește "aspectul juridic", acesta nu e de neglijat, căci nici Hristos nu l-a trecut cu vederea.
Aspectul juridic al mantuirii (rascumpararii) este strain ortodoxiei crestine (filocalice, patristice, academice).

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
[..]"plata păcatului este moartea". Moartea înlocuitoare (în locul nostru) ...
Efectul pacatului este moartea... si nu plata in sens juridic (comercial) de achitare. Adica nu achit datoria pacatului care este moartea persoanei umane, cu sagele Domnului (nu are loc un schimb). Doamne fereste o asemenea cugetare! Cum am putea sa dam sangele Domnului mortii si diavolului in schimb pentru viata noastra?!

Dupa cum am afirmat anterior in alta postare este diferita viziunea teologica romano-catolica de cea ortodoxa cu privire la mantuire.

teologia ortodoxa afirma ca: "pcatuim pentru ca murim", in sensul ca pierzand harul Duhului Sfant suntem morti duhovniceste si astfel pacatuim (caci nu mai stim si nu mai putem conclucra binele cu harul lui Dumnezeu). Deci pacatul este cauzat de moarte. Astfel mantuirea este vazut sub aspect tamaduitor, curativ in centru fiind dobandirea harului Duhului Sfant ceea ce implica nemurirea si astfel lucrarea virtutilor in mod firesc, nemaramanand energie pentru lucrarea pacatului.

teologia romano-catolica (bazata in principal pe scrierile Sfantului Augustin) afirma: "murim pentru ca pacatuim", in sensul ca moartea este cauzata de savarsirea pacatului. Astfel mantuirea este privita sub aspect juridic in centru fiind pacatul, actiunea de savarsire a pacatului.

teoloigia protestanta si invatatura cultelor neoprotestante exacerbeaza aspectul juridic al mantuirii.
  #6  
Vechi 10.07.2012, 15:47:32
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Efectul pacatului este moartea... si nu plata in sens juridic (comercial) de achitare.
E foarte adevărat că moartea este un efect al păcatului, însă în textul la care făceam trimitere (Romani 6,23), se accentuează tocmai acest aspect "juridic (comercial)" cum îl numiți. [όψώνια] tradus în toate versiunile românești prin "plată", are sensul de soldă, salariu, compensație. Ideea apostolului Pavel se continuă în același verset când spune că viața veșnică este primită fără plată, prin har, prin Iisus Hristos.

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Adica nu achit datoria pacatului care este moartea persoanei umane, cu sagele Domnului (nu are loc un schimb). Doamne fereste o asemenea cugetare! Cum am putea sa dam sangele Domnului mortii si diavolului in schimb pentru viata noastra?!
În Scriptură nu se spune că "plata" aceasta de sânge ar fi cerută/dată diavolului și nici eu n-am susținut așa ceva. În schimb, se spune că Legea (caracterul just al lui Dumnezeu) cere principial sânge, căci fără sânge nu există iertare și mântuire:

"După Lege, aproape toate se curățesc cu sânge, și fără vărsare de sânge nu se dă iertare."(Evrei 9,22 - versiunea ortodoxă)

Altfel pentru ce credeți că au curs mii de tone de sânge animal la Templu, iar după Noul Legământ sângele infinit mai prețios al Domnului nostru Iisus Hristos care ne spală de păcat?
  #7  
Vechi 10.07.2012, 16:21:38
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
E foarte adevărat că moartea este un efect al păcatului, însă în textul la care făceam trimitere (Romani 6,23), se accentuează tocmai acest aspect "juridic (comercial)" cum îl numiți. [όψώνια] tradus în toate versiunile românești prin "plată", are sensul de soldă, salariu, compensație. Ideea apostolului Pavel se continuă în același verset când spune că viața veșnică este primită fără plată, prin har, prin Iisus Hristos.
Apreciez tenacitatea dvs. insa invatatura pe care o sustinet este straina de duhul teologiei ortdoxe si incomptibila.

Sfantul Pavel intodeauna isi adapta limbajul mesajului evangheliei potrivit interlocutorilor.

Reamintesc ca in conformitate cu teologia ortodoxa, dupa caderea lui Adam, pacatul este cauzat de moarte (duhovniceasca evident, care inseamna incetarea conlucrarii omului cu harul Duhului Sfant).

Nu moartea este cauzata de savarsirea pacatului ("boldul mortii este pacatul" 2 corinteni 15,56) ci pacatul este cauzat de moartea duhovniceasca.

Deci chiar daca teoretic ar putea fiinta (exista) vre un om care dupa nastere sa nu savarseasca pacat el tot ar muri si biologic caci nu are are deplinatatea vietii duhovnicesti intru Hristos Iisus prin Sfintele Taine ale Bisericii. Numai prin harul Duhului Sfant omul conclucreaza mantuirea intru Hristos Iisus.

De aceea teologia ortodoxa despre adormirea Maicii Domnului (Nascatoara de Dumnezeu, Pururea Fecioara) este inechivoca si relevanta. Maica Domnului trebuia sa moara (adoarma) datorita firii muritoare a lui Adam, si sa fie inviata (mantuita, indumnezeita prin harul Duhului Sfant) intru viata duhovniceasca de Fiul ei si Dumnezeul ei (si al nostru): Iisus Hristos.

Last edited by Eugen7; 10.07.2012 at 16:26:49.
  #8  
Vechi 11.07.2012, 09:49:23
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul

Reamintesc ca in conformitate cu teologia ortodoxa, dupa caderea lui Adam, pacatul este cauzat de moarte (duhovniceasca evident, care inseamna incetarea conlucrarii omului cu harul Duhului Sfant).

Nu moartea este cauzata de savarsirea pacatului ("boldul mortii este pacatul" 2 corinteni 15,56) ci pacatul este cauzat de moartea duhovniceasca.

Deci chiar daca teoretic ar putea fiinta (exista) vre un om care dupa nastere sa nu savarseasca pacat el tot ar muri si biologic caci nu are are deplinatatea vietii duhovnicesti intru Hristos Iisus prin Sfintele Taine ale Bisericii. Numai prin harul Duhului Sfant omul conclucreaza mantuirea intru Hristos Iisus.

De aceea teologia ortodoxa despre adormirea Maicii Domnului (Nascatoara de Dumnezeu, Pururea Fecioara) este inechivoca si relevanta. Maica Domnului trebuia sa moara (adoarma) datorita firii muritoare a lui Adam, si sa fie inviata (mantuita, indumnezeita prin harul Duhului Sfant) intru viata duhovniceasca de Fiul ei si Dumnezeul ei (si al nostru): Iisus Hristos.
Aveti dreptate ,dar exista si o moarte trupeasca si aceasta dupa cum interpreteaza biserica ortodoxa este vazuta ca o plata a pacatului ,nu in sens juridic ci Dumnezeu pur si simplu pune capat vietii pentru a opri lucrarea pacatului in om .
Desi aspectul e mult mai complex ,daca ne gandim la sfinti ,unii mor tineri ,altii la varste inaintate ,deci lucrarea lui Dumnezeu e numai de El stiuta
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Hristos S-a nascut pentru toti oamenii! laurastifter Alte Religii 24 05.04.2013 14:10:48
De ce romanii nu mai fac filme istorice. Theodor_de_Mopsuestia Generalitati 22 27.03.2012 17:53:00
Bisericile din Apocalipsa joseph_ben_iacob Secte si culte 36 01.01.2011 14:38:29
Ingerul pazitor,pentru toti oamenii sau numai pentru crestini? mihailt Generalitati 45 12.11.2010 18:46:27
Cine cunoaste adaposturi pentru oamenii fara casa ? irina1f Umanitare 3 24.12.2008 08:47:09