![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Noi, dintru începutul plămădirii acestui neam, așa ne știm, români și creștini ortodocși. Așa ne-am născut și avem datoria să păstrăm curat și deplin ce am moștenit de la străbuni, ca de la Dumnezeu. Dar noi, obște ortodoxă română, să nu uităm niciodată evlavia, râvna și jertfa domnitorilor, strămoșilor și părinților noștri, cu care ei au apărat de-a lungul aproape a două mii de ani, patria și această credință care le-au fost date drept sfântă moștenire de la Domnul nostru Iisus Hristos, prin Duhul Sfânt în Biserica Sa dreptmăritoare.
Nu vrem să stricăm liniștea nimănui în cele ale conștiinței, dar nici nu vrem a ne depărta și a părăsi moștenirea străbună în care noi simțim că stă unitatea adâncă a neamului nostru. Pentru noi, patria și ortodoxia sunt "grădina Raiului" dată nouă de Dumnezeu să "lucrăm în ea și să o păzim" (Facere 2,15) cu sfințenie. Să știți că nu toată credința în Dumnezeu este bună. Auzi ce spune marele Apostol Pavel: Fiule Timotei, sfătuiește pe creștini să fie sănătoși în credință. Poate să creadă cineva în Dumnezeu și credința lui să nu-i aducă nici un folos, dacă nu crede cum mărturisește Biserica, adică credința adevarată Ortodoxă. Și dracii cred în Dumnezeu! Nu spune Apostolul Iacob (cap. 2,19) că și demonii cred și se cutremură? Dar la ce le folosește diavolilor credința, dacă ei nu fac voia lui Dumnezeu? Primul fel de credință este credința dreaptă, adică ortodoxă, singura care este lucrătoare și mântuitoare. Apoi este credința schismatică. Schismatici sunt acei cu stilul vechi de la noi. Ei au credința ortodoxă, exact ca noi, dar fiindcă nu ascultă de Biserică, se numesc dezbinați de Biserică. Sunt afurisiți de Biserică, până vin și se întorc înapoi, să asculte de Sfântul Sinod. Credința schismatică este și credința catolică, care înseamnă universală, dar nu mai este dreaptă, adică ortodoxă, căci au schimbat unele dogme stabilite de Sfinții Apostoli și Sfinții Părinți la cele șapte Sinoade Ecumenice. Din această cauza ei s-au rupt de credința și de crezul ortodox și cred în Papa. Apoi este credința eretică. Și sectarii cred, dar asta este credință eretică. Dacă cineva strâmbă credința ortodoxă, ea nu mai este dreaptă și nu-i plăcută lui Dumnezeu. Că marele Apostol Pavel spune așa: Pace peste cei ce vor umbla cu dreptarul acesta - adică cu dreapta credință -, și peste toți aleșii lui Dumnezeu. Și iar zice: Fiule Timotei ,luptă-te ca un bun ostaș al lui Iisus Hristos, că cine nu se luptă după lege, nu se încununează (2 Timotei 2, 5). Deci este o luptă și o credință lucrătoare, când se face după legea lui Dumnezeu. Aceasta este credința dreaptă. Iar dacă nu-i credința dreaptă, aceea este credință eretică sau schismatică sau strâmbă, adică cu abatere de la dreapta credință ortodoxă. Protestanții zic "Sola Fide", mântuirea numai prin credință. Omul se mântuiește numai prin credință, fără fapte, zic ei. Oare nu auzi ce spune Apostolul Iacob? Credința fără fapte este moartă (cap. 2, 20) precum și faptele fără credință. Deci credința care nu este unită cu faptele bune nu este mântuitoare; căci și diavolii cred, dar nu fac voia lui Dumnezeu. Ați auzit ce spune marele Apostol Pavel? Acea credință este mântuitoare, care se lucrează prin dragoste. Credință cunoscătoare au și dracii, iar credința lucrătoare o au numai creștinii cei buni. Credința care este împodobită și îmbrăcată cu fapte bune este credință lucrătoare, care aduce mântuire sufletului. Numai credința care se lucrează prin dragoste, numită credință ortodoxă lucrătoare, îl poate mântui pe om. Deci, să nu vă înșelați cu ideile sectarilor, care vin din sânul Bisericii Protestante, care zic că numai credința, adică "Sola Fide", ajunge pentru mântuire, și ca pot să-și facă de cap, că n-au nevoie de sfat. Sau "Sola Grația", care înseamnă mântuirea prin har. Nu este adevărat! A zis Apostolul: În dar suntem mântuiți? Da. Dar același apostol care a spus aceasta, a spus și: Toți vom sta în fața divanului lui Iisus Hristos, ca să luăm fiecare după cum a lucrat, după faptele lui. Ai auzit că cere fapte? Și Mântuitorul spune în Evanghelie: Când va ședea Fiul Omului pe scaunul slavei Sale... și va răsplăti fiecăruia după faptele lui; și în psalmul 61 zice: Că Tu vei răsplăti fiecăruia după faptele lui. Auzi ce le spune lor Hristos? Toată fapta bună sau rea, o va trage Dumnezeu la judecată. Și în multe părți ale Scripturii veți găsi aceasta. Deci, numai credința dreaptă este mântuitoare, dacă este unită cu faptele. Auzi ce spune Sfântul Apostol Iacob: Dacă ar veni cineva la voi și ar fi goi și lipsiți de hrana cea de toate zilele și v-ar cere ajutor, și le-ai zice: Du-te, frate! Mergi în pace! Dumnezeu să te hrănească; Dumnezeu să te facă sănătos, Dumnezeu să te primească, dar nu i-ai dat nimic, care ar fi folosul? (Iacob 2, 14-17). Ferească Dumnezeu! Dumnezeu putea să-l miluiască fără să-l trimită la tine. Dar l-a trimis la tine să vadă dragostea ta; să vadă credința ta; că tu vrei să-l ajuți, să-l hrănești, să-l primești ca pe un străin în casa ta și să-l adăpi. Deci, credința ortodoxă unită cu fapta bună este credința mântuitoare. Iar acea credință în care nu-ți pasă de durerea aproapelui tău, este credința stearpă, nelucrătoare și nu aduce mântuire, căci credința fără fapte este moartă. Credința mozaică, este credința evreilor primită prin proorocul Moise. Ei nu cred în Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, refuzând Legea cea Nouă adusă de El și de aceea prigonesc pe creștini. Altă credință este credința păgână, a celor ce nu cred în adevăratul Dumnezeu. Cele mai mari religii păgâne sunt: mahomedanismul, budismul, brahmanismul, parsismul, hinduismul, șintoismul etc. Ei se închină la alți Dumnezei, care sunt idoli sau diavoli. Ce zice psalmistul David? Idolii păgânilor sunt argint și aur, lucruri făcute de mâini omenești; gură au și nu vor grăi . .. și celelalte. Deci, cine crede în alți dumnezei și nu se închină Dumnezeului Celui în Treime, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, Dumnezeu care a făcut cerul și pământul, acela are credință păgână. Credința creștină poate fi uneori superstițioasă, alteori fanatică. Oamenii care cred în vrăjitorii, în descântece, în vise, în vedenii și alte năluciri, aceștia sunt oameni superstițioși și au credința bolnavă sau stricată. N-ai văzut ce spune Cartea înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah, la capitolul 34? Precum este cel ce aleargă după vânt și vrea să prindă umbra sa, așa este omul care crede în vise. Că pe mulți visele i-au înșelat și au căzut cei care au nădăjduit în vise. Cel ce crede în vise este asemenea celui ce merge la vrăjitori. Dar ce este credința fanatică? Credința care nu are la bază dreapta socoteală. Are un elan în toate: postește prea mult, se nevoiește prea mult, o ia strașnic cu postul, cu milostenia, cu lepădarea de sine, cu metaniile și n-are un bilanț, n-are o dreaptă socoteală. Vorba proverbului: "N-o lua lată, că rămâne negrăpată!" Credința fanatică știi cum este? Cum ai încărca o mașină cu fel de fel de bunătăți și pe urmă i-ai da drumul la o vale mare fără frână. Se duce și unde ajunge, se răstoarnă. Gata! Așa-i credința fanatică. Nu așa! Toată fapta bună trebuie s-o conducă dreapta credință în Iisus Hristos și dreapta socoteală sau cumpăna dreaptă. Dumnezeiasca Scriptură zice: "Nu te abate nici la dreapta nici la stânga. Calea de mijloc este cale împărătească". Deci, este o credință care nu are echilibru, o credință fără dreapta socoteală se numește fanatică. O ia într-o parte și mai încolo se răstoarnă. Părintele Cleopa |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In scrierile sale tocmai aceste lucruri m-au socat. Atentie, asadar! Sa pastram masura!
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In istoria ecleziastica, monahii au fost varful de lance deopotriva al puritatii credintei, dar si al fanatismului religios, stimata doamna, aveti dreptate. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
In ziua de azi este f.greu sa alegi calea justa.
Este tot mai neclar in credinta si tot mai putini sunt cei care te pot indruma si ajuta. Te simti ca un elefant intr-un magazin de portelanuri. Cum te invarti spargi ceva, faci ceva rau, te simti rau, esti aratat cu degetul. Discutii fara de sfarsit inclusiv pe acest forum. Se discuta aprins pe tema imbracamintii undeva pe alt topic. Pare ca restul problemelor sunt rezolvate si este totul simplu si clar si lumea a ramas acum numai la fusta si batic. Sunt oamenii (tot mai multi) care isi iau viata de suferinte si deznadejde. La aceia nu se uita nimeni. In realitate problemele sunt grave si sunt tot mai multi oameni care nu stiu incotro s-o apuce si mai ales nu au cu cine se sfatui. Preotii nu stau sa ceara batic sau fusta, sau sa faca observatii pentru asta. Sunt vremuri mult mai grele. Chiar sunt oameni care cauta la biserica altceva, care au nevoie de Om, precum cel de la Vitezda si cauta o Biserica si un Preot si se intorc acasa cu sufletul sfasiat. Oamenii au griji si probleme mai mari. Macar sa se duca la biserica, asa cu ce au ei de imbracat si sa poate gasi alinare si rezolvare. Important este sa te duci la biserica si sa-ti aduca preotul si credinta Pe Dumnezeu aproape, sa te ajute si sa te vindece asa cum facea El cu cei bolnavi. Mi-e teama ca ne aflam la o raspantie cu credinta. Asa cum este acum nu e bine. Pierdem drumul... Nu fusta si batic ne trebuie noua, ci preoti priceputi. Oameni puternici (inclusiv moral), care sa stie sa organizeze biserica asa cum trebuie si sa nu sminteasca oamenii. Eu sincer sunt surprinsa de puterea de decizie a celora care isi schimba credinta si stiu sigur: asta vreau, asta este bine. Indiferent de unde vin si unde se duc. Macar sa stie sa explice de ce fac pasul si ce vor sa schimbe. Mi se pare destul de greu sa reusesti sa stii in general sa-ti tii un drum in credinta. Din nou spun: nu este totul sa vrem si sa tipam sa/ca ramanem ortodocsi pana la capat, ci mai ales cum si in ce fel de biserica, si cu ce fel de preoti si pe care drum. Eu cred ca noi, in marea majoritate (inlcusiv preoti) nu stim nici ce vrem, ce cautam de fapt in ortodoxie. Da, asa am fost botezati. Si mai departe? Unul ca parintele Mihail Jar (parca asa il cheama pe cel din Ucraina, cu orfanii), sau parintele Galeriu, au stiut ce cauta, si-au gasit drumul si menirea. Dar restul?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Daca ai nadejde in Dumnezeu , de restu se ocupa El , daca nu ,e alegerea fiecaruia in parte !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ortodoxia noastra nu este muzeu, nu este trecut, ci viata, creatie si stralucire. Este marele nostru ideal, este nadejdea pretioasa a mantuirii noastre. Este mandria noastra intru Hristos sa o propovaduim cu eroism si slava, ca niste fii adevarati ai marilor eroi ai Ortodoxiei
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hai mai Cristi!
Uita-te putin in jurul tau. Vezi realitatea. Trebuie sa avem nadejde in Dumnezeu, dar sa si facem ceva, concret. Si mai ales toti.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Partial ai dreptate, dar nici noi nu facem prea multe, asteptam pe altii sa faca. Un peot care vine des la biserica und emerg eu e preot intr-un oras din imprejurimi. Ultima data a spus ca el a pastorit nu doar in biserica, ci si pe al casele oamenilor. Mergea pe al ei, cand se intalneau pe strada discuta cu ei ce mai fac, stia de toti din parohia lui ce fac si cum le este. Preotul acesta de obicei cand spune predica plange dupa cateva fraze. Si ca el sunt multi.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Intamplator ai dat despre cele redate mai sus , dar sa sti draga Sophia , ca multi dintre Sfintii Parinti ai Bisericii noastre Ortodoxe au lasat invataturi in acest sens . Unul dintre Sfintii mei dragi , de care am vorbit pe acest Topic pe un thread aparte , este Sfantul Ioan Casian
Iata cateva din lucrurile absolut esentiale pe care cred ca ni le transmite Sfantul Ioan Casian despre dreapta socoteala
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Si o recomandare de carte :
![]() ![]() «Zeul tolerantei» si descrestinarea crestinismului. O perspectiva ortodoxa . . . Editura: Christiana Clasificare: Religie / Pret: 25.00 lei 416 pagini Autorul acestei carti, care intre timp a imbracat haina monahala, doreste sa-si pastreze anonimatul. Autorul demonteaza cu calm si fermitate toate acuzatiile marsave la adresa crestinismului adevarat, indeosebi la adresa Bisericii Ortodoxe. Totodata, avem de-a face cu o carte marturisitoare, la a carei marturisire nu poti sa nu aderi, daca-ti asumi apartenenta la Biserica Ortodoxa. (Costion Nicolescu)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Marea inselaciune a sectei adventiste: "moartea pune capat constientei" | doctor_faustus | Secte si culte | 330 | 03.07.2013 18:09:58 |
Puterea de a o lua de la capat | Alexa12 | Generalitati | 4 | 17.12.2012 16:48:18 |
"Nu ramanem decat cu ceea ce daruim" | silverstar | Generalitati | 10 | 15.02.2012 12:12:40 |
Traian Băsescu: Nu rămânem fără electricitate ( Pana cand?) | hydro314 | Generalitati | 0 | 13.02.2012 20:40:11 |
|