![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Afirmația „Diferenta o face adevarul, iar acesta este stiut din invatatura Bisericii” nu are nimic in comun cu protestantismul si nici cu afirmatia cu care o compari tu. Dar tu nu sesizezi diferenta pentru ca discuti cu noi de pe pozitia Adevarului, in loc sa discuti ca sa ajungem impreuna la Adevar.
Last edited by VladCat; 05.02.2012 at 12:15:36. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ei bine, in practica lucrurile nu functioneaza asa. Trimiterea trebuie facuta la Biserica si la viata duhovniceasca, nu la "invatatura" care poate fi foarte interpretabila dupa cum demonstreaza razbelu' dintre diversele grupari de ortodocsi in chestiunea ecumenismului de ex. Dar vezi tu, asta e problema, viata duhovniceasca nu poate fi exersata cine stie ce pe Internet, aici bataia cea mare este pe cuvinte. Valabil si pentru catalin2. Last edited by AlinB; 05.02.2012 at 21:51:59. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
În Biserica Catolică, ceva care să corespundă oarecum cu "caterisirea" preotului este ceea ce Codul Canoanelor numește "reducerea la starea laicală". Este o pedeapsă eclezială superioară "suspendării a divinis", care este temporară în mod normal, și inferioară "excomuncării", care înseamnă înlăturarea din Ecclesia Dei.
Așadar, preotul redus la starea laicală nu poate oficia în mod licit nicio slujbă care este, în mod normal, oficiată de preot. Nici nu poate purta veșmintele preoțești obișnuite (sutana, cămașa clericală), cu atât mai puțin ornatele liturgice (straiele împărătești) și nu se mai poate numi preot. Pe de altă parte, ordinarea sacră fiind perpetuă, adică, odată ordinat (hirotonit) prin punerea mâinilor, preotul fiind "preot în veac" și purtând asupra sufletului său o marcă ce nu mai poate fi ștearsă nici după moarte, el ESTE preot. Aceasta înseamnă că are deplină capabilitate de a săvârși Sfânta Prefacere și de a administra orice Sacrament. Doar că, dacă o face, va fi spre mai marea sa pedeapsă veșnică. Pe de altă parte, preotul redus la starea laicală are dreptul și chiar datoria să acorde asistență cuiva aflat în situație de urgență, când nici un alt preot nu ar fi de găsit, dând ultimele îngrijiri unui om aflat în pericol iminent. După aceasta, preotul revine la starea lui obișnuită, care este aceea de laic. Spre exemplu, în situația în care un preot este celib (și, în Biserica Catolică Apuseană, aproape toți preoții sunt celibi), dar trăiește cu o femeie ca și căsătorit, el este mai întâi suspendat a divinis, adică nu mai poate sluji până ce nu face o opțiune definitivă (pe care trebuia să o facă înainte de hirotonie): femeia sau Potirul. Dacă el alege femeia și asta e opțiunea pe care o înaintează episcopului, atunci este redus la starea laicală, adică invitat să trăiască taotă viața ca laic, să facă ceea ce laicii sunt chemați să facă, după care este înmormântat ca laic. Ultimul caz mai sonor de acest fel a fost acela al cardinalului Milingo. Suspendat și preferând să trăiască ca soț și soție în stare căsătorită, el a fost redus la starea laicală. Din nefericire pentru el, continuând a trăi nu numai căsătorit, dar și în desfidere față de învățătura și disciplina Bisericii, a sfârșit prin a fi excomunicat de Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea. Dar, atâta timp cât este în viață, el are posibilitatea pocăinței și excomunicarea ar putea fi ridicată, putându-se mântui așa cum toți laicii se pot mântui.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 06.02.2012 at 00:14:44. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Si dupa invatatura catolica, tainele efectuate de respectivul suspendat, sunt valide sau nu?
Adica clar, el se alege cu pedeapsa in vesnicie, dar daca a condus oamenii la Dumnezeu, slujbele savarsite, taine administrate sunt valide/autentice sau nu? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tainele săvârșite de oricare preot, chiar și de unul caterisit, sunt valide. Reducerea la starea laicală este măsură canonică (disciplinară) a Bisericii, ca un medicament de care un bolnav are nevoie, ce are uneori gust amar.
Prin urmare, noi nu credem că există o "dez-hirotonie", tot așa cum nu există o "dez-căsătorie" sau un "dez-botez". Deci pâinea și vinul consacrate de un preot redus la starea laicală sunt cu adevărat Sfântul Trup și Preacinstitul Sânge, care pot fi spre folos mântuitor credincioșilor ce nu ar avea cunoștință asupa adevăratului statut al săvârșitorului Tainei. La fel, cineva iertat pe patul de moarte prin gura unui astfel de preot redus la starea laicală este iertat și Dumnezeu nu-i va aminti păcatele sale de care s-a pocăit.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 06.02.2012 at 02:27:22. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Aici nici eu nu stiu cum e in Biserica Ortodoxa, daca acela isi pierde harul sau nu. In cazul Botezului, de exemplu, acesta ramane valabil si daca acela trece la alt cult si revine la ortodoxie, nu i se mai poate repeta Botezul, se face cel mult Mirungerea.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ca sa mai destind un pic atmosfera, preotul caterisit are probabil aceleasi drepturi sa slujeasca precum un politist dat afara sau plecat din sistem are dreptul sa dea amenzi si sa faca arestari. (cel mult, contra-cost sau in situati personale, poate sa-i dea cuiva o mama de bataie)
Asta nu inseamna ca un profesionist plecat dintr-un sistem devine automat dusmanul sistemului si isi pierde obligatoriu toate calitatile si "puterile" dobandite. Daca a fost exclus "pe bune" atunci e foarte probabil sa fi gresit impotriva sistemului; daca insa a fost exclus pe nedrept sunt sanse foarte mari sa-si piarda credinta atat in sistemul respectiv cat si in ce inseamna el, din pacate. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In schimb atunci cand un preot greseste, se departeaza de la el harul care ii da putere, ii face rugaciunea ascultata. De aceea rugaciunea unora trece ca fulgerul inaintea Domnului si indata e ascultata si a altora ramane fara raspuns.(dar indiferent de starea morala a preotului sfintele taine sunt valide). Deci preotul caterisit care indrazneste sa slujeasca, pierde harul mantuitor ca unul care se afla in neascultare fata de Biserica.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca observi eu la invatatura Bisericii am facut referire, tot ca sa nu fie vreo neintelegere. Dar si invatatura Bisericii tot pe revelatia facuta se bazeaza, nu a schimbat nimic. Doar ca intelegerea este facuta de Biserica si sfinti, pentru ca un credincios cu putin cunostinte sau cu intelegere mai putin cuprinzatoare (iar intelegerea e data de cresterea spirituala) e foarte posibil sa inteleaga gresit. P.S. Nu exista doua doua curente in ortodoxie si nu exista un razboi pe teme ecumeniste. Exista doar o invatatura ortodoxa, iar divergente au fost intotdeauna pricinuite de invataturi gresite (arianism, monofizism, etc.) Conceptia ecumensita e o conceptie lumeasca, pe care nu o gasim nicunde in ortodoxie, ci doar la alte culte. De ceva timp tot spun sa arate cineva unde se gasesc aceste invataturi in ortodoxie, nu are cum sa arate (decat sa spuna parerea parintelui Teofil Paraianu sau alte putine pareri) pentru ca nu exista nicunde. E o invatatura transmisa oral si preluata din afara ortodoxiei, de obicei o gasim la pastorul John. Solutia e simpla, revenirea celor ce au aceste conceptii la invatatura ortodoxa. Last edited by catalin2; 06.02.2012 at 13:21:36. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Preotul misionar | Anamaria_anca | Preotul | 10 | 04.05.2015 11:29:51 |
Preot caterisit | Carmen FUNIERU | Preotia (Hirotonia) | 20 | 29.07.2010 20:40:46 |
Preotul de mir | idealist | Preotul | 9 | 22.07.2010 23:44:41 |
preotul | madalinutza | Preotul | 5 | 06.05.2009 17:33:05 |
preotul | verona | Din Noul Testament | 4 | 10.09.2008 22:30:58 |
|